Bukefalos 28 år!

Problem att kunna rida ut själv

schwartzkopf

Trådstartare
Hej alla!
Har en 22 årig nordsvensk valack på foder som jag har haft i cirkus 4 månader nu. Hans ägare hade honom på lösdrift, men har även haft honom uppstallad och det har funkat bra båda delarna. Han är fin att hantera, lite otålig men det är inget problem. Annars väldigt nyfiken och social med en stor personlighet.

Mitt problem i nuläget är att han inte kan rida ut ensam, inte ens ledas, utan att bli otroligt stressad och orolig, han vill bara vända hem. Ägaren har aldrig haft problem med det här, så jag antar att det är hos mig det brister. Jag är ingen ledare för honom som han kan känna sig trygg med. Han testar mig såklart, och det är fullt normalt. Jag försöker vara kolugn och bara vända om hem när han slappnar av och slutar stoja. Han går bra tillsammans med andra hästar, men blir däremot väldigt het.

Han kan ju därmed heller inte stå själv i boxen. Jag har börjat med att ta in honom först på kvällarna, så han är själv en liten stund, för att gå och hämta dom andra två hästarna. Är det bra att göra så?

I och med det här så har han ju såklart mycket överskottsenergi, och det gör ju inte saken bättre när jag inte kan ut och träna med honom ensam som jag hade velat. Han äter förövrigt lusernpellets, kornkross och krafft grov 125 på kvällarna. Ägaren har gett honom 1 liter av varje under vintern för att han har brukat tunna ur under hösten och då red hon honom nästan varje dag. Jag har blivit tvungen att sänka fodret till ungefär 0,25 l av varje numer, och han är jättefin i hullet. Annars skulle han nog bli alldeles omöjlig, och eftersom han ändå är jättefin om magen så känns det onödigt att ge honom så mycket när han inte blir av med all den energi som han får i sig. Tycker ni att det är för lite med 0,25 l av varje i foder? Ägaren tyckte att jag kanske skulle testa att ta bort korn, så jag tänkte göra det.

Jag är så himla tacksam över alla råd och tips som jag kan få. Hur ska jag träna honom på detta, att kunna ridas och hanteras ensam?
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Jag glömde skriva att han är väldigt dominant och hög i rang. Jag försöker vara lugn och bestämd, MEN rättvis, när det gäller honom. Jag låter honom t.ex aldrig komma fram och käka ur höpåsen när jag ger mat i hagen, utan då motar jag bort honom tills han snällt väntar på att jag bjuder in honom. Tränar på att stanna, backa och såna saker när jag tar honom till och från hagen. Han får aldrig gå före under några omständigheter.
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Vad nyfiken jag blir på vad det är för häst du har eftersom det låter väldigt likt en häst jag vet om!

Jag har nog inga direkta råd att ge mer än att rid ut tillsammans med sällskap tills vidare om möjligt. Om ni har någon "lilla rundan" så rid den ofta med sällskap och sedan kanske det så småningom går att rida den rundan själv då hästen känner till vägen.

Och när ni kan rida den rundan själva utan problem så variera den med någon avstickare eller så... Men det kan ju ta tid att bygga upp förtroende för varandra så det är ju frågan om du vill ge det den tiden eller inte?

Vad det kommer till foder är ju grovfodret det avgörande, inte kraftfodret. Hur mycket hö/hösilage får den och finns det analys?
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Hej och tack för ditt svar!
Jag vill verkligen ge honom tiden, så det är inga problem. Jag måste ge det en chans för att se om saker och ting kan bli bättre. Han är ju fortfarande ny här. Hos ägaren har han stått i över tio år så det är klart jag förstår hans "separationsångest".

Han får ungefär 12 kg per dag, han äter inte så himla mycket grovfoder, självklart mer när det är kallare. Enligt ägaren så är det ungefär vad han åt varje dag, även då han gick på lösdrift. Någon analys har jag ej, men jag borde nog göra en isåfall. Det är tunt och fint och luktar gott så han har lätt för att tugga det iallafall. Inte för att det gav svar på din fråga, men ändå!

Ägaren har aldrig haft honom själv i stallet, just för att han blir så orolig. Men jag måste försöka vänja honom vid det. Jag vill ju att han ska kunna funka i alla lägen och känna sig trygg med mig. :(

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Oavsett om du har analys eller inte så tycker jag du kan ta bort kraftfodret helt och öka på höet om han tunnar ur.

Lucernet kan du fortfarande ge om du vill och när dom andra får så han inte blir avundsjuk, det räknas som grovfoder. Men ett kallblod som hobbyrids tycker inte jag behöver något kraftfoder om det nu inte är så att han skulle tunna ur massor.

Man får ju lite på ägaren så det är nog mest tid tillsammans som behövs :)

Lycka till!
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Jag tycker inte heller att han borde ha en massa kraftfoder när han inte går Lika mycket som han gjorde förr. Jag hobbyrider bara, och innan mig tävlade han mycket och reds varje dag. Har ju redan "sänkt" fodret utan att han blir tunnare. Lusern kan jag fortsätta med! Tror du 0,5 l lusern skulle räcka eller borde jag öka på mer isåfall? Tycker det är så svårt det här med foder :(
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Allt sånt här tar tid. Men ibland måste man ta fajten. Det är som sagt säkert bara ett test och att han kanske inte ser dig som en självklar ledare så han struntar helt enkelt i vad du vill och gör då vad han vill istället. Och vem vill inte va med polarna hela tiden? ;)

Det jag gjorde med en häst som vägrade gå från stallplanen utan hans bästis var att så fort han började bråka så fick han backa sig framåt. Efter ett tag vände vi och han fick gå normalt, började han bråka igen så fick han gå baklänges igen. Så höll vi på ett tag tills han helt slutade upp med sitt trams och blev hur trevlig som helst att vara ute själv med. Var lite överdriven med beröm och stå på dig när det behövs. Var lugn och bestämd, sitt inte och tänk på annat när du rider.
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Tipset som du fick om en liten väl invand runda har fungerat bra för mig och min häst, jag red två olika svängar med andra hästar och framför allt tillsammans med dotter och hund, en av oss gick med hunden den andra red. Gick snabbt att bara få en motsträvig häst som inte ville gå tidigare var det en häst som vägrade gå ensam från stallplan, sprang baklänges ner i diken, tvärvände och drog hem osv.

Nu är vi segstartade när vi sticker iväg men inget vändande osv men dock snigelfart några hundra meter sen är det toppen.
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Jag skulle nog börja med att umgås så mycket som möjligt med hästen och göra roliga "tillitsövningar" och lekar med den, från marken, så att den börjar se dig som en trygg ledare som man kan lita på, men också som någon man kan ha kul med. Vem skulle inte vilja följa med en person som man vet att man alltid har roligt med, och som man dessutom litar fullkomligt på?

Sedan skulle jag börja med att ta väldigt korta promenader, kanske bara gå några meter utanför stallplanen, stanna där, berömma, och vända tillbaka. När de korta promenaderna går bra skulle jag, efterhand, förlänga dem och när det går bra skulle jag börja om med de korta rundorna, fast från hästryggen.

Hoppas att det löser sig! :)
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Det tar tid att få en häst hemmastadd och att få en bra relation ibland. Ett tips jag har åt dig är att skriva ner era problem och era mål. Det är väldigt lätt att glömma problem som man faktiskt blivit av med. Jag insåg det själv när jag tittade tillbaka på min mål-lista efter ett år med min nordsvensk. Man glömmer vilka problem man hade med saker som man nu tar för givet.

Vad gäller uteridningen så är det bara upprepning som gäller. Rid ut korta rundor. Rid gärna samma runda varje gång så att hästen vet vart ni ska när ni rider från gården. Bråka aldrig, vänta ut och pressa honom bara så mycket som du måste för att ni ska komma runt den rundan du har tänkt. Med tiden kommer det att bli bättre, då kan du rida en annan runda, eller ändra lite på rundan. Rid inte med andra hästar om de inte kan anpassa sig efter detta som du har satt upp för er. Och rid inte med någon som inte har tid att stå och vänta om du måste vänta ut din häst för att komma iväg. Jag hade samma problem med min häst och red endast med en tjej som hade exakt samma problem med sin egen så hon kunde aldrig tycka att det tog för lång tid för oss att komma iväg. Hon kom nämligen inte själv iväg utan draghjälp. Så jag fick ta mig tiden och det blev snart inga problem alls. Gå in för att du kan låta saker och ting ta hur lång tid som helst, så kommer det troligen att lösa sig snabbare än du trott.

Jag hade inte ställt in hästen själv i boxen före dom andra hästarna till att börja med. Såna saker kan man göra när hästen är väl hemmastadd och man har en god relation till den. Annars riskerar man bara att skapa stress. För att en övning ska vara verksam ska stress aldrig uppkomma under övningen. Så det tycker jag att du ska vänta med. I vilka situationer behöver han vara själv i stallet? När du hanterar honom? Då hade jag försökt gjort den stunden till ngt annat än den är idag. Inte borsta mer än nödväöndigt och istället göra stalllstunden till en lekstund då ni stretchar med godis eller liknande. Och bara korta stunder. Så att han får något att fokusera på när ni är inne.

Ha inte för bråttom med att rätta till alla hans fel. Det tar som sagt tid att komma på plats och sen tar det tid att ändra på gamla beteenden. Och så får man inte glömma att han är en individ med egenskaper och personlighet.

Vad gäller fodret så kanske du kan ta bort kraftfoder helt. Det behöver dock inte påverka att han blir mindre framåt för en del hästar är bara det. Min häst äter inget kraftfoder alls men han är riktigt pigg.

För att minska stress i övigt är det bra om det alltid finns grovfoder att tugga på i hage och box. Om inte hö så halm eller granris eller liknande. Halm är bra att ha i hagen - sålänge det inte blir en kisshörna men då får man hitta på lösningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Jag tycker att du har fått väldigt bra svar!

Tänkte bara tipsa om hur jag gjort med min (kallblodstravare), som var helt hopplös när han var ensam med mig.
Jag promenerade, och promenerade och promenerade... (mycket bra för min kondition också!). I början var han som en virvelvind bakom mig, om han inte försökte tränga sig framför och valla tillbaka mig. Jag fick tips om att "vifta med grimskaftet bakom mig som en irriterad svans", och att varje gång han försökte gå åt ett annat håll än det jag bestämt så gick jag åt andra hållet, eller gjorde en volt. Tillslut bestämde han sig för att det är lättare att följa mig, än att tramsa.
Vi har så klart gjort en massa annat markjobb också, men det här var en riktigt bra början. Nu är han mycket trevlig att promenera med!
 
Sv: Problem att kunna rida ut själv

Där har varit bra svar redan!

Så här skulle jag gjort.

Skippa kraftfoder helt en period.

Låt hästen äta sig mätt på grovfoder av smaklig sort innan ni ger er ut. Ta korta turer i början som de skrev om tidigare. Och ingen mat när ni kommer tillbaks, bara ut i hagen.

När ni ska utöka turerna så lägg ut en påse mat till hästen och lite fika till dig lagom långt bort och rasta där.

En kortare period så är det ingen katastrof även om hästen skulle behöva mera foder för att inte tappa av.
Mina nordsvenskar går tidvis i hårt skogsarbete och har inte fått nåt kraftfoder på flera år, inte ens unghästen!

Sen är jag nyfiken, är hästen körd nåt?

Ptr
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp