Priser på travare

Sv: Priser på travare

Jag tror dessutom att det är enklare att sälja 2-åriga russ än 1-åriga. :idea:
 
Sv: Priser på travare

Hoppar in i diskussionen... :)

På starthästar brukar jag förenklat uppskatta värdet på enligt följande formel.
Intjänat senaste 12 månaderna och intjänat senaste 6 månaderna x2.
Då får man ett skaplig hum om värdet.
(I ditt fall 50.000 kr senaste 12 månaderna och 43.000 kr de senaste 6 månaderna x2=86.000 kr. Mellan 50.000-86.000 kr skulle min formel säga.)
Sedan får man korrigera priset utifrån, ålder, status, startpoäng och andrahandsvärde m.m. Det klart att en 5-åring är mer värd än en 11-åring med samma resultat. Precis som att man får dra av om hästen är skadad. Andrahandsvärdet är väl främst om det är ett sto som skulle kunna tänkas användas till avel senare. Då räknas härstamning och unghästprestationer in i beräkningen också.
Kom ihåg att detta bara är en schablon. Påpekar också som någon annan redan gjort att ett pris är en färskvara.


Av ren nyfikenhet, Hur skulle du räkna på en 3åring som inte sprungit in några pengar då, utan bara gått p-lopp? :)
 
Sv: Priser på travare

Av ren nyfikenhet, Hur skulle du räkna på en 3åring som inte sprungit in några pengar då, utan bara gått p-lopp? :)
Tar mig friheten!
1 stammen (sämre pappa, kollar mamma och då tittar jag 1. startat som 2åring, om inte rekord och intjänade pengar 3. vem som är pappa till mamman)
2. syskonen ..hur har de klarat sig (om jag i detta läge inte gillat något av dettta ratar jag hästen)
3. Vem tränar
gulan
 
Sv: Priser på travare

Är det viktigt för er att som i ditt fall Gulan t ex att du kollar mamman om denne har startat, är det viktigt för er? Och varför är det viktigt isf? Jag drar åt mig öronen lite, jag vill hellre ha en hållbar häst som kanske håller att tävla tills den är 12 år istället för att "köra sönder" hästen redan som yngre individ som det lätt kan bli på vissa.
 
Sv: Priser på travare

Av ren nyfikenhet, Hur skulle du räkna på en 3åring som inte sprungit in några pengar då, utan bara gått p-lopp? :)

Ja, en ostartad 3-åring kan man ju inte räkna med samma formel - såklart.

Här får man lägga vikten vid härstamning och försöka skaffa sig en bild av träningsstatusen för att göra en rättvis värdering. Just 3-åriga hästar kan svänga enormt i värde. Kvalar den på en bra tid kan värdet dubbleras, men om den gör två starter som oplacerad sticker värdet snabbt åt andra hållet. Debuterar den med tre raka på bra sätt kan hästen potentiellt vara en kriteriehäst och värdet skjuter i höjden... Kom ihåg att ett värde är en färskvara.
 
Sv: Priser på travare

Hur värdesätter ni stam? När räknas t.ex. Pappan som bra, hur mycket han sprungit in, hur avkommorna blivit? mamman?

Vad är det som gör att ni fastnar vid en viss individ? :)
Hur stor vikt lägger ni på personkemi mellan häst och kusk/tränare?
 
Sv: Priser på travare

Hur värdesätter ni stam? När räknas t.ex. Pappan som bra, hur mycket han sprungit in, hur avkommorna blivit? mamman?

Vad är det som gör att ni fastnar vid en viss individ? :)
Hur stor vikt lägger ni på personkemi mellan häst och kusk/tränare?

Stam - Det är marknadsvärdet som sätter priset.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: MiniLi
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·
S
Trav Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?. Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav. Den skall vara över 2 år...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: gladys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp