Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, man andrar inte texten i constitution ... MEN att lagga till en amendment betyder precis samma sak. Amendments forandrar och lagger till i texten i ett visst stycke i constitution. Att man uppskattar sitt gamla orginal dokument har inte nagot att gora med forandringar i sig.

Nej jag vet att det är så, men jag tycker ändå att det är märkligt. Dvs synsättet att en lag ska finnas inte på grund av dess innehåll och innebörd, utan enbart på grund av det faktum att den alltid har funnits. Oavsett vilket land och vilken lag det handlar om.
 
Jag måste fråga om den här konstanta underdimensioneringen av valfunktionerna som verkar vara standard. Köer till vallokalerna som är på timmar. Rösträkning som tar dygn.

Det kan väl inte vara någon direkt överraskning vilken omfattning arbetet kommer att ha, även om det så klart finns en viss osäkerhetsmarginal. Även merarbete pga. de många poströsterna var ju inte något oväntat.
Såhär från svenskt perspektiv så tänker jag att varför bemannar de inte upp organisationen till en adekvat nivå? Någon som har insikter kring denna frågeställning och varför det är som det är?

En hel dels tros ju vara avsiktligt - framforallt att gora det svart att fortidsrosta - s.k. "voter supression", darfor att man vet/tror att ett lagt valdeltagande gynnar det egna partiet. Darfor minskar man antalet vallokaler i de omraden man tror att man har lagt stod, for att skramma bort folk fran att rosta - for hur manga har tid att koa i flera timmar for att rosta?

Aven gallande postraknandet sa forstar jag att i de stater dar postrosterna tagit lang tid har i den republikanska delstatsregeringen rostat for lagar som gor det olagligt att borja rakna rosterna innan sjalva valdagen, medans i andra delstater har rostandet kunnat paga innan valdagen.
Ytterligare en stor skillnad vad jag forstar, ar att om du rostar pa valdagen sa rostar du pa en maskin, och din rost raknas darfor automatiskt av en dator, medans postrosterna, dar maste kuverten oppnas, alla signaturer pa rostkorten kollas manuellt att de overrensstammer med signaturen som finns pa arkiv nar du registrerade dig, osv. och sedan raknas dessa for hand?

Gallande hur latt det ar att registrera sig sa laser jag ocksa om att folk som blivit borttagna fran rostrakningen - antagligen av "misstag" da gamla registrationer (t.ex. fran folk som nu ar doda) tagits bort, sa du bor kolla da och da att du fortfarande ar registrerad.

Det hade varit valdigt intressant att se hur valresultatet sett ut om det var lika latt att rosta som i Sverige (och jag faktorerar inte ens in PR nu!) - jag har bott utomlands i 10 ar, och anda dyker ett rostkort upp 2 manader innan valdag utan att jag for den sakens skull lyfter ett finger.
Det ar fint det!
 
En hel dels tros ju vara avsiktligt - framforallt att gora det svart att fortidsrosta - s.k. "voter supression", darfor att man vet/tror att ett lagt valdeltagande gynnar det egna partiet. Darfor minskar man antalet vallokaler i de omraden man tror att man har lagt stod, for att skramma bort folk fran att rosta - for hur manga har tid att koa i flera timmar for att rosta?

Aven gallande postraknandet sa forstar jag att i de stater dar postrosterna tagit lang tid har i den republikanska delstatsregeringen rostat for lagar som gor det olagligt att borja rakna rosterna innan sjalva valdagen, medans i andra delstater har rostandet kunnat paga innan valdagen.
Ytterligare en stor skillnad vad jag forstar, ar att om du rostar pa valdagen sa rostar du pa en maskin, och din rost raknas darfor automatiskt av en dator, medans postrosterna, dar maste kuverten oppnas, alla signaturer pa rostkorten kollas manuellt att de overrensstammer med signaturen som finns pa arkiv nar du registrerade dig, osv. och sedan raknas dessa for hand?

Gallande hur latt det ar att registrera sig sa laser jag ocksa om att folk som blivit borttagna fran rostrakningen - antagligen av "misstag" da gamla registrationer (t.ex. fran folk som nu ar doda) tagits bort, sa du bor kolla da och da att du fortfarande ar registrerad.

Det hade varit valdigt intressant att se hur valresultatet sett ut om det var lika latt att rosta som i Sverige (och jag faktorerar inte ens in PR nu!) - jag har bott utomlands i 10 ar, och anda dyker ett rostkort upp 2 manader innan valdag utan att jag for den sakens skull lyfter ett finger.
Det ar fint det!

En annan försvårande faktor är ju det faktum att valet är på en tisdag som inte är helgdag.
 
En hel dels tros ju vara avsiktligt - framforallt att gora det svart att fortidsrosta - s.k. "voter supression", darfor att man vet/tror att ett lagt valdeltagande gynnar det egna partiet. Darfor minskar man antalet vallokaler i de omraden man tror att man har lagt stod, for att skramma bort folk fran att rosta - for hur manga har tid att koa i flera timmar for att rosta?

Aven gallande postraknandet sa forstar jag att i de stater dar postrosterna tagit lang tid har i den republikanska delstatsregeringen rostat for lagar som gor det olagligt att borja rakna rosterna innan sjalva valdagen, medans i andra delstater har rostandet kunnat paga innan valdagen.
Ytterligare en stor skillnad vad jag forstar, ar att om du rostar pa valdagen sa rostar du pa en maskin, och din rost raknas darfor automatiskt av en dator, medans postrosterna, dar maste kuverten oppnas, alla signaturer pa rostkorten kollas manuellt att de overrensstammer med signaturen som finns pa arkiv nar du registrerade dig, osv. och sedan raknas dessa for hand?

Gallande hur latt det ar att registrera sig sa laser jag ocksa om att folk som blivit borttagna fran rostrakningen - antagligen av "misstag" da gamla registrationer (t.ex. fran folk som nu ar doda) tagits bort, sa du bor kolla da och da att du fortfarande ar registrerad.

Det hade varit valdigt intressant att se hur valresultatet sett ut om det var lika latt att rosta som i Sverige (och jag faktorerar inte ens in PR nu!) - jag har bott utomlands i 10 ar, och anda dyker ett rostkort upp 2 manader innan valdag utan att jag for den sakens skull lyfter ett finger.
Det ar fint det!
Nej, om man aktivt vill att det inte ska finnas ett funktionellt system för förtidsröstning blir det så klart konsekvenser.
Räknande innan vallokalerna stängt är jag tveksam till. Men hantering med ID-koll och sortering ut till valdistrikt osv. är ju en stor arbetsbörda som så klart fördröjer mycket om allt ska göras i efterhand. Det verkar göra det tungrott att valnämnden själv inte kan ID-kolla vid lämning och sedan hantera de röster som redan är på rätt ort utan att gå omvägen via posten.
 
Constitution ar var grundlag. Den signerades som lag i Semptember 1887. Har, precis som i Sverige, ar det inte en enkel sak att skriva om grundlagen ... och dessutom skulle narmare halva landet aldrig ga med pa att gora om electorats da alla landsomfattande var skulle avgoras av staderna om man inte hade electorates.
Varför skulle valen avgöras av städerna?
Om man röstade direkt utan elektoraten som mellanled skulle ju folket avgöra, oavsett vart de bor.
 
Varför skulle valen avgöras av städerna?
Om man röstade direkt utan elektoraten som mellanled skulle ju folket avgöra, oavsett vart de bor.
Om antalet invånare i de stora städerna är för stort i förhållande till landsbygden så blir det automatiskt så att det blir invånarna där som avgör valet.
 
Ja det fattar jag ju, men alla invånares röst är ju ändå lika mycket värd.
Mja, alla röster kanske är lika mycket värda i teorin, men det är ju enkelt att titta på hur det fungerar här i Sverige, där landsbygden känner sig åsidosatt, och att allt bara fokuserar på städerna. Det är svårt att få en bra demokrati, där alla känner att deras åsikter och synpunkter blir hörda.
 
Mja, alla röster kanske är lika mycket värda i teorin, men det är ju enkelt att titta på hur det fungerar här i Sverige, där landsbygden känner sig åsidosatt, och att allt bara fokuserar på städerna. Det är svårt att få en bra demokrati, där alla känner att deras åsikter och synpunkter blir hörda.
Fast det problemet är ju långt ifrån att vara löst bara genom att ge lansbygden större röst i riksdagen (vilket det väl hade handlat om i Sverige). Det är ju knappast så att alla på landet röstar likadant heller, varken i Sverige eller USA, utan det handlar om var pengarna finns, hur saker fördelas/bestäms lokalt vs på nationelle eller till och med internationell nivå. Elektorsrösterna löser inte problemet de sägs lösa, imo.
 
Mja, alla röster kanske är lika mycket värda i teorin, men det är ju enkelt att titta på hur det fungerar här i Sverige, där landsbygden känner sig åsidosatt, och att allt bara fokuserar på städerna. Det är svårt att få en bra demokrati, där alla känner att deras åsikter och synpunkter blir hörda.
Till skillnad från nuvarande system där de viktas olika?
Klart att det är svårt men det skulle ju iaf vara ett steg framåt.
 
Trumps eftervalskampanj har bombat sina supporters via mail se'n valnatten.
Här är några skärmdumpar från förrgår.


TrumpCampaign-1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp