Prestationsavel för distansritt

Sv: Prestationsavel för distansritt

Der där är väl arabaveln generellt, inte bara distansen... Ibland tycks det enda kriteriet vara att hästen har en snopp så då ska det avlas.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Der där är väl arabaveln generellt, inte bara distansen... Ibland tycks det enda kriteriet vara att hästen har en snopp så då ska det avlas.

Arabaveln generellt har blivit sådan. Tidigare fanns ett naturligt urval. Det gällde i första hand prestationssidan. Hästarna användes framförallt i krig och i krävande strapatser och uppgifter vi idag bara hör talas om. Genom detta föll de sekunda individerna ur och de starka korrekta blev kvar. Det är kanske en av orsakerna till att rasen har varit livskraftig alla dessa tusentals år.
Med den nya trenden att tillvarata allt för att kunna göra sig en ev. hacka blir tyvärr rasens fall. Dåliga individer kommer ut på marknaden, priserna dumpas, kunskaperna har fallit i glömska. Trist men sant.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

, i vissa fall gör man reklam med andraplaceringar bland tre startande i lågt tempo. Jag blir i alla fall mörkrädd ibland...


Jag vet dom som gjort reklam för att de "vann" en CR, och på hemsidan stod siffran 1a efter rittens namn.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Allmänt nyfiken bara. Men vad räknas som meriter värda att nämna när man tex ska marknadsföra en hingst el sto i distanssammanhang då?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Wadim t.ex Zsiwa & Gwarant mfl.

Men det är helt klart som Erika säger, man får inte glömma stona heller. Tycker det ska bli extremt intressant vad Zsiwa får för föl med Portmer till våren.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Allmänt nyfiken bara. Men vad räknas som meriter värda att nämna när man tex ska marknadsföra en hingst el sto i distanssammanhang då?

Det är väl kanske lite olika vad som imponerar på olika personer, men om man tittar på de andra disciplinerna så är det ju mest elitmeriter som framhävs, dvs svårklassprestationer. I distanssammanhang i Sverige torde det vara att hästen presterat bra på ett par tre 160 och några 120 samt deltagit i internationella mästerskap med placering/ bra resultat. Bra prestation = snabbast möjliga tid beroende på banans beskaffenhet och omständigheterna (väldigt kortfattat). Internationellt sett ställs det ju andra krav eftersom sporten är betydligt större i andra länder än i Sverige.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag vet dom som gjort reklam för att de "vann" en CR, och på hemsidan stod siffran 1a efter rittens namn.

Icke bra! Men en del gör ju lite tvärtom, dvs "glömmer" att uppdatera sin hemsida när de uteslutits trots att resultaten finns att tillgå på nätet, men så fort det ekipaget blivit godkänt/ fått placering skrivs det dit illa kvickt. Inte så trovärdigt i mina ögon.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Arabaveln generellt har blivit sådan. Tidigare fanns ett naturligt urval. Det gällde i första hand prestationssidan. Hästarna användes framförallt i krig och i krävande strapatser och uppgifter vi idag bara hör talas om. Genom detta föll de sekunda individerna ur och de starka korrekta blev kvar. Det är kanske en av orsakerna till att rasen har varit livskraftig alla dessa tusentals år.
Med den nya trenden att tillvarata allt för att kunna göra sig en ev. hacka blir tyvärr rasens fall. Dåliga individer kommer ut på marknaden, priserna dumpas, kunskaperna har fallit i glömska. Trist men sant.

Mycket bra skrivet :D! Du låter som en typisk uppfödare! Hoppas det, för du verkar kunna mkt om avel (till skillnad från amatörråttan mig);).
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Wadim t.ex Zsiwa & Gwarant mfl.

Men det är helt klart som Erika säger, man får inte glömma stona heller. Tycker det ska bli extremt intressant vad Zsiwa får för föl med Portmer till våren.

Får du tillbaka din tävlingkompis efter fölning och "mammatid" eller ska hon betäckas igen?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Att avla för prestation handlar kanske inte så mycket om att hästar klarar av att gå 80, 120 eller 160 km i maklig takt. Det handlar mera om att de ska kunna tävla och hamna i de övre skikten i prislistorna.


Nejnej absolut handlar inte prestationsavel om dettta. Tanken var ju mest för att se vilka hingstar som kommer upp igen och igen.. (det som förövrigt var väldigt bra med distanslistan)


Men jag tycker inte prestations avel handlar enbart om de som kan placera sig långt fram i prislistan. Det finns allt för många exempel på hästar som gått fort och långt i 2 kanske 3 säsonger, vinner nästan allt och som man sen inte ser röken av. (detta handlar ju mycket om träningen med förstås och ligger på tränarens/ryttarens ansvar) Men jag tycket inte att det gör djuret till en bättre avels individ
Det finns ju tyvärr väldigt många hästar som inte ens håller för några säsonger distans på medelnivå…


Sen är det ju dumt att glömma bort att prestationsavel i Sverige är en ganska så otacksam sysselsättning. Det finns med något undantag nästan ingen som är villig att betala för en distanshäst med fin stam när en ”ful” kan vara minst lika bra.
/erika
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag vet dom som gjort reklam för att de "vann" en CR, och på hemsidan stod siffran 1a efter rittens namn.

Det bästa är när det bara står att de "Deltagit" och man vet att de åkte ut...
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det bästa är när det bara står att de "Deltagit" och man vet att de åkte ut...

Jag vet en hingstägare som stolt påpekade att han var meriterad i distans, efter en PP.
Men det klart, det är ju i alla fall ett bevis på att den går att rida på, till skillnad från vad man vet om många andra hingstar.

Att en häst bara går några säsonger tycker jag inte man ska hänga upp sig på.
Har en häst gått några säsonger snabbt och bra tycker jag ändå den bevisat sin hållbarhet.
Det finns ju många arabhästar som inte ens håller för att tränas fram till CR.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det finns med något undantag nästan ingen som är villig att betala för en distanshäst med fin stam när en ”ful” kan vara minst lika bra.
/erika

Detta är jag rädd jag inte förstår!?!
En med bra stam som man inte är villig att betala för? Är det en utställningschampion det, eller? Många av "de vackra" är så degenererade att de inte har styrka och exteriör att tävla ens i medelklass. De "fula" betyder det andra raser eller de som inte duger i utställningsringen? Mycket förbryllande formulering tycker jag.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Med fin/bra stam/ bra häst menar jag; en häst som är har en erkänt stark stam, är uppfödd under gynnsamma förhållande- bra mat, stora hagar med mycket utevistelse, jämnårigs kompisar eller flock. Jag menar inte alls de ”fina” utställnings hästarna – dem är jag inte särskilt imponerad av, och då med undantag av några polska och ryska linjer. Jag tror inte att 20p på arabtyp eller maxad dish ger en bra sporthäst däremot ska de ju vara korrekta vilket man inte ser många på svenska utställningar…

”ful” – menar jag en som är resultatet av sk ”buskavel”, de kan absolut vara helt korrekta och jättefina och av vilken ras som helst. Internationellt sätt är det många traraber och anglosaber som presterar.

Finns ju en massa annonser på billiga araber där de står att de kan passa utmärkt till distans endast pg att de är araber... - vilket varken gynnar seriös avel, hästarna eller distansritt som sport

Tror att vi tänker ganska så lika men jag hade svårt att formulera det utan att skriva en hel uppsats
Erika
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Internationellt sätt är det många traraber och anglosaber som presterar.

Egentligen är det väldigt få traraber som finns representerade i de internationella listorna. Det blir alltid en nyhetstrend när någon som Power dyker upp och sätter igång drömmen om en likadan. Det är tyvärr inte många som når större framgångar. Om man har för avsikt att sikta mot toppen, tror jag inte man bör förlita sig på en trarab. Det finns undantagshästar, men de är lätträknade och de dyker inte upp i varje årgång heller.
Att satsa på en arab med vedertagen genuin prestationsstam i alla släktled, korrekt, gåvillig och med egen vilja och egen integritet är vad som kan ge den bästa tävlingsindividen.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det var en av anledningarna till att jag ställde frågan:
Är det avel eller träningsprodukter?

Har två fina relativt korrekta(är jäkligt petig, ibland) travston med en genuin stam.
Ska jag avla traraber på dessa?
Är i valet och kvalet eftersom jag eg är emot blandraser. Detta är emotsägelsefullt eftersom jag köpt en blandarab (fullblod/arab). Men det som jag föll hos hos denne som 2-åring var utstrålningen.
Har besiktat många hästar på auktionerna för ev hästägare.
Ångrat snålhet dessvärre många gånger.

Ska man ge sig in i blandaveln och föralldel helras avel så ska man nog inte bara avla för man har ett sto...
Bra blod kommer alltid att vara bra blod. Men hur många fina travston betäcks med ex arab?
Missuppfatta mig rätt.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Jag tycker att sunt rent "bondförnuft" faktiskt kan va bra:bump: Tycker att en hingst/sto bör ha visat både skönhet och styrka, beroende på tävlingsgren. En sto sägs ha mer betydelse i avel än en hingst!! då jag valde hingst till mitt sto:confused: tänkte jag generationer tillbaka. Fick ett bra resultat enligt mej, fast smaken är ju som...
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Vad som är en prestation kan bero på...

En häst ur en linje som producerat bra internationellt kanske bara behöver "hänga med" ett par säsonger för att visa att han/hon inte vansläktas

Ett par 160 i hyfsat tempo

Eller kanske en längre period på banan (ett par tusen km), då hästen bevisar hållbarhet (en hingst kan ju lämna avkomma högt upp i åldern)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: Lazy Lady
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 429
Senast: majola
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: solros
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 382
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp