privatskolor väljer elever...

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare golit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 003
Sv: privatskolor väljer elever...

Ja tanken är jättefin och oftast är det rätt att alla skall vara med i samma klassrum. Frågan är jur länge man skall hålla på den principen. Ibland tillåts enstaka individer terrorisera sin omgivning och dessa individer kan ju inte lyftast bort för då kränker man dem. Vem tänker på de som terroriseras?

Enligt skollagen så har skolan skyldighet att skapa studiero i klassrummet. Det finns dessutom (numera) flera steg enligt lagen för att åtgärda de elever som stör och förstör för andra elever.

En del kallar det "åtgärdstrappa", andra "konsekvenser när man inte följer skolans regler".

Det måste göras en organisation för detta och man måste utreda vad problemet med eleven som inte lyssnar består i. Ofta är det så att eleven inte kan följa med på lektionen, lider av mindervärdeskomplex och ständigt blir påmind om sin oförmåga. Då brukar elever hitta på annat. Ibland blir de tysta och inåtvända (vilket inte stör, men förstör deras utbildning) eller så syns det med utåtagerande.

En del skolor anmäler inte i tillräckligt hög grad sin oro för eleven till socialtjänsten. Istället skäller man på eleven, talar illa om denne och önskar att eleven "flyttas någon annanstans".

Något som förvånat mig är att man så sällan tar kontakt med föräldrarna. Min erfarenhet är att om det "bara" handlar om dålig respekt för läraren så hjälper det mycket att tala med föräldrarna. Är problemen mer komplexa krävs kanske stödundervisning, vuxen-stöd på raster etc.

Naturligtvis inte. Jag tycker inte heller att det är konstigt att betygen avviker i viss mån från resultatet på nationella proven. Däremot ser det onekligen en smula märkligt ut när det finns två skolor i en kommun, i den ena får ca 75% av eleverna högre betyg än på nationella provet i matematik, i den andra är siffran omvänd - 75% får samma betyg de fick på nationella provet.

Absolut! och det var det jag ifrågasatte.

KL.

Skollag 2010:800

Kap 5

Disciplinära och andra särskilda åtgärder

Allmänna befogenheter för rektor och lärare

6 § Rektorn eller en lärare får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande.

Enligt de förutsättningar som följer av 7-23 §§ får det beslutas om utvisning, kvarsittning, tillfällig omplacering, tillfällig placering vid en annan skolenhet, avstängning och omhändertagande av föremål.

En åtgärd enligt första eller andra stycket får vidtas endast om den står i rimlig proportion till sitt syfte och övriga omständigheter.

/..../

Utredning

9 § Om en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan vid upprepade tillfällen stört ordningen eller uppträtt olämpligt eller om eleven gjort sig skyldig till en allvarligare förseelse, ska rektorn se till att saken utreds. Samråd ska ske med elevens vårdnadshavare.

Om förutsättningarna för en utredning om särskilt stöd enligt 3 kap. 8 § är uppfyllda ska även en sådan utredning inledas.

10 § Med utgångspunkt i vad som har framkommit vid en utredning enligt 9 § första stycket ska rektorn se till att åtgärder genomförs för att få eleven att ändra sitt beteende.

Skriftlig varning

11 § Efter en utredning enligt 9 § första stycket får rektorn besluta att tilldela eleven en skriftlig varning. En sådan varning ska innehålla information om vilka åtgärder som kan komma att vidtas om eleven inte ändrar sitt beteende.

Elevens vårdnadshavare ska informeras om rektorns beslut.

Senast ändrad:

Och hur tycker du att det verkar fungera?
När jag gick i skolan var inte "obs-klasser" någon nackdel utan en möjlighet för de som behövde gå i mindre grupp- som inte klarade stora grupper- att få göra det. Med en lärare utomordentligt skickig på att bemöta och motivera dessa som senare slussade ut i vanliga, större klasser. Man kunde även plockas ut för enkild undervisning om man hade en jobbig dag eller ett ämne där man bara kände sig dum i när man var i stor grupp och inte vågade fråga. Jag blev själv urplockad ur klassen så fort vi skulle ha en vikarie för att ingen vikarie ville ha mig och första gången jag skulle till "obs-klassen" var jag livrädd men bemöttes där av den mest fantastiske läraren och fick sedan vänner(eller åtminstone förbundsförvanter som kom mig till nytta/försvar när jag var utsatt för vilka jag uppfattade vara hemskt elaka tjejer som såg ned på mig för att jag inte hade lika fina kläder som dem.) i de elever som gick i gruppen som jag tidigare varit livrädd för.

KL mig själv.

Jag vet ett fall där en elev orsakade mycket oreda och hade dåligt inflytande på tre andra som sprang ärenden åt den eleven.

Det blev vid en allvarligare incident omedelbar avstängning och hemskick och telefonsamtal till föräldern. Möte med föräldern och avstängning i en vecka för att utreda möjligheter att skapa nytt sätt att uppträda på.

Tidigare hade man gjort flera insatser, men med bara marginella resultat. Problemen var för stora för att "tillsägelse" och "telefonsamtal hem" skulle ge önskad effekt.

Avstängningen blev två veckor, sedan fick eleven anpassad studiegång med praktik på en arbplats tre dagar av fem. Efter en månad var eleven välkommen till skolan igen med skulle checka in med elevhälsoteamet, visa upp sig vid lunch och vid hemgång då föräldern ringdes så att man visste att eleven gick hem.

Planering och uppföljning var rigorös i två månader drygt med uppföljningssamtal. Eleven fick också veta att detta var en chans denna hade att foga sig, annars skulle eleven flyttas till en annan skola.

Eleven skötte sina kort väl och sedan släpptes successivt på kontrollfunktionerna. Idag har man inga problem vad jag känner till.

Senast ändrad:

Och hur tycker du att det verkar fungera?
När jag gick i skolan var inte "obs-klasser" någon nackdel utan en möjlighet för de som behövde gå i mindre grupp- som inte klarade stora grupper- att få göra det. Med en lärare utomordentligt skickig på att bemöta och motivera dessa som senare slussade ut i vanliga, större klasser. Man kunde även plockas ut för enkild undervisning om man hade en jobbig dag eller ett ämne där man bara kände sig dum i när man var i stor grupp och inte vågade fråga. Jag blev själv urplockad ur klassen så fort vi skulle ha en vikarie för att ingen vikarie ville ha mig och första gången jag skulle till "obs-klassen" var jag livrädd men bemöttes där av den mest fantastiske läraren och fick sedan vänner(eller åtminstone förbundsförvanter som kom mig till nytta/försvar när jag var utsatt för vilka jag uppfattade vara hemskt elaka tjejer som såg ned på mig för att jag inte hade lika fina kläder som dem.) i de elever som gick i gruppen som jag tidigare varit livrädd för.

Idag finns "särskild undervisningsgrupp" som skall fungera precis som du beskriver. det viktiga är att de inte är permanenta utan att det är en temporär lösning tills dess att man lyckas lösa andra problem.

Stigmatisering är tyvärr stor i dessa grupper och ibland sänker lärarna sina förväntningar på eleverma och det hela leder INTE till en likvärdig skola.

Men en särskild undervisningsgrupp med plan för att återslussas i klass är ofta väldigt effektivt. :)

Kap 3 Skollagen

Särskilt stöd

6 § Bestämmelserna om särskilt stöd i 7-12 §§ gäller inte i förskolan, kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare.

7 § Särskilt stöd får ges i stället för den undervisning eleven annars skulle ha deltagit i eller som komplement till denna. Det särskilda stödet ska ges inom den elevgrupp som eleven tillhör om inte annat följer av denna lag eller annan författning.

/.../
Särskild undervisningsgrupp eller enskild undervisning

11 § Om det finns särskilda skäl, får ett beslut enligt 9 § för en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan innebära att särskilt stöd ska ges enskilt eller i en annan undervisningsgrupp (särskild undervisningsgrupp) än den som eleven normalt hör till.

Senast ändrad:

Sorry för lite trådkap... :o

Hmm, vad var frågan nu igen... Friskolor väljer elever.

Jag tycker det är förfärligt, men det är inte friskolans "fel" utan den människosyn som en del i skolan har.

Vad bra och min tur att göra :bow:
Jag hoppas att det du skriver skall fungera i praktiken också då jag mest i dagsläget tycker synd om de lärare som vill få undervisa men istället får försöka parera ickemotiverare ungdomar samt alla de elever som är duktiga, som vill lära sig som får "stå över sitt kast" då lärarens tid går åt att försöka få ordning på sådana som ännu inte lärt sig att uppföra sig.

Idag finns "särskild undervisningsgrupp" som skall fungera precis som du beskriver. det viktiga är att de inte är permanenta utan att det är en temporär lösning tills dess att man lyckas lösa andra problem.

Stigmatisering är tyvärr stor i dessa grupper och ibland sänker lärarna sina förväntningar på eleverma och det hela leder INTE till en likvärdig skola.

Men en särskild undervisningsgrupp med plan för att återslussas i klass är ofta väldigt effektivt. :)

Kap 3 Skollagen

Särskilt stöd

6 § Bestämmelserna om särskilt stöd i 7-12 §§ gäller inte i förskolan, kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare.

7 § Särskilt stöd får ges i stället för den undervisning eleven annars skulle ha deltagit i eller som komplement till denna. Det särskilda stödet ska ges inom den elevgrupp som eleven tillhör om inte annat följer av denna lag eller annan författning.

/.../
Särskild undervisningsgrupp eller enskild undervisning

11 § Om det finns särskilda skäl, får ett beslut enligt 9 § för en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan innebära att särskilt stöd ska ges enskilt eller i en annan undervisningsgrupp (särskild undervisningsgrupp) än den som eleven normalt hör till.

Problemet blir när inte skolan tycker att det är ett problem... Dottern har en elev i sin klass som uttalad är flyttad till skolan just för att det är mindre klasser. Barnet ifråga har diagnosen ADHD och autism och är utåtagerande, vilket innebär utbrott på lektionerna, läraren får lov att gå ut med barnet ifråga för att lugna ner osv Men det är inget problem enligt skolan eftersom övrig klass är så lugn och inte stör när de blir själva. Och det gör de säkert inte heller, men de får heller inte någon undervisning.
Jag har fått veta att jag inte ska klaga eftersom min dotter är så duktig ändå, att det sedan är pga att vi lägger ner rätt mycket tid här hemma verkar inte vara så intressant. Så även om jag gillar våran kommunala skola så finns det helt klart funderingar på en specifik friskola som är inriktad på betydligt större krav på disciplin.

Problemet blir när inte skolan tycker att det är ett problem... Dottern har en elev i sin klass som uttalad är flyttad till skolan just för att det är mindre klasser. Barnet ifråga har diagnosen ADHD och autism och är utåtagerande, vilket innebär utbrott på lektionerna, läraren får lov att gå ut med barnet ifråga för att lugna ner osv Men det är inget problem enligt skolan eftersom övrig klass är så lugn och inte stör när de blir själva. Och det gör de säkert inte heller, men de får heller inte någon undervisning.
Jag har fått veta att jag inte ska klaga eftersom min dotter är så duktig ändå, att det sedan är pga att vi lägger ner rätt mycket tid här hemma verkar inte vara så intressant. Så även om jag gillar våran kommunala skola så finns det helt klart funderingar på en specifik friskola som är inriktad på betydligt större krav på disciplin.

Det värsta som finns är mesiga chefer.
Saknas ledarskap och förmåga att reda ut konflikter så spelar det ingen roll vilka mandat som finns. Det gäller alla arbetsplatser och jag kan inte tänka mig att skolan är ett undantag.
Det som borde hjälpa är att segla förbi enskilda ledare/lärare och istället gå direkt till högsta chef/rektor.
Får man inget stöd hos rektorn finns säkert någon annan instans men då förstår jag om man som förälder börjar söka efter andra alternativ.

Det värsta som finns är mesiga chefer.
Saknas ledarskap och förmåga att reda ut konflikter så spelar det ingen roll vilka mandat som finns. Det gäller alla arbetsplatser och jag kan inte tänka mig att skolan är ett undantag.
Det som borde hjälpa är att segla förbi enskilda ledare/lärare och istället gå direkt till högsta chef/rektor.
Får man inget stöd hos rektorn finns säkert någon annan instans men då förstår jag om man som förälder börjar söka efter andra alternativ.

Problemet är att ska man gå förbi rektorn så blir det ett väldigt trögt system... Fram till och med rektorn kan man få fram rätt snabba ändringar men när man kliver vidare så är systemet otroligt trögt och tiden rinner iväg. Och även jag skulle kunna argumentera mig till mer undervisning för just mitt barn så blir det ju ändå andra barn som blir drabbade bara för att de har föräldrar som är nöjda med lagom. Min yngsta har äntligen fått glosor i engelska, något som han själv uttalat har tjatat om sen fsk klass, han får dessutom större utmaningar i matten eftersom han äntligen har fått en fröken som ser att han kan och vill betydligt mer än vad undervisningsplanen säger, och dessutom en fröken som inte är rädd för det extra arbete som det faktiskt innebär för henne.
Det mest skrämmande är dock att jag inte anser att just mina barn är några extrem begåvade barn utan väldigt normala, men det ställs för låga krav för att alla ska hänga med utan att behöva anstränga sig för mycket.
Dottern tex har krav från skolan om minst 6 eng glosor, men de får välja fler, jag ställer krav på minst 15 i dagsläget eftersom många av glosorna är sådana ord som de har haft året innan som hon alltså redan borde kunna. Men jag vet att det inte är alla föräldrar som orkar ställa krav på sina egna barn, eller sitta och hjälpa till med läxorna och ha koll på att de verkligen gör dem.

Men får jag det jobb jag söker just nu så kommer diskussionen om att byta skola att segla upp högre på agendan, då kommer jag ändå att passerar den tilltänkta skolan varje dag och skulle kunna få det att fungera i praktiken oxå.

Det finns ingenstans i aktiebolagslagen som säger att ett aktiebolag skall gå med vinst, eller förlust för den delen.

Aktiebolaget är en organisationsform för att primärt skydda aktieägarna mot krav från borgenärer (långivare). Till skillnad då mot enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag.

Till skillnad från ex vis en stiftelse kan dock ett aktiebolag ge utdelning till aktieägarna, om det finns fria disponibla vinstmedel.

jodå, när kapitalet är förbrukat får man inte vara AB. Man får med andra ord inte vara AB med vilka förluster som helst.

De flesta aktieägare brukar vara mycket mer intresserade av att få utdelning än att gå in med nya pengar. Nya pengar skulle nog vara rätt svåra att uppbringa om bolaget har som uttalat syfta att gå med förlust.

jodå, när kapitalet är förbrukat får man inte vara AB. Man får med andra ord inte vara AB med vilka förluster som helst.

De flesta aktieägare brukar vara mycket mer intresserade av att få utdelning än att gå in med nya pengar. Nya pengar skulle nog vara rätt svåra att uppbringa om bolaget har som uttalat syfta att gå med förlust.

en gammal sanning:
Kasta inte bra pengar efter dåliga.
dvs försök inte rädda ett blödande företag med pengar eller stöd.

Nej visst är det så att inget kan ersätta en fungerande "säljidé", åtminstone inte i det långa loppet utan där måste ju företaget bära sig självt.

Men däremot är jag synnerligen brydd över hur samma marknadsliberaler som anser att marknaden sköter sig bäst själv står och viftar med små flaggor och utstöter hurrarop till mångmiljardbidrag till olika företag inom RUT, ROT och FAS 3 eller hyllar en ickemarknad som är väldigt långt från att lyda under "marknadslagarna" inom vård, skola och omsorg.

Jag får inte ihop denna paradox, varför anser samma människor att A-
Marknaden ska reglera sig själv genom "den osynliga handen". B- Företag ska samtidigt ges mångmiljardbidrag i form av ROT, RUT och FAS 3. C- Det är ok att fjärma sig från "marknadens lagar" och "den osynliga handen" bara man får välja vårdcentral och skolor själv.

A är inte förenligt med B och C...

Nej visst är det så att inget kan ersätta en fungerande "säljidé", åtminstone inte i det långa loppet utan där måste ju företaget bära sig självt.

Men däremot är jag synnerligen brydd över hur samma marknadsliberaler som anser att marknaden sköter sig bäst själv står och viftar med små flaggor och utstöter hurrarop till mångmiljardbidrag till olika företag inom RUT, ROT och FAS 3 eller hyllar en ickemarknad som är väldigt långt från att lyda under "marknadslagarna" inom vård, skola och omsorg.

Jag får inte ihop denna paradox, varför anser samma människor att A-
Marknaden ska reglera sig själv genom "den osynliga handen". B- Företag ska samtidigt ges mångmiljardbidrag i form av ROT, RUT och FAS 3. C- Det är ok att fjärma sig från "marknadens lagar" och "den osynliga handen" bara man får välja vårdcentral och skolor själv.

A är inte förenligt med B och C...

Nej jag håller med dig, de olika bidragsformerna är ju resultatet av en skattepolitik som tom den mest inbitne skatteförespråkaren måste reglera.
Beskattningen är för hög, alltså inför man olika reformer för att sänka skattetrycket lokalt. Det kallar sedan vissa andra för bidrag..det att man tvingas erlägga mindre skatt.

Det rättvisa vore ju att inga bidrag betalas ut till privatskolorna.
Istället så ges en skolpeng till vårdnadshavaren, en peng som motsvarar genomsnittskostnaden för en elev i den aktuella åldern.

kommunala skolorna får en ersättning motsvarande den faktiska kostnaden.
Naturligtvis ska skolan få ta ut den skolpeng man vill.
intagen till de privata skolorna får, när antalet elever överstiger antalet platser endast ske via betygen från tidigare årskurs.

Utbetalning till friskolan sker ett år efter då eleverna testats i diagnostiska prov och då med avdrag för de elever som ej klarat provet .De ekonomiska kraven på en friskola blir då så stora att endast ekonomiskt stabila föreningarna/företagen överhuvudtaget kan starta en

Det får man visst det - men då med ett personligt betalningsansvar!

Som sagt en organisations- eller med ett finare ord associationsform som begränsar ägarnas finansiella skyldigheter (under förutsättning att lagen följs). Detta är det primära syftet med ett aktiebolag!

Sedan är det reglerat för vinstutdelning etc samt olika formkrav - för att skydda bolagets borgenärer!

Inte alls svårt att få pengar även om bolaget går med förlust. Finns det en utsikt om större vinster längre fram, tänk IT och 90-talet så går det alldeles utmärkt att skaka fram pengar :)

Det rättvisa vore ju att inga bidrag betalas ut till privatskolorna.
Istället så ges en skolpeng till vårdnadshavaren, en peng som motsvarar genomsnittskostnaden för en elev i den aktuella åldern.
Vilket uppmuntrar att enbart acceptera elever med genomsnittsbehov eller lägre. Var finns då valfriheten för resurskrävande elever?

Utbetalning till friskolan sker ett år efter då eleverna testats i diagnostiska prov och då med avdrag för de elever som ej klarat provet .De ekonomiska kraven på en friskola blir då så stora att endast ekonomiskt stabila föreningarna/företagen överhuvudtaget kan starta en
Förutom det ohållbara att få betalt ett år i efterskott så vilken afärsmässigt driven skola skulle acceptera svagt presterande elever?

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 625
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 698
Senast: Enya
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka