Köpa ytterligare en gård för senare flytt?

S

sydney

Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och tips så jag startar en egen tråd.

Jag bor i västernorrland på en gård tillsammans med min familj, enskild firma bedrivs på gården och vi har båda arbete här.
Min sambo är uppväxt söderöver och jag har även bott där i några år och vi har pratat en del om att i framtiden flytta tillbaka till det området (halland/skåne/småland).
Just nu passar det inte att vi flyttar, barnen är små och har det bra här med dagis, vi har väldigt bra jobb och trivs på vår gård. Men vi saknar livet där nere. Vi har många vänner och stor familj där och vårt liv skulle helt enkelt bli mkt lättare om vi bodde närmare dem.
Det som hållit oss kvar här uppe är mest våra jobb som är väldigt bra. Inom den bransch vi jobbar idag finns bra möjligheter för oss att få jobb även där nere, dock skulle det antagligen innebära att jag tjänar lite mindre än jag gör idag, sambon skulle antagligen tjäna lika mycket eller mer. Det finns goda chanser att få jobb inom samma bolag som vi idag är anställda på, vilket jag helst skulle vilja.

Nu har jag hittat en fantastisk gård som är till salu i precis det område vi vill bo i. Priset är ca 1,4 milj och även om gården har ett visst renoveringsbehov är det i helt ok beboeligt skick. Gården är lagom stor (vår nuvarande gård är egentligen lite för stor för oss, både för mkt mark och för mkt byggnader). Den andra gården är perfekt!!!Går att fortsätta med firman även där.

Vi har insett att en flytt söderöver kräver mycket planering. Dels ska vår nuvarande gård säljas, kan bli lätt eller jättesvårt, omöjligt att säga. Finns inga andra gårdar till salu som är likvärdig med vår gällande skick, storlek och läge,men gäller ju att hitta rätt köpare också.

Eftersom vi har små barn, hästar mm vill vi absolut inte sälja vår nuvarande gård innan vi vet att vi har det perfekta objektet klart att bo i, det är INTE aktuellt.

Därför leker vi med tanken att se om man kan få köpa en till gård och äga tills vidare, tills det blir bra tillfälle att flytta.

Vi har idag med nuvarande löner råd att köpa en gård till för runt 1,4 milj (isåfall med lån), kan troligen få ihop det mesta till insatsen som krävs också. Däremot vill vi inte bli stående med 2 gårdar i åratal men en period är inga problem.

Vi har endast lån på vår nuvarande gård, inga andra lån, billån, blanco eller liknande och lånen på gården motsvarar (gissar jag) värdet på vår gård. Jag tror att vi går plus minus noll om vi säljer vår gård, men som sagt svårt att veta.


Oj vad långt detta blev, men jag skulle vilja veta om fler därute gjort samma som vi, alltså köpt en gård till, för att kunna flytta dit senare?

Rent spontant känner jag att en flytt kan bli aktuellt antingen om ca 1 år eller 2 år, men det beror ju på arbetssituation mm.
Tips, råd?
Om det spelar nån roll ligger den nya gården i ett område där fastigheter stiger i pris, medan vår gård som vi äger idag ligger i ett sämre område, dock har även värdet här stigit de senaste åren...
 
Sv: Köpa ytterligare en gård för senare flytt?

Tillägg: jag förstår ju att vi måste ta en diskussion med banken om det här ang lönelöfte, men själva storleken av lånet tror jag inte är ngt problem, vi har tidigare tittat på fritidshus i samma prisklass häromkring och det har inte varit något problem.

Funderar mer på det praktiska och om en bank godkännerlån till ytterligare ett boende? Tills en flytt blir aktuell kommer ju isåfall nya gården att antingen användas som fritidshus eller hyras ut kanske?
 
Sv: Köpa ytterligare en gård för senare flytt?

Om det går hade jag köpt den och hyrt ut den tills dess att ni kan/vill flytta ned.
Låter som att den ligger i ett attraktivt område och borde då vara lätt att hyra ut.

Däremot ser det ju ut som att bostadspriserna ska gå ned ganska mkt de närmaste 1-2 åren och då känns det ju lite sisådär med gården ni sitter med nu om ni inte hinner amortera bort lika mkt som den ev sjunker i värde om det nu blir så...
 
Sv: Köpa ytterligare en gård för senare flytt?

Just nu är det köparens marknad på fastigheter, det är många som säljs för underpris.
Har ni möjlighet att köpa en gård nu och behålla den ni har i några år tills marknaden vänt, så är det inte omöjligt att ni går plus på det hela i slutänden.

Men det beror ju också på om ni kan hyra ut den nya gården nu, vad som händer i det området er gamla gård ligger, vägar, skolor arbeten mm.
Om den nya gården ligger i ett område där fastighetspriserna stiger, kommer ni dessutom tjäna på det ändå om ni ångrar er och säljer den om några år.
 
Sv: Köpa ytterligare en gård för senare flytt?

Svara er båda...
Känner att jag fått lite kalla fötter:confused: Det är ett så svårt beslut att ta så det känns som att antingen så slår vi bara till eller så väntar man på att någonting ska hända så att man känner att man verkligen behöver eller vill flytta NU! Typ att vi blir av med våra jobb eller ngt annat händer...

Inser ju att det är praktiskt möjligt att genomföra flytten o även köpa en till gård, men då känner jag att jag ändå inte är helt klar med beslutet att jag verkligen vill flytta...

Skriver jag en för o mot-lista så blir det ungefär lika många plus på varje plats...

När jag tänker efter är det nästan så att ska vi flytta ska vi göra det nu, inna nbarnen är så stora att de skaffat sig fler vänner osv, eller vänta tills barnen är väldigt stora, dvs tills vi är pensionärer;)

Känner mig lite tveksam också till att våga hyra ut en gård, det krävs ju att någon på plats kan hjälpa till om ngt behöver lagas eller bytas, som en fastighetsskötare som åtminstone håller regelbunden koll. Och den biten är svår att lösa.

Usch, varför är man aldrig nöjd, vi har det ju bra här men kan säkert få det lika bra där nere.

Just idag trivs jag hemskt bra på min nuvarande gård, men till vintern lär jag tänka om, igen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 868
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 342
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp