Privatleasing vs äga

Deras modell för serviceintervall bygger på en analys av körstil, miltal, typ av motor mm så det är fler saker som spelar in. Enligt hemsidan är det inte 12-månadersstyrt iaf.

Sedan verkar BMW ge fri service de första tre åren/4000 milen, vilket som kommer först. Sådana avtal ger ju leasing med fri service ännu lägre priskonkurrens tycker jag.
De måste ju rimligen i alla fall byta olja en gång per år. (iofs kanske elbilar inte har samma saker som ska kollas)
 
Ok? har de inte smal profil? däck. Iofs är det väl vanligt på alla däck nu?
Låter ändå billigt oavsett med fälgar. Tror jag får lägga runt 7 000 utan fälgar för ett sommardäcksbyte. (runt 1200 kr st + jobb)
Det är 17 tums. Helt vanliga däck.
Jag köpte dem genom en kompis som har däckfirma så jag tror han tjänade noll kronor på dem. De hade nog kostat några tusenlsppar till annars. Men låååångt ifrån 10000 per däck.

Jobbet gör sonen som jobbar på verkstad.
 
Men du kan dra bort Volvo, Opel och BMW från de som @Fetaost räknade upp. Skoda har inte heller 12-månadersintervall utan baserat på körsträcka. Vi kan väl räkna upp bilmärken hur länge som helst, jag kommer iaf undvika bilar som kräver service första året när de är fabriksnya om man då inte bränt upp många mil då, det förstår jag är motiverat. Min bild är tvärtom, de flesta bilmärken verkar inte kräva service baserat på att bilen endast är 12 månader gammal utan utifrån körsträcka. Har en splitterny bil behov av service (eller beloget behov av pengarna..) efter en genomsnitts-svensk körning på 1100 mil drar jag öronen åt mig ;)

Brasklappar igen att det här gäller helt nya bilar och inte äldre där det finns ett större behov av årlig service.

Volvo går inte helt bort pga att vissa (kanske alla?) modeller har basservice (alt. anpassad basservice) som genomförs minst en gång per år. Det kommer bli ganska få märken kvar om du ska akta dig för de märken som har service med 12-månadsintervall. Obs. Nu pratar jag helt nya bilar.

Ja äldre bilar servar man oftast varje år ändå :) Min förvåning gällde att det var serviceKRAV på en fabriksny bil från en leasingfirma första året. Det verkar hänga ihop med själva leasingens krav snarare än biltilverkarens.

Min uppfattning är snarare det motsatta gäller - serviceintervallerna är tätare under nybilsgarantin, sedan glesas intervallerna ut.

Jag tror att kravet på service (minst) en gång om året för att det är en leasingbil är en felläsning.
 
Volvo går inte helt bort pga att vissa (kanske alla?) modeller har basservice (alt. anpassad basservice) som genomförs minst en gång per år. Det kommer bli ganska få märken kvar om du ska akta dig för de märken som har service med 12-månadsintervall. Obs. Nu pratar jag helt nya bilar.



Min uppfattning är snarare det motsatta gäller - serviceintervallerna är tätare under nybilsgarantin, sedan glesas intervallerna ut.

Jag tror att kravet på service (minst) en gång om året för att det är en leasingbil är en felläsning.
Menar du Originalservice? Jag hittar absolut inget som heter basservice på deras hemsida. Länka gärna!

Nejdå, jag kollade ganska noga på detta när jag valde bil att köpa (och också researchade för eventuell leasing). Det finns gott om märken som inte servas första året såvida man inte kört väldigt långt med dem, och jag äger precis en sådan :)
 
Menar du Originalservice? Jag hittar absolut inget som heter basservice på deras hemsida. Länka gärna!

Nejdå, jag kollade ganska noga på detta när jag valde bil att köpa (och också researchade för eventuell leasing). Det finns gott om märken som inte servas första året såvida man inte kört väldigt långt med dem, och jag äger precis en sådan :)
Vilka är dessa märken och vad anses vara väldigt långt?
Tycker vi gått igenom väldigt många märken genom åren och det har varit standard med service redan omkring ett år.
Jag/eller sambon har haft tre fabriksnya Volvos sen 2014 och alla tre har haft service första året. Ingen har gått över 3000 mil men det kanske är väldigt mycket?
 
Vilka är dessa märken och vad anses vara väldigt långt?
Tycker vi gått igenom väldigt många märken genom åren och det har varit standard med service redan omkring ett år.
Jag har haft tre fabriksnya Volvos sen 2014 och alla tre har haft service första året. Ingen har gått över 3000 mil men det kanske är väldigt mycket?
Som jag nämnt är snittet i Sverige 1100 mil/år. 3000 mil per år skulle jag säga är mycket jämfört med snittet, men vem är jag att avgöra det? Tittar man på leasingavtal brukar det kosta extra att köra över 1500 mil/år, så i leasingsammanhang räknas väl över det som extra slitage/mycket körning?
 
Ah, jo, intressant. Jag kör dock ändå ganska mycket och tycker inte att 8 år är gammalt för en bil :) jag köpte nog min nuvarande 3 år gammal 2017 och tycker mycket om den ännu, hoppas den håller för evigt. Så beräknat sopslut efter 8 år känns ganska slit och släng ändå, även om ert ex går bra!

Låt säga att man köper en ny elbil för 500 000 kr (de bra kostar väl däromkring om de är billiga) och den håller i 8 år. Det är 62 500 kr per år :( (och så ränta på det)

Tror du missförstånd mig, våran bil är minst lika bra som när vi köpte den. Men de som hatar elbilar pratar alltid om att "batteriet är slut efter 8 år". Nu är våran bil 8 år och borde alltså vara helt slut😄 Det är den inte!
 
Som jag nämnt är snittet i Sverige 1100 mil/år. 3000 mil per år skulle jag säga är mycket jämfört med snittet, men vem är jag att avgöra det? Tittar man på leasingavtal brukar det kosta extra att köra över 1500 mil/år, så i leasingsammanhang räknas väl över det som extra slitage/mycket körning?
Jag bara undrade vad som ansågs vara väldigt långt. Även om 1100 är normalt så känns inte 3000 väldigt långt på ett år. Men dit vänder sig sällan leasing. Leasingkonceptet vänder sig oftast till de som kör ganska lite och det är väl för att de ska få tillbaka en bil som är värd ganska mycket.
Många som bor utanför tätorter kör den stäckan med jobbpendling, skjussa ungar och semester.
 
Jag bara undrade vad som ansågs vara väldigt långt. Även om 1100 är normalt så känns inte 3000 väldigt långt på ett år. Men dit vänder sig sällan leasing. Leasingkonceptet vänder sig oftast till de som kör ganska lite och det är väl för att de ska få tillbaka en bil som är värd ganska mycket.
Många som bor utanför tätorter kör den stäckan med jobbpendling, skjussa ungar och semester.
Ja som sagt jag kan inte heller svara på vad som är långt, bara vad som är snittet. Snittet innebär att många ligger under och många ligger över det. Vi har inte kört över 1500 mil/år hittills men jag vill kunna ha möjligheten att göra det när jag vill.
 
Tror du missförstånd mig, våran bil är minst lika bra som när vi köpte den. Men de som hatar elbilar pratar alltid om att "batteriet är slut efter 8 år". Nu är våran bil 8 år och borde alltså vara helt slut😄 Det är den inte!
Ja elbilar verkar verkligen vara något som väcker hat.
Nu när jag letar runt efter ny bil så har jag nog läst på varenda bilmärkes hemsida och reklamen på Facebook blir där efter. Mängder med elbilsreklam. Och kommentarerna under reklamen är skrämande. Otroligt mycket hat. Och galna påståenden.

Varför läser de reklam och ids kommentera något som de ogillar så starkt? :laugh:
 
Ja som sagt jag kan inte heller svara på vad som är långt, bara vad som är snittet. Snittet innebär att många ligger under och många ligger över det. Vi har inte kört över 1500 mil/år hittills men jag vill kunna ha möjligheten att göra det när jag vill.
Men jag pratar inte leasing utan undrade vilka märken som inte krävde service första året?

Leasing är nog inte rätt för den som ligger på gränsen i mil, inte vill köpa till och inte har en extrabil.
Jag kör ganska exakt 1500 men köpte till så jag kan ”slösa”. Men denna är pendling, handling, andrabil. Vi har en diselkombi för semester, dra husvagn, när sambon är ute på jobb osv.

Hade jag varit ensam så hade jag vaken leasat eller kört el för jag kör långa sträckor hem till Dalarna osv. Men då tar jag BMWn :)
 
Vilka är dessa märken och vad anses vara väldigt långt?
Tycker vi gått igenom väldigt många märken genom åren och det har varit standard med service redan omkring ett år.
Jag/eller sambon har haft tre fabriksnya Volvos sen 2014 och alla tre har haft service första året. Ingen har gått över 3000 mil men det kanske är väldigt mycket?
Tror det är ganska mycket. Var där ungefär i några år, åka 15 mil per arbetsdag + lite på helgen och ngn långresa.

8,2 mil om dagen i 365 dagar.
 
Ja som sagt jag kan inte heller svara på vad som är långt, bara vad som är snittet. Snittet innebär att många ligger under och många ligger över det. Vi har inte kört över 1500 mil/år hittills men jag vill kunna ha möjligheten att göra det när jag vill.

Men jag fattar inte varför snittet spelar så stor roll. Eller vilken roll det alls spelar.
 
Menar du Originalservice? Jag hittar absolut inget som heter basservice på deras hemsida. Länka gärna!

Nejdå, jag kollade ganska noga på detta när jag valde bil att köpa (och också researchade för eventuell leasing). Det finns gott om märken som inte servas första året såvida man inte kört väldigt långt med dem, och jag äger precis en sådan :)

Basservice är den årliga servicen (om man inte kan få anpassad service, vilket man kan få om man under ett år kör under en viss sträcka) och den infon framgår av serviceboken - som jag av förklarliga skäl inte kan länka till.

Alltså, jag gillar ju inte heller att lägga tid på att åka till verkstaden. :D Med ”Kiorna” var det drygt att behöva åka två gånger om året eftersom de hade ett serviceintervall på 1500 mil/1 år, så det är skönt att jag kan åka 500 mil längre med den nya Mazdan innan verkstad. Samtidigt skulle jag nog inte själv välja bort en bil pga serviceintervallet.

Vad har du för bil och vilket serviceintervall har den?
 
Tvivlar på att såvärst många som på riktigt hatar elbilar.


--------

Hat är ett extremt urvattnat ord numera, som de flesta verkar likställa med "starkt ogilla"
Gå in i grupper på facebook och liknande så får du se.
Det skrivs att folk som kör elbil är idioter, borde avrättas, hoppas de spängs i sina livsfarliga bilar osv. Om det inte är hat så vet jag inte vad det är.
 
Jag har räknat upp ett antal märken redan, se någon sida bakåt i tråden :)
Ok. Hittade bara ett inlägg där du taggade mig och skrev att Volvo, BMW, Opel och Skoda inte behöver det men då jag ägt/äger tre av märkerna så vet jag att det inte stämmer. Skoda vet jag inget om.

Fast det är oviktig egentligen. Blev mest nyfiken :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Bonita4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 749
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 462
Senast: Farao
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp