Privatleasing vs äga

En del kör ju dock väldigt lite. Men de behöver ju ändå (för de flesta märken) serva en gång om året. Det var väl egentligen det som var min poäng. :)
Ja äldre bilar servar man oftast varje år ändå :) Min förvåning gällde att det var serviceKRAV på en fabriksny bil från en leasingfirma första året. Det verkar hänga ihop med själva leasingens krav snarare än biltilverkarens.
 
Nja, snittet för en bil i Sverige är som sagt 1100 mil/år.
Vår Golf hade 1500 mil per år som max, dottern körde den till jobbet (4 mil/dag) plus diverse utflykter och några riktiga långkörningar. Vi klarade gränsen med liten med ok marginal.

Första året krävdes ingen service. Vi fick dessutom vänta på vår bil, som skulle levereras ny från Tyskland, och under väntetiden (3 månader) fick vi en gratis hyrbil! Tre månader gratis utanpå leasingtiden alltså. Helt ok :-)
 
Ja alltså man måste ju boka service. Vissa verkstäder ringer i god tid innan för att boka in service, men annars brukar ju bilen tala om att det är dags. Och iaf på de bilar jag haft så är det ett ganska stort ”fönster” innan servicen liksom blir för sen.
Läste du öht vad det var jag svarade på?
Var ju det jag skrev att du måste hålla koll på service vid leasing och är inget som du inte behöver bry dig om.
 
Det jag undrade var om det görs något mer än datauppdatering på 6 mån-service på elbil? :)
Det fler saker än bromsvätska som görs på en vanlig elbilsservice.
Exakt allt som görs eller vad lite som görs vet jag inte. Det är det sköna med leasing, jag behöver inte bry mig. :p
Men uppdateringar vet jag görs varje gång och jag vet att broms och styrvätskor byts.
Vissa servicar har gått på lite över timmen eller två. Någon tog 4 timmar. Sen ska den alltid vila minst 20 min efter uppdateringen.
 
Läste du öht vad det var jag svarade på?
Var ju det jag skrev att du måste hålla koll på service vid leasing och är inget som du inte behöver bry dig om.
Ja och jag tror du missförstod det inlägget. Jag gissar att den personen menade att man inte behöver tänka på de ekonomiska aspekterna kring service eftersom det ingår i leasingavgiften. Tror inte personen syftade på att man inte behöver boka service.
 
Lägger till Kia och Mazda. Kia har 1500 mil eller 12 månader. Mazda (åtminstone vår hybrid) har 2000 mil eller 12 månader.

Min bild är att de flesta märken anger årlig service eller miltal för nya bilar - vad nu som inträffar först.
Men du kan dra bort Volvo, Opel och BMW från de som @Fetaost räknade upp. Skoda har inte heller 12-månadersintervall utan baserat på körsträcka. Vi kan väl räkna upp bilmärken hur länge som helst, jag kommer iaf undvika bilar som kräver service första året när de är fabriksnya om man då inte bränt upp många mil då, det förstår jag är motiverat. Min bild är tvärtom, de flesta bilmärken verkar inte kräva service baserat på att bilen endast är 12 månader gammal utan utifrån körsträcka. Har en splitterny bil behov av service (eller beloget behov av pengarna..) efter en genomsnitts-svensk körning på 1100 mil drar jag öronen åt mig ;)

Brasklappar igen att det här gäller helt nya bilar och inte äldre där det finns ett större behov av årlig service.
 
Nja, snittet för en bil i Sverige är som sagt 1100 mil/år.
Det var mycket lägre än jag trodde. Ffa eftersom det är ett jäkla gnäll i bilannonser för leasing på Facebook att bara 1000 eller 1500 mil ingår.
”Finns väl ingen som kör så lite” :laugh:

Jag köpte till mil så jag har 2000. Och utöver jobbpendling så försöker vi använda den så mycket som möjligt till ärenden, åka till svärmor osv, för el är billigast och jag har mycket mil. Men jag ligger ändå bara på 1700 mil per år.
 
Det var mycket lägre än jag trodde. Ffa eftersom det är ett jäkla gnäll i bilannonser för leasing på Facebook att bara 1000 eller 1500 mil ingår.
”Finns väl ingen som kör så lite” :laugh:

Jag köpte till mil så jag har 2000. Och utöver jobbpendling så försöker vi använda den så mycket som möjligt till ärenden, åka till svärmor osv, för el är billigast och jag har mycket mil. Men jag ligger ändå bara på 1700 mil per år.
De som tjänar på att leasa kör kanske mycket mer/vill köra mer också :) Och så kan jag tänka mig att man vill ha lite marginaler eftersom det verkar blir dyrt att dra över.
 
Men du kan dra bort Volvo, Opel och BMW från de som @Fetaost räknade upp. Skoda har inte heller 12-månadersintervall utan baserat på körsträcka. Vi kan väl räkna upp bilmärken hur länge som helst, jag kommer iaf undvika bilar som kräver service första året när de är fabriksnya om man då inte bränt upp många mil då, det förstår jag är motiverat. Min bild är tvärtom, de flesta bilmärken verkar inte kräva service baserat på att bilen endast är 12 månader gammal utan utifrån körsträcka. Har en splitterny bil behov av service (eller beloget behov av pengarna..) efter en genomsnitts-svensk körning på 1100 mil drar jag öronen åt mig ;)

Brasklappar igen att det här gäller helt nya bilar och inte äldre där det finns ett större behov av årlig service.
Min Opel jag har nu skulle servas vid 3 mån (nyutkommen uppdatering) och efter 6 månader igen (uppdatering plus nått mer).
Den har servats med 6-månadersintevaller första 18 månaderna.
 
Min Opel jag har nu skulle servas vid 3 mån (nyutkommen uppdatering) och efter 6 månader igen (uppdatering plus nått mer).
Den har servats med 6-månadersintevaller första 18 månaderna.
Jo men det är väl en elbil..? Enligt deras hemsida är det milstyrt och inte datumstyrt, men med elbilar är det väl annorlunda pga mjukvaruuppdateringar.
Phu, jag hade aldrig med en bil som ska servas så ofta. Fyra ggr första året? Mycket av the perks med en ny bil är att slippa lämna och hämta på verkstan enligt mig ;)
 
De som tjänar på att leasa kör kanske mycket mer/vill köra mer också :) Och så kan jag tänka mig att man vill ha lite marginaler eftersom det verkar blir dyrt att dra över.
Jag tror leasing passar den som kör under 2000. För sen blir det dyrt.
Perfekt för den som kanske jobbpendlar men inte kör mycket annars eller tvärt om. Den som kanske inte behöver bil dagligen utan mest enstaka korta sträckor och på semestern.

Men kör man tex 10 mil dagligen till/från jobb, skjussar ungar, är iväg på helgerna, ska till fjällen, husvagnssemester på sommaren osv då är det inte rätt koncept.
 
Jo men det är väl en elbil..? Enligt deras hemsida är det milstyrt och inte datumstyrt, men med elbilar är det väl annorlunda pga mjukvaruuppdateringar.
Phu, jag hade aldrig med en bil som ska servas så ofta. Fyra ggr första året? Mycket av the perks med en ny bil är att slippa lämna och hämta på verkstan enligt mig ;)
Japp det är el. Eftersom det togs upp i diskussionen så hakade jag på:)

Det blev 3 ggr första året. Men den första skulle egentligen inte ha gjorts. Det var för att det kom nån uppdatering pga att de hade hittat en bugg i vissa bilar.
 
Jo men det är väl en elbil..? Enligt deras hemsida är det milstyrt och inte datumstyrt, men med elbilar är det väl annorlunda pga mjukvaruuppdateringar.
Phu, jag hade aldrig med en bil som ska servas så ofta. Fyra ggr första året? Mycket av the perks med en ny bil är att slippa lämna och hämta på verkstan enligt mig ;)
Fast våran BMW hade verkligen inte gått långt när den skulle in första gången och det var efter ett år. Den är en disel från 2021.
 
Jag leasar elbil. Och jag vill fortsätta köra el. Även om man jämför med de mest bränslesnåla bilarna så ligger milkostnaden på under halva priset (iaf för mig som laddar hemma och vi har rörligt elavtal)

Mitt avtal går ut sista Maj så jag är mitt i planerandet av bilbyte. Trist nog för jag har aldrig varit så nöjd med en bil som Opeln.
Jag letar i budgetklasserna när det gäller elleading samt kollar på köp på begagnatmarknaden gällsnde alla drivmedel. Köpa beganad elbil blir det inte. Andrahandsvärdet är svajigt på sikt och det blir lika dyrt att köpa begagnat som att leasa en ny.

Just nu händer mycket på elbilsmarknaden. Marknaden är ganska mättad och det går trögt att få ut bilar. Både att sälja och leasa. Har sett under de sista tre månaderna att det börjar sänkas priser och komma lite mer förmåner i kampanjer, tex vinterhjul ingpr och mer mil. Vissa bilar har prisdumpats upp till 100 000:-.

Sverige ligger lite efter Europa där har priserna dumpats än mer på elbilar. Så med lite is i magen kan man nog göra en riktigt bra affär om några månader när även räntan stabiliserats.

När jag leasade min så var det en kampanj på lagerbilar som de ville bli av med För 2800:-/mån fick jag en helt ny elbil fullutrustad med 2000 mil per år, gratis försäkring i 6 mån, all service ingick och jag har fri lånebil om min skulle krångla.

Jag pendlar ist bara med min till och från jobbet (3,5 mil enkel väg medtadels motorväg) så visst, jag behöver inte en ny bil men den blir inte dyrare för att den är ny. Men pålitligare.

Det börjar komma leasing av begagnade elbilar också. Då har de gått ca 2000-4000 mil. Dessa är billigare och den sträckan spelar ingen roll för bilens kvalitet. Det blir troligtvis en sån för mig.
Aha! vet du om nya däck kostar extremt mycket på elbilar förresten? En kollega sa ngt om 10 000 kr stycket?
 
Fast våran BMW hade verkligen inte gått långt när den skulle in första gången och det var efter ett år. Den är en disel från 2021.
Deras modell för serviceintervall bygger på en analys av körstil, miltal, typ av motor mm så det är fler saker som spelar in. Enligt hemsidan är det inte 12-månadersstyrt iaf.

Sedan verkar BMW ge fri service de första tre åren/4000 milen, vilket som kommer först. Sådana avtal ger ju leasing med fri service ännu lägre priskonkurrens tycker jag.
 
Jag tror att det här med oro för batteriet är överdrivet.

Vi köpte elbil begagnat, den var inne på sitt tredje år och 1000 mil. Tror den gått som poolbil innan oss. Den fyller åtta år nu (årsmodell 2016) och ska alltså vara helt sopslut enligt facebook-krigarna.

Om batterikapaciteten har försämrats så är det inte märkbart för våran körning.

Jag tror det är mer som med "vanliga" bilar, hur mycket stryk de tar beror på hur man använder dem. Det sägs ju att snabbladdning och urladdning har störst påverkan på batteriets mående. Tror det ska gå att testa batteriet också för att få fram kvarvarande kapacitet?

Kommer absolut köpa begagnad elbil igen.
Ah, jo, intressant. Jag kör dock ändå ganska mycket och tycker inte att 8 år är gammalt för en bil :) jag köpte nog min nuvarande 3 år gammal 2017 och tycker mycket om den ännu, hoppas den håller för evigt. Så beräknat sopslut efter 8 år känns ganska slit och släng ändå, även om ert ex går bra!

Låt säga att man köper en ny elbil för 500 000 kr (de bra kostar väl däromkring om de är billiga) och den håller i 8 år. Det är 62 500 kr per år :( (och så ränta på det)
 
Aha! vet du om nya däck kostar extremt mycket på elbilar förresten? En kollega sa ngt om 10 000 kr stycket?
Jag gav 8700 på alufälg för fyra! Nya dubbdäck. Sommardäck ingick.
Jag valde att köpa egna för det blev billigare än att baka in i leasing.

Det är ju samma däcken som till en vanlig bil. Sen slits de lite fortare eftersom elbil är tyngre. Men det är ingen jätteskillnad mot mina förra bilar.
 
Deras modell för serviceintervall bygger på en analys av körstil, miltal, typ av motor mm så det är fler saker som spelar in. Enligt hemsidan är det inte 12-månadersstyrt iaf.

Sedan verkar BMW ge fri service de första tre åren/4000 milen, vilket som kommer först. Sådana avtal ger ju leasing med fri service ännu lägre priskonkurrens tycker jag.
Sambon fick hem bilen precis när covid slog till. Första 1,5 året stod den bara på uppfarten och kostade pengar. Från att åka till jobbet alla dagar till att bara jobba hemma, noll kundbesök och noll bortajobb. Tror den inte ens hade gått 1000 mil första året och annars kör han nästan 5000 mil per år.
 
Jag gav 8700 på alufälg för fyra! Nya dubbdäck. Sommardäck ingick.
Jag valde att köpa egna för det blev billigare än att baka in i leasing.

Det är ju samma däcken som till en vanlig bil. Sen slits de lite fortare eftersom elbil är tyngre. Men det är ingen jätteskillnad mot mina förra bilar.
Ok? har de inte smal profil? däck. Iofs är det väl vanligt på alla däck nu?
Låter ändå billigt oavsett med fälgar. Tror jag får lägga runt 7 000 utan fälgar för ett sommardäcksbyte. (runt 1200 kr st + jobb)

Åker han 5 000 mil per år byter han sannolikt ganska ofta dessutom (jag har legat runt 3000 på ett år).
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 747
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 402
Senast: Farao
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
799
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp