Sv: privatskolor väljer elever...
Enligt skollagen så har skolan skyldighet att skapa studiero i klassrummet. Det finns dessutom (numera) flera steg enligt lagen för att åtgärda de elever som stör och förstör för andra elever.
En del kallar det "åtgärdstrappa", andra "konsekvenser när man inte följer skolans regler".
Det måste göras en organisation för detta och man måste utreda vad problemet med eleven som inte lyssnar består i. Ofta är det så att eleven inte kan följa med på lektionen, lider av mindervärdeskomplex och ständigt blir påmind om sin oförmåga. Då brukar elever hitta på annat. Ibland blir de tysta och inåtvända (vilket inte stör, men förstör deras utbildning) eller så syns det med utåtagerande.
En del skolor anmäler inte i tillräckligt hög grad sin oro för eleven till socialtjänsten. Istället skäller man på eleven, talar illa om denne och önskar att eleven "flyttas någon annanstans".
Något som förvånat mig är att man så sällan tar kontakt med föräldrarna. Min erfarenhet är att om det "bara" handlar om dålig respekt för läraren så hjälper det mycket att tala med föräldrarna. Är problemen mer komplexa krävs kanske stödundervisning, vuxen-stöd på raster etc.
Ja tanken är jättefin och oftast är det rätt att alla skall vara med i samma klassrum. Frågan är jur länge man skall hålla på den principen. Ibland tillåts enstaka individer terrorisera sin omgivning och dessa individer kan ju inte lyftast bort för då kränker man dem. Vem tänker på de som terroriseras?
Enligt skollagen så har skolan skyldighet att skapa studiero i klassrummet. Det finns dessutom (numera) flera steg enligt lagen för att åtgärda de elever som stör och förstör för andra elever.
En del kallar det "åtgärdstrappa", andra "konsekvenser när man inte följer skolans regler".
Det måste göras en organisation för detta och man måste utreda vad problemet med eleven som inte lyssnar består i. Ofta är det så att eleven inte kan följa med på lektionen, lider av mindervärdeskomplex och ständigt blir påmind om sin oförmåga. Då brukar elever hitta på annat. Ibland blir de tysta och inåtvända (vilket inte stör, men förstör deras utbildning) eller så syns det med utåtagerande.
En del skolor anmäler inte i tillräckligt hög grad sin oro för eleven till socialtjänsten. Istället skäller man på eleven, talar illa om denne och önskar att eleven "flyttas någon annanstans".
Något som förvånat mig är att man så sällan tar kontakt med föräldrarna. Min erfarenhet är att om det "bara" handlar om dålig respekt för läraren så hjälper det mycket att tala med föräldrarna. Är problemen mer komplexa krävs kanske stödundervisning, vuxen-stöd på raster etc.