Pris på grushage?

Sv: Pris på grushage?

Tycker oxå att du ska lägga textil underst.

Det är ju bra att du fått tag i fyllnadsmaterial..
men hur geggigt blir det när det regnar med spån?

vi har ren grus(paddex) funkar super. vi har textil i botten.
Slipper man att det växer upp ogräs i hagen.
 
Sv: Pris på grushage?

Varför inte sand?
Kompisens häst fick fång i veckan och vet sa att hästen skulle stå på sand inne i boxen för att de fick stöd utav sanden.

Om du ändå ska grusa upp en så pass stor hage, du har inte möjlighet att göra den ännu större så du kan använda den som ridbana sen?
 
Sv: Pris på grushage?

Tänk på att spånet blir jord när det multnar och det ger mer jobb då ni för att fylla på behöver tömma och sedan lägga på nytt. Det kommer sannolikt både bli mer tungarbetat och dyrare på sikt.
 
Sv: Pris på grushage?

Håller med Lovisaleonora, blir lurigt med flis/spån när det multnar. Grusblandad flis blir kanske en blandning som kan bli ganska jobbig att göra sig av med när det är dags att byta (om man inte vill ha en jättehög hemmavid)? Inte riktig jord, inte riktigt grus...
 
Sv: Pris på grushage?

Sand sägs ju vara bra för fånghästar. Jag tror du kan räkna med att det kommer att kosta 5-10.000kr totalt.
 
Sv: Pris på grushage?

Jag sprutade roundup på gräset och väntade i 14 dgr tills det vissnat ner, sen klippte jag med gräsklipparen och sedan släppte jag ut min fånghäst, som inte heller skulle ha ett strå. Hon åt inte det korta, kvarvarande, nedvissnade gräset. På en annan del av hagen så tog jag en grep och grävde av översta lagret, dvs grässvålen, så hon gick på jord istället. Det tog lite tid ;), men för hästens skull så. Det var mest sandjord under, perfekt för fånghäst alltså.
 
Sv: Pris på grushage?

Nej, vi har pratat med två stycken och tydligen ligger priset här på ca 15000 kr inkl. moms. Och det är ju då på sand som inte kommer att fungera...

Om det ska bli bra får jag lägga 20-25000 kr, och det känns som väldigt mycket pengar för mig just nu. Har INTE haft en billig vår med två sjuka hästar och en trasig bil...
 
Senast ändrad:
Sv: Pris på grushage?

Varför inte sand?

Jag vill ha något som packar sig och som inte blir för tungt för hästarna att gå runt i. Den här sanden som jag kunde få tag i gjorde visst inte det.

Om du ändå ska grusa upp en så pass stor hage, du har inte möjlighet att göra den ännu större så du kan använda den som ridbana sen?

Det finns träd "i vägen" som jag inte vill ta bort...
 
Sv: Pris på grushage?

jag tycker du gör rätt som anlägger grushagar. fånghästar ska inte stå på gräs, alls! det har gått åt helsike för dom fånghästar jag sett som dom släppt på gräs, även om det varit magert bete.
 

Liknande trådar

Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 203
Senast: Mysaan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 893
Senast: Madick
·
P
Hästmänniskan I vårat stall har vi en mysig hage där hästarna har fin mark utan gegga och annat jobbigt underlag. Mjukat och bra för hovarna.liksom...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp