Pris på varmblodstravare

En tanke bara...

Är hästen värd 7500 kr i det skick han är nu????
Jag fick en 5-årig travare gratis för en månad sedan. Visserligen har hon ont lite överallt i kroppen, men är ytterst kapabel som travare när hon är frisk...

/// ghost
 
Om en häst kan transporteras ända till Italien så är 100-200 mil uppåt i landet ingen längre sträcka om man kan tjäna pengar.
 
Nej, eg inte. Men ägaren vill ha ut det. Och då följer all utrustning med (sadel, träns, täcken osv). Bara grejerna är ju värda en del.
 
Jag tror inte att det går att gå med vinst om man köper en häst för 10' här uppe och sedan transportera den ner till Italien för att sälja till slakt. Hur ligger slaktvärdet där?
 
Man kan ju köpa eller få flera hästar från olika platser. Det är ju en stor omsättning på speciellt travare.
 
den affären lär ALDRIG löna sig!! Vad händer om häste nblir sjuk då? även om hon kan hålla den billgit så kan det ju visa sig att hästen har skador som kommer fram när hon köpt den. Vem betalar så mycket för en travare? man kan ju tillockmed få halvtaskiga korsningar för den summan.

visst är det bra att priset går uppåt men sen gäller det ju vad folk är beredd att betala. som du själv sett så skulle flera här inte betala mera än 10 000kr för en travare. inte jag heller! då kan jag lika gärna spara lite till och köpa mig en korsning eller något sådant till nästan samma pris som dessutom kan komma längre än en travare.

jag är absolut inte emot travare jag har själv haft en underbar! :love: men jag skulle inte ge så mycket för en travare dom har inte samma kapacitet som en annan ras som inte är avlad för trav. jag gav 2000kr för mig. aldeles lagom pris. men tyvärr så är det ju ofta småungar som hamnar på dessa billiga hästar pga priset men jag tror inte att det skulle förändras genom att höja priset på dem. för vad skulle då ett halvblod kosta som är utbildad tex lb/lb om en travare skulle gå på 40 000kr?
 
Oj, du verkar inte ha små krav på den häst du vill köpa..

Tycker du 8000 kr är mycket för en häst eller mycket pengar överhuvudtaget?
Inköpssumman är ju oftast den billigaste utgiften man har, det är utrustning, vet. vård mm som kostar.
Jag är ett dåligt exempel, köpte häst för 40´ och utrustning för 150´ :p. Sadel, täcken, transport och sen bil till att dra transporten med...ooops vad det drog iväg då.
 
Men även om du fyller en lastbil här med hästar för 10' så har jag svårt att tro att det i slutänden (nere i Italien) faktiskt går med vinst.
 
Vet massor med folk som betalar låååångt över 10 000 för en travare. Hörde senast idag om en häst som efter att levande föl-avgiften var betald hade kostat strax över 200 000.

Förstår inte riktigt den här inställningen att travare är underbara hästar men ändå får de inte kosta något alls.

En häst kostar ändå en del att få fram oavsett ras. Och travarna har ju inte direkt billiga språng- och levande föl-avgifter.

2000, alldeles lagom pris. :crazy: Det är ju billigare än en hundvalp. Att en ridtravare kommer att komma upp i prisklassen 40 000 tror jag inte. Däremot tycker jag att de ska ligga åtminstone mellan 10 - 20 000.
 
Att det är j*vligt långt härifrån till Italien. Och att diesel till lastbilen inte är gratis.

När ska du komma med det du vet då?
 
Men angående levandeföl-avgiften... Vad värdet är på samma häst om ett par år när det visar sig att den ionte kan springa fortare än 1,25, då är den inte värd en krona mer än alla andra ridtravisar...

Vad man betalar i levandefölavgift och vad hästen är värd i vuxen ålder har inte riktigt med varann att göra.

/// ghost
 
Jaja,det är väl bara hästar från sydligaste delen av Skåne som transporteras till Italien. :smirk: ;)
 
Nej det vet jag. Tog det bara som ex iom att någon undrade om vem som betalar mer än 10 000 för en travare. Jag kunde liksom inte låta bli. :)
 
Jag skulle tro att de hästar från Sverige som hamnar i Italien för slakt kommer från södra och mellersta Sverige. Jag tror bara inte att någon gör sig besvär med att åka upp till trakterna kring polcirkeln för att köpa hästar som ska vidare till Italien för slakt.

De allra flesta travarna finns i södra och mellersta delarna av landet. Alltså behöver man inte åka ända hit upp för att köpa hästar till slakttransporterna.

Fast det är ju klart, betalar de tillräckligt bra i Italien för dem så kanske.
 
De flesta fölisar kosta ju mer än 10 000 i tillverkning, om "du" ska köpa en starthäst som visat lite resultat blir det ju också andra pengar...
Jag blev bjuden 60 000 för mitt "ostammade" sto efter hennes debut ;) Då hade jag köpte henne för 8000 kr ett halvår tidigare. Men man kan ju inte sälja sin älskling... :love: :love: :love:

/// ghost
 
Och man kan ju inte ta ut mer i pris för hästen bara för att den inte har en frysmärkning på halsen..?!?
Det funkar nog inte... Så jag håller med dig fullt!

joo... det brukar bli skillnad i pris. Inte SÅ mycket men någa tusenlappar extra brukar man få ut om hästen inte är märkt.
 
Men det ar ju helt absurt egentligen. Att en frysmarkning ska dra ner vardet pa hasten!

Jag tycker nog inte att travhastar skall saljas for billigt, om man inte kanner koparen valdigt val och VET att de far det bra. Och - en hast (vilken hast som helst) som ar grundskolad i dressyr och hopp, latt att hantera pa alla satt och vis, med bra temperament, hel och frisk i sina basta ar - VARFOR ska den skankas bort? Runt 15K tycker jag ar ett rimligt pris for en sadan hast, kanske inkl viss utrustning. Oavsett hastras. Givetvis far man inget stjarnamne for sadana pengar, vill man ha en serios tavlingshast far man val leta efter ett halvblod och dessutom vara beredd att latta pa planboken betydligt!

Den som inte har rad att betala over 10K for en hast tycker jag ska fortsatta vara medryttare ett tag till, for som nagon sade sa ar ju inkopskostnaden den MINSTA utgiften man har nar man ar hastagare.... tank pa att en ny sadel av nagorlunda kvalitet kostar i runda slangar 10K!!! For att inte tala om de lopande kostnaderna sasom stallhyra osv.

I england har vi motsvarande situation med alla galopphastar som finns har, de ar inte varda mycket och en fd galoppor fnyser man at. Men det finns flera "ombildningscenter" dit seriosa tranare skickar sina avlagda hastar, dar de skolas om och grundutbildas i hopp och dressyr, och sedan saljs vidare eller lanas ut pa livstidsfoder. Kanske vore nagot for travarna ocksa?
 
Den som inte har rad att betala over 10K for en hast tycker jag ska fortsatta vara medryttare ett tag til

Men du det är skillnad på att ha råd och att betala markandspris. jag har råd att betal 1000kr för en glass men jag vägrar att lägga ut mer än så där 10-20 kr. Varför envisas med att betala 15-20.00 för en häst som du kan få för halva priset?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp