Prioriteringsordning

Om det nu är Zafferano du menar så har han verkat i avel tre säsonger. Har fått totalt 74 avkommor. Betäckte ca 50 ston förra året. Källa blup.se.
Jämför du hans övriga egenskaper, dvs de som inte har med färgen att göra, med någon annan motsvarande hingst i annan färg som har fått mycket färre ston? Eller vad baserar du ditt antagande på?

Har inte jämfört med annan hingst. Detta är min personliga åsikt. Men man har ju läst mycket kommentarer på Facebook tex om åh vilken fin färg, frågor som hur stor chans är det jag kan få en isabell med detta stoet osv...sådana kommentarer läser man inte om en brun hingst precis ;)
 
Lite krasst: De påverkas när de är gamla nog att karriären är över i stort sett - hur mycket de påverkas vet man inte ännu, heterozygoterna påverkas rätt lite av vad som hittills har kommit fram och lidandet känns inte övermäktigt. Jag har träffat ett par hästar som fått tas bort pga melanomen och det har varit så jäkla obehagliga symtom - det är färre som blir sjuka, men de som blir sjuka blir så förfärligt sjuka och lidandet stort.
Silverfärgade heterozygoter upplevs ofta som stirriga (enligt många som sysslar med islandshästar) och studier visar att alla 16 åriga silver-heterozygoter har nedsatt syn. Nedsatt syn hos ett flyktdjur innebär nog mycket stress.

Av naturliga skäl så är det klart att "halvblodsmänniskor" har träffat på mer problem med skimlar med melanom än med halvblinda silverhästar. Det finns ju många fler skimlar än silverfärgade ridhästar.
 
Inte bara fler svar, utan svar från sämre köpare. Sådana man ofta ändå inte vill sälja till. Vill hellre ha några få men bra intressenter på en brun häst än en massa puckon som svarar på annonser på en isabell...

Så om du avlar fram en isabell men samma fina egenskaper är alla de som hör av sig puckon då?
 
Har inte jämfört med annan hingst. Detta är min personliga åsikt. Men man har ju läst mycket kommentarer på Facebook tex om åh vilken fin färg, frågor som hur stor chans är det jag kan få en isabell med detta stoet osv...sådana kommentarer läser man inte om en brun hingst precis ;)
Även personliga åsikter brukar baseras på någon slags fakta, kunde man väl ha hoppats på iaf.
 
Skulle du själv föredra att avla på en silverfärgad häst framför en brun? Så kan vi bortse det med skitfläckarna på skimlarna 😉
Varför är du så fixerad vid att alla som säger att de föredrar annat än ljusbrunt (inte prioriterar framför allting annat) ska tycka att det är acceptabelt att avla på defekter? Det är vad jag vet ingen här som skrivit att de vill ha hästar med dubbla silveranlag. Jag har aldrig nämnt en häst med silveranlag och sagt att jag aktivt väljer bort skimlar just pga sjukdomsrisken. Sen har jag haft skimmel tidigare av en ras där det är den absolut vanligaste färgen och jag vet att jag hellre lägger tid på annat än tvättar hästen innan varje träning.
 
Så om du avlar fram en isabell men samma fina egenskaper är alla de som hör av sig puckon då?
Nä, det är väl samma antal vettiga som på en brun. Men andelen vettiga blir ju mindre.
Tex:
7 vettiga av 10 på en brun ger 70% vettiga.
7 vettiga av 20 på en isabell ger 35% vettiga.
 
Varför är du så fixerad vid att alla som säger att de föredrar (inte prioriterar framför allting annat) ska tycka att det är acceptabelt att avla på defekter? Det är vad jag vet ingen här som skrivit att de vill ha hästar med dubbla silveranlag. Jag har aldrig nämnt en häst med silveranlag och sagt att jag aktivt väljer bort skimlar just pga sjukdomsrisken. Sen har jag haft skimmel tidigare av en ras där det är den absolut vanligaste färgen och jag vet att jag hellre lägger tid på annat än tvättar hästen innan varje träning.
Fixerad? Tråden handlar ju om prioriteringar och om var gränsen går för vad man tycker är ok att avla på.
 
Känner att jag inte behöver jämföra. Att hans färg gör att det glittrar i många stoägares ögon skulle jag nog säga är en allmän uppfattning. Annars måste jag vara både heldöv o blind :).
Dock vill jag säga att han inte är en dålig hingst på något sätt
Hur lite ston tycker du att han borde haft då om man tänker på hans övriga egenskapers kvalitet? Eftersom du tror/tycker att han skulle fått mycket färre ston om han varit brun?
 
Fixerad? Tråden handlar ju om prioriteringar och om var gränsen går för vad man tycker är ok att avla på.
En defekt som medför lidande för avkomman är olaglig att avla på. Vad folk tycker då är ju inte speciellt relevant. Är det inte intressantare att diskutera sådant som är aktuellt för foruments användare istället för att vilja att någon säger att det är ok att avla på defekter för att de vill ha en viss färg?
 
En defekt som medför lidande för avkomman är olaglig att avla på. Vad folk tycker då är ju inte speciellt relevant. Är det inte intressantare att diskutera sådant som är aktuellt för foruments användare istället för att vilja att någon säger att det är ok att avla på defekter för att de vill ha en viss färg?
Uppenbarligen väljer ju folk att avla på färger som ger defekter, tex silverfärgen. Så då är det en relevant fråga tycker jag. Alla individer har mer eller mindre bra eller dåliga gener, ingen är perfekt, men frågan är var gränsen går. Tydligen är vissa beredda att avla fram hästar med synfel för att de har en viss färg.

Om du inte gillar ämnet, varför svarade du i tråden från början?
 
Silverfärgade heterozygoter upplevs ofta som stirriga (enligt många som sysslar med islandshästar) och studier visar att alla 16 åriga silver-heterozygoter har nedsatt syn. Nedsatt syn hos ett flyktdjur innebär nog mycket stress.

Av naturliga skäl så är det klart att "halvblodsmänniskor" har träffat på mer problem med skimlar med melanom än med halvblinda silverhästar. Det finns ju många fler skimlar än silverfärgade ridhästar.

Fast jag tror att du tar i när du menar att heterozygoter är halvblinda.

Jag umgås en del med islandsmänniskor också och jag uppfattar nog inte att silverhästarna upplevs som särskult stirriga.
 
Fast jag tror att du tar i när du menar att heterozygoter är halvblinda.

Jag umgås en del med islandsmänniskor också och jag uppfattar nog inte att silverhästarna upplevs som särskult stirriga.
Har läst en studie någonstans där det stod mer specificerat hur mycket synnedsättning de har, det var ganska mycket. Ska se om jag hittar den igen.

Har t o m läst det här på buke, att silverhästar är stirriga ;) Då måste det ju stämma, eller? Obs, ironi.
 
Hur lite ston tycker du att han borde haft då om man tänker på hans övriga egenskapers kvalitet? Eftersom du tror/tycker att han skulle fått mycket färre ston om han varit brun?

Skulle gissa runt 10-20 ston. Hingstar som Rambo o Hermes med svensk dressyrstam , inte så flashiga gångarter utan speciell färg är exempel på hingstar som har svårare att få ston.
 
Uppenbarligen väljer ju folk att avla på färger som ger defekter, tex silverfärgen. Så då är det en relevant fråga tycker jag. Alla individer har mer eller mindre bra eller dåliga gener, ingen är perfekt, men frågan är var gränsen går. Tydligen är vissa beredda att avla fram hästar med synfel för att de har en viss färg.

Om du inte gillar ämnet, varför svarade du i tråden från början?


Finns det verkligen någon som avlar på silverfärg idag? Det är snart tio år sedan jag stötte på någon som gjorde det. Ser inga seriösa uppfödare som gör det och har faktiskt inte stött på någon som sysslar med hobbyavel som gör det heller. Silverfärgade islandshästar som är heterozygoter och yngre än åtta-tio år går knappt att finna idag.

(Och att silverfärgade heterozygoter skulle vara stirriga är enbart en myt, däremot har de som drabbats av blindhet givetvis reagerat på detta, men det har ju då en fysisk orsak och inget med deras temperament att göra).
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 689
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 928
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp