Bukefalos 28 år!

Prestationsångest vad gör ni för att bli av med den?

Sv: Prestationsångest vad gör ni för att bli av med den?

Har en äldre hund som jag alltid är nöjd med även om hon är svårare att träna (mer svårbelönad osv), men det är även min första hund så jag hade inga förväntningar på henne när jag skaffade henne utan tävlingstänket har kommit med tiden.
Det har gått så långt att jag inte kan titta på mina hundträningskompisars Facebook/instagram för att jag mår så dåligt av att se dom träna med hundar som är yngre än min.
Går kurser med min valp och försöker alltid träna mellan kurstilfällena men det går sådär.
Känner också att varenda kommentar som är det minsta negativ fastnar och är svåra att bli kvitt te x "det är ingen sm-hund" eller "tränar du ens nån lydnad med henne?"
Det är en jätte härlig hund med vilja fart och glädje och hon har jätte bra vardagslydnad så det handlar verkligen inte om hunden.

Det låter som om du har fastnat i ett prestigetänkande som skapar prestationsångest, vilket leder till att din träning hämmas. Att träna och tävla med hund ska vara roligt och utvecklande för båda och jag tror att du skjuter dig i foten genom att jämföra din hunds utveckling med andras. Du vet ju själv att det enda rimliga är att enbart titta på din unghunds utveckling och låta den styra dina beslut kring hur du ska träna. Men kanske viktigast av allt: Samma sak gäller ju faktiskt även dig som hundtränare. Avväpna dig själv genom att betrakta dig som nybörjare i förhållande till dem som har tävlat med hund länge.

Släpp prestigen och börja gläd dig åt de framsteg som din hund och du gör. Ni har bara haft fyra månader på er att lära känna varandra. Känner du ångest inför kurser med din hund för att du tycker att hon borde kunna mer eller att det inte går så bra som du vill så kan ett tips vara att träna privat.
 
Sv: Prestationsångest vad gör ni för att bli av med den?

Vilken hjälp har du? Det låter lite i mina öron som att uppgiften blev en helt annan än vad du hade förberett dig på. Utan att veta särskilt mycket om hundar så gissar jag att det är en helt annan sak att uppfostra en vekare/mjukare hund än en kaxig. Det kan ju i och för sig vara ett sätt för dig att utveckla dina kunskaper, att du nu måste hitta andra sätt att jobba med hunden och försöka möta den hund du har i stället för att följa nån sorts lydnadsmall? Hur mycket har du försökt att anpassa dina mål till den hund du har, den kanske är superduktig på något som verkligen går att utveckla?

För det låter lite som det du skriver att du har fastnat i tankar kring att du kanske fick fel hund och vad den inte har snarare än vad den har. Ett alternativ är kanske att du bestämmer dig för att utvecklingsbarheten är så viktigt för dig att du ska omplacera din hund och välja lite mer noggrant en som kan passa till det du vill göra?

Jag tror också att jag kanske fastnat i det tänket.
Det är en helt ny ras för mig och jag har just nu 3 kompisar som också har valp av samma ras, hon har visat sig vara en naturbegåvning i jakten så jag hoppas att jag ska få upp mitt självförtroende genom att träna jakt.
 
Sv: Prestationsångest vad gör ni för att bli av med den?

Det låter lite som att du har fastnat i "hund nummer två fällan". Med första hunden är allting nytt roligt och spännande. Man gör allt by the book går från valpkurs till fortsättningskurs och kommer in i ett helt nytt sammanhang vilket jag finner inte bättre ord, men blir lite hög på.

När den andra kommer har man redan gjort allt en gång och ska ta tag och börja om igen. Det blir lite av ett rutinuppdrag och vissa personligheter går inte igång och triggas av att börja om från början. Motivationen tryter. Prestationsångesten kommer krypande.

För att komma i gång igen kan det vara bra att ställa dig själv följande frågor

- Vad i hundträningen är det som jag tycker är roligt?
- Varför är det inte roligt just nu?
- hur skulle det blir roligt igen?
- Vad är det som hindrar mig från att det ska bli roligt?
- Hur kan jag komma över hindren?
- Vilken bild, vad vill jag uppnå när jag har kommit över hindren?
- Hur skulle det få mig att känna mig om jag kom över hindren och det blev roligt igen?

Precis så! Sen när man tappat motivationen lite så får man höra att man inte tränat osv, då tappar jag den ännu mer!
Är så jävla trist när jag VET hur jag ska tänka men ändå kommer på migsjälv med att nästan börja gråta på en träning för att det går så dåligt för mig...
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 631
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 960
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 489
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp