Prisvärd utrustning?

nyponros

Trådstartare
En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är hans liksom.

Eftersom vi är en familj utan obegränsad plånbok och det inte är jag som betalar (då hade det väl varit ännu mer knapert:p) kommer jag försöka köpa utrustning till så bra pris som möjligt, men självklart vill jag ha bra grejer som håller också.

Sadeln kommer prioriteras mest, ska försöka hitta ngn fin begagnad märkessadel med bra kvalite, dressyrsadel då.

Sen kommer jag försöka hitta en lite billigare hoppsadel att hoppa och rida ut i, men som självklart också ska passa.

Men vart rekommenderar ni att köpa grejer som täcken(vintertäcke,regn,stall,höst osv som jag helst vill ha i dubbla upplagor), skydd, träns, schabrak osv som håller, är snygga (en definitionsfråga iof;)) och har ett bra pris?

Täcken för 2000 tex är inte möjligt i basgarderoben, eller träns för 1000lappen, utan vill jag ha sånt får jag spara ihop det själv och köpa det efterhand.


Vilka märken/kedjor är bäst?
Globus?
Jacson?
Event?

Är Hööks förkastligt när det kommer till träns och täcken?
har bara ett täcke därifrån och det har jag inte varit nöjd med.. ett "vattentätt" fodrat regntäcke som suger åt sig vatten i princip;)

Tipsa på, och berätta gärna vad ni köpt som varit prisvärt för en tunn plånbok?
Era bästa fynd?
 
Sv: Prisvärd utrustning?

En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är hans liksom.

Eftersom vi är en familj utan obegränsad plånbok och det inte är jag som betalar (då hade det väl varit ännu mer knapert:p) kommer jag försöka köpa utrustning till så bra pris som möjligt, men självklart vill jag ha bra grejer som håller också.

Sadeln kommer prioriteras mest, ska försöka hitta ngn fin begagnad märkessadel med bra kvalite, dressyrsadel då.

Sen kommer jag försöka hitta en lite billigare hoppsadel att hoppa och rida ut i, men som självklart också ska passa.

Men vart rekommenderar ni att köpa grejer som täcken(vintertäcke,regn,stall,höst osv som jag helst vill ha i dubbla upplagor), skydd, träns, schabrak osv som håller, är snygga (en definitionsfråga iof;)) och har ett bra pris?

Täcken för 2000 tex är inte möjligt i basgarderoben, eller träns för 1000lappen, utan vill jag ha sånt får jag spara ihop det själv och köpa det efterhand.


Vilka märken/kedjor är bäst?
Globus?
Jacson?
Event?

Är Hööks förkastligt när det kommer till träns och täcken?
har bara ett täcke därifrån och det har jag inte varit nöjd med.. ett "vattentätt" fodrat regntäcke som suger åt sig vatten i princip;)

Tipsa på, och berätta gärna vad ni köpt som varit prisvärt för en tunn plånbok?
Era bästa fynd?

Jag har regntäcken från Bole som kostade typ 600 kr och tycker att dom är bra. Andra i mitt stall har ungefär samma fast i en annan färg. Fleecepajamas köpte jag på Bole för ca. 300. Det finns gott om bra täcken för en bra bit under tusenlappen. Har nyss beställt ett täcke från Hööks för ca. 600 i rean men har inte fått hem den än så jag kan inte säga hur den är.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Jacson har bra och prisvärda produkter tycker jag och många andra. På många svartlistor har man inte sett en skymt av att folk ogillar Jacsons produkter.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Gällande Hööks täcke så är ju inte passformen eller skyddet mot regn något att hurra över.
Däremot hade jag satsat på Horseware's täcken. Alla täcken är inte dyra därifrån. Jag köpt ett vintertäcke för 1700 kr, men ett regntäcke för 670 kr - så det är väldigt olika. De läcker ALDRIG igenom, och då menar jag från morgon till kväll med ösregn. Underbara täcken!
Annars vill jag nog varna för Trend täcken, köpte ett till min ena nya häst det läcker in men sitter annars bra.
Shires täcke passar breda bogar, håller vattentätt bra, billiga.
Börjes har jag bra erfarenhet av också - men nu var det dock 8 år sedan jag köpte det enda täcket jag köpt därifrån, så jag vet inte om de har samma kvalité nu ;)

Jacson's utrustning är fin och prisvärd, hade bland annat Jean Luc flatbacksadel och den var mjuk och fin. Tränsen har jag hört ska vara bra - aldrig haft ett själv.
Gällande Hööks träns så har jag ett träns därifrån som är typ 6 år gammalt - det är kanonbra , dock tycker jag deras kvalité har försämrats.

Om du har en tur ner till Gekås så har de benskydd av bra märke (som säljs ut billigt) , täckena sitter bra och läcker aldrig in, schabrak i märke/icke märke osv. Väldigt lönsamt att åka dit!
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Sen blir det billigare i längden att köpa lite dyrare produkter med kvalité.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Nääe.. jag vill inte köpa begagnade täcken och schabrak, inte skydd heller:p

Förmodligen kommer sadeln/sadlarna bli begagnade men inget annat!
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Jacsons grejer ser fina ut tycker jag!
Synd bara att de inte skriver ut priserna på hemsidan...

Får väl pallra mig iväg till ngn av deras återförsäljare här i närheten.


Vet att kvalitet lönar sig, men det vet inte våran plånbok just nu;)
Spec inte när priset för själva hästen+ röntgen kommer samtidigt...
Och det är viktigare att hästen får en komplett basgarderob än att det fattas bara för att jag köpt dyra träns och täcken:p


Vet du ngt om Globus?
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Lädersaker, t.ex. tränset borde man egentligen lägga ner lite pengar på, för det handlar rätt mycket om en säkerhetsrisk också. Självklart håller billiga träns för ridturer, men man vet ju inte hur många måndagsexemplar som existerar eller hur länge lädret håller.

Benskydd, grimmor, lindor och liknande kan man ju köpa riktigt billigt, t.ex. på Hööks då det ändå är förbrukningsvaror som man ändå byter ut lite då och då.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

tack för ett bra svar:)

Shires hade jag glömt, tack för påminnelsen;)
har hört ganska mkt bra om dem.

Ska titta igenom horsewares sortiment en gång till också, försöka hitta godbitar!

Börjes har jag aldrig gillat... har bara haft ett träns från dem iof, så jag kanske skulle kunna prova.
men de har så fula grejer:o

Och ja, jag hoppas verkligen vi kommer iväg till ullared!
Alla täcken jag köpt därifrån har varit kanonbra, bara man ser till att köpa täcken med rivstark yta!
Har haft jättebra passform och priset är ju fantastiskt!
400 spänn för ett vintertäcke liksom!:bow:

Men det är mest täcken jag köper där, schabraken ser inte ut att passa ngn häst som har ens en gnutta manke (deras märkeslösa då) och träns har jag inte hittat ngra jag gillat...

Är det hampaskydd de brukar ha där?

Bucas föresten, hur är deras täcken?
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Nej, det är sant, det är viktigt att lädret har god kvalitet.
men jag ska känna och klämma och inte köpa det allra sämsta lädret, och sen ta hand om det väl!

Sen får man ju kolla över tränset och tyglarna inför varje ridpass så att allt är helt, observera sprickor osv.
Det är nog inte spec ofta ett träns går sönder utan minsta skavank innan, då är det väl spännena isåfall.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Ridskolan här hos mig köpte in Horseware täcken för några år sen. De är fortfarande hela! Man kan knappt tro det! Och där går det många hästar i samma hage och du kan ju bara gissa hur de tidigare täckerna såg ut! :crazy:
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Benskydd - Hampa Pro om det är senskydd och kotskydd du ska ha, är det dressyrskydd så kolla Jacson och Hööks damasker

Träns - Jacson. Även Hööks (Claridge House) , Globus tycker jag är okej. Henri de Rivel tränsen är bra mer 'mellanprisklass' kanske men bra har ett sånt själv som jag är nöjd med, tycker ändå inte de är så farligt dyra.

Schabrak - Tycker att det finns många bra. Bara passformen är okej så är det ju ingen fara. Hööks tycker jag har flera som är bra , även Horze, Jacson, Börjes, Global (finns på mässor !) , Event m.fl. Det är ju mer en smaksak vilka schabrak man gillar . Gekås billiga polypads kopior från copperfield gillar jag också. Gekås har också en del bra schabrak som är ruskigt billiga!

Täcken - Gekås har vissa bra förvånansvärt bra täcken med bra passform och kvalité (men man får kolla täcket noga först innan köp då kvalitén på olika sorters täcken kan variera en aning.. men så är det ju alltid .. ), Börjes har vissa helt okej täcken, Event har vissa bra täcken , Mark Todd har vissa som inte är så fasligt dyra har jag sett , HW Amigo är inte farliga i pris, Jacson har jag ingen erfarenhet av men verkar bra. M.fl.. urvalet är stort! Skulle det täcket du slutligen väljer vara väldigt dåligt så spara kvittot och reklamera i så fall .
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Börjes regntäcken är bra OCH billiga! Mina två hästar har haft sina hela dagar i störtregn nu i höst/vinter och de håller emot vattnet mycket bra.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Och jag gillar vintertäckena från Börjes också, blev positivt överraskad när det gällde passformen. Fast regntäcket till shettisen blev en flopp - det gick henne ner till hovskägget.... ;)
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Täcken från Bole och Börjes duger alldeles utmärkt, har inte något att anmärka på.

Träns skulle jag faktiskt rekommendera att köpa beg. av "dyrare" märke. Även om mitt billiga Hööks träns är jättefint efter 7 år och flitigt använt halva tiden.
Jacsontränset är jag mer besviken på faktiskt även om det funkar. Kings har bra grejer till bra priser, Capone heter en nosgrimma och en dressyrgjord jag köpt där som är fina.

Har flera bra schabrak från Hööks som duger utmärkt.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Jag köpte ett shires typohon (tror jag det heter) regn täcke. det dränkte vi i inpregneringsmendel (eftersom det läckte som ett soll)
det funka inte så bra efter inpregneringen heller..hon skulle nog vart nog torrare utan täcke..

RIDING HOUSE regntäcke köpte jag ett från börjes och det är jätte bra!
Ett randigt svett täcke från HANSBO som funkar jä*l*g*t bra.
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Är det himalaya du tänker på?
Finns regn och vintermodell.
Är inte de väldigt stora i bogen?

Har ett sånt regn efter min lilla ängel (stor c-ponny), och det var jättestort i bogen på honom, gled bakåt så han inte kunde röra sig ordentligt. Bogfriheten gjorde ingen nytta alls. Så det var ett nödfallstäcke, när alla andra regntäcken var blöta typ:p
 
Sv: Prisvärd utrustning?

Vart köper man riding house?

jaha,det var ju synd på shirestäckena, hade tänkt köpa lite såna... men det kanske är olika från modell till modell.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 702
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
695
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp