Pris på varmblodstravare

Måste man köpa en häst för att bevisa att man kan rida till den? När jag läser det resonemanget så tänker jag att hon ska gå på ridskola istället. Vad händer om hon misslyckas då? Ska hästen skickas till slakt eller? :mad:
 
Om du läst alla mina inlägg så är ett syfte med köpet att kunna sälja honom till rätt person. Nuv ägare vill bli av med honom snabbt. Var han då hamnar är inte säkert.

Det blir ingen större omställning för hästen iom att han står i kompisens stall redan.
 
Kanske varmblodstravarna är på väg upp i pris nu? Tänkte på bla Hilles exempel. Tycker att det isf är en mkt positiv utveckling.

Men tyvärr drar ju bla tillgången ner priset. Men om fler säljs ridna och utbildade så kommer ju priset att gå upp lite iaf pga det.
 
Jag älskar inte rase. Jga äslkar hästen jag har just nu, psyket på honom är underbart. Sen om han var hbl eller nsv eller som vbl spelar ingen roll.
Men det är få vbl som kan hänga med i de klasser jag vill träna/tävla i...därför är de för mig inget större värda.
 
Hon lär knappast förstöra den, nåt har hon väl lärt sig under sina 13 år som hästägare. Och ridskolan här i stan är inte mycket att hänga i julgranen.

Tidigare har hon pratat om att köpa en (billig) ponny, rida till den för att sedan sälja den för en större summa. Det handlar lite om att hon vill testa sina kunskaper.

Om hon nu mot all förmodan skulle förstöra hästen på något vis och inte få honom såld så skulle han antagligen avlivas för att inte bli en sk vandringspokal. Samma sak om hon vidareutbildar honom men ändå inte får sålt honom för det pris hon begär.
 
Hejsan!
jag tycker inte att det låter som en dum affär, men kanske lite osäker.... Jag vet att det rent ut sagt kryllar av varmblod i alla dimensioner( jag har 2 st) alla olika utbildningnivåer m.m.
Därför skulle JAG inte köpa en som kostade över 10.000 :- jag älskar hästrasen och lever för båda mina vbl. Den ena köpte jag för ca 2 månader sen. Han är tränad för instruktör i både hoppning och dressyr. I priset ingick 2 vintertäcken, 1 sadel , borstar och grimmor.Jag gav 5.000:- för honom. Jag åkte inte ens och tittade på vbl som kostade över 8.000:- och jag var fullt upptagen.. :) Valde mellan flera bra hästar ( 5-7.000:-)redan 2 dagar jag satte ut annonsen... Hmmm. Och jag hittade t.o.m vbl tillsalu för 3.500...skamligt..

Däremot så har jag haft en vision i huvudet att köpa just sådana travare som kostar ca 3.000 för att rädda dem från att gå en säker död i Italien till mötes och sen träna upp dem och kanske sälja dem för typ 8.000:-

Hon kan säkert få 15.000 för det varmblodet , men det kan ta tid att få en köpare att förstå varför den ska köpa just DEN hästen som kostar mer än de flesta andra.
Hmmm.. Svårt det där.. Men om jag väljer mellan 2 likvärdiga hästar som jag gillar lika bra personligt så skulle som sagt JAG ta den som var billiga.
Jag är inte fattig.. men ekonomisk...*harkel*

Lycka till i vilket fall!! :rofl:
 
Om jag skulle köpa varmblod som ridhäst så skulle inte jag heller betala över 10 000 för den. Men det beror på att jag gillar projekt och anser mig fullt kapabel att utbilda den själv med hjälp av instruktör. Men nästa gång jag köper varmblod så blir det nog en som i första hand är för travbruk och då kan jag tänka mig att ge mycket mer.

Denna häst skulle isf säljas som en bra första häst och/eller till någon som iunte vill göra allt jobb själv.
 
Och just där sitter problemet.
Att sälja travare för 8000 som förstahäst.
Precis vad som helst kan hända då.

Hästen i ursprungsinlägget måhända har vettig chans att komma till bra folk men övriga travare har större chans att hamna på lastbil neröver.

Scan köper också travare. Och dom åker ingenstans.
Alternativt just ridskola, där oftast något så när kunnigt hästfolk finns.

AM
 
Men han ska ju inte säljas för 8000 utan 10 000+ förutsatt att hon köper och utbildar honom.

Och som alltid får man ju vara noga med vem man säljer till.

Och jag tror inte att en travare här uppe köps för att hamna på slaktbil till Italien. När den är i skåne har den bara kommit halvvägs.
 
Jag har nu läst hela tråden så lång som den för tillfället är, och jag skulle vilja sammanfatta mina åsikter i frågan.

Din kompis ambitioner är det inget fel på. Att köpa hästen av nuvarande ägare som verkar ha för lite tid för att ta hand om sin häst, och för bråttom för att hitta en vettig köpare.
Många här har fokuserat på att hon gärna säljer för lite mer än hon gav, men som de flesta även har påpekat är det svårt att gå med vinst på det viset. Vilket jag hoppas att din kompis är medveten om.
Nog tror jag att hon kan höja priset från 7500:-, men jag har ingen aning om hur högt hon kan gå. 10 000:- kan hon nog få den sålt för om han går bra och hon har tålamod.

Slutligen: heja! Det behövs fler eftertänksamma säljare, det är de som har bråttom som drar ner priserna.
 
Njae... det är nog ingen vidare bra affär. Så mycket som 10-15 000 för en travare (även om den är utbildad) brukar vara svårt att få ut. En bekannt köpte ett relativt välutbildat (för att vara travare) varmblod LB dressyr och 1.10 hopp och den köpte hon för 8000 kr (inklusive viss utrustning). Sen så kostar det ju en del att ha hästen oxå.... Saknar hästen däremot kylmärkning så kan priset stiga något.
 
Det dar med frysmarkningen ar val lustigt att folk retar upp sig pa anda, det maste nog bara vara i Sverige som det forekommer. I England ar var och varannan hast frysmarkt och travare anses vara exotiska inslag som garna korsas med andra raser och marknadsfors med stolthet :)

Fast a andra sidan ar ju engelska fullblod inte mycket varda har...
 
min travare har ingen frysmärkning, men jag har inte märkt av att det ska vara någon skillnad på henne och andra travare för det!
Det är ju VISS skillnad ändå iom att hon aldrig utsatts för konstig träning som hämmar viss utveckling som ridhäst, men stammen är ju ändå densamma.

Jag tycker att det rent estetiskt är rätt fräckt med en frysmärkning, men jag förstår att människor som skäms över sina travare gärna irriterar sig över det där numret.

Går det att göra frysmärken lite hur som helst? Alltså inte bara nuffrer?
 
Håller med dig.. Jag har en travare MED frysmärkning och en UTAN.. fast det är inget jag reflekterar över. Och jag tror ändå att det märks när det väl kommer till kritan om det är ett varmblod eller inte.
Och man kan ju inte ta ut mer i pris för hästen bara för att den inte har en frysmärkning på halsen..?!?
Det funkar nog inte... Så jag håller med dig fullt!

Nä, frysmärkena sitter alltid på samma sida av halsen och består av siffror och oftast en bokstav.
Ur frysmärkningen kan man själv läsa fram vilket år hästen är född. Och det är ju positivt då man ( om man kan) på plats vid ett köp på egen hand kan ta reda på vilket år hästen är född.

Ha det! :rofl:
 
Gå med vinst lär hon ju inte göra. Men nu är hon i ett läge så hon skulle kunna testa iom att hästen står i stallet redan och höet är bärgat. Då blir inte kostnaderna för att ha hästen så stora.

Han ska isf säljas med full utrustning vilket oxå gör att priset kommer upp lite.

Och så är det en såpass fin häst som inte gjort sig förtjänt av att säljas vidare igen till någon som vill ha en häst billigt och snabbt utan mer tanke bakom. Mao, hon som har honom nu borde inte ha köpt honom. :crazy:
 
Jag har en underbar vbl val på foder just nu och de vill ha 8000kr för honom vilket jag ALDRIG skulle kunna tänka mig att betala. Just för att det är ett vbl2.

8000 kr för en häst man anser vara undebar och trivs med är för mig inga pengar att tala om.
Tycker du har en väldigt konstig inställning och syn på hästar, tyvärr. :(
 
jag blev erbjuden att köpa min nuvarande häst för just 8000kr, och jag hade gladeligen betalat det om jag trodde att jag hade råd. Jag hade dock bara sparat ihop 5000 till hästköpet och ville inte lägga ut mer eftersom även själva handhavandet av hästen kostar.

Nu några år senare har jag insett hur löjligt lite det är för en häst och skulle inte vilja sälja henne ens för 30 000, vilket ju faktiskt är mer än 6 gånger inköpspriset.
30 000+ är dock det emotionella värdet, i dagens hästmarknad är hon nog inte värd mer än 10-15 000kr just pga hennes rastillhörighet.
 
8000kr för mig är en enorm summa....och han är underbar men jag tycker inte att han är värd de pengarna..
 
fast 8000 tycker jag låter som ett okey pris.
när vi pratar om över 15.000 så är det mera ovanligt för vbl (tyvärr) men 8000??
vad för häst får man för 8000 annars? :confused:
 
Om 8000 är en enorm summa och han ändå inte klarar de klasser som du vill tävla, så lär du knappast få råd att köpa någon häst alls som klarar de klasserna. Nu vet ju inte jag hur högt du siktar, men en tävlingshäst för mindre än 8000 lär du aldrig hitta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 014
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 277
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp