Bukefalos 28 år!

Prisskillnad vuxen raskatt

FrittePower

Trådstartare
Gissar att priset på kattunge och vuxen raskatt skiljer sig åt. Men vad är nomal prisdump?
Anta att kattungen kostar 8tusen med stamtavla. Dem säljs sen vid 1-2år ålder kastrerade/steriliserade.
Vill veta lite vad jag har att vänta mig.
 
Gissar att priset på kattunge och vuxen raskatt skiljer sig åt. Men vad är nomal prisdump?
Anta att kattungen kostar 8tusen med stamtavla. Dem säljs sen vid 1-2år ålder kastrerade/steriliserade.
Vill veta lite vad jag har att vänta mig.

3000 kr har jag sett de flesta kosta.
 
5000-6000 kr vid 1 års ålder kanske och 4000 kr vid 2 år kanske? Tyvärr tycker jag att många uppfödare är väldigt snabba med att snabbt dumpa priserna. Är inte kattungarna tingade vid 12 veckors ålder verkar allt för många uppfödare sänka priserna.

Det är ju djur som ofta lever väldigt länge och med tanke på kattens redan låga status tycker jag att det är tråkigt att friska ungdjur inte värderas högre. Att köpa en äldre katt ger ju vissa fördelar. T.ex. vet man hur katten är som individ vid vuxen ålder, det kan vara svårt att sia om när de är 8 veckor och man ska tinga sin kattunge. Hälsomässigt kan man också ha en klarare bild av läget.

Handlar det om en avelskatt som omplaceras kan man ju sätta priset lägre om man samtidigt förklarar för den tänkta ägaren att man då förväntar sig att katten testas för t.ex. HCM i äldre ålder.
 
Är nog väldigt olika. Den vuxna siameshonan omplacerades gratis, och den halvårsgamla hanen skulle ha kostat 4 000 kr, men då jag som skulle hämta honan blev kär i honom, han i mig och uppfödaren gillade mig överlät hon honom också utan kostnad men mot löfte om att jag skulle kastrera honom så fort han var könsmogen.
 
Nikita kostade 2000, vaccinerad, kastrerad, chippad och reggad i SKK och SVERAK (tror jag det är). Hon är en fyraårig katthona som fått tre kullar och omplacerades för att hon hade ett helsikes humör, hon slogs konstant med alfakatten - sin mormor - och muckade med samtliga andra katter. Tyvärr behövdes hon omplacerats från sitt andra hem pga att hon mycket tydligt visade att hon inte gillar barn. Men det var Ödet att hon skulle flytta hem till mig. Nikita hatar också andra katter och hos mig slipper hon både barn och katt. Mänskliga stora slavar kan gå an. Som sagt kolla på priser runt 3000-2000 för vuxna fd avelsdjur. Eftersom de är vuxna kan ägaren berätta om just den katten skulle passa dig. Dessutom så har du säkerheten att veta att din katt har gått igenom dvs hälsotester så du får en frisk katt med dig hem.
 
Jag betalade 4500 vilket verkar vara ganska mycket om man ser vad ni andra skriver här, (försäkrad för mycket mer, om det spelar nån roll) för min ragdollhona, fyra år, kastrat med bra stam som fått sina kullar.

Skulle kunna ställa henne om jag ville henne, hon är ställd tidigare med bra resultat, men är inte intresserad.
 
Földfråga på TS fråga, vad anser ni är ett vettigt pris för en ras katt vid 4-5 års ålder?

Finns både fördelar och nackdelar med vuxna katter. Precis som med små kattungar.
 
Jag betalade 4500 vilket verkar vara ganska mycket om man ser vad ni andra skriver här, (försäkrad för mycket mer, om det spelar nån roll) för min ragdollhona, fyra år, kastrat med bra stam som fått sina kullar.

Skulle kunna ställa henne om jag ville henne, hon är ställd tidigare med bra resultat, men är inte intresserad.

Jag tycker inte en katt ska vara gratis, och en vuxen katt som är välförsäkrad och man vet personligheten, man kan ställa ut etc är värd sina pengar.

Så ditt pris känns rimligt.
Jag hade tänkt prisdump på ett par tusen från kattungepris vid 1-2års ålder. Fortfarande en ung formbar katt. Sen kanske halva priset 2-6år gammal. Äldre katt en mer symbolisk summa. Hur tänker ni?
 
Földfråga på TS fråga, vad anser ni är ett vettigt pris för en ras katt vid 4-5 års ålder?

Finns både fördelar och nackdelar med vuxna katter. Precis som med små kattungar.

25-35% av vad som brukar betraktas som fullpris kanske? 2000-3000 kr då ungefär lite beroende på vad fulltpris för rasen brukar ligga på.
 
@MidnightSoul , intressant. Jag vet ju att efterfrågan varierar rätt mycket med färg, men jag har aldrig hört att man haft en mer officiell prissättning utifrån det (avdrag för felaktiga färger är ju vanligt, men det är ju lite annorlunda). Det kanske kommer mer naturligt i de raser där man redan på ungar gör en tydlig skiljelinje mellan showkatt och sällskapskatt och därmed redan har gjort en officiell kvalitetsskillnad.
 
När jag tittade på perser verkade priset skilja sig beroende på färg.

Ja, inom perser kan priserna skilja sig mycket. Från 3000 kr till 25000 kr på en kattunge beroende på typ, färg och stam. Dock ligger väl de flesta i prisklassen 6000-8000 kr. När det drar iväg upp mot 25000 kr handlar det om katter som säljs för avel och/eller utställning. Det går nog inte riktigt att räkna på det priset vid en omplacering senare. Att jag som uppfödare lägger 30000 kr på en avelskatt är ju en sak, när den katten sedan är kastrerad och kanske behöver omplaceras är det inte rimligt att köparen (som då köper en sällskapskatt) ska betala extra för att katten är importerad.
 
Ja, inom perser kan priserna skilja sig mycket. Från 3000 kr till 25000 kr på en kattunge beroende på typ, färg och stam. Dock ligger väl de flesta i prisklassen 6000-8000 kr. När det drar iväg upp mot 25000 kr handlar det om katter som säljs för avel och/eller utställning. Det går nog inte riktigt att räkna på det priset vid en omplacering senare. Att jag som uppfödare lägger 30000 kr på en avelskatt är ju en sak, när den katten sedan är kastrerad och kanske behöver omplaceras är det inte rimligt att köparen (som då köper en sällskapskatt) ska betala extra för att katten är importerad.

Väldigt sant det, nu tittade inte jag på katter för avel men såg en viss skillnad beroende på färgen. Stumlade mest över en och annan omplacering när jag letade iochmed att jag ville ha en kattunge. Dock gjorde priserna på omplaceringar på 5 års ålders oxå att jag bakade. Men har även med att jag är ute efter en sällskapskatt och inte är intresserad av att ställa ut.
 
Földfråga på TS fråga, vad anser ni är ett vettigt pris för en ras katt vid 4-5 års ålder?

Finns både fördelar och nackdelar med vuxna katter. Precis som med små kattungar.

Ska man återgå till grundfrågan så tycker jag egentligen att vuxna omplaceringar är alldeles för billiga sett till vad man får. Om jag omplacerar en fd avelskatt är den kastrerad, hjärtscannad, utställd ett par gånger och har en bra grunduppfostran. Det gör att man vet mycket mer vad man får (och man slipper en massa besvär jämfört med att ha en ligist som river hemmet de första 2 åren) och de flesta av de hälsoproblem som inte avslöjar sig hos en kattunge hade blivit upptäckta innan. Logiskt sett hade det varit fullt rimligt att ge ca 50% av kattungepriset, men marknadsmässigt är priset på vuxna katter verkligen i botten. Själv har jag bara köpt en av mina katter som unge, jag ser verkligen fördelar med vuxna.
 
Ska man återgå till grundfrågan så tycker jag egentligen att vuxna omplaceringar är alldeles för billiga sett till vad man får. Om jag omplacerar en fd avelskatt är den kastrerad, hjärtscannad, utställd ett par gånger och har en bra grunduppfostran. Det gör att man vet mycket mer vad man får (och man slipper en massa besvär jämfört med att ha en ligist som river hemmet de första 2 åren) och de flesta av de hälsoproblem som inte avslöjar sig hos en kattunge hade blivit upptäckta innan. Logiskt sett hade det varit fullt rimligt att ge ca 50% av kattungepriset, men marknadsmässigt är priset på vuxna katter verkligen i botten. Själv har jag bara köpt en av mina katter som unge, jag ser verkligen fördelar med vuxna.

Hm 50% hade varit trevligt håller jag med om. Dock dom få jag såg var dyrare än så utan att vara scannade. Men som sagt beror väl på om man faktiskt letar oxå.

Jag är ju den negativa när det gäller detta med väl uppfostrade när dom kommer från tidigare hem. Har nog med tidigare erfarenheter att göra tyvärr.
 
Ska man återgå till grundfrågan så tycker jag egentligen att vuxna omplaceringar är alldeles för billiga sett till vad man får. Om jag omplacerar en fd avelskatt är den kastrerad, hjärtscannad, utställd ett par gånger och har en bra grunduppfostran. Det gör att man vet mycket mer vad man får (och man slipper en massa besvär jämfört med att ha en ligist som river hemmet de första 2 åren) och de flesta av de hälsoproblem som inte avslöjar sig hos en kattunge hade blivit upptäckta innan. Logiskt sett hade det varit fullt rimligt att ge ca 50% av kattungepriset, men marknadsmässigt är priset på vuxna katter verkligen i botten. Själv har jag bara köpt en av mina katter som unge, jag ser verkligen fördelar med vuxna.
Exakt det du räknar upp var skälet till att jag ville ha en vuxen omplacering och just gärna en fd avelskatt så den skulle vara scannad och kollad på alla håll och kanter :)
 
Jag blev riktigt förvånad över prisskillnaden faktiskt. Känner att jag borde köpt en ettåring för typ 2 000 kronor istället för mina två guldklimpar för *host* rätt mycket mer... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 955
Senast: Sel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 258
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 796
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 968
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp