privatskolor väljer elever...

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare golit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 005

golit

Trådstartare
ärligt talat vem är förvånad?

Om du har ett aktiebolag har du en skyldighet, att ge utdelning till ägarna. Sen har du underordnade skyldigheter, som att vara trevlig och ha bra service. Kan du som Ryan Air tjäna pengar utan att vara trevlig och ge bra service så är det helt okej.

Det blir lite bökigare om du driver skola. Alla vet att om du har föräldrar med universitetsexamen så kommer barnen att oavsett pedagogik, prestera bättre.

Har du barn som inte talar svenska och vars föräldrar är analfabeter, så är utfallet sämre. Mycket sämre.

Varför är någon förvånad att en vinstdrivande verksamhet, som skolan i AB, väljer de mest lönsamma eleverna?

*ärligt talat det visste du björklund*

Sv: privatskolor väljer elever...

Jag är inte ett dugg förvånad. Det var väntat och mönstret känns igen från andra områden.

Eller krasst... om du har ett AB som säljer korv och du kan utlova 100% kött (privatskolan) och konkurrerar med en annan verksamhet som måste göra korv av vad de får (kommunal skola). Det är veterligt att barn till akademiker får barn som blir akademiker.

Jag är inte ett dugg förvånad. Det var väntat och mönstret känns igen från andra områden.

Rent principiellt strider det mot AB-lagen att inte plocka russinen ur kakan. Hur ska man annars gynna ägarna. Vilket är ett AB primära funktion?

Det har inte med bolagsformen att göra, utan att skolorna vill vara duktiga och få bra rykten. De vill dessutom ha med enklare elever att göra, elever som inte kräver några resurser utanför vad de är villiga att ge.

Sen om skolorna är föreningar, aktiebolag, eller vad det nu är spelar liksom inte så stor roll.

Rent principiellt strider det mot AB-lagen att inte plocka russinen ur kakan. Hur ska man annars gynna ägarna. Vilket är ett AB primära funktion?

Rent principiellt så har du hittat på det argumentet helt själv och det ar inget med AB-lagen att göra.

Den kommunala skolan gör tvärtom. Där skalla alla gå och ingen skall tvingas välja en annan skola om de inte vill. Till och med mobbare garanteras att få gå kvar så de kan fortsätta misshandla andra elever.

Den kommunala skolan gör tvärtom. Där skalla alla gå och ingen skall tvingas välja en annan skola om de inte vill. Till och med mobbare garanteras att få gå kvar så de kan fortsätta misshandla andra elever.

Jag vet inte hur det ser ut i hela landet, men här är det fritt val av åtminstone gymnasium. Vill man byta skola så ska det väl iallafall finnas hyfsat högt i tak för att få prata om det.

Kom en ny tjej till klassen när jag gick i 9:an. Hennes föräldrar var trötta på friskolan hon gick i ;)

Sen förstår jag inte vad du menar med att den kommunala skolan gör tvärtom och att "där ska alla gå" - du har en ganska negativ ton och vad är det som är så negativt med att man vill vara öppen för alla?

Det där med att mobbare inte flyttas är däremot en helt annan historia, det gör mig också redigt upprörd :rage:

Edit: kommer ihåg nu att min mamma medvetet valde att folkbokföra mig och min syster på pappas adress i en annan kommun när jag skulle börja högstadiet, just för att högstadieskolan där vi bodde var för stökig och man var tvungen att gå i den skolan som tillhörde kommunen man bodde i. Men det var ju förvisso på 90-talet...

Senast ändrad:

Jag vet inte hur det ser ut i hela landet, men här är det fritt val av åtminstone gymnasium. Vill man byta skola så ska det väl iallafall finnas hyfsat högt i tak för att få prata om det.

Kom en ny tjej till klassen när jag gick i 9:an. Hennes föräldrar var trötta på friskolan hon gick i ;)

Sen förstår jag inte vad du menar med att den kommunala skolan gör tvärtom och att "där ska alla gå" - du har en ganska negativ ton och vad är det som är så negativt med att man vill vara öppen för alla?

Det där med att mobbare inte flyttas är däremot en helt annan historia, det gör mig också redigt upprörd :rage:

Edit: kommer ihåg nu att min mamma medvetet valde att folkbokföra mig och min syster på pappas adress i en annan kommun när jag skulle börja högstadiet, just för att högstadieskolan där vi bodde var för stökig och man var tvungen att gå i den skolan som tillhörde kommunen man bodde i. Men det var ju förvisso på 90-talet...

Jag menar är positiv till kommunala skolor och menar inte så mycket med mitt inlägg mer än att inkompetenta rektorer finns även där.

Jag som var intresserad av min skolgång kan se en poäng med att man kan välja en skola där alla faktiskt vill sköta sin skolgång.

Ja, det kanske är så att även de kommunala skolorna skulle välja bort vissa elever om de så fick men är nu tvugna att ta emot alla men frågan är om någon lärare tycker att det är kul om de inte får "något extra" för det, typ mer i lön, mindre klasser och får uppleva att all tänkt lärotid går åt att försöka fostra ett jäng ungslynglar...Jag vet inte ens om "obs-klasserna" finns kvar? När jag gick i skolan fanns de och verkade faktiskt bra. Att "busarna" verkade få ro när de kom i en mindre grupp med lärare duktiga på att motivera skaran odågor att skärpa sig. Den som skött sig tillräckligt länge återintroducerades sedan till sin egentliga skolklass och var då ofta mäkta stolta över sina förbättringar.
När mitt äldsta syskon gick i skolan kunde man även till åttonde klass få "jobba"(läs:ha praktik) i ett år för även det var ofta nyttigt för på en arbetsplats kunde man inte bära sig heltokigt åt och krävde skärpning av elever som dessutom var stolta över att få "arbeta". Dessas skoltid blev ju ett år längre men långsiktigt nog mer nyttigt att få ett års arbetserfarenhet än att fortsätta agera som skolan oreda. Men det var då det....

Jodå, obs-klasser finns kvar, men det heter specialklass nu. Precis som du säger, mindre grupper och mer resurser.

Jodå, obs-klasser finns kvar, men det heter specialklass nu. Precis som du säger, mindre grupper och mer resurser.

Skolan kan också försöka föra över en elev de inte vill ha kvar till särskolan fast eleven egentligen inte borde gå där.

Det händer. Och det är fruktansvärt. Men det händer inte på alla skolor.

Det förvånande är väl just att så många är förvånade. Om man vill att ett företag ska göra något som inte är reglerat i lag och som de kommer att förlora pengar så... ...får man stifta en lag om det.

Jag funderade lite spontant på när jag läste det där. Hur är det med kommunala skolor. De skulle garanterat också välja elever om de har den minsta chans -med tanke på hur lite resurser de -eller privata skolor -är beredda på att lägga på de barn som behöver det.

(Kort sagt, kan kommunala skolor välja alls, i så fall borde man undersöka dem med. (jag är inte för privata skolor så (vi väljer nog kommunal skola i framtiden), jag bara tror att alla i vårt samhälle är jämförbart hemska mot barn med behov.)

(Men vill man vara snäll kan man också tänka såhär -en extra jättesnäll pluggig flicka får man alltid plats med i en klass, hur proppfull den än är. Hon tar inga extra resurser sannolikt.)

Jag som var intresserad av min skolgång kan se en poäng med att man kan välja en skola där alla faktiskt vill sköta sin skolgång.

Exakt, det kan ha sina poänger. Många av mina vänner blev ju trakasserade och mobbade för att de pluggade. Om man känner på sig att barnet är intresserat av skolan kan det ju vara bra att välja noga för att undvika mobbing. Det verkar som att det är till och med ganska vanligt att barn som vill lära sig någonting blir väldigt retade.

Senast ändrad:

Det är inte friskolor i sig som är problemet, utan de vinstdrivande friskolorna. Vem som helst borde förstå att vinstintresse inte går ihop med vård och skola. Två intressen som totalkrockar. Hittills har jag inte hört någon AB-förespråkare försvara vinst i skolan på ett övertygande sätt.

Exakt, det kan ha sina poänger. Många av mina vänner blev ju trakasserade och mobbade för att de pluggade. Om man känner på sig att barnet är intresserat av skolan kan det ju vara bra att välja noga för att undvika mobbing. Det verkar som att det är till och med ganska vanligt att barn som vill lära sig någonting blir väldigt retade.

Det var så för mig också, plugghäst som jag var. Och så har det faktiskt tyvärr varit i alla tider, det är inget isolerat fenomen för skolan i det nutida Sverige.

Det blir också lite väl förenklat och ganska stereotypt att hålla sig kvar vid bilden av mobbare som de som alltid får dåliga betyg, och de som blir mobbade de som alltid får bra betyg. Det finns elever som får dåliga betyg och är jättemobbade, på samma sätt som att det finns duktiga elever som beter sig för jävligt.

I min drömvärld får skolor tillräckligt mycket resurser för att ta tag i mobbning, ha små klasser, kanske lägga extra timmar på att utbilda de som mobbar och diskutera deras värderingar, inte att dela upp skolor i "stökiga" och "lugna". det blir ju en slags segregation och ingetdera av grupperna får lära sig att samarbeta med alla sorters människor och personligheter - som det ju senare kommer att bli i arbetslivet.

Att man frågar de stökiga eleverna: "Vad är en tönt för er?" "Varför då?" "Varför tycker ni att det är töntigt att bli duktig i skolan?" (Som exempel nu då).
På så sätt får eleverna självreflektera och faktiskt lära sig att sätta ord på varför de gör som de gör.

Idag är det för mycket fokus på att t ex flytta på en mobbad elev - eller i undantagsfall flytta på en elev som mobbar andra.
Jag menar inte att kaxiga och hormonstinna tonåringar ska sitta i ring och sjunga Kumbaya, men det görs alldeles för lite för att gå till botten med mobbningsproblem. Barn blir stämplade, som vi ser i programmet. Det hålls ingen dialog.

Senast ändrad:

Det har inte med bolagsformen att göra, utan att skolorna vill vara duktiga och få bra rykten. De vill dessutom ha med enklare elever att göra, elever som inte kräver några resurser utanför vad de är villiga att ge.

Sen om skolorna är föreningar, aktiebolag, eller vad det nu är spelar liksom inte så stor roll.

Fast ägandeformen spär ju på hela problematiken. I en kommunal skola åläggs man att hålla sig inom budgetramarna medan man i en skola som ägs av ett riskkapitalbolag åläggs att klara ett avkastningskrav som förmodligen ligger på minst 10%.

Så vissa skolor (läs kommunala) får kravet att inte förbruka mer än 100% av elevens skolpeng medan andra skolor (läs de som ägs av riskkapitalbolag) istället får kravet på sig att inte förbruka mer än kanske 90% av skolpengen eftersom det annars inte blir någon vinst att dela ut till ägarna.

Incitamenten för att välja bort elever som har någon form av problembild, som tex ADHD, missbrukande föräldrar, lågutbildade föräldrar, invandrarbakgrund el.dyl, ökar ju markant i en driftsform där man har höga avkastningskrav - Jag har väldigt svårt att se att någon riskkapitalägare inte skulle kräva absolut minst 10% i avkastning.

Så att inbilla sig att ägandeformen inte skulle påverka är synnerligen naivt.

En friskola som drivs av en stiftelse som inte har några avkastningskrav, ja den drivs förmodligen många gånger av en önskan att skydda sitt rykte. Men en skola som ägs av riskkapitalbolag eller aktieägare drivs av både en vilja att skydda varumärket OCH att klara höga utfästa avkastningskrav.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 625
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 699
Senast: Enya
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka