Bukefalos 28 år!

Problem. Hjälp

lisa412

Trådstartare
Vad gör man när man ryktar hästen och den lyfter på bakbenet när jag närmar mig baken?
Det här är en ridskolehäst. Han är jätte snäll och jag tror inte han skulle sparka men lite nervös blir man ju.
 
Sv: Problem. Hjälp

Kommer ihåg hästar som gjorde så under min egen ridskoletid också. Klart man blir nervös, man vet ju inte om den kommer sparka. Men det gjorde de aldrig! De ville bara testa lite, ridskolehästar har ju en tendens att lära sig hur man ska skrämma upp eleverna :D

Gå rakt in bara :) Kanske lättare sagt än gjort. Om du behöver lite moraliskt stöd kan du ta med dig någon av dina ridgruppskamrater eller be någon annan i stallet om sällskap. Då brukar man bli modigare, och så ser du att hästen faktiskt inte sparkade dig, så kan du göra det själv nästa gång.

Om hästen står i box däremot kan du ju binda upp den så du slipper mötas en bakdel.
 
Sv: Problem. Hjälp

Han står i en spilta och jag har inga problem att gå in och vända på honom. Det just när man börjar rykta och framför allt när man är på hans vänstra sida. Han är en kille som har ganska svårt att stå still och jag tror han kan bli lite less ibland och sen som du säger att de testar en.

Men vad ska jag göra när han lyfter på benet? Ska jag bara stå kvar och ignorera det eler säga till honom?
 
Sv: Problem. Hjälp

beror på hur övriga hästens kroppspråk är, antingen så kan man helt enkelt flytta på hästen så den tar ner benet igen och upprepa efter behov. vissa hästar är det bara att borsta vidare på då de bara "test stretchar" för att se din reaktion. vissa hästar är det bara att stå nära benet och fortsätta borsta(står man nära benet blir kraften från sparken inte lika hård och vevar hästen på benet lite halvhjärtat så är det bättre att stå nära för att kunna korrigera), medans vissa hästar ska man absolut inte gå i närheten när de gör så då det är en varning och en rejäl spark kommer direkt efteråt.

min häst kickar mot mig, ibland är hon duktig på att sikta men har som tur varit lärt mig stå där hon inte träffar mig. hon gör det för skrämmas/visa vem som bestämmer, men också för att faktiskt träffa mig med söta lilla hoven(4 års träning har lett till att hon inte träffar mig med lika stor kraft längre + att hon knappt" kickar mot mig längre, väggen kommer oftare i vägen). andra hästen lyfter lite extra och vevar lite slött när man kratsar bakhovarna, men bara för att hon är en stel gammal tant, kommer hon direkt från jobb så vevar hon inte.

resten av kroppsspråket är mycket viktigare än vad ett enstaka ben håller på med.
 
Sv: Problem. Hjälp

När hästar gör så mot mig så får dom bara ett "hörrö du du din lilla satunge" med en glad och småbusig röst och så tar jag dom i låret och ruskar om dom lite. Dom brukar bli så överraskade så dom funderar så det ryker ur öronen på dom och slutar veva. :D
Nästa gång bara måste dom testa igen och vissa hästar jag träffat regelbundet, där har det liksom blivit en grej hästen och mig emellan att tjaffsa lite bara-för-att. :p


Buck: Min gamla Madam lappade till mig dagligen under alla 17 år vi var tillsammans men hon hade den goda smaken att kosparka och bara träffa baken på mig, eller också backade hon på mig bakifrån när jag höll på med nåt och så kom det en liten försiktig bus-kick och ett hästflin. Hon var väldigt speciell, en på miljonen.
 
Sv: Problem. Hjälp

Men vad ska jag göra när han lyfter på benet? Ska jag bara stå kvar och ignorera det eler säga till honom?

Första gången skulle jag ignorera, så hästen förstår att man inte blir rädd och att man inte backar undan. Hästen ska flytta sig för dig, inte tvärtom.

Om den fortsätter kan du däremot ryta till lite lågt. "Nej du, nu räcker det".
 
Sv: Problem. Hjälp

Fortsätt borsta. Kanske kan ett rytande "NEJ" vara på sin plats om man har pondus o styrka i rösten.

Blanda inte ihop det med att hästen lyfter på benet när du kratsar hovar bara. Många hästar lär sig proceduren o lyfter bakbenet automatiskt när frambenet är klart. Den har jag sett många ggr, hur hästen får skäll för att den förbereder sig för att få kratsat bakhoven oxå..
 
Sv: Problem. Hjälp

Beror helt på hur övriga kroppsspråket är! Verkar han sur?

Annars kan det faktiskt vara så att han vill bli kliad på insidan av låret! Har haft flera hästar som ääääälskar det och de brukar lyfta på bakbenet när man borstar, så att man ska förstå att de vill bli kliade. De står då ung som en hanhund som ska kissa.
 
Sv: Problem. Hjälp

Prata med din ridlärare eller annan personal på ridskolan. Då kan de visa hur de brukar göra. Kanske kan de hålla en liten "lektion" för alla elever i din grupp så att alla får lära sig hur man ska hantera situationen.
 
Sv: Problem. Hjälp

Jag tycker det beror på hästens kroppsspråk i övrigt.
Är jag rädd för att en häst ska sparka, så håller jag mig så nära den som möjligt och är vänlig men bestämd. Hästen ska flytta sig för mig och inte tvärtom. På ridskolan brukar jag faktist inte använda hög röst så mycket, jag gillar inte när folk skriker på hästarna i onödan och det lär lätt ut fel signaler till andra oerfarna.
 
Sv: Problem. Hjälp

Fortsätt borsta. Kanske kan ett rytande "NEJ" vara på sin plats om man har pondus o styrka i rösten.

Blanda inte ihop det med att hästen lyfter på benet när du kratsar hovar bara. Många hästar lär sig proceduren o lyfter bakbenet automatiskt när frambenet är klart. Den har jag sett många ggr, hur hästen får skäll för att den förbereder sig för att få kratsat bakhoven oxå..

Det var det första jag tänkte på för så gör min häst ibland. Han lyfter lite på benet för han tror att jag vill lyfta och kratsa hoven.
 
Sv: Problem. Hjälp

På vår ridskola så har vi alla olika varianter.
-En som ogillar när man kratsar just höger bak och det går inte att lyfta det benet utan att hon viftar som en tok.
-En som lyfter lydigt och förbereder för kratsning. När man väl tar hoven står hon stilla som ett ljus.
-En som måttar sparkar och gör allt hon kan för att träffa. Henne måste man vara noga med vart man står.

Men det är svårt att komma en gång i veckan och tro att man ska kunna lära hästarna något, när det är så många andra som gör på något annat sätt. Så jag försöker avdramatisera det så mycket som möjligt och bara se till att allt blir gjort och att jag inte blir skadad.
 
Sv: Problem. Hjälp

Men det är svårt att komma en gång i veckan och tro att man ska kunna lära hästarna något, när det är så många andra som gör på något annat sätt. Så jag försöker avdramatisera det så mycket som möjligt och bara se till att allt blir gjort och att jag inte blir skadad.

Så tänker jag med. Men man skulle ju ändå vilja att han inte gör så just då när jag står där :D
 
Sv: Problem. Hjälp

Min häst gör så när hon ser att jag kommer med hovkratsen, hon hjälper helt enkelt till att lyfta benen både när jag kratsar och när benskydden ska på! :laugh:

Jag får alltid vara snabb när nya är med så att hon inte får en smäll istället för ett tack.. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
516
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp