Högt pris på ej tävlad häst?

Whirlie

Trådstartare
Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och till. Men det kanske kan diskuteras igen.

Får ofta upp reklam på Facebook från ett företag som säljer hästar i allt ifrån normalprisklass till vad jag kallar ”prisklass-extra-allt”, typ 75-350 000:-. Och utifrån annonserna har jag jättesvårt att förstå prissättningen. Men jag förstår ju att det inte går att redovisa allt i en kort annonstext.

Men jag har alltid trott att man måste visa tävlingsresultat för att kunna sälja en häst för över en viss summa. Men två av hästarna jag sett annons på nyligen, i 250-350 000:- klassen står det ”ej tävlade” på i annonsen. Det är inga föl eller treåringar, en av dem var fem. Båda dressyrhästar.

Vid den åldern tänker jag att man borde hunnit ut och titta på en tävlingsbana, ridit någon godkänd LA åtminstone, eller iaf LB. Hoppat en 90-bana. Även om man tagit det väldigt lugnt.

Ni som kan något om hästförsäljning, vad säger ni? Vad krävs för att en häst ska vara värd 250-350 000:- på marknaden enligt er?
 
En femåring är ju ändå ung fortfarande, där kan jag förstå ett högt pris sålänge det finns talang och den utbildningsmässigt ligger bra till.
Ok. Så en femåring behöver inte ha startat? Jag är bara hobbyryttare som inte ens tävlar, så jag har verkligen noll koll. Men vet att min tränare som köpte en treåring ganska snart var ute och visade tävlingsbanorna genom att starta lätta klasser i både dressyr och hoppning. Inbillar mig att det var redan som fyraåring.
 
Ok. Så en femåring behöver inte ha startat? Jag är bara hobbyryttare som inte ens tävlar, så jag har verkligen noll koll. Men vet att min tränare som köpte en treåring ganska snart var ute och visade tävlingsbanorna genom att starta lätta klasser i både dressyr och hoppning. Inbillar mig att det var redan som fyraåring.
Nej jag tänker inte att en femåring behöver ha startat. Det är ju heller inte alla som startar så mkt lättare klasser utan en del väntar tills hästen är redo för mer.
 
Ok. Så en femåring behöver inte ha startat? Jag är bara hobbyryttare som inte ens tävlar, så jag har verkligen noll koll. Men vet att min tränare som köpte en treåring ganska snart var ute och visade tävlingsbanorna genom att starta lätta klasser i både dressyr och hoppning. Inbillar mig att det var redan som fyraåring.

Har de god stam goda gångarter/hoppförmåga och fått bra poäng på unghästtest så är ett högt pris berättigat eftersom hästen borde ha potential att lyckas på tävlingsbanan, med rätt ryttare.
Själv är jag inte säker på att jag skulle vilja köpa en femåring som tävlat massor, jag vill att hästar ska få växa och utvecklas i långsam takt. Det finns alldeles för många unga hästar som tas för hårt för tidigt.
 
Senast ändrad:
5-6-7-åringar som är med i utbildningskurvan behöver inte vara startade för att vara värda bra pengar. Duktiga ryttare startar inte alltid innan det är dags för dem att gå kvalklasser.
Dressyrhästar i den åldern med 8-mässig gångarter som är ridbara, utbildade, sunda och har bra skalle skall ligga därikring i pris. Alltså hästar som är bättre än genomsnittet och som fått rätt start i livet.
 
Då vi inte har några program där det är tillåtet med lättridning i traven i hela programmet förstår jag absolut den som inte tävlar en talangfull fyra-eller femåring. För drygt 10 år sen när jag letade häst provred jag en treårig dressyrhäst för 250 000. Hade jag haft pengarna hade jag köpt, jag tyckte absolut den var värd pengarna - men min budget var ungefär 100 000 lägre så det blev inte affär.
 
Ligger inte championaten på LA för 5 åringar?

Motsvarande LA-nivå ja. Men de bedöms efter gångarter, utbildningsståndpkt och kapacitè, får inte poäng för varje rörelse som i vanlig LA.

@Whirlie
Jag kvalade nyss in den 5-åring jag rider för den öppna Norska championaten, på hans livs andra tävling. Debuterade med LC och LB på klubbtävling helgen innan. Han är även till salu och priset gick upp några 10K nu som han har börjat tävlas.

Min erfarenhet är att amatörryttare (grovt generaliserat) gärna vill att unghästarna ska ha gått någon tävling innan de köper, så man vet att de fungerar i tävlingssammanhang. Men proffsen bryr sig inte så mycket/alt. föredrar att de är ostartade.
 
Motsvarande LA-nivå ja. Men de bedöms efter gångarter, utbildningsståndpkt och kapacitè, får inte poäng för varje rörelse som i vanlig LA.

@Whirlie
Jag kvalade nyss in den 5-åring jag rider för den öppna Norska championaten, på hans livs andra tävling. Debuterade med LC och LB på klubbtävling helgen innan. Han är även till salu och priset gick upp några 10K nu som han har börjat tävlas.

Min erfarenhet är att amatörryttare (grovt generaliserat) gärna vill att unghästarna ska ha gått någon tävling innan de köper, så man vet att de fungerar i tävlingssammanhang. Men proffsen bryr sig inte så mycket/alt. föredrar att de är ostartade.
Tack, håller mest koll på hopp och lite ft.
 
Motsvarande LA-nivå ja. Men de bedöms efter gångarter, utbildningsståndpkt och kapacitè, får inte poäng för varje rörelse som i vanlig LA.

@Whirlie
Jag kvalade nyss in den 5-åring jag rider för den öppna Norska championaten, på hans livs andra tävling. Debuterade med LC och LB på klubbtävling helgen innan. Han är även till salu och priset gick upp några 10K nu som han har börjat tävlas.

Min erfarenhet är att amatörryttare (grovt generaliserat) gärna vill att unghästarna ska ha gått någon tävling innan de köper, så man vet att de fungerar i tävlingssammanhang. Men proffsen bryr sig inte så mycket/alt. föredrar att de är ostartade.
Huvudet på spiken. Min spontana tanke är att precis så. Men med handen på hjärtat skulle nog vilken femåring som helst, startad eller inte startad, få spel med mig på en tävling. För att jag är grön och får stora skälvan. Så jag ska inte ha någon unghäst om jag ska tävla helt enkelt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 253
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205
S
Hästmänniskan Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra"...
2
Svar
38
· Visningar
4 560
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästmänniskan Jag är (tyvärr) i häst köpar tagen och undrar lite hur ni gör när ni ffa. tänkt sälja en häst?? :smirk: Jag har annonserat själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 275
Senast: tazza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp