Privatleasing vs äga

Sånt har jag noll koll på. Har hittills inte lämnat in någon bil på service utan tagit hand om det själv.
När man leasar så ska bilen servas på en firma som är akturiserad för märket. Så om man inte har ett väldigt udda märke eller bor extremt långt från bebyggelse så är det knappast svårt att hitta en tid på en verkstad.
Man ver ju om genom avtalet när bilen ska in.

Det är rent slarv om man inte löser det. Förstår att man får böta för det. Serviceboken visar att servisarna inte är skötta och det säker värdet.

Få har möjlighet att uppdatera databoxar hemma vilket bla görs på nya bilar.
 
Volvo, BMW, Opel, Renault och Toyota har det iaf.
Kollar jag på Volvos hemsida för exempelvis en Volvo V70 står det att första servicen är vid 3000 mil, inte efter 1 år. Enligt flera användare i tråden verkar det svårt att hitta ett leasingavtal som tillåter mer än 2000 mil/år så jag har svårt att se hur man kan komma upp till det med en leasingbil? Sedan kan såklart leasingfirman ha ett serviceavtal där de kräver att den ska in varje år, och sedan kalla det att all service ingår men den som leasar betalar ju för det genom sitt avtal. Det låter dyrare än att äga bilen och serva enligt tillverkarens rekommendationer.
 
Kollar jag på Volvos hemsida för exempelvis en Volvo V70 står det att första servicen är vid 3000 mil, inte efter 1 år. Enligt flera användare i tråden verkar det svårt att hitta ett leasingavtal som tillåter mer än 2000 mil/år så jag har svårt att se hur man kan komma upp till det med en leasingbil? Sedan kan såklart leasingfirman ha ett serviceavtal där de kräver att den ska in varje år, och sedan kalla det att all service ingår men den som leasar betalar ju för det genom sitt avtal. Det låter dyrare än att äga bilen och serva enligt tillverkarens rekommendationer.
Vi kör upp de milen på ett år.
Ska man se det så, så är alla servicar på mil. Men milen kan variera men de flesta är så korta att man kör ju upp det på nått år.

Elbil servar man oftare. 6 mån intervaller de tre första servicarna. Då uppdateras databoxen.
 
BMW skriver att de avskaffade fasta serviceintervaller 1982 och endast använder sig av behovsstyrd service vilket brukar infalla efter 3000 mil.
 
Vi kör upp de milen på ett år.
Ska man se det så, så är alla servicar på mil. Men milen kan variera men de flesta är så korta att man kör ju upp det på nått år.

Elbil servar man oftare. 6 mån intervaller de tre första servicarna. Då uppdateras databoxen.
Jo men har ni en leasingbil med max antal kilometrar per år?

Jag förstår att vissa kör mycket mer än snittet (snittet i Sverige är ca 1100 mil/år, väldigt jämnt fördelat per län dock kortare på Gotland) och då får man såklart serva oftare. Men det är ju baserat på milen, inte på året. Det var årsservice-krav (främst på leasingbilar) jag reagerade på.

Gör man inget mer än uppdatering av databoxen på elbils"service"? Om inte skulle jag inte jämföra det med service. Även på elbilar kollas ett gäng kontrollpunkter på en vanlig service. Bromsbeläggning, hjulupphängning, strålkastare osv.
 
Senast ändrad:
När man leasar så ska bilen servas på en firma som är akturiserad för märket. Så om man inte har ett väldigt udda märke eller bor extremt långt från bebyggelse så är det knappast svårt att hitta en tid på en verkstad.
Man ver ju om genom avtalet när bilen ska in.

Det är rent slarv om man inte löser det. Förstår att man får böta för det. Serviceboken visar att servisarna inte är skötta och det säker värdet.

Få har möjlighet att uppdatera databoxar hemma vilket bla görs på nya bilar.
Tydligen fler som råkat ut för samma
https://teknikensvarld.expressen.se...sad-service-kia-ceed-sex-mil-20-000-kr-boter/
 
Jo men har ni en leasingbil med max antal kilometrar per år?

Jag förstår att vissa kör mycket mer än snittet (snittet i Sverige är ca 1100 mil/år, väldigt jämnt fördelat per län dock kortare på Gotland) och då får man såklart serva oftare. Men det är ju baserat på milen, inte på året. Det var årsservice-krav (främst på leasingbilar) jag reagerade på.

Gör man inget mer än uppdatering av databoxen på elbils"service"? Om inte skulle jag inte jämföra det med service. Även på elbilar kollas ett gäng kontrollpunkter på en vanlig service. Bromsbeläggning, hjulupphängning, strålkastare osv.
Vi har en privatleasing med 2000 mil/år och en företagsleasing med fria mil.

Service på elbil är byte av bromsvätska på vissa servicar. Filter och sånt finns ju inte.
Bromsbelägg har inget med service att göra. Det är underhåll.
 
Men de MISSADE servicen. Slarv även från deras sida.
Det är ett avtalsbrott. Man skriver på ett papper att servicen ska göras inom en viss tid. Bryter man det så är det väl inte konstigt att det kostar? Det handlar ju även om bilens garati.

Buhu…jag servade inte bilen som jag skrivit på att jag ska göra och nu får jag betala för det.
 
Men de MISSADE servicen. Slarv även från deras sida.
Det är ett avtalsbrott. Man skriver på ett papper att servicen ska göras inom en viss tid. Bryter man det så är det väl inte konstigt att det kostar? Det handlar ju även om bilens garati.

Buhu…jag servade inte bilen som jag skrivit på att jag ska göra och nu får jag betala för det.
Som jag skriv i ett tidigare inlägg som ett svar om att inte behöva tänka på bland annat servicen.

"Servicen får många ta hand om själv även vid leasing hos vissa iallafall. En ytlig bekant fick betala 20' vid återlämnade för att bilen gick 9 mil för långt vid en service"
 
Som jag skriv i ett tidigare inlägg som ett svar om att inte behöva tänka på bland annat servicen.

"Servicen får många ta hand om själv även vid leasing hos vissa iallafall. En ytlig bekant fick betala 20' vid återlämnade för att bilen gick 9 mil för långt vid en service"
Ja alltså man måste ju boka service. Vissa verkstäder ringer i god tid innan för att boka in service, men annars brukar ju bilen tala om att det är dags. Och iaf på de bilar jag haft så är det ett ganska stort ”fönster” innan servicen liksom blir för sen.
 
Som jag skriv i ett tidigare inlägg som ett svar om att inte behöva tänka på bland annat servicen.

"Servicen får många ta hand om själv även vid leasing hos vissa iallafall. En ytlig bekant fick betala 20' vid återlämnade för att bilen gick 9 mil för långt vid en service"
Åter igen.
Allt hen behövde göra var att boka en tid på en akturiserad verkstad. Det får jag också göra.
Det finns närmare 1000 akturiserade verkstäder i Sverige.
Snack att det inte fanns en enda tid på två månader. Sen kanske man får köra till en annan ort om framförhållningen varit dålig.
Tyvärr tror jag många är slappa och räknar kallt med att få en tid på någon av de som ligger närmast.

I artikeln nämndes Kia. Måste vara ett av de mest lättservade märkerna. Både meconomen och meca servar dessa utöver en rad mindre firmor och Kias egna verkstäder.

Min senaste service fick jag åka till Göteborg och göra för min gamla verkstad hade slutat serva Opel. Inga konstigheter.
 
Vad är det för märke på de bilarna som behöver service första året som splitterny bil? Vill akta mig för de nämligen ;)
Volvo, BMW, Opel, Renault och Toyota har det iaf.

Lägger till Kia och Mazda. Kia har 1500 mil eller 12 månader. Mazda (åtminstone vår hybrid) har 2000 mil eller 12 månader.

Min bild är att de flesta märken anger årlig service eller miltal för nya bilar - vad nu som inträffar först.
 
Lägger till Kia och Mazda. Kia har 1500 mil eller 12 månader. Mazda (åtminstone vår hybrid) har 2000 mil eller 12 månader.

Min bild är att de flesta märken anger årlig service eller miltal för nya bilar - vad nu som inträffar först.
Precis, och milen är så låga att man hinner köra upp dem på ett år ca.
 
Hur gör man det? har aldrig gjort det. Det är kanske om man även har huslån tex?

kn: Nu har jag alltid köpt bil som är 3 år gammal och jag har varit väldigt nöjd med det. Behöver inte fabriksnytt. Så det har inte varit dyra bilar, eftersom jag körde mycket förr kunde jag definitivt inte leasa. Men jag behöver kanske ny bil snart om min kollapsar och kör betydligt mindre nu. Dock verkar begagnatmarknaden ha gått upp rejält och en elbil kanske man hellre vill leasa? Samtidigt om jag inte kör varje dag är det ju helt onödigt med en ny leasad bil som står still på uppfarten.

Vad tror ni är det bättre att äga eller leasa elbil? Batterilivstid osv?

Har ju konstaterat att köpa begagnad bensinbil varit absolut bäst, men det är kanske skillnad, bensinbil/elbil leasa/äga.

Jag tror att det här med oro för batteriet är överdrivet.

Vi köpte elbil begagnat, den var inne på sitt tredje år och 1000 mil. Tror den gått som poolbil innan oss. Den fyller åtta år nu (årsmodell 2016) och ska alltså vara helt sopslut enligt facebook-krigarna.

Om batterikapaciteten har försämrats så är det inte märkbart för våran körning.

Jag tror det är mer som med "vanliga" bilar, hur mycket stryk de tar beror på hur man använder dem. Det sägs ju att snabbladdning och urladdning har störst påverkan på batteriets mående. Tror det ska gå att testa batteriet också för att få fram kvarvarande kapacitet?

Kommer absolut köpa begagnad elbil igen.
 
Vi har en privatleasing med 2000 mil/år och en företagsleasing med fria mil.

Service på elbil är byte av bromsvätska på vissa servicar. Filter och sånt finns ju inte.
Bromsbelägg har inget med service att göra. Det är underhåll.
Det jag undrade var om det görs något mer än datauppdatering på 6 mån-service på elbil? :)
Det fler saker än bromsvätska som görs på en vanlig elbilsservice.
 
Ja alltså man måste ju boka service. Vissa verkstäder ringer i god tid innan för att boka in service, men annars brukar ju bilen tala om att det är dags. Och iaf på de bilar jag haft så är det ett ganska stort ”fönster” innan servicen liksom blir för sen.
Ja, det är svårt att missa meddelandet som kommer upp varje gång man startar motorn...!
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 462
Senast: Farao
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp