Pris på varmblodstravare

Sjalvklart. Men det maste ju anda vara skillnad pa en travhast som kommer direkt fran banan dar den kanske blivit ridtranad emellanat, och en travare som har skolats om?
 
Inte vill jag heller betala ett "överpris" för en häst om jag kan få motsvarande billigare. Däremot tycker jag att ridtravarna borde komma upp i pris. Tar fler betalt för sina hästar så är vi snart där.
 
Jag håller helt med dig.

10 000 borde vara absolut lägsta pris för en varmblodstravare. Det borde alla som säljer hästar följa. För att undvika att hästarna blir till vandringspokaler. De som vill köpa tänker då förhoppningsvis en gång till så de inte gör något förhastat.

Med utbildningsggrad borde även priset stiga. Tränarna borde inse värdet av att ridutbilda hästarna och inte bara åka i sadeln.
 
Det hjälper inte att tycka, vilja, önska. För att öka värdet på hästarna så gäller det att de blir mer attraktiva på marknaden. För närvarande föredrar de flesta andra raser och det finns ett överskott på marknaden som ständigt fylls på med nya förmågor vilket leder till låga priser. Till saken hör att de flesta som satsar på travare är väldigt priskänsliga, där en eller ett par tusenlappar betyder mycket.
 
Håller inte riktigt med dig. Om jag framför mina tyckanden och önskningar till de jag känner som ska sälja hästen kanske jag påverkar dem till att ta ett bättre pris för hästen.

Om fler tar betalt för sina hästar kommer de att gå upp i pris. OCh ska jag vara ärlig så tycker jag det är bättre att avliva hästen än sälja den till underpris till nån som kanske inte vet vad hästägande innebär.

Och om fler tränare inser att priset på hästen när den säljs som ridhäst går upp om hästen är utbildad så kommer fler att lägga tid och pengar på det. Och då får vi oxå en prisökning.
 
Ja om OM inte fanns då...

Kom igen den dag du (eller någon annan) övertygat marknaden, då först kommer värdet på ej aktiva travre att öka.
 
Men om inte jag försöker påverka de i min omgivning så lär det aldrig hända något. Någon någonstans måste ju börja. Jag börjar på mitt håll och nån annan på sitt och sedan kanske det sprider sig.

Det går ju inte i en handvändning direkt. Och vad är det för fel med att tycka el önska något?
 
missförstå mig rätt nu va ;)

såklart att de får kosta men JAG skulle inte betala så mycket. min förra travare köpte jag för 2000kr av min granne när han tvingades flytta. vilket jag blev väldigt glad över det priset. alltså ett lagom pris! hade nog inte köpt om hon skulle kosta över 10 000kr. hon kunde iofs inte så mycket heller.

vissa travare jag har ridit har varit underbara i temperamentet och vissa inte. men bara för att jag skrev att de är underbara behöver dte ju inte betyda att jag skulle slänga ut över 10 000kr på en travare för att jag gillar psyket på den när det är en häste med mera kapacitet jag söker.
 
Jag kastar in min kommentar mitt i tråden:

Att travare direkt från bana säljs på billigt är inte konstigt med tanke på att de är rena "slaggprodukter" och det idag just inte finns någon genomgripande rutin för att ta hand om alla dessa hästar. Att det finns privatpersoner som vill ta sig an en sådan häst, utbilda den något, och sedan sälja den vidare tycker jag är suveränt (under förutsättning att den personen är kompetent nog för det) eftersom det i långa loppet gynnar travhästarna. Det visar att det finns potential i hästarna, de ökar i värde och så småningom satsas det förhoppningsvis i större kontrollerad utsträckning på att omskola f.d. travare när "folket" upptäcker att det går.

Själv köpte jag min travare för 5000kr, han är 7 år och grundriden ett halvår( "framåt", "stanna", "höger" och "vänster" typ... Ej galoppfattningar.) Han har dessutom en senskada (på bättringsvägen och med mkt positiv prognos). Överpris enligt många men enligt mig är att han inte en "f.d travare" utan en ung, frisk (snart), supertrevlig häst med potential. Idag fattar jag inte hur man kan rea ut en sådan häst för bara 5000kr... :love:

Min förhoppning är att han den dag då jag måste sälja honom är tillräckligt utbildad för att locka fram rätt köpare och inte nån som vill ha en "billig" slit-och-släng-häst. Jag skiter i om jag går med vinst, vill bara trygga hans framtid så mkt jag kan.
 
Precis! Det ar ju skillnad pa travare och travare ocksa, en del har mer potential an andra, och jag tycker man maste se mer till individen an till rasen.

Kanske kommer de (som omskolade) aldrig att bli "battre" an en snall, latthanterlig, trafiksaker ridhast (som aven kan koras = bonus!) som kan hoppa runt 1m och ga LC dressyr. En hast som man kan ha roligt med pa lag niva helt enkelt. En san hast kommer ju aldrig att kosta nagra storre summor, men nog maste den vara vard mellan 10-20K iallafall, "trots" att det ar en travare? Manga verkar helt missa att travarna har manga fordelar ocksa just pga att de ar travhastar... lattlastade ar bara ett exempel! Jag har sett 99 halvblod mot 1 travhast vagra ga in i transporten..

Men sa ar jag ju valdigt mycket for travhasten ocksa, da jag jobbat pa Solvalla i 5 ar :bump:
 
Ja det är ju så att man ofta får känslan av att travaren är så lågt värderad för att det är en travare, och inte som det egentligen är nämligen att den är lågt värderad för att den finns i överflöd.

Det finns MASSOR med fördelar med en travare; välhanterade, pigga, lättlärda, med på allt, friska i överlag osv. (Och andra raser har sina fördelar, vill inte skapa nån rasdebatt här.)

Säg att travet inte hade varit så stort i Sverige, om "bara" nåt hundratal istället för tusental (hur många egentligen?) travare lämnar banorna av olika anledningar. Hur mycket hade en f.d. travare då varit värd och hur eftertraktad hade inte den varit? :confused:

Visst är det mycket jobb med att skola om en travare och kanske blir den aldrig bättre än en trevlig allroundhäst. Men alla hästägare vill ju heller inte upp och tävla i de högre klasserna så...
 
att travet inte hade varit så stort i Sverige, om "bara" nåt hundratal istället för tusental (hur många egentligen?) travare lämnar banorna av olika anledningar. Hur mycket hade en f.d. travare då varit värd och hur eftertraktad hade inte den varit?

Där täffar du precis spikhuvudet, överskott=dumpade priser.
 
Visst ar det sa, men ar da inte ett bra initiativ att forsoka oka marknadsvardet pa travhastarna genom att skola om dem pa ett korrekt satt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 025
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 038
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp