Privatleasing vs äga

Ja det är säkert dyrare nu. Dom jag känner hade 5000 kr i månaden innan räntorna gick upp. Räntan på mitt billån är samma som innan. Har inte frågat folk vad leasingen kostar nu.
Kanske är olika vad man har för billån. Jag löste nyligen hela mitt billån men innan steg räntan stadigt och var sista tiden uppe över 9%. Är glad att jag inte hade några stora summor på det lånet, hade blivit saftigt.
 
Många skriver att service ingår, men på en fabriksny bil som man har i tre år måste det vara max en bilservice man hinner med om ens det? Det är ju småpengar i sammanhanget.

Vi funderade lite på leasing innan vi köpte bil men vid jämförelse landade det i att det blev billigare att låna och köpa själv. Skaffade också serviceavtal till nu vid förra servicen mycket förmånligt. Kollade begagnatmarknaden nu, tre år senare, och vår årsmodell med liknande antal mil har faktiskt gått upp i pris jämfört med vad vi köpte bilen för för tre år sedan!

När vi skaffade bolån för att köpa hus frågade banken specifikt om vi hade billån eller leasade, just för att leasingkostnaderna brukar vara större och det behövdes ta i beräkningen vid bedömning av bolånet (precis som såklart ett billån tas i beräkning).
 
Mig veterligen får man som privatperson dra av ränteutgifter i deklarationen, men inte en leasingavgift. Kan också vara bra att ha i åtanke när man funderar på att köpa och ta lån vs privatleasa....
Hur gör man det? har aldrig gjort det. Det är kanske om man även har huslån tex?

kn: Nu har jag alltid köpt bil som är 3 år gammal och jag har varit väldigt nöjd med det. Behöver inte fabriksnytt. Så det har inte varit dyra bilar, eftersom jag körde mycket förr kunde jag definitivt inte leasa. Men jag behöver kanske ny bil snart om min kollapsar och kör betydligt mindre nu. Dock verkar begagnatmarknaden ha gått upp rejält och en elbil kanske man hellre vill leasa? Samtidigt om jag inte kör varje dag är det ju helt onödigt med en ny leasad bil som står still på uppfarten.

Vad tror ni är det bättre att äga eller leasa elbil? Batterilivstid osv?

Har ju konstaterat att köpa begagnad bensinbil varit absolut bäst, men det är kanske skillnad, bensinbil/elbil leasa/äga.
 
Senast ändrad:
Skulle aldrig leasa. Det är så fruktansvärt dyrt. Känner till flera som betalar 5000 i månaden för sin leasing. Jag har en lite dyrare bil och även med lån så kommer jag inte i närheten av den kostnaden. Jag betalar hellre till mig själv och äger bilen. Än att betala så mycket som bara är "borta sen". Sen får jag även tillbaka på skatten av lånet med. Har en Toyota rav4 som rullar sjukt bra och inte varit några problem. Precis varit på service och fixade små saker. Kostade 6000kr. Även om jag slår ut dom pengarna 12 månader så är jag inte i närheten av leasing kostnaden.
Om det skulle skita sig kan jag sälja bilen och faktiskt få loss pengar.
För mig blev leasing av elbil billigare än att köra en Renault Clio från 2016. Ffa servicear, reparationer, värdeminskning plus att jag hade ett billån som skulle betalas av drog upp ägandet när jag slog ut helhetskostnaden.

Men leasing har jag ALLTID en bil vilket är ett måste för att ta mig till jobbet. Startar inte leasing ersätts jag. En trygghet.
 
Hur gör man det? har aldrig gjort det. Det är kanske om man även har huslån tex?

kn: Nu har jag alltid köpt bil som är 3 år gammal och jag har varit väldigt nöjd med det. Behöver inte fabriksnytt. Så det har inte varit dyra bilar, eftersom jag körde mycket förr kunde jag definitivt inte leasa. Men jag behöver kanske ny bil snart om min kollapsar och kör betydligt mindre nu. Dock verkar begagnatmarknaden ha gått upp rejält och en elbil kanske man hellre vill leasa? Samtidigt om jag inte kör varje dag är det ju helt onödigt med en ny leasad bil som står still på uppfarten.

Vad tror ni är det bättre att äga eller leasa elbil? Batterilivstid osv?

Har ju konstaterat att köpa begagnad bensinbil varit absolut bäst, men det är kanske skillnad, bensinbil/elbil leasa/äga.
Precis som @MiniLi säger så sker det automatiskt.
 
Vi äger en äldre bensinbil och leasar en elbil.
Skulle vi köra lika mycket i dem skulle bensinbilen vara långt, långt dyrare i drift och kostnader. Elbilen betalar vi 3000kr/mån för, 1500 mil per året. Inräknat leasingavgift och elkostnad för laddning är milavgiften ca 28 kr. Bensinbilen ligger högre inräknat vad lagt i reparationer, skatt, försäkringar, och själva bensinkostnaden då (per mil). Och då är det ju rätt mycket trevligare att köra en ny bil som dessutom är elbil.

Så för oss var det en no brainer, mycket pga att det var ett bra erbjudande (relativt låg avgift, trevlig bil, hyfsat antal mil).

MEN jag skulle aldrig leasa om jag hade hund och barn i bilen. Åker vi med hunden någonstans tar vi alltid den andra bilen. "Normalt slitage" är i princip inget slitage alls.
 
Hur gör man det? har aldrig gjort det. Det är kanske om man även har huslån tex?

kn: Nu har jag alltid köpt bil som är 3 år gammal och jag har varit väldigt nöjd med det. Behöver inte fabriksnytt. Så det har inte varit dyra bilar, eftersom jag körde mycket förr kunde jag definitivt inte leasa. Men jag behöver kanske ny bil snart om min kollapsar och kör betydligt mindre nu. Dock verkar begagnatmarknaden ha gått upp rejält och en elbil kanske man hellre vill leasa? Samtidigt om jag inte kör varje dag är det ju helt onödigt med en ny leasad bil som står still på uppfarten.

Vad tror ni är det bättre att äga eller leasa elbil? Batterilivstid osv?

Har ju konstaterat att köpa begagnad bensinbil varit absolut bäst, men det är kanske skillnad, bensinbil/elbil leasa/äga.
Jag leasar elbil. Och jag vill fortsätta köra el. Även om man jämför med de mest bränslesnåla bilarna så ligger milkostnaden på under halva priset (iaf för mig som laddar hemma och vi har rörligt elavtal)

Mitt avtal går ut sista Maj så jag är mitt i planerandet av bilbyte. Trist nog för jag har aldrig varit så nöjd med en bil som Opeln.
Jag letar i budgetklasserna när det gäller elleading samt kollar på köp på begagnatmarknaden gällsnde alla drivmedel. Köpa beganad elbil blir det inte. Andrahandsvärdet är svajigt på sikt och det blir lika dyrt att köpa begagnat som att leasa en ny.

Just nu händer mycket på elbilsmarknaden. Marknaden är ganska mättad och det går trögt att få ut bilar. Både att sälja och leasa. Har sett under de sista tre månaderna att det börjar sänkas priser och komma lite mer förmåner i kampanjer, tex vinterhjul ingpr och mer mil. Vissa bilar har prisdumpats upp till 100 000:-.

Sverige ligger lite efter Europa där har priserna dumpats än mer på elbilar. Så med lite is i magen kan man nog göra en riktigt bra affär om några månader när även räntan stabiliserats.

När jag leasade min så var det en kampanj på lagerbilar som de ville bli av med För 2800:-/mån fick jag en helt ny elbil fullutrustad med 2000 mil per år, gratis försäkring i 6 mån, all service ingick och jag har fri lånebil om min skulle krångla.

Jag pendlar ist bara med min till och från jobbet (3,5 mil enkel väg medtadels motorväg) så visst, jag behöver inte en ny bil men den blir inte dyrare för att den är ny. Men pålitligare.

Det börjar komma leasing av begagnade elbilar också. Då har de gått ca 2000-4000 mil. Dessa är billigare och den sträckan spelar ingen roll för bilens kvalitet. Det blir troligtvis en sån för mig.
 
Vi äger en äldre bensinbil och leasar en elbil.
Skulle vi köra lika mycket i dem skulle bensinbilen vara långt, långt dyrare i drift och kostnader. Elbilen betalar vi 3000kr/mån för, 1500 mil per året. Inräknat leasingavgift och elkostnad för laddning är milavgiften ca 28 kr. Bensinbilen ligger högre inräknat vad lagt i reparationer, skatt, försäkringar, och själva bensinkostnaden då (per mil). Och då är det ju rätt mycket trevligare att köra en ny bil som dessutom är elbil.

Så för oss var det en no brainer, mycket pga att det var ett bra erbjudande (relativt låg avgift, trevlig bil, hyfsat antal mil).

MEN jag skulle aldrig leasa om jag hade hund och barn i bilen. Åker vi med hunden någonstans tar vi alltid den andra bilen. "Normalt slitage" är i princip inget slitage alls.
Det går ju inte att jämföra en äldre bil med en ny just vad gäller reparationer eller "köra ny bil-känsla" :)
 
För mig blev leasing av elbil billigare än att köra en Renault Clio från 2016. Ffa servicear, reparationer, värdeminskning plus att jag hade ett billån som skulle betalas av drog upp ägandet när jag slog ut helhetskostnaden.

Men leasing har jag ALLTID en bil vilket är ett måste för att ta mig till jobbet. Startar inte leasing ersätts jag. En trygghet.
Ingen av dom jag känner till har kostnaden hamnat under 5000. Kollade upp efter denna vad en liknande skulle hamna på för mig. Som behöver kunna dra ett släp med bilen. 6000 kr i månaden minst. Verkade då även vara andra kostnader. Inte alls värt det för min del. Om min bil inte skulle funka har jag sambons så är inte orolig för det.
 
Jag har leasat bil. På plussidan är att man kan hämta ut en fabriksny bil utan att betala en enda krona i kontantinsats. Skönt att ha en fast bilkostnad i tre år och där service ingår. Bara att tanka och åka. Men för mig var det ett klart minus med milbegränsningen. Det blev en stress där man räknade och skulle hålla koll på hur långt bilen gått.

Problemet är väl att kostnaden för många i var så fast i slutändan då avgiften (lagligt) följde räntehöjningarna.
 
Servicen får många ta hand om själv även vid leasing hos vissa iallafall. En ytlig bekant fick betala 20' vid återlämnade för att bilen gick 9 mil för långt vid en service.
Jag har nog kollat på leasing på varenda bilmärke snart för mitt går snart ut. Har inte sett ett enda bilmärke där inte service ingår. Undantag det udda märket Ora där bara en service ingick, den vid 2000 mil. Nästa skulle göras vid 3000mil. Nu var avtalsperioden kort, bara 24 mån så om man köpte till 500:- så kom man undan den.
 
Jag har nog kollat på leasing på varenda bilmärke snart för mitt går snart ut. Har inte sett ett enda bilmärke där inte service ingår. Undantag det udda märket Ora där bara en service ingick, den vid 2000 mil. Nästa skulle göras vid 3000mil. Nu var avtalsperioden kort, bara 24 mån så om man köpte till 500:- så kom man undan den.
Service ingick men fick vänta 2 månader på en ledig tid och gick då över mil antalen för när servicen skulle vara gjord.
 
Många skriver att service ingår, men på en fabriksny bil som man har i tre år måste det vara max en bilservice man hinner med om ens det? Det är ju småpengar i sammanhanget.

Vi funderade lite på leasing innan vi köpte bil men vid jämförelse landade det i att det blev billigare att låna och köpa själv. Skaffade också serviceavtal till nu vid förra servicen mycket förmånligt. Kollade begagnatmarknaden nu, tre år senare, och vår årsmodell med liknande antal mil har faktiskt gått upp i pris jämfört med vad vi köpte bilen för för tre år sedan!

När vi skaffade bolån för att köpa hus frågade banken specifikt om vi hade billån eller leasade, just för att leasingkostnaderna brukar vara större och det behövdes ta i beräkningen vid bedömning av bolånet (precis som såklart ett billån tas i beräkning).
Mina bilar har alltid servats årligen. Även de som köpts som nya. Så leasingbilen servades med andra tre gånger innan jag lämnade tillbaka den.

Det är nog ofta billigare att köpa bilen. Men en av de stora fördelarna är att man får en ny bil och sen bara kan lämna tillbaka den. Ingen värdeminskning, inga blocket-annonser, inget strul. Bara att ställa bilen på handlarens parkering och kasta in nyckeln.
 
Jag har nog kollat på leasing på varenda bilmärke snart för mitt går snart ut. Har inte sett ett enda bilmärke där inte service ingår. Undantag det udda märket Ora där bara en service ingick, den vid 2000 mil. Nästa skulle göras vid 3000mil. Nu var avtalsperioden kort, bara 24 mån så om man köpte till 500:- så kom man undan den.
Service ingår nästan alltid för att de garanterat ska kunna sälja bilen efter leasingen utan anmärkningar :)
 
Mina bilar har alltid servats årligen. Även de som köpts som nya. Så leasingbilen servades med andra tre gånger innan jag lämnade tillbaka den.

Det är nog ofta billigare att köpa bilen. Men en av de stora fördelarna är att man får en ny bil och sen bara kan lämna tillbaka den. Ingen värdeminskning, inga blocket-annonser, inget strul. Bara att ställa bilen på handlarens parkering och kasta in nyckeln.
Vad är det för märke på de bilarna som behöver service första året som splitterny bil? Vill akta mig för de nämligen ;)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
754
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 466
Senast: Farao
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp