Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Priset man kan ta för sin hingst hänger ju samman med vilka meriter hingsten har. En del av de allra dyraste hingstarna har ägarna lagt mycket pengar på utbildning och tävling.

6000 kr för en oinriden paint skulle jag aldrig betala.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

ja visst ska det vara värt att utbilda sin häst och att på så vis kunna få bättre betalt för betäckningar. Men det är "utgångspriser" jag idag tycker ligger alldeles för lågt. Kan man inte ens få 6000 kr för en betäckning, ja då är det bättre att behålla hingsten för sej själv helt enkelt än att rea ut honom.

Det är skaderisk, extra kostnader mm att erbjuda sin hingst för betäckning och om stoägare väljer en hingst med mer meriter så kan jag mycket väl förstå det, men om dom skulle valt min hingst om han vore billigare-då kan dom lika gärna vara utan honom, man måste ju välja en hingst som matchar sitt sto och inte bara en hingst vilken som helst som matchar ens plånbok-då är det kanske inte hästavel man ska syssla med-köp dansmöss i stället skulle jag säga till den stoägaren i så fall, dom är billiga och förökar sej snabbt...

Men om valet står mellan en meriterad och en omeriterad till samma pris, och båda matchar mitt sto exteriört, då förstår jag givetvis att man tar den meriterade, men där ligger ju felet troligen i stället att den hingstägaren inte tar betalt flr sina tjänster och sina utlägg i tillräcklig utsträckning.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Men om valet står mellan en meriterad och en omeriterad till samma pris, och båda matchar mitt sto exteriört, då förstår jag givetvis att man tar den meriterade, men där ligger ju felet troligen i stället att den hingstägaren inte tar betalt flr sina tjänster och sina utlägg i tillräcklig utsträckning.


Rent hypotetiskt skulle det kunna vara tvärtom, alltså att den omeriterade hingstens ägare/hingsthållare "tog i" lite mycket när det var prissättning ;)

Jag förstår absolut hur du tänker, men som FadeAway skrev så skulle det nog inte fungera i praktiken.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Edit: Jag tycker att en oprövad hingst som inte ännu visat vad den går för i varken avelsboxen eller på tävlingsbanan ska vara billigare än en meriterad hingst. Det är, hur fin hingsten än må vara och hur bra den än må passa stoet, ett väldigt osäkert kort. Tänk om den inte nedärver sina fina egenskaper?

I gengäld tycker jag att en meriterad hingst kan man ta ut en betydligt högre kostnad för. Fast samtidigt, skulle "svensson-uppfödaren" ;) hellre ta risken med den yngre hingsten som sedan visar sig inte lämnar något vidare... Bara för att den var betydande mer "prisvänlig". Då går ju inte aveln framåt direkt.

Hmnjaaa. Svår fråga detta..
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

ja absolut kan det vara så, beroende på vilken prissättning vi pratar om.

Jag förstår fortfarande inte hur alla dessa hingstägare som ligger på priser mellan 3 och 5-6 tusen för en betäckning inkl både språng och lev. föl. har råd? Är det värt att lägga all sin tid och sina resurser på att andra ska få en avkomma? För i slutändan kostar det mer att hålla hingsten till förfogande än vad man får in, om man ligger för lågt. Även om man har ett stort antal ston i stället som kommer, så kommer ju arbetstid per sto, ansvar, osv. Om man har en väldigt utbredd ras där det finns massor av hästar skulle det kanske fungera rent avelsmässigt, men har man en liten ras är fort alla släkt med varandra, om man satsar på kvantitet.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

hahaha.. jag som tyckte att den sperman jag har köpt har varit dyr, ingenting i jämförelse :D
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Förstår vad du menar. När jag tittar på travhingstar så har jag en helt annat syn på prislappen än för ridhästarna. Hos travarna ligger en hyfsad medelhingst på runt 30 000. Sedan tycker jag att en hingst till ridhästarna är fruktansvärt dyr om ligger på 15 000. Kan tillägga att jag avstått min absoluta favorit bland ridhästarna just för priset när jag sedan glatt övervägt dyrare hingstar till travstona, även om jag inte valt dem.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Fast det är ju enkelt tycker man att priset är för lågt så höjer man det.
Anser stoägarna att det är för dyrt så blir det inga/få betäckningar.
Tycker man då som hingstägare att det inte är värt det tar man hingsten ur avel.

Travhingstar går inte riktigt att jämföra med. Då de kan springa in pengar.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Fast det är ju enkelt tycker man att priset är för lågt så höjer man det.
Anser stoägarna att det är för dyrt så blir det inga/få betäckningar.
Tycker man då som hingstägare att det inte är värt det tar man hingsten ur avel...

Precis min tanke! Eftersom jag dessutom har några egna ston som vi avlar på, så använder jag helt enkelt bara hingsten till egna ston i det fallet övriga stoägare tycker vi är för dyra, och i slutändan blir ju då mina egna avkommor istället mer värda eftersom det inte kommer finnas massvis från den hingsten...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 124
Senast: cetzyboy
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 013
Senast: GotAsecret
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som köpt ut stolp från gammal gård eller flyttat från gård och sålt sitt hagmaterial? Stolpen är 6-8mm i diameter och...
2
Svar
27
· Visningar
3 193
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp