Pris lösdrift

Bukefalos 30 år!

Skulle vilja ha lite feedback angående pris för lösdrift. Jag och en vän hyr en lösdrift med tillhörande hage. Hagen är verkligen fantastisk och knappt någon lera och väldigt lättskött. Själva lösdriftshallen är väl på gränsen enligt mig storleksmässigt men laglig. Hästarna använder den och sover varje natt/morgon i den. Vi sköter allt kring vår lösdrift, dvs hage och fodringar för våra hästar. Har en foderautomat (som vi köpt) som fodrar morgon och kväll och vi är ute varje em och ger lunch samt mockar, fixar vatten etc. Vi har tillgång till att använda stallgången men har ingen fast box utan bygger om lösdriften om någon häst behöver boxvila. Vi köper även hem och hämtar allt strö och allt grovfoder och kraftfoder. Det som vi inte sköter är gödselhanteringen utan den sköts av dom som vi hyr av. Tyvärr innebär det att vi inte får välja strö själva utan det är torv eller halmpellets eller liknande. Spån får inte användas, vilket gör det väldigt dyrt för oss eftersom vi har ett sågverk ganska nära där man kan hämta spån billigt men det får vi som sagt inte använda.

Vi har en stor delvis belyst paddock, den är dock väldigt dåligt underhållen och blir stenhård som en grusväg så fort det torkat upp på våren. På sina ställen håller även mattan på att krypa upp så den behöver påfyllning av material men stallägaren gör knappt något med sina hästar så det prioriteras ej.

Vi har heller ingen uppvärmd sadelkammare utan istället har vi en uppvärmd bod men där får vi inte hänga schabrak, läder eller liknande. Däremot benskydd får vi hänga där. Det finns rinnande vatten men ingen spolspilta och ej heller varmvatten utan vi får använda vattenkokare om vi ska ha varmvatten.
Det som ingår i hyran är el och gödselhantering resten sköter vi helt själva och för det betalar vi strax under 2500:- så nästan 5000:- för två hästar i kallhyra för utanpå det så kommer ju foder och strö. Bara ströt kostar ca 1000:-/mån, hösilaget kostar ca 1800:-/mån/häst sedan tillkommer även halm.
Jag tycker att det är väldigt dyrt iom att det är väldigt spartanskt och att vi fixar allt själva i princip. Nu har dom dessutom flaggat för att höja hyran och jag är inte sugen på att betala mer kan jag säga! Har försökt söka vad det kostar på andra ställen och det mesta jag får fram är runt 3000:- - 3500:- men då ingår allt dvs skötsel/foder och på en del ställen fanns dessutom ridhus men då ingick inte foder utan då kom det extra sas. Det gäller dock Stockholms området så är medveten om att det är dyrare här men jag tycker faktiskt att det börjar bli orimligt. Det som är bra är ju hagen och att det är lättskött och att vi kan välja vilket foder vi vill ha men vi får ju istället jobba för det.

Vad tycker ni? Tycker ni att det är rimligt pris för kallhyra när det inte finns så mycket faciliteter? Hur skulle ni tänka? Vill även förtydliga att även lagning av hage och tråd står vi själva för samt aggregat etc.

Det som är att det är inte så lätt att hitta så här bra hagar plus att det är så lättskött så känner mig lite i underläge för det är inte så lätt att hitta något liknande och det är nog tyvärr stallägaren medveten om, däremot överskattar hen nog faciliteterna..
2500:- kändes rimligt, men sedan skrev du att det var två hästar - så alltså 5000:-. Jag fattar att det är Stockholmspriser men ärligt talat så låter allt väldigt….basic? För det priset. Jag tror att ni kan hitta något bättre. Må vara att nya hagen är mindre, men ni lär få tillgång till sadelkammare, bättre ridbana och slippa beställa hö osv - och det är värt mycket energimässigt.

Min islandshäst står på lösdrift, inte i Stockholm dock utan i Norduppland. Kallhyra är 1250. Då ingår utsläpp (stallet har också boxplatser vilket då kostar 500 kr till i stallhyra) och fodring varje vardag, valackflock eller stoflock (lösdriftshästar och boxhästar går tillsammans), ligghall, uppvärmda vattenbaljor, två belysta ridbanor, ovalbana, rakbana, rid- och körvägar, spolspilta, tillgång till tvättmaskin och torkrum, uppvärmd sadelbod, uppställning ute under tak och tillgång till uppställning i stallet vid skötsel, hovis etc, toaletter, kök, uppvärmd förvaringsplats/ omklädning. Parkering av transport för 150 kr/ månad. Insläpp och kvällsfodring samt helger sköts på ett rullande schema. Hösilage och halm köper man till (lösdriftshästarna får betala för 7 kg hösilage och 7 kg halm per häst), torv går att köpa (men just nu har de som har box köpt in egna pallar för det blev billigare). Ridhus finns i närheten (bil). Regelbundet besök av equitetapeut, tandläkare och veterinär som man kan boka in sig på. Har jag glömt något? Tränare finns på gården om man vill, anordnade P&J, gemensam WE-träning, julritter mm.
Jeez, hoppas stallägaren inte kommer på hur billigt det är!

Min islandshäst står på lösdrift, inte i Stockholm dock utan i Norduppland. Kallhyra är 1250. Då ingår utsläpp (stallet har också boxplatser vilket då kostar 500 kr till i stallhyra) och fodring varje vardag, valackflock eller stoflock (lösdriftshästar och boxhästar går tillsammans), ligghall, uppvärmda vattenbaljor, två belysta ridbanor, ovalbana, rakbana, rid- och körvägar, spolspilta, tillgång till tvättmaskin och torkrum, uppvärmd sadelbod, uppställning ute under tak och tillgång till uppställning i stallet vid skötsel, hovis etc, toaletter, kök, uppvärmd förvaringsplats/ omklädning. Parkering av transport för 150 kr/ månad. Insläpp och kvällsfodring samt helger sköts på ett rullande schema. Hösilage och halm köper man till (lösdriftshästarna får betala för 7 kg hösilage och 7 kg halm per häst), torv går att köpa (men just nu har de som har box köpt in egna pallar för det blev billigare). Ridhus finns i närheten (bil). Regelbundet besök av equitetapeut, tandläkare och veterinär som man kan boka in sig på. Har jag glömt något? Tränare finns på gården om man vill, anordnade P&J, gemensam WE-träning, julritter mm.
Jeez, hoppas stallägaren inte kommer på hur billigt det är!

Låter som en ljuvligt bra deal för er hästägare 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka