Presidentvalet i USA - 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är ett klipp från FoxNews med väldigt svettig överläpp, där man, efter ett brev från Smartmatic, försöker gjuta oljor på de vågor man själv varit med om att skapa.

Den här har rullat i flera shower över hela helgen, och låter lite annorlunda från det FoxNews vi är vana vid.

 
Newsmax har sagt i ett e-mail att kanalen
“has never made a claim of impropriety about Smartmatic, its ownership or software”
och att Newsmax bara tillhandahöll ett
“forum for public concerns and discussion.”

OANN har överhuvudtaget inte kommenterat den uppkomna situationen.
 
Vet inte varför du antar att Trumps kabinett aldrig skrämde mig, kan du förklara anledningen till det?

Min mörkräddhet är främst för att han tillsätter neocons och neolibs som kommer propagera för mer krig i mellanöstern, ffa Syrien och Iran. Personer vi alla kan vara överens om är fruktansvärda. Om man nu inte älskar krig, iaf.
Vilka är det, lite mer specifikt? När det gäller mellanöstern så räcker det väl att titta på Iran och vad som hänt där till följd av Trumps politik för att vara glad att han nu försvinner från makten.
 
Constitution ar var grundlag. Den signerades som lag i Semptember 1887. Har, precis som i Sverige, ar det inte en enkel sak att skriva om grundlagen ... och dessutom skulle narmare halva landet aldrig ga med pa att gora om electorats da alla landsomfattande var skulle avgoras av staderna om man inte hade electorates.
Problemet är väl att man tröskar vidare med grundlagen, medan man i andra länder har gjort om och moderniserat för länge sen. Men i USA klamrar man sig fast vid det gamla.

Om de inte hade elektorates skulle det gå till som i de flesta andra länder. USA är ju rätt ensamma om att ha elektorsystemet. Om det går bra i resten av världen att skippa elektorer så går det säkert i USA också.

Det är väl snarare republikanerna som inte vill ha det, eftersom de tenderar att förlora the popular vote. Elektorerna är deras möjlighet att klamra sig fast vid makten.
 
Vilka är det, lite mer specifikt? När det gäller mellanöstern så räcker det väl att titta på Iran och vad som hänt där till följd av Trumps politik för att vara glad att han nu försvinner från makten.
Vad har hänt i iran till följd av Trumps politik? Så jag vet lite mer specifikt vad du menar där. Iofs pratar jag om Biden nu, inte Trump, men ändå.

Av Bidens val till övergångsteam vid Pentagon så är c:a 1/3 direkt handplockade från vapenindustrin. Dvs, den var deras senaste anställning, eller så var deras senaste anställning en tankesmedja som propagerar för vapenindustrin. Förstås inte så förvånande för en person som själv var delaktig i att starta krig i 5 nya länder och fortsätta två aktiva krig under sin tid som VPOTUS, men värt att poängtera för de som inte vet hur pro-krig Biden faktiskt är.

(Fotnot: För den som inte riktigt vet vad Raytheon gör så kan det nämnas att de är en av de största leverantörerna av bomber till USA-kopplade krig. Även till Saudiarabiens pågående folkmord i Yemen. De är inte ensamma dock, förstås, vapenindustrin i USA består av ett flertal stora aktörer.)


Men för att svara mer exakt på din första fråga, här är några av de personer som det kan vara bra att lära sig om:
  • Anthony Blinken, en hök från Obama-administrationen som pushade för kriget i Libyen, stödde Saudi rörande det pågående folkmordet i Yemen och försvarar Israels aktioner mot Palestinier.
  • Avril Haines, instrumental i Obamas massivt utökade drönarkrig, samt CIA's tortyrkampanj. Hon stödde även Gina Haspel som skötte om CIA-fängelser där tortyren ägde rum.
  • Michèle Flournoy (ej ännu bekräftad), sitter i styrelsen för Booz Allen Hamilton och grundade "tankesmedjan" Center for a New American Security som får sin finansiering från vapenindustrin (Raytheon, Lockheed Martin, mfl). Också en stor supporter av kriget i Libyen, fortsatt krig i Afghanistan, mm.
  • Lloyd Austin, från styrelsen för Raytheon. Även fd partner vid Pine Island Capital, som även ovanstående Flournoy och Blinken är kopplade till. Även han en fd del av Obamas krigsmaskin.
 
Senast ändrad:
  • Anthony Blinken, en hök från Obama-administrationen som pushade för kriget i Libyen, stödde Saudi rörande det pågående folkmordet i Yemen och försvarar Israels aktioner mot Palestinier.
Det fetade är dåligt, ja.
Men på vilket sätt är Donald Trumps fredsavtal mellan Israel och Förenade Arabemiraten bra, då vi alla vet att det inte är Förenade Arabemiraten som varit Israels problem i mellanöstern, utan Palestina?

Eller om jag förtydligar:
Donald Trumps fredsavtal mellan Israel och Förenade Arabemiraten ger Israel carte blanche att hantera mark i Västbanken (bosättningar) som de själva behagar, efter eget huvud.

Så - på vilket sätt blir valet av Anthony Blinken sämre för Palestina, än hur det varit under pågående administration?
Varför gör Bidens val dig sömnlös, medan du sovit gott under de fyra tidigare åren?
 
Problemet är väl att man tröskar vidare med grundlagen, medan man i andra länder har gjort om och moderniserat för länge sen. Men i USA klamrar man sig fast vid det gamla.

Om de inte hade elektorates skulle det gå till som i de flesta andra länder. USA är ju rätt ensamma om att ha elektorsystemet. Om det går bra i resten av världen att skippa elektorer så går det säkert i USA också.

Det är väl snarare republikanerna som inte vill ha det, eftersom de tenderar att förlora the popular vote. Elektorerna är deras möjlighet att klamra sig fast vid makten.

Kan man inte fa ordentlig majoritet for forandringar i grundlagen kan man inte gora namnda forandringar. Sa enkelt ar det, och sa ska det vara for att forandra grundlagar.

Det ar varje stat's sak att hantera hur president valet gar till och det behovs att stater med 74 electoral votes till forandrar sina lagar (och det ar pa gang, men de har inte kommit dit annu) for att vi ska ha popular vote system istallet for electoral votes.

Status of National Popular Vote Bill in Each State
 
Vad har hänt i iran till följd av Trumps politik? Så jag vet lite mer specifikt vad du menar där. Iofs pratar jag om Biden nu, inte Trump, men ändå.

Min mörkräddhet är främst för att han tillsätter neocons och neolibs som kommer propagera för mer krig i mellanöstern, ffa Syrien och Iran. Personer vi alla kan vara överens om är fruktansvärda.

Varför har du ingen aning om vad som hänt under de sista fyra åren av Amerikansk utrikespolitik?
Så sent som i mitten på november ville Trump starta krig mot Iran, men avråddes mycket skarpt av rådgivare - eftersom det sannolikt skulle starta upp en okontrollerbar händelsekedja, långt utanför Amerikansk kontroll.

Varför ville han det då?
Jo, IAEA meddelade i en rapport att Iran hade samlat på sig en mängd låganrikat Uran, 12 gånger större än vad var den övre gränsen i kärnvapenavtalet 2015 med Iran tillät.
Ett stort problem, ja. Men idag finns inget avtal, eftersom USA klev ur det 2018 - precis som så många andra internationella avtal USA lämnat under Trumps era.

Så bomba ett land för att det inte följer ett avtal som man själv brutit?
Nej, jag är 100% övertygad om att världen kommer bli säkrare med Biden, oavsett vilka han stoppar in i sitt kabinett. Och det är eftersom USA kommer bli förutsägbara, och inte stokastiskt oscillerande åt alla håll samtidigt, som idag.
Tack för ordet.
 
Det fetade är dåligt, ja.
Men på vilket sätt är Donald Trumps fredsavtal mellan Israel och Förenade Arabemiraten bra, då vi alla vet att det inte är Förenade Arabemiraten som varit Israels problem i mellanöstern, utan Palestina?

Eller om jag förtydligar:
Donald Trumps fredsavtal mellan Israel och Förenade Arabemiraten ger Israel carte blanche att hantera mark i Västbanken (bosättningar) som de själva behagar, efter eget huvud.

Så - på vilket sätt blir valet av Anthony Blinken sämre för Palestina, än hur det varit under pågående administration?
Varför gör Bidens val dig sömnlös, medan du sovit gott under de fyra tidigare åren?
Um, jag pratar om Biden, inte Trump. Trump tillsatte en rad krigsidioter han också. Är du inte kapabel att se hur dålig Biden är, bara för att du ogillar Trump så mycket?

Av allt jag skrev och gav exempel på så tycker du bara det fetade var dåligt? Skojar du?
 
Varför har du ingen aning om vad som hänt under de sista fyra åren av Amerikansk utrikespolitik?
Så sent som i mitten på november ville Trump starta krig mot Iran, men avråddes mycket skarpt av rådgivare - eftersom det sannolikt skulle starta upp en okontrollerbar händelsekedja, långt utanför Amerikansk kontroll.

Varför ville han det då?
Jo, IAEA meddelade i en rapport att Iran hade samlat på sig en mängd låganrikat Uran, 12 gånger större än vad var den övre gränsen i kärnvapenavtalet 2015 med Iran tillät.
Ett stort problem, ja. Men idag finns inget avtal, eftersom USA klev ur det 2018 - precis som så många andra internationella avtal USA lämnat under Trumps era.

Så bomba ett land för att det inte följer ett avtal som man själv brutit?
Nej, jag är 100% övertygad om att världen kommer bli säkrare med Biden, oavsett vilka han stoppar in i sitt kabinett. Och det är eftersom USA kommer bli förutsägbara, och inte stokastiskt oscillerande åt alla håll samtidigt, som idag.
Tack för ordet.
Varför påstår du att jag inte har en aning? Jag vet mycket väl vad som hänt, jag frågade vad personen jag svarade på syftade på. Duvet, man bemöter folk mycket bättre om man först lyssnar på exakt vad de säger. Det vore bra om du också gjorde detta.

Så.. Allt jag skrev om biden blev för dig "men whatabout Drumpf?" ? På riktigt? Är du så partisk att du inte vill se vad jag skriver om Biden, eller?

Haha. Ja de kommer bli extremt förutsägbara. Det har du verkligen rätt i. Problemet är bara att det inte är en bra sak.

Men mer krig och fortsatt folkmord i Yemen. Hipp hurra?
 
@hastflicka Hur tror det går nu? Ska Trump lyckas dra in militären, förklara martial law och begära omröstning i de delstater som han förlorade? KAN han verkligen det??? Tanken svindlar - men är det möjligt, tror du? Rentav tänkbart??
 
Um, jag pratar om Biden, inte Trump. Trump tillsatte en rad krigsidioter han också. Är du inte kapabel att se hur dålig Biden är, bara för att du ogillar Trump så mycket?

Av allt jag skrev och gav exempel på så tycker du bara det fetade var dåligt? Skojar du?

Varför påstår du att jag inte har en aning? Jag vet mycket väl vad som hänt, jag frågade vad personen jag svarade på syftade på. Duvet, man bemöter folk mycket bättre om man först lyssnar på exakt vad de säger. Det vore bra om du också gjorde detta.

Så.. Allt jag skrev om biden blev för dig "men whatabout Drumpf?" ? På riktigt? Är du så partisk att du inte vill se vad jag skriver om Biden, eller?

Haha. Ja de kommer bli extremt förutsägbara. Det har du verkligen rätt i. Problemet är bara att det inte är en bra sak.

Men mer krig och fortsatt folkmord i Yemen. Hipp hurra?

Ja, du pratar om Biden.
Tyvärr pratar du om Biden i en tråd med namn "Presidentvalet i USA - 2020", som vi nu befinner oss efteråt i tid.
Så jag kan inte alls se något fel i att jämföra dem före och efter valet. Och yla om whataboutism blir ju rätt beige i en tråd som handlar om kampen mellan dem båda.

Av allt du skrev och gav exempel på, gav jag två exempel tillbaka där de du vurmar för inte kommer få någon märkbar skillnad med Biden som sämst, gentemot hur de haft det under Trump-eran.

Slutligen, det är alltid bättre att veta i förväg vad som kommer att hända, även om det är dåligt - än att leva i ständig oro för att det allra värsta ska komma att hända precis när som helst. Detta gäller särskilt i världspolitiken.

.
 
Ja, du pratar om Biden.
Tyvärr pratar du om Biden i en tråd med namn "Presidentvalet i USA - 2020", som vi nu befinner oss efteråt i tid.
Så jag kan inte alls se något fel i att jämföra dem före och efter valet. Och yla om whataboutism blir ju rätt beige i en tråd som handlar om kampen mellan dem båda.

Av allt du skrev och gav exempel på, gav jag två exempel tillbaka där de du vurmar för inte kommer få någon märkbar skillnad med Biden som sämst, gentemot hur de haft det under Trump-eran.

Slutligen, det är alltid bättre att veta i förväg vad som kommer att hända, även om det är dåligt - än att leva i ständig oro för att det allra värsta ska komma att hända precis när som helst. Detta gäller särskilt i världspolitiken.

.

Varför är du så hetsk? Jag pratar om Biden, vilket du verkar förstå. Så vad är problemet?

Ja, tråden handlar om presidentvalet, som Biden vann, så det är väl väldigt logiskt att prata om Biden?

Vad håller du på med egentligen?

"Av allt du skrev och gav exempel på, gav jag två exempel tillbaka där de du vurmar för inte kommer få någon märkbar skillnad med Biden som sämst, gentemot hur de haft det under Trump-eran."

Vi får se när Biden startar sina nya krigsaktioner, expanderar militärbudgetar och gottar till det för vapenindustrin. Lite komiskt att du står på deras sida så hårt här.
 
100% otänkbart, otroligt och kommer inte hända. Militärindustrin älskar Biden.
Militärindustrin är inte de som verkställer en martial law i närtid, inte heller Biden.
Så om det kommer/kommer inte hända, beror på andra krafter i och omkring Vita Huset.

Dock delar jag din "100% otänkbart, otroligt och kommer inte hända".
 
Militärindustrin är inte de som verkställer en martial law i närtid, inte heller Biden.
Så om det kommer/kommer inte hända, beror på andra krafter i och omkring Vita Huset.

Dock delar jag din "100% otänkbart, otroligt och kommer inte hända".
Visst, sant. Men det är inte separerat tänker jag. Trump har inte nått sånt magiskt stöd av en militär för nån slags kupp. Han vill heller inte göra det. De stora krafterna i sammanhanget är inte på hans sida, är vad jag egentligen menade.
 
Vad håller du på med egentligen?
Din argumentationteknik är här på en väl utvecklad sexårings nivå.


Varför är du så hetsk? Jag pratar om Biden, vilket du verkar förstå. Så vad är problemet?

Ja, tråden handlar om presidentvalet, som Biden vann, så det är väl väldigt logiskt att prata om Biden?
Problemet är att du inte tycks förstå att om något blir dåligt, så har dess status ändrat läge till det sämre.
Och det sker alltid efter en tidsaxel, vilket i det här fallet går från Trumps presidensskap till ett kommande sådant med Biden vid rodret. Det kokar helt enkelt ned till skillnaden mellan Trumps approach till Bidens approach, hur mycket du än vill koncentrera dig på Biden.
 
Visst, sant. Men det är inte separerat tänker jag. Trump har inte nått sånt magiskt stöd av en militär för nån slags kupp. Han vill heller inte göra det. De stora krafterna i sammanhanget är inte på hans sida, är vad jag egentligen menade.
Thus
Dock delar jag din "100% otänkbart, otroligt och kommer inte hända".
 
Um, jag pratar om Biden, inte Trump. Trump tillsatte en rad krigsidioter han också. Är du inte kapabel att se hur dålig Biden är, bara för att du ogillar Trump så mycket?

Av allt jag skrev och gav exempel på så tycker du bara det fetade var dåligt? Skojar du?
Nu svarar jag inte för @Jeffery uppenbarligen, men överlag så är det väl inte så märkligt om man skulle tycka så. Jag är inte alls förtjust i Biden egentligen, eller amerikanska politiker överlag - men nästan vem som helst hade framstått som ett bättre val än Trump. Visar en president antidemokratiska tendenser är det ganska svårt att komma ifrån att man blir lättad av efterträdaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp