Bukefalos 28 år!

Pris på häst?

ylvalill

Trådstartare
Har små, små funderingar på en ny häst och tänkte därför höra med er om vad man på ett ungefär skulle få betala för en häst med följande egenskaper:

Ålder 4-8 år, ca 165-170 cm i mkh, kapacitet att gå LA-LA (behöver dock ej vara färdigutbildad/startad), snäll och lätthanterlig (lätt att sko/lasta/klippa osv). Fullt frisk, inga tidigare skador.
 
Brukar man inte säga att för att en uppfödare inte ska förlora på en inriden (men ej mer utbildad) 3-åring med bra stam, ja en medelmåtta talangmässigt, så måste han/hon ha minst 70' för hästen?

Asså, en sån som du beskriver kan ju kosta hur mkt som helst, jag tror det beror väldigt mkt på VAR du köper hästen! Om det är nån privat som kanske ska sälja sin häst pga studier eller annat (mer akut kanske?) o som verkligen vill att hästen ska komma till ett bra ställe, kan du kanske få en sån häst för 50' om du har TUR.

Annars, säg ett mkt seriöst försäljningsstall/tävlingsstall med stora mål o talanger, där de iallafall SÄGER att hästen har stor utvecklingspotential (det har väl förresten alla hästar??) så några 100'??

Om du kollar annonser i ex ridsport o buke, får du kanske en fingervisning om priser.
 
Om den bara är grundriden, aldrig tävlad och inte har exeptionellt bra stam och exteriör skulle jag betala ca.30-40.000kr för hästen. En vanlig medelmåttig ridhäst för lätta klasser ska inte kosta mer tycker jag. Men som någon skrev i en tidigare tråd är prissättningen på hästar till synes godtycklig många gånger.
 
100 000 för en häst med kapacitet att gå lätta klasser??? :confused: Jag får nog glömma det där med träning och köpa en nordsvensk för skogsmulleridning istället... Om en häst med kapacitet för lätta klasser kostar 100 000kr, vad kostar då en häst med kapacitet för medelsvår? :crazy:

Som sagt, jag vill inte ha en häst med megapotential eftersom jag inte är ute efter att tävla, möjligtvis starta nån klubbtävling nån gång. Det behöver alltså inte vara en häst med nåt kanonsteg eller så utan bara en fullt frisk häst med god hållbarhet (alltså uppfödd och inriden på ett vettigt sätt...) och trevligt temperament. En "medelsvensson"-häst...

Har alla här verkligen betalat såna megasummor för sina hästar? Eller hur bär man sig åt för att få tag på en lite billigare häst? (Vill fortfarande ha en fullt frisk häst...)
 
Det beror ju som sagt på varifrån du köper. När jag jobbade på försäljnings/utbildningsstall så sattes en prislapp på alla hästar(ofta aningen högt...), och sen såldes dom inte förrän man hittat någon som gav det priset. "Rätt köpare" så att säga... Vi sålde sällan nån häst under 100 000. Hästar som startat msv med kapacitet för mer tog man aldrig mindre än 200 för. så det kan bli dyrt att köpa via förmedlare, men samtidigt smidigt eftersom man kan önska typ av häst, så letar dom reda på ett antal intressanta åt en. Och så provrider man alla samtidigt och sparar massa res- och lettid.
Om du däremot letar privat så tror jag du kan få ovanstående häst för 50 000. Eller billigare, det beror ju på hur stor talang du letar efter.
 
Hade jag letat en häst med de kraven som du ställer så skulle jag inte vilja betala mer än 40 tusen absolut inte mer än 50'.
 
Nej, det var ungefär det jag hade tänkt mig att lägga, men det verkar bara finnas föl till salu för det priset så det var därför jag tänkte höra mig för lite här.

Tycker i allmänhet att det verkar vara svårt att hitta en ok "medelsvensson-häst" i de flesta annonser så är det antingen en häst som enligt säljaren har jättekapacitet (typ svårklass häst) eller hästar med utläkta skador (även dessa är jättedyra!)... :crazy:
 
För de kraven du har kan du mycket väl hitta en "korsning" som inte kostar så mycket i inköp. Korsningshästar är ofta mycket trevliga och kapabla hästar men har absolut noll värde i avelshänsyn. Gå LA/LA tycker jag att alla "normalt skapta" och friska hästar ska kunna göra men naturligtvis med varierat resultat.

Ska du däremot ha ett välstammat halvblodssto för senare avelsmöjlighet tycker jag definitivt att 100.000 är billigt!

Lill / Stall Nöbbeled
 
Om du inte absolut vill ha ett halvblod finns det ju många andra trevliga raser och korsningar som är billigare, fast det är friska och bra hästar. Har själv en arab och om man inte tycker de är för små, är de bra ridhästar, dessutom friska och sunda. De är billigare att försäkra osv. Vill man inte ha en arab för avel kan man hitta en relativt billigt.
 
jag hade max gett runt 68000kr om den inte är tävlad i la. där jag brukar vara startar hästarna msv hopp och får oftas plac osv,och där ligger priserna runt 139000kr och då har dom oftas toppstam med välm flyinge hingstar.men priserna är ju olika :)
 
Om jag skulle kopa hast idag hade jag letat efter en korsning, billigare i forsakring och inkop.

Jag skulle inte ge mer an ca 50 000 for en hast med kapacitet for LA, det har alla normala hastar, sen beror det forstas pa om man siktar pa att placera sig i LA5 for da kravs det snarare kapacitet for MSV, men det verkade inte vara det du var ute efter.

Lycka till i letandet
 
Pris på häst och utbildningsnivå är en olöslig ekvation. Om uppfödarna och utbildarna ska ha en chans att få igen en del av sina utgifter för hästen krävs de högre priserna. Tyvärr kan och vill Medelsvensson sällan betala det. Alltså går uppfödarna/utbildarna med förlust många gånger eller så får Svensson hålla till godo med en sämre eller ofrisk häst.

Några av de få raser där uppfödarna/utbildarna verkar kunna göra en någorlunda hyfsad affär är quarter, paint och PRE. Där kostar en inriden 3-åring minst 60000 kr även för en tämligen medioker eller ofrisk häst.

Jag köpte ny häst ifjol, hade egentligen tänkt mig en amerikan, men de bra hästarna var utom räckhåll för mig ekonomiskt. Istället blev det en förvuxen welsh/hbl-korsning igen, som i och för sig var förhållandevis dyr, men hade fått en bra start i livet och var frisk.
 
Medelsvenson hästar kostar att föda upp även de... Men de lite billigare hästarna är ofta de som uppfödare inte blir av med på annat sätt, och då är det ofta något som inte är så bra med dem. Spara lite mer pengar innan du köper häst, då har du mer att välja på. Det ska inte bara vara priset som avgör. I slutänden är det viktigare att du passar ihop med hästen, det brukar bli billigare i längden.
Eva
 
Det verkar som om flera rekommenderar att man tittar på en korsning om man vill ha en mer prisvärd häst. Jag har absolut inget emot att ha en korsningshäst (har en hbl/arab valack nu). Är det någon som har tips på vilka korsningar som brukar bli bra ridhästar? Vill som sagt ha en häst som är minst 165 cm i mkh eftersom jag själv är ganska lång (känner mig lite för stor för den häst som jag redan har och han är 160 cm i mkh).

Jag har full förståelse för att uppfördare måste ta rätt mycket betalt för att de skall kunna få igen de pengar de har satsat på en häst, men samtidigt så tror jag inte att övervägande delen av de hästar jag har träffat har kostat ens hälften så mycket och många av dem är både fullt friska och väldigt trevliga. Om alla hästar skall kosta runt 100 000:- så är det ju snart ingen som har råd att ha häst över huvud taget.... :crazy:
 
Andra hästar där man brukar kunna få mycket för pengarna är fullblod. Även ridna/tävlade fullblod kan man hitta ganska billigt oftast för att rytttarna inte klarar av dem :crazy:. Men klarar man av en sådan häst så hade jag inte tvekat en sekund. :cool:
Men det finns billiga halvblod som går som hobbyhästar och har den kapasitet som du efterfrågar. Så lycka till

/Den som söker skall finna!!
 
Jag måste be att få anmäla en avvikande åsikt jämfört de flesta svar du fått... Frågan var ju inte vad uppfödarna egentligen skulle behöva ta, utan hur mycket en häst enligt din kravspec. skulle tänkas kosta??!! Jag har varit ute med ganska många och varit 'extra ögon' när de har tittat på häst, och anser att det finns ett STORT utbud av friska unga hästar med normal hobbykapacitet för 25'- 40'. Är du beredd att gå upp till 50' borde du helt klart kunna hitta rätt häst! Det är ju heller inte ffa hästar med kapacitet för lätt A som är uppfödarnas födkrok, de vill ju föda upp svårklass eller åtminstone medelsvåra klasshästar, och får i jakten på dessa avkommor även en del som lämpar sig som hobbyhästar.
Annars håller jag med om att det kan vara intressant att titta på korsningshästar eller fullblod, har själv en av varje (halvblod-new forest resp xx) :D
De har sammanlagt kostat mig 24' i inköp...
Men allvarligt! Har varit ute med tre kompisar och letat häst under de gågna 5 åren, och de har alla hittat fullt stammade sv halvblodsvalacker med justa gångarter och temperament, men utan kapacitet för att bli 'riktiga' tävlingshästar för mellan 25' (ej inriden) och 40'. Ingen av dem tittade på mer än 5 hästar innnan de hittade rätt.
 
Tack för ditt svar! Det muntrade upp lite efter alla de tidigare svaren som försökte göra gällande att alla hästmänniskor antagligen är (eller iaf borde vara...) miljonärer. Kanske kan jag våga mig ut på hästjakt i alla fall. :smirk:
 
Om du vill ha en Medelsvenssonhäst att rida, är kunnig nog att göra det själv. så har du två alternativ att komma undan billigare...
Anmtingen köper du en oinkörd travare med bra steg och kroppsbyggnad. De duger fint till lätta klasser och är billiga i inköp, då kan man lägga mer pebgar på träning.
Eller så köper man sig en korsning av till exempel inte godkänd hingst ochj kommer undan för ca 30 istället för minst det dubbla.
 
Vet många som inte lagt ut några 100 000 men som ändå har friska, fräscha och trevliga allronud/hobbyhästar med kap. att knipa flera placeringar i såväl hoppning som dressyr i både hopp och dressyr.

Min syster köpte sin (nu) 4-åring e. Levantos II, för 25´, hon känner visserligen ägaren men ändå.. En i stallet köpte
sin dåvarande 3-åring, också för runt 20-25´, och nu tävlar
de LA:5 ihop. Båda är valacker.

Syrran köpte d-ponnyn för 17´, som 6-åring. Då var hon välinriden och bra grundriden. Nu har hon tävlat LA dressyr med placeringar, LB hopp med placeringar (men startat LA där också).


Tycker det verkar finnas många hästar som är trevliga och friska och fräscha. Det går att hitta riktigt trevliga indivder om man kan tänka sig lägga ut 30-40 000:-. Visst kan det säkert ta lite tid och man kanske måste prova flera hästar för att verkligen känna att den är bra och har kap.
för att kunna utvecklas till LA-nivå. Men man får ju kolla hästens temprament, hur den är som individ, kolla exteriören och kolla om gångarterna är dugliga och även vilka gångarter är bra och vilka som man kan utveckla mest.
Traven brukar ju vara den som det går att göra mest med.


Sen är ju oftast valacker lite billigare än ston. Men vill man köpa sto kan man ju kolla om det räcker att lägga ut t.ex. 10´ extra så att man har en med någerlunda stam också
i fall man kommer på att man vill ta föl på hästen.
 
Har haft LITE funderingar på det där med travare. Men jag vet inte om jag är tillräckligt duktig för att "få ordning" på en travare. Har ingen erfarenhet av det överhuvudtaget och jag kan tänka mig att det är ganska annorlunda mot att utbilda ett halvblod. Är dessutom lite tveksam på grund av att jag helt enkelt aldrig har träffat några välridna travare, bara sådana som slängtravar och inte kan galoppera saktare än i 120... Däremot har jag träffat rätt så många med trevligt temperament. ;)

Vi får väl se vad det kan bli för någonting. Det är inte HELT omöjligt att jag provar på det där med en travare. Men i så fall blir det nog att jag köper en som redan är inriden och "klar", som kan det där med att galoppera osv.

Det där med att köpa en häst efter en ej godkänd hingst vet jag inte riktigt. (Den jag har nu är visserligen efter en ej godkänd hingst...) Men, det finns väl oftast en anlednign till att hingsten ej godkänns...? Det är ju inte så bra om den nedärver diverse negativa egenskaper...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 482
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 227
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 612
Senast: Whirlie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp