Pris på shetlandsponnier!

H

h2000

Hallå på er!

Jag står inför en tveksam sak, nämligen att sälja mina kära shetlandsponnier. Jag har dessvärre inte tid med dem längre, och de har därför varit foderhästar hos en gudomlig familj sedan tre år tillbaka.
Tyvärr så har dottern växt, och nu har de köpt en tävlingsponny. Mina ponnier måste få ett nytt hem...

Men frågan är då vad jag kan sätta för pris? Har haft hästar i alla år, men aldrig förr har jag sålt någon. Kan någon ge mig lite riktmärken på vägen, tack?

Vilka är då dessa godingar?
Det är "D",
val född -92, guldfx m strimbl och vit man o svans.
103 cm hög. Full stam m papper.
Inköpt för 6000:-. A1-förs. i 10.000:-
Riden och körd, även tränad för instruktör.
Guldponny att hålla på med även för den ovane.
Har dock skönhetsfel efter en spark av storhäst, vilket resulterade i en mindre underläpp och minus två tänder! Äter och "noppar" gräs utan problem, och har inga problem med betsel.

Ponny nr. 2 är "B",
val född -94, svart. 105 cm hög. Full stam m papper.
Inköpt för 5000:-, A1-förs. i 8000:-
Endast riden, men mkt tömkörd. Också tränad för instruktör.
Detta är en riktig lurifax, och man bör nog ha lite hästvana för att tas med honom! Han är inte elak, men väldigt busig!
Har lindrig patella i ena bakhasen, men den har inte setts på väldigt länge.
Underbett, men har inga problem av det med varken betsel eller äta.

Båda ponnierna har jag utbildat själv.

Tyvärr fick båda ponnierna fång sommaren -03, men togs från betet direkt och har inte visat symptom sedan dess. Detta var första gången de ens visat tendens till det.

Med ponnierna följer full utrustning, flera träns, sadel, täcken, borstar och ev. en rockard.

Så...vad tror ni?

Jag har två krav för att ens sälja dessa guldklimpar.
Ena är att de ska säljas tillsammans och alltid få gå ihop. För det har de gjort sen -95.
Det andra är att de kommer till ett ställe där de får vara kvar länge, helst så länge de lever! Speciellt "D" har kuskat runt väldigt hos många olika innan jag köpte honom. Kan ingen erbjuda det, så kommer jag inte att sälja.
Svårt, jag vet. För små ponnier växer barnen ur väldigt fort. Men tänk om de kunde komma till en familj, där de kunde köras och så sedan! Men det är väl önsketänkande...

Om ngn har lite "hum", så skriv in! Bara så jag har lite att gå efter!

Tacksam för all hjälp!

/H2000
 
Svårt att ge nån riktig vägledning! Tyvärr så finns det ju en uppsjö av shetlandsponnyer till salu, som gör att priserna är väldigt låga, från 3000 och uppåt för en riden/körd shettis, men många av dem saknar ju papper..
Dina ponnyer har ju full stam och är dessutom utbildade (ridna/körda) så jag tycker att de borde var värda åtminstone runt 8000:-/st, men om du får det är jag osäker på. Det slumpas ju bort shettisar för småpengar, sorgligt. Hur mycket de "defekter" du beskriver kan sätta ner priset vet jag inte. Att du ställer krav på köparen gör ju också att du får vara beredd på att sänka priset för att få "rätt" hem.

Jag gav 5000:- för mitt fullt friska, ridna och körda shetlandssto på 11 år. Hon har okänd stam iofs, men det hade ingen betydelse för mig (ville ha en bra körponny).
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 863
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 549
Senast: Loons
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 191
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp