Prioriteringsordning

Medelåldern för SWB var väl runt åtta år enligt försäkringsbolagen för ett par år sedan så rent krasst kommer medelhästen inte få problem av sjukdomar som visar sig senare än så. Men det gör det ju inte till en bra idé att avla på såna sjukdomsanlag.
1. Det är en myt, det stämmer inte.
2. Medelålder är inte samma sak som medellivslängd. För jag antar att det är myten om att SWB oftast dör vid 8 års ålder som du vill fortsätta sprida?

Jag tycker att en mycket stor andel av inläggen här går ut på att försöka förminska problemen med silveranlaget. Det svarar ju delvis på frågan om prioriteringsordning, dvs hälsa och prestation kommer längre ner på listan än färg för många som skriver i denna tråd.
 
Vi får väl se hur Gamelus R utvecklas med Peder.
Ja, det märks väl med åren. Tror du att ögoncystor kommer att vara till fördel när han ska hoppa? Eller så kanske han har tur att vara en av de med silveranlaget som inte kommer att få synfel?
 
@Angel
"Medellivslängden hos den Svenska varmblodiga ridhästen (SWB) har man beräknat till 18 år
hos ston och 15 år hos hingstar och valacker."
Källa SLU.
Tänk då på att hästar som dör i unghäståren, tex pga skador på bete, drar ner medellivslängden.
 
1. Det är en myt, det stämmer inte.
2. Medelålder är inte samma sak som medellivslängd. För jag antar att det är myten om att SWB oftast dör vid 8 års ålder som du vill fortsätta sprida?

Jag tycker att en mycket stor andel av inläggen här går ut på att försöka förminska problemen med silveranlaget. Det svarar ju delvis på frågan om prioriteringsordning, dvs hälsa och prestation kommer längre ner på listan än färg för många som skriver i denna tråd.
Tycker silvergenen är så långt borta från att vara ett problem inom swb att det blir ironiskt att diskutera, finns 1 hingst som har grenen och en handfull med ston som max.
QE hade inga problem att hoppa med ett öga.

Större problem för tillfället är ju i så fall cancer hon skimmlarna.
 
@Angel
"Medellivslängden hos den Svenska varmblodiga ridhästen (SWB) har man beräknat till 18 år
hos ston och 15 år hos hingstar och valacker."
Källa SLU.
Tänk då på att hästar, som dör i unghäståren, tex pga skador på bete, drar ner medellivslängden.
Självkklart menar jag medellivslängd och inte ålder. Det finns ingen anledning till att bli så upprörd utan det är väl betydligt trevligare att säga att du inte tror att det stämmer istället för att anklaga mig för att vilja sprida myter?

Den enda källa från SLU jag hittar om medellivslängd är för övrigt ett kandidatarbete från 2012 vilket är en litteraturstudie där det framgår att det behövs mer forskning och att det är den beräknade livslängden det gäller. Det är förstås möjligt att det skiljer från vilken som blir medelåldern för avlivning eller dödsfall för ett visst försäkringsbolags kunder.
 
Tycker silvergenen är så långt borta från att vara ett problem inom swb att det blir ironiskt att diskutera, finns 1 hingst som har grenen och en handfull med ston som max.
QE hade inga problem att hoppa med ett öga.

Större problem för tillfället är ju i så fall cancer hon skimmlarna.
Jag vet inte varför då många gick igång på att försvara silvergenen. Det var bara ett konkret exempel på hur man kan prioritera. Finns ju uppenbarligen folk som betäckt sina skimmelston med silverbrun hingst inom SWB, så om si så där 14-15 år så kommer det väl finnas en och annan närsynt häst med cancer O_o ;) :D
 
Självkklart menar jag medellivslängd och inte ålder. Det finns ingen anledning till att bli så upprörd utan det är väl betydligt trevligare att säga att du inte tror att det stämmer istället för att anklaga mig för att vilja sprida myter?
Den enda källa från SLU jag hittar om medellivslängd är för övrigt ett kandidatarbete från 2012 vilket är en litteraturstudie där det framgår att det behövs mer forskning och att det är den beräknade livslängden det gäller. Det är förstås möjligt att det skiljer från vilken som blir medelåldern för avlivning eller dödsfall för ett visst försäkringsbolags kunder.
På vilket sätt tycker du att jag blev upprörd? Vadå tror? Helt otroligt vad det vrids och slingras runt kring detta 😂
 
Jag vet inte varför då många gick igång på att försvara silvergenen. Det var bara ett konkret exempel på hur man kan prioritera. Finns ju uppenbarligen folk som betäckt sina skimmelston med silverbrun hingst inom SWB, så om si så där 14-15 år så kommer det väl finnas en och annan närsynt häst med cancer O_o ;) :D
Hur många vet om sambandet?Jag håller på med SWB o visste inte det fanns ett sådant samband. Hade jag avlat fram islandshästar hade jag kanske
 
Va? Jag vet inte riktigt varför du tror det.
Silvergenen var ett känsligt ämne, undrar varför?
Därför att du drar in silvergenen i folks svar på ett eller annat sätt samt kommer med stensäkra påståenden som inte stämmer och anklagar åtminstone mig vilt för faktaresistens och mytspridning. Det skapar ett otrevligt diskussionsklimat och åtminstone jag blir irriterad eftersom trådens huvudämne annars är intressant.
 
Senast ändrad:
1. Det är en myt, det stämmer inte.
2. Medelålder är inte samma sak som medellivslängd. För jag antar att det är myten om att SWB oftast dör vid 8 års ålder som du vill fortsätta sprida?

Jag tycker att en mycket stor andel av inläggen här går ut på att försöka förminska problemen med silveranlaget. Det svarar ju delvis på frågan om prioriteringsordning, dvs hälsa och prestation kommer längre ner på listan än färg för många som skriver i denna tråd.

Jag tycker att det är du som verkar vilja blåsa upp silveranlagets ögoncystor till ett jätteproblem jämfört med cancer hos skimlar till exempel. Jag tycker att skimmelcancer är värre både för att det kommer drabba så oändligt många fler plus att jag tror inte att ögonproblemet är lika stora som du tror.

Jag hoppas verkligen att folk inte använder Gamelus pga färgen. Jag har honom som kandidat till mitt sto och har haft det sen han var 2.5 år - då visste jag inte ens om silvergenen.
 
Jag tycker att det är du som verkar vilja blåsa upp silveranlagets ögoncystor till ett jätteproblem jämfört med cancer hos skimlar till exempel. Jag tycker att skimmelcancer är värre både för att det kommer drabba så oändligt många fler plus att jag tror inte att ögonproblemet är lika stora som du tror.

Jag hoppas verkligen att folk inte använder Gamelus pga färgen. Jag har honom som kandidat till mitt sto och har haft det sen han var 2.5 år - då visste jag inte ens om silvergenen.
Eh, jag har skrivit att jag skulle undvika att avla på skimmel, varför hittar du på saker om vad jag skrivit? Jag häpnar över att folk försvarar silvergenen med näbbar och klor men samtidigt framhåller hur hemskt det är med skimlarnas melanom.
 
Tror du på ALLVAR att jag skulle tro att ögoncystor var en fördel?

Jag hade hellre diskuterat skimlar faktist än silver - det ena tycker jag är ett problem, inte det andra.
Vem har hindrat dig att diskutera skimlar? Och vem har påstått att cystor och närsynthet är värre än melanom? Jag har aldrig skrivit att melanom inte är ett problem, jag tycker att både synfel och melanom kan innebära problem. Du skriver ju däremot att bara melanom och inte synfel är ett problem...
 
Eh, jag har skrivit att jag skulle undvika att avla på skimmel, varför hittar du på saker om vad jag skrivit? Jag häpnar över att folk försvarar silvergenen med näbbar och klor men samtidigt framhåller hur hemskt det är med skimlarnas melanom.
De flesta här försvarar nog inte silvergenen men om det är inom SWB vi talar om är det ingen utbrett anlag/problem. Tror det är det folk menar.
När det kommer till melanom är det ett bra ämne som tas upp. Är man bara uppfödare är det kanske ett problem man inte känner/tänker på samma sätt eftersom det drabbar hästen i högre ålder när man för länge sedan sålt sin uppfödning?
 
Därför att du drar in silvergenen i folks svar på ett eller annat sätt samt kommer med stensäkra påståenden som inte stämmer och anklagar åtminstone mig vilt för faktaresistens och mytspridning. Det skapar ett otrevligt diskussionsklimat och åtminstone jag blir irriterad eftersom trådens huvudämne annars är intressant.
Alltså, visa mig var jag har kallat dig faktaresistent. Angående mytspridning: ja, du spred en myt. Anklagar vilt? Är det någon som är vild så är det ju du och @cirkus som tar till "vilda" ord och versaler.
 
Vem har hindrat dig att diskutera skimlar? Och vem har påstått att cystor och närsynthet är värre än melanom? Jag har aldrig skrivit att melanom inte är ett problem, jag tycker att både synfel och melanom kan innebära problem. Du skriver ju däremot att bara melanom och inte synfel är ett problem...
Ändå tar du upp silvergenen som ett problem när du vill prata om swb och andra ridvarmblod. Min fråga kvarstår, hur stort är problemet med silvergenen inom dessa "raser"?
 
Alltså, visa mig var jag har kallat dig faktaresistent. Angående mytspridning: ja, du spred en myt. Anklagar vilt? Är det någon som är vild så är det ju du och @cirkus som tar till "vilda" ord och versaler.
Jag frågar igen utan versalerna . Tror du på allvar att jag tror att ögoncystor är en fördel? För mig blir en sån fråga en förtäckt dumförklaring och det diskussionsklimatet gillar jag inte.
 
De flesta här försvarar nog inte silvergenen men om det är inom SWB vi talar om är det ingen utbrett anlag/problem. Tror det är det folk menar.
När det kommer till melanom är det ett bra ämne som tas upp. Är man bara uppfödare är det kanske ett problem man inte känner/tänker på samma sätt eftersom det drabbar hästen i högre ålder när man för länge sedan sålt sin uppfödning?
Utbrett är det inte än, men eftersom folk verkar ivriga att tänka bort problemen med anlaget så lär det ju bli mer utbrett. Gamelus R betäckte över 100 ston tex.
Skimlar finns det gott om och därför känner folk till problemet med melanom. Men det får de inte heller problem med dörrens högre upp i ålder.

Sedan var ju inte tråden från början tänkt att bli en "för- eller emot" silvergens-tråd, utan hur man prioriterar när man väljer avelsdjur. Uppenbarligen så är det många som inte tycker att just gener som ger synfel är något som behöver prioriteras bort.

Alla får tycka som de vill. Men om man vill påstå något så är det bra om man kan uppge källa osv.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 689
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 925
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp