Bukefalos 28 år!

Prioriteringsordning

Finns det verkligen någon som avlar på silverfärg idag? Det är snart tio år sedan jag stötte på någon som gjorde det. Ser inga seriösa uppfödare som gör det och har faktiskt inte stött på någon som sysslar med hobbyavel som gör det heller. Silverfärgade islandshästar som är heterozygoter och yngre än åtta-tio år går knappt att finna idag.

(Och att silverfärgade heterozygoter skulle vara stirriga är enbart en myt, däremot har de som drabbats av blindhet givetvis reagerat på detta, men det har ju då en fysisk orsak och inget med deras temperament att göra).
Inom halvblodsaveln finns åtminstone en uppfödare som mycket stolt deklarerar att hens sto bär på silveranlaget och som nöjt har fött upp åtminstånde ett stoföl (född 2017 tror jag) och ett hingstföl (född 2018 tror jag) som båda är silverfärgade. Iaf stoavkomman verkar vara såld som blivande avelssto.

Se mitt inlägg med länk om stirrighet och silver. Självklart beror det stirriga på synfelet, är väl ingen här som påstått något annat, eller jag kanske har missat det? Som jag skrivit tidigare så torde det vara mycket stressande för att flyktdjur att se dåligt.
 
[
Den som söker hen finner :laugh:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159113001019

"The colour of a horse's coat has long been discussed to reflect its temperament. One opinion is that Silver coloured horses are nervous, difficult to handle and react more strongly to different fear stimuli."

Då är väl https://bmcvetres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12917-017-1059-7#Sec11 bättre eftersom den faktiskt är öppen. Slutsatsen är att det är en ökad risk för närsynthet hos heterozygoter (signifikant skillnad på studiens hästar) än för vildtyp. Men läser man undersökningstabellerna så verkar de flesta inte ha allt för svår synnedsättning. I böran av artikeln finns också en referens till en annan studie som påstår att det inte är helt ovanligt med synnesättning även hos äldre travare.
 
Min lista, hoppinriktad.

Ska ha en bra exteriör, många hopphingstar faller på exteriören för mig.
Även en hopphäst tycker jag ska kunna trava så ingen 6 på traven.
Annars tycker jag swb sorterar bort saker bra.

Sedan när några hingstar som passar stot är kvar så tittar jag på mer vad som är rent estetiskt tilltalande och efter hjärtat.
Så ja i den sitta gallringen kommer färg upp.
 
Hur lite ston tycker du att han borde haft då om man tänker på hans övriga egenskapers kvalitet? Eftersom du tror/tycker att han skulle fått mycket färre ston om han varit brun?

54 ston är ett mycket. Det är flertal A-hingstar som ligger under honom och två unga men bruna som inte har hälften, Demand och Touchdown.

Jag har inte sett Zafferano nämnas i avelsdiskussioner rörande annat än färgen. Det är en trevlig hingst men att färgen öklar populariteten är föga kontroversiellt.
 
Inom halvblodsaveln finns åtminstone en uppfödare som mycket stolt deklarerar att hens sto bär på silveranlaget och som nöjt har fött upp åtminstånde ett stoföl (född 2017 tror jag) och ett hingstföl (född 2018 tror jag) som båda är silverfärgade. Iaf stoavkomman verkar vara såld som blivande avelssto.

Se mitt inlägg med länk om stirrighet och silver. Självklart beror det stirriga på synfelet, är väl ingen här som påstått något annat?Som jag skrivit tidigare så torde det vara mycket stressande för att flyktdjur att se dåligt.

Hur det ser ut inom halvblodsaveln vet jag inte, det är några år sedan jag lämnade den. Vad jag svarade på var ditt inlägg om att det finns folk som väljer att avla på dubbla silveranlag trots risken för ögonsjukdom. Det ser jag nämligen inte alls att det existerar inom islandshästaveln idag.
 
54 ston är ett mycket. Det är flertal A-hingstar som ligger under honom och två unga men bruna som inte har hälften, Demand och Touchdown.

Jag har inte sett Zafferano nämnas i avelsdiskussioner rörande annat än färgen. Det är en trevlig hingst men att färgen öklar populariteten är föga kontroversiellt.
Ja, att äldre A-premierade hingstar inte går så många ston ligger ju helt i linje med att många dressyrhästuppfödare hellre använder unga oprövade hingstar.

Zafferano tas upp som exempel på en hingst med bra temperament, vilket han verkligen verkar ha. Han har ju visats upp av olika ryttare, som knappt suttit på honom innan. Bra temperament borde ju verkligen vara åtrovärt, speciellt för att väga upp tex det vanligt förekommande holländska Ampereblodet.
 
Ja, att äldre A-premierade hingstar inte går så många ston ligger ju helt i linje med att många dressyrhästuppfödare hellre använder unga oprövade hingstar.

Zafferano tas upp som exempel på en hingst med bra temperament, vilket han verkligen verkar ha. Han har ju visats upp av olika ryttare, som knappt suttit på honom innan. Bra temperament borde ju verkligen vara åtrovärt, speciellt för att väga upp tex det vanligt förekommande holländska Ampereblodet.

Om jag behållit avkomman jag gjorde till mig själv hade jag gärna använt Zafferano på henne - och fortsatt ha temperament som prio 1.
 
Hur det ser ut inom halvblodsaveln vet jag inte, det är några år sedan jag lämnade den. Vad jag svarade på var ditt inlägg om att det finns folk som väljer att avla på dubbla silveranlag trots risken för ögonsjukdom. Det ser jag nämligen inte alls att det existerar inom islandshästaveln idag.
Vad man avlar på idag inom islandshästar spelar ju ingen roll i detta fallet. Däremot kan man, inom swb-aveln, ta lärdom av silveranlaget från raser som har det i mycket större utsträckning än vad det finns inom swb. Det verkar ju dumt att vissa verkar se det som något positivt med silveranlaget inom swb om tex islandshästuppfödarna har lärt sig och ser anlaget som något negativt... Lära av andras misstag kan ju vara rätt bra ibland.

Sedan tror jag att du blandat ihop heterozygot och homozygot. Jag hoppas verkligen inte att någon tänker riskera att avla fram homozygoter. Det är illa nog att avla på heterozygoter.
 
Vad man avlar på idag inom islandshästar spelar ju ingen roll i detta fallet. Däremot kan man, inom swb-aveln, ta lärdom av silveranlaget från raser som har det i mycket större utsträckning än vad det finns inom swb. Det verkar ju dumt att vissa verkar se det som något positivt med silveranlaget inom swb om tex islandshästuppfödarna har lärt sig och ser anlaget som något negativt... Lära av andras misstag kan ju vara rätt bra ibland.

Jag blev bara lite konfunderad. MCOA vet man ju finns hos islandshäst, Morgan och Rocky Mountain. Däremot har jag aldrig stött på MCOA på halvbloden. Det är alltså så att denna ögonsjukdom nu ses hos halvblod med dubbla silveranlag också? Jag tog för givet att ditt inlägg om att det bedrivs avel av folk som struntar i att avkomman får en ögonsjukdom berörde de raser, där MCOA förekommit under många år. Att SWB nu också är en ras där dubbelt silveranlag ger MCOA, hade jag tyvärr missat.
 
Jag blev bara lite konfunderad. MCOA vet man ju finns hos islandshäst, Morgan och Rocky Mountain. Däremot har jag aldrig stött på MCOA på halvbloden. Det är alltså så att denna ögonsjukdom nu ses hos halvblod med dubbla silveranlag också? Jag tog för givet att ditt inlägg om att det bedrivs avel av folk som struntar i att avkomman får en ögonsjukdom berörde de raser, där MCOA förekommit under många år. Att SWB nu också är en ras där dubbelt silveranlag ger MCOA, hade jag tyvärr missat.
Anlaget finns, tyvärr, på halvblod också. Känns inte som något man borde se som positivt direkt.

Så här annonserar en halvblodsuppfödare sitt föl (jag tar bort stam så att det inte blir uppenbart vilken häst det är, men det är ett halvblod):

" Unikt SILVERSVART hingstföl
e:***** ue:****"

Mycket social och välhanterad individ med ett fantastiskt psyke!

Vid leverans är han:
Registrerad i swb och BT-ansluten
Avmaskad enligt rekommendation
Regelbundet verkad
Påbörjad grundvaccinering

Xxx är DNA-testad och bekräftad silver och fri från WFFS. "

Man ser ju vad uppfödaren tycker är viktigast, vad som är skrivet med versaler :o
Det står inget om vad det finns för prestation på mödernet eller liknande...
 
Senast ändrad:
Anlaget finns, tyvärr, på halvblod också. Känns inte som något man borde se som positivt direkt.

Så här annonserar en halvblodsuppfödare sitt föl (jag tar bort stam så att det inte blir uppenbart vilken häst det är, men det är ett halvblod):

" Unikt SILVERSVART hingstföl
e:***** ue:****"

Mycket social och välhanterad individ med ett fantastiskt psyke!

Vid leverans är han:
Registrerad i swb och BT-ansluten
Avmaskad enligt rekommendation
Regelbundet verkad
Påbörjad grundvaccinering

Xxx är DNA-testad och bekräftad silver och fri från WFFS. "

Man ser ju vad uppfödaren tycker är viktigast, vad som är skrivet med versaler :o
Det står inget om vad det finns för prestation på mödernet eller liknande...

Fast exakt vad är problemet med annonsen anser du?
 
Avlar man SWB känns risken för en skadlig exteriör liten. Hingstarna är godkända och kontrollerade. Vad jag prioriterar beror på stoets styrkor och svagheter. Överlag vill jag ha ett sto med bevisad hållbarhet och rätt huvud för mig/sporten.

Lite nyfiken ang detta. Blev din avkomma som du hade önskat den (till dig själv som ridhäst) ?
 
Fast exakt vad är problemet med annonsen anser du?
Det jag tycker är mest intressant med annonsen är det som jag redan har skrivit i inlägget direkt under annonstexten. Nämligen:
"Man ser ju vad uppfödaren tycker är viktigast, vad som är skrivet med versaler :o
Det står inget om vad det finns för prestation på mödernet eller liknande... "

Färgen verkar vara fölet största tillgång, enligt uppfödaren själv. Dvs det som behöver synas mest, i VERSALER. Alla har som sagt olika prioriteringar. Spännande är det.
 
Det jag tycker är mest intressant med annonsen är det som jag redan har skrivit i inlägget direkt under annonstexten. Nämligen:
"Man ser ju vad uppfödaren tycker är viktigast, vad som är skrivet med versaler :o
Det står inget om vad det finns för prestation på mödernet eller liknande... "

Färgen verkar vara fölet största tillgång, enligt uppfödaren själv. Dvs det som behöver synas mest, i VERSALER. Alla har som sagt olika prioriteringar. Spännande är det.
Men det kanske är något som funkar? lättare att sälja en häst med speciell färg? behöver det vara fel då att föda upp något som marknaden vill ha? Eller är det just det här med silverfärgen som är ett problem? det verkar inte vara en så vanligt förekommande färg att det är ett problem? själv kan jag ingenting om den färgen.
Om avkomman är frisk och hälsosam är väl allt bra? Även om den skulle ha sämre gångarter än den helbruna fölungen ? Vad gör det? Ryttaren som köper den silversvarta kanske ändå inte är tillräckligt duktig för att förvalta kapaciteten hos den bruna med bättre gång?

Tillägger att om det nu skulle innebära hälsoproblem med silversvart färg så är det ju såklart ett problem. Men det finns ju andra exempel än just silversvart.
 
Tillägg: Det är ju iofs bra att uppfödaren är tydlig med att informera om att hästen har en viss gen. Hoppas att en eventuellt blivande köpare vet att genen inte bara ger en "rolig" färg utan även en synnedsättning. Av formuleringen i annonsen kan man lätt få intryck av att det är en gen som är bra att ha, vilket ju inte är fallet ur hälsosynpunkt.
 
Men det kanske är något som funkar? lättare att sälja en häst med speciell färg? behöver det vara fel då att föda upp något som marknaden vill ha? Eller är det just det här med silverfärgen som är ett problem? det verkar inte vara en så vanligt förekommande färg att det är ett problem? själv kan jag ingenting om den färgen.
Om avkomman är frisk och hälsosam är väl allt bra? Även om den skulle ha sämre gångarter än den helbruna fölungen ? Vad gör det? Ryttaren som köper den silversvarta kanske ändå inte är tillräckligt duktig för att förvalta kapaciteten hos den bruna med bättre gång?

Tillägger att om det nu skulle innebära hälsoproblem med silversvart färg så är det ju såklart ett problem. Men det finns ju andra exempel än just silversvart.
Du har inte läst hela tråden va? Genen som ger silverfärgen ger även synnedsättning. Även i enkel upplaga.
 
Du har inte läst hela tråden va? Genen som ger silverfärgen ger även synnedsättning. Även i enkel upplaga.
Då kan det ju finnas ett problem helt klart. Men även andra färger har ju tagits upp i tråden, tex isabell.
Att avla på defekter är alltid fel anser jag.
 
Då kan det ju finnas ett problem helt klart. Men även andra färger har ju tagits upp i tråden, tex isabell.
Att avla på defekter är alltid fel anser jag.
Ja, isabell är en helt annan sak för gulanlaget ger ju inga defekter. Självklart ingår tycke och smak i val av häst, men för min del så går hälsa och prestation före färg.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 874
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 051
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp