Pris på hö

F

FTW

Hur mycket betalar ni för hö / hösilage?

Jag betalar 2:50 ink moms för hö i storbal, men konstaterar ju att det blir en himla massa pengar per dag på just hö, så jag undrar om jag blir dragen vid snoken. :crazy:
 
Jag betalar 1:60 för mitt hö och 1 krona för ensilaget....
 
Min höbonde ville ha 1:60 kr/kg. Och sedan 350 kr för frakten o hjälp få upp alla balar på loftet (2 gubbar). Han räknade snitt 185 kg per bal gånger 1:60 kr då.

Lite sent skördat hö men dammfritt och mycket fint. Inte grovt o trådigt.

Jag tycker ditt är dyrt för att vara i storbal. Småbalar kostar alltid mer pga mera jobb, men storbal ska inte behöva kosta så här mycket anser jag.

Sen vet jag inte om det kostar olika i olika delar av landet?

Det pris jag betalt är så långt jag vet snittpris. Vissa skördar max 2:-/kg för analyserade småbalar.
 
Vi betalar 2 kr/kg för småbalar (ca 10kg/bal). I priset ingår transport och att två st från högården hjälper till med avlastning. Dessutom får vi betala av per månad fastän han kommer med 4-5 ton åt gången, vi betalar alltså i efterskott vilket är en himla förmån anser jag, efetrsom det kan vara svårt att betala allt på en gång.

Så vi har det väldigt bra tycker jag, fint hö med bra värden dessutom.

Jag tror priserna är väldigt olika i olka delar av landet.

//Lilla jag :bump:
 
2 kr/kg inkl. moms. (hö, småbalar om ca 6 kg st))
Då hämtar vi det själva hos bonden.
 
Ensilage 70 öre per kg,inkl leverans.Mycket bra värden har det också.Dessutom är det ekologist :D
MVH Rex
 
jag ger 1kr/kg för analyserat hö i storbal om 200-300kg.. billigt och bra!
men då får jag hämta höet fem mil bort...
 
Betalar 1.70 kg inkl. moms för kanonfint hö i småbal. Hämtar själv efterssom jag bara hämtar 15-20 balar åt gången.
 
Betalar 2,20:-/kg hö i småbalar ca 13-15kg/st. Analyserat med bra värden. Hämtar själv i omgångar av den bokade mängden.
 
På gamla stället tar dom 2,50 kr/kg för oanalyserat småbal.
Nya stället tar 1,50:-/kg för fjolårshö och 2,00:-/kg för nya skörden sen. Då lagrar han det hos oss vid stallet och så får vi analysera det själva. Jag skickade in mitt nu och det var ett okey hö.(se annan tråd)

Är man ändå tvungen att frakta hö så tjänar amn på att kolla upp priser i närheten. Men annars så kostar det oftast mer att köpa billigare och frakta hem själv än att köpa "dyrt" på stället.
 
Om vi köper utav stallägaren,betalar vi 2.25 kr/kg foder extra vi tar utöver det som ingår i stallhyran.Om vi väljer hö,havre eller hösilage det är upp till oss.Men samma oavsett.
Själv köper jag hö utav en annan och hämtar en transport då och då.betalar 1.50 kr/kg då.
 
Oj ja 2,5 kr/kg lät dyrt!
Vi betalar 200 kr för en stor rund ensilagebal, som väger ca 250 kg. Så 1 kr/kg blir det väl ungefär, man får väl räkna med att det är en del "vatten" i höet oxå. Köper direkt från grannen, som oxå kör in balarna på vår loge :)
 
Ja, nu tror jag allt att jag fått en riktigt lång näsa.
:o
För 2:50/kg får jag både analysera och köra hem det själv.
Uppenbarligen nyttigt att kolla runt lite - det blir ju en slant av det per år ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 164
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp