Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

C

Caspadia

Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor.
Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp, men känner att detta är ett ämne som berör varje hingstägare, stoägare och potetiell framtida uppfödare.

Nu har jag funderat väldigt länge och även diskuterat detta med ett antal vänner inom hästvärlden.
Något jag reagerar på är dom extremt billiga priserna på betäckningar som vi ligger på , och då menar jag inte bara inom våran ras utan att betäcka överlag kostar ju noll och ingenting, och vad blir resultatet? Jo varenda kotte har ju istort sett råd att betäcka sitt sto. Man behöver inte tänka efter särskilt mycket, fort gjort, och billigt är det att bara svepa iväg till nån hingst inom räckhåll, för det kostar ju knappt ingeting. Jag såg för ett tag sen en paint som annonserades ut till betäckning för 3500 kr. Vanligt på våran ras är att ligga runt 5-6000. Det är på tok för billigt tycker jag. Man ska behöva fundera både en och två ggr innan man betäcker, vilket man inte idag behöver. Sen att mina mål och mina funderingar inte överensstämmer med grannens, är självklart, men man ska väll åtmindstone ha tänkt till?

Samma gäller priserna för uppstallning av ston. Jag har sett sjukt låga priser som ner till 20 kr /dygn! Snacka om att man måste ha alldeles för mycket bete och vill ge bort sitt foder... Vad kan du erbjuda stoägarna för 20 kr per dygn? Man ska ge stona tillsyn, daglig skötsel, tillräckligt med foder, betäcka, tvätta, osv osv. Utöver det måste man dessutom jobba heltid utanför gården för att ha råd att ge bort sina tjänster och sitt bete "gratis".

Nä, hörrni, det är dax att var å en tar sej en funderare. Är det max antal ston per hingst man vill åt med sin avel eller är det kvalitet i slutändan? Det är ju med stona arbetet kommer, så får jag välja så säljer jag hellre 2 betäckningar per år för 10 000 kr styck är 4 st för 5000 kr styck. Vi har nu totalt tänkt efter och hädanefter säljs inga betäckningar eller uppehälle till reapriser mer än till dom som redan är lovade ett visst pris, hellre skulle jag vara utan ston i längden och lägga tiden på något som tjänar mitt levebröd, eller åtminstone betalar sej själv, än att ge bort min tid och mina tillgångar gratis.

Fritt upp till diskussion!
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Billigt att betäcka och stalla upp det beror nog helt på rasen för de raser som jag avlar med är inte direkt billiga. Alla priser som jag anger här är sedan plus moms.
Stationsavgift alltså bara för att få ta stoet till stationen är mellan 800 - 1400
Veterinäravgift 1600 - 4800 beroende på betäckningssätt
Uppstallning för ston utan föl 110 kr/dygn
Uppstallning för ston med föl 140 kr/dygn
Daguppstallning för ston utan föl 60 kr/dag
Daguppstallning för ston med föl 75 kr/dag
Bete (i mån av plats) 80 kr/dygn
Detta är avgifterna/kostnaderna bara till stationen sedan tillkommer kostnaderan för hingsten. Som i mina raser ofta ligger på språng/betäckningsavgift 2000 - 3500 och dräktghets/levadnde fölavgift på mellan 6000 - 150 000. Så billigt det vet jag inte om jag vill kalla det om man avlar seriöst och rasrent. Vill man ägna sig buskavel och tar första bästa hingst i grannskapet, ja då har det ju alltid varit billigt. Men priset och omsättningsmöjligheten på avkomman blir ju därefter också.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Självklart varierar det stort beroende på vad man avlar, nu vet jag inte vad du föder upp men vi avlar självklart rasrent. och priserna idag för en godkänd Irish cob hingst ligger i den prisklassen jag nämt, samt betes/uppstallningsavgifter mellan 20-50 kr ungefär. Vi kommer dock lägga oss betydligt högre och kanske med resultat att inte en kotte kommer, men hellre det än att i stort sett betala för att ge folk ett föl.

Dina priser är mer rimliga för en avelsgodkänd hingst, i mina ögon. Nu är det visserligen en utopi med levande föl avgift på 150 000 för en häst av våran ras men 6000 borde definitivt vara minimum.

Jag såg för ett tag sen en paint annonseras ut för avel, priset var 3500 kr. Förstår man hur många oseriösa avlare det lockar!?
Nu vet jag iof inte huruvida den hästen var godkänd för avel eller vad reglerna för just paint är övht men det slår mej omgående att det man riskerar med att ligga så lågt i pris på en betäckning är att det produceras oändligt mycket föl och i slutändan dumpas priserna på den färdiga produkten istället så till den grad att man kan få en pålle för noll och ingenting, vilket i slutändan leder till ännu mer oseriösa hästaffärer osv osv...
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Jag har en painthingst som står tillförfogande den här säsongen, och jag är billig i år tycker jag. Mycket för att han är ung och omeriterad (blir 4 år nu i sommar och inridningen startas så snart marken tinat fram), relativt okänd och vi dessutom är nyinflyttade i norrland där intresset för rasen inte är så stort än. Hans första två föl föddes nu i slutet av april och början av maj och de ser helt suveräna ut. Uppfödaren säger att de verkar ha ärvt väldigt mycket av hans fina psyke och åtminstone en av dem verkar verkligen ha fått hans fantastiska rörelser.

Han kostar 6000 kr, vilket jag som sagt tycker är billigt. I år har jag honom till förfogande för lämpliga ston av alla raser (med andra ord tar jag mig rätten att säga ifrån till stoägare med hästar som jag inte anser passar)

Uppstallningsavgifter för ston avtalar jag med respektive ägare beroende på vad som ska ingå, om det är på stall eller lösdrift osv. Nästa år kommer han att vara dyrare, men då kommer han också vara inriden, grundutbildad och förhoppningsvis kanske även tävlad lite. Framöver kommer han dessutom att bara finnas tillgänglig för paint, quarter och fullblod - dvs renrasigt.

Vad gäller paintarna finns inga krav på godkänd, premiering osv. även om möjligheten finns. All avelsvärdering sker på frivillig basis. Mycket handlar om tävlingsmeriter, APHA-poäng osv vilket kan vara svårt om man inte bor i södra sverige. Hingsten får avelsbokstav beroende på meriter/poäng samt avkommor med poäng.

En vilktig sak att kolla upp är dock ett par ärftliga sjukdomar med letala anlag som hingsten skall DNA-testas för, eftersom det är olagligt att avla på sådana. mer info om detta finns på www.spha.se
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Jag håller med dej om att du ÄR billig, absolut. Jag förstår också ditt resonemang och håller med om att meriterade hingstar ska vara dyrare än dom som ännu inte presterat något.
Jag är också mycket medveten om att vi i Norrland inte har samma chanser till att få många ston som om man bor mer "centralt" men för mej handlar det inte om att försöka jaga flest möjligt ston, utan tvärtom att få betalt för den tid jag faktiskt lägger ner och för dom tjänster jag faktiskt erbjuder.
Får jag inte betalt för mitt jobb och mina tjänster så innebär det i slutändan att jag måste tjäna mitt levebröd någon annanstans och mao kanske fara iväg på ett jobb 8 timmar per dag + restid, och då blir det väldigt svårt att erbjuda stoägare ett seriöst koncept om jag ska vara borta från gården stor del av tiden som deras ston vistas där. När man väl kommer hem ska man alltså hinna sköta både egna och andras hästar, kolla brunster, ordna med betäckningar osv osv.
Så något vi hästägare överlag måste bli bättre på är att värdera våran tid, och inte ge bort det vi har gratis :)
Om jag i slutändan ska behöva "betala" för att någon anan ska få ett föl, då behåller jag hellre hingsten för mej själv.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Fast skulle det vara dyrt att betäcka så skulle väl det bli grannens hingst med kul färg i stället. Jag ser inte riktigt att det skulle löna sig för de svenska hingsthållarna heller. Det är liksom inte problem att importera semin från i många fall ännu bättre hingstar. Då är även utländska hingstar ofta billigare/samma pris redan idag.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Till ditt resonemang måste man ju också knyta att priset på föl och unghästar går upp. Ingen kommer ju att betala dubbelt så mycket för att producera ett föl som man inte får mer betalt för.

Tror som FadeAway att om priset för betäckning går upp mycket kommer många att använda icke godkända billiga hingstar istället. Det är knappast till nytta för aveln och vem kommer att vilja investera i en hingst om den inte får några ston för att andra hingstar i samma ras kostar hälften så mycket?
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Jag håller absolut med dig om att det inte handlar om att jaga ston - jag känner precis som du att jag hellre behåller både tid och hingst för mig själv om man bara förlorar på det hela. Dock har inte jag egen uppfödning eller liknande och lever inte på min hästhållning. Att föda upp en häst är ur ekonomisk synvinkel så mycket mer än kostnaden för betäckning. Blir hingstavgifterna för höga kommer det miskas ner någon annanstans (färre kontroller av stoet, foder, försäkringar, mm), fölen blir dyrare och än mer svårsålda, större marknad för sämre avelsmaterial osv.

För mig är det viktiga att stoet är en trevlig individ med bra exteriör som kan "förvalta" min hingsts goda egenskaper i ett föl. Jag vill med min hingst få fram bra, stabila ridhästar för både hobby och för tävling.

Jag har heller inga möjligheter, eller ambitioner, att ta emot mängder av ston så för min del spelar det egentligen inte så stor roll om ett sto eller två står här under den tid hon ska betäckas, dock inte gratis givetvis. (Vi tar emot max 5 ston den här säsongen)

Förhoppningsvis kan även vi i norrland få fram bra hästar trots att vi inte har samma urval som de har i södra sverige - och större urval behöver ju som bekant inte betyda högre kvalitet ;)

Sen är det ju så tyvärr att plånboken alltid kommer att styra för många, och buskavel med grannens hingst kommer alltid att förekomma. Så även de som råkar äga en hingst och erbjuder den till avel enbart för pengarnas skull. Har inte hästen något att tillföra aveln mot en bättre häst oavsett ras, då har den inte i aveln att göra anser jag - och det gäller såväl ston som hingstar. Jag antar att det jag vill säga med det är hellre lite lägre hingstavgifter än sämre föl.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

jag skrev ett långt svar och just då slutade internet fungera och allt försvann, ska försöka dra det lite snabbt:

Semin utomlands kommer alltid att bli dyrare även om vi dubblar priserna som är idag till låt oss säga 8-10 000 kr för en avgift på språng+levande föl.

Ja vi måste självklart jobba för högre priser och större efterfrågan på föl och ungästar, idag ser man många som inte får sina föl eller unghästar sålda. För att få en större efterfrågan krävs att tillgången minskas, vilket kan göras genom höjda priser på betäckning till att börja med.

Hur man än vänder på saken så har man ändan bak och även dom som inte på nåt sätt har sitt avlande som en del av ett företag måste ha betalt för den tid man lägger ner och den tjänst man erbjuder, om man ska klara av och orka hålla på med avel i längden.

Någon nämde att risken fanns att många använder grannens ovisade hingst- ja självklart men den risken är precis lika stor idag. Den som inte bryr sej om huruvida hingsten är godkänd, meriterad eller har vissa kavliteter, den väljer enklaste vägen som blir till grannens hingst. Det är inte avel-det är förökning. Den som vill avla seriöst väljer ändock en genomtänkt kombination med en godkänd hingst till sitt sto. Där har också rasföreningar ett stort ansvar att informera om vad som händer om man väljer ej godkänd hingst, vilka papper hästen får, om det blir dyrare att regga tex ... En häst efter ej godkända föräldrar bör ju rimligtvis inte få samma stamboksstatus som en efter fina föräldrar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Fast på halvblodssidan skiljer det inget mellan utländska hingstar tex holsteinerhingstar som hippoessentia (800-900e) tar in mot en vanlig svensk hingst. Det som blir dyrare är möjligtvis frakten men den är i själva verket en väldigt lite del av kostnaderna.

Känns som helt fel ände att börja höja hingstavgifterna. Jag ser heller ingen praktisk möjlighet att göra detta. Det skulle krävas kollektiv höjning i precis hela världen. Lägg då till att sverige har ca 25%moms mot tex tysklands 6% samt högre avgifter för semineringar (i alla fall fryst).
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Halvbloden är väll en av dom raser jag tycker redan ligger relativt korrekt i prissättning på betäckningar. Där skiljer också priserna mellan hingstarna, vilket jag tycker är bra. Jag är INTE för en kollektiv höjning av alla betäckningsavgifter rakt igenom, om det var så jag uppfattades, utan att varje hingstägare ska börja värdesätta sin hingst på ett sunt sätt, och ta betalt därefter. En meriterad hingst med goda avkommor är i mina ögon mer värd än en utan, tex.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Fast halvblod går knappt runt att föda upp (och att det går runt) det är inga problem att hitta en åring för runt 25000:-. Sen finns det ju givetvis de som är dyrare också.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

jag antar att dom som är billiga är efter omeriterade föräldra djur osv i det fallet?

Lite så ska det väll också vara, att man får vad man betalar för helt enkelt. Sen att vi överlag borde höja "utgångspriser" för föl/unghästar är också ett visst problem och för att lösa det måste efterfrågan ökas och tillgång minskas, vilket görs genom att färre föl produceras. Och då framförallt färre ogenomtänkta betäckningar helt enkelt.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

jo förvisso men allting hänger ihop, för att öka värdet på föl/unghästar krävs antagligen mindre produktion av dom och för att producera färre krövs dyrare avgifter...
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Inte nödvändigtvis. Såldes ju jättefina på flyinges fölauktion. Den ena var visad med 48+poäng och meriterat möderne. Att hitta föl/åringar efter elit/svårklass hästar billigt är inget problem.

Minska produktionen hade kanske funkat om vi inte hade importerat (vilket görs) från Tyskland. Där finns massa fiina föl till bra priser. Skulle svenska priserna höjas skulle med all säkerhet importen av dessa kraftig öka.

Jag förstår din tanke men jag anser inte att det är tillämpbart i praktiken.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Billigt att betäcka och stalla upp det beror nog helt på rasen för de raser som jag avlar med är inte direkt billiga. Alla priser som jag anger här är sedan plus moms.
Stationsavgift alltså bara för att få ta stoet till stationen är mellan 800 - 1400
Veterinäravgift 1600 - 4800 beroende på betäckningssätt
Uppstallning för ston utan föl 110 kr/dygn
Uppstallning för ston med föl 140 kr/dygn
Daguppstallning för ston utan föl 60 kr/dag
Daguppstallning för ston med föl 75 kr/dag
Bete (i mån av plats) 80 kr/dygn
Detta är avgifterna/kostnaderna bara till stationen sedan tillkommer kostnaderan för hingsten. Som i mina raser ofta ligger på språng/betäckningsavgift 2000 - 3500 och dräktghets/levadnde fölavgift på mellan 6000 - 150 000. Så billigt det vet jag inte om jag vill kalla det om man avlar seriöst och rasrent. Vill man ägna sig buskavel och tar första bästa hingst i grannskapet, ja då har det ju alltid varit billigt. Men priset och omsättningsmöjligheten på avkomman blir ju därefter också.


shit vilken dyr dräktighet/levande fölavgift... har du haft någon som har kostat 150 000kr????? vilken hingst då *nyfiken*
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

inom varmblodstravare är det helt galna avgifter ibland, så jag misstänker att det är vad Masse syftar på.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

shit vilken dyr dräktighet/levande fölavgift... har du haft någon som har kostat 150 000kr????? vilken hingst då *nyfiken*
Jag har både uppfödning av SWB och travhästar. Så det är travhästarna som ligger i den övre prisklassen. Som tur är, för min plånbok, så är mina travston allt för nära släkt med de flesta av det verkligt dyra hingstarna ;)
Som lite kuriosa så kostar Viking Kronos i år 10 000 i bokningsavgift och 175 000 i levande föl + moms. Tror han är dyrast i Sverige i år.
 
Sv: Priser på betäckningar, uppstallningsavgifter mm.

Härligt, det snackar jag att få betalt för sina tjänster ;)

den prisklassen är inget "vi vanliga dödliga" ens kan drömma om, men att få sammanlagt 10 000 för en betäckning med språng och lev föl tillsammans, kan väll inte räknas som för dyrt tycker jag, man får ju trots allt en hel häst, om än en väldigt ung...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 124
Senast: cetzyboy
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 013
Senast: GotAsecret
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som köpt ut stolp från gammal gård eller flyttat från gård och sålt sitt hagmaterial? Stolpen är 6-8mm i diameter och...
2
Svar
27
· Visningar
3 193
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp