Pris på halvblod

Corax

Trådstartare
Vad skulle ni tro är rimligt att betala för en oinriden och i stort sett ohanterad (rätt skygg)3 1/2-åring? Stammen är bra och hästen blev klass 1 som föl. Mamman har dubbeldiplom, men inga egna tävlingmeriter.
 
asså som klass 1 föl så tror jag att de kan ligga på mellan 25-40 000 ungefär men är det ett sto så 35-55 000 skullej ag tro om jag bedömer efter de annonser jag sätt på den senaste tiden just inom oinridna hästar med bra stam
 
Med tanke på att en sk normal betäckning med alla avgifter o dylikt kostar ca 25 000kr och två års uppstallning ca 24 000 kr, borde ett sådant föl inte kosta mindre än 40-45 000 kr.
 
Instämmer. Är det ett sto bör priset ligga omkring 45000, något lägre för en vallack.

Immer
 
Ska du köpa en till eller?? :confused:

Zella såldes som 1 åring för 30 000 kr.... lite vägledning kanske....
 
Tack för svaren!

Jag glömde ju skriva att det var en valack det gällde. Säljaren ville ha 45.000, men det slutliga priset landade på 32.000!
Och med tanke på era kommentarer så verkar det vara ett rimligt pris.
 
Skulle inte betala mer än max 20000 för en så grönhäst. Det är ju inte stamen du köper utan en häst, som tydligen inte är arbetad med alls
 
45000 hade varit för lite det också egentligen så jag tycker att köparen har gjort ett klipp. Det är DYR att tillverka hästar och på en 3 ½-åring har uppfödaren gått rejält back när denne säljer för 32000.

Och när folk skriver att de bara vill ge 20000 för en dylik häst har jag lust att lägga av med uppfödning redan idag!!! :mad:
 
32 000 är BILLIGT!
visst är det en häst man köper och inte stamen men har du en nästan o hanterbar häst så måste du ju ha något att gå på var han dömd som 1 klass föl så har han bra steg osv och de resulterar till sen så har hästen lite egenskaper och temprament från föräldrana och de kan man oxå gå på!
sen är de så här har en häst jätte bra stam då blir oxå priset mycket högre!
De som tycker att 20 000 är några riktiga drömmare visst man kan göra klipp men inte med ett 1 klass föl!
 
Ja visst var det ett klipp, det tycker jag också! Dessutom är hästen en riktigt pärla nu! Men appropå billigt så köpte en vän ett 11-årigt avelssto, helt frisk och kry, med dubbeldiplom för 14.000! DET kan man kalla billigt!!! Ägarna måste ha haft hjärnsläpp! :o
 
Om du inte kan tänka dig att betala mer än 20 000 för ett 3,5 årigt halvblod, så är det inte konstigt att uppfödarna har svårt att få det att gå ihop.
I min värld så ligger ett normalt halvblodsföl i prisklassen 25 000- 35 000 (eller mer, beroende på föräldrar o dyl )

bibbi
 
Gav 16 000 för en ohanterad 3,5-åring med bra stam och föräldrar som var mkt meriterade. Jag tyckte det var ett helt OK pris för både mig och säljaren då hästen p.g.a. att den inte var hanterad annars hade varit osäljbar (tog 1 månad att fånga in den genom att "dela av" hagen och den hade varit till salu lääänge innan jag köpte den).

Min häst blev mycket bra men det är ju inte alla som har kunskap/erfarenhet att ta tag i en häst som levt vildhästliv på lösdrift sina första 3 år. Min häst hade dessutom ett exceptionellt bra psyke.

Har nu blivit erbjuden en häst från samma stolinje , även denna samma ålder och ohanterad, till en fjärdedel av det priset men skall inte köpa någon häst just nu.
 
Jag tycker priset var väldigt sjysst! 100 gånger hellre en ohanterad unghäst en än felhanterad!
 
Precis!!! Hästen är ju "formad" precis som jag vill ha honom nu! Underbarare kille får man leta efter. Munnen är "anpassad" till mina händer (mjuk och fin) och sidorna är precis så känsliga som jag vill ha dem! :love:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 686
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp