Problem med bokningsavgift, hjälp!

Ilona

Trådstartare
Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för att hitta den ultimata hingsten. Bestämmer mig för en herre som kompletterar stoet bra, och passar mattes plånbok. Bokar hingsten och bestämmer tillsammans med hingsthållaren att han ska få betjäna mitt sto via skick.

Åker med stoet till närmaste seminstation och påbörjar gynundersökningar. Naturligtvis vill hon inte komma i brunst ordentligt, och när juni går mot sitt slut bestämmer veterinären sig för att ge henne en pg. Stoet svarar bra på detta och ett par dagar senare ser allt kanon ut vid undersökningen. Veterinären är övertygad om att det blir perfekt att inseminera nästkommande dag, och sperma beställs via expressbrev från hingsthållaren. Kommande morgon får jag ett samtal från seminstationen om att paketet inte har kommit fram. Flyget som skulle transportera det har gått sönder, och paketet kommer vara framme tidigast dagen efter. Hingsten står 130 mil bort (enkel väg) och det är alltså uteslutet att hämta varan med bil.

Jag ber stuterichefen om råd och han menar att jag har två alternativ. Hoppas på att stoet ej har släppt sitt ägg tills nästa dag och inseminera med den tilltänkta hingsten då, eller byta hingst och inseminera direkt. Han menar också att det kan vara riskfyllt att behöva vänta på nästa brunst eftersom stoet har strulat med brunsterna tidigare, samt att det börjar bli sent på säsongen.

Jag bestämmer mig för att följa veterinärens råd och inseminera stoet samma dag. Åker trettio mil för att hämta sperma från en annan hingst, transporterar detta till seminstationen och får stoet inseminerat. Hon blir dräktig.

I samband med dräktighetskollen pratar jag med stuterichefen igen och han tycker att jag borde kontakta hingshållaren till hingst nr 1 och be om att få bokningsavgiften tillbaka. Detta eftersom att om allt hade avlöpt som planerat så hade jag inte behövt byta hingst (och betala dubbla bokningsavgifter).

Jag kontaktar hingsthållaren och som blir nästintill otrevlig så fort jag nämner något om pengarna tillbaka. Denne hänvisar istället till posten och menar att det är de som ska ersätta mig. Jag ringer posten som hänvisar mig tillbaka till hingsthållaren. Denne säger då att h*n ska "kolla upp ett par grejer" och återkomma inom några dagar. När jag frågar vad som ska kollas upp vill h*n inte svara. Dagen efter vårt samtal får jag ett SMS från hingsthållaren där det står att jag inte kommer få några pengar tillbaka, och att om jag vill veta varför så får jag ringa. Har försökt kontakta hingsthållaren hela eftermiddagen utan framgång.

Får det gå till så här? Finns det någon annan man kan kontakta i såna här ärenden?

Förstår om ett par tusen i bokningsavgift kan verka som småslantar enligt många, men för en timanställd tjej som inte kan jobba på två månader pga handledsfrakturer är det en enorm skillnad på 2500 och 5000 kr.

Vill gärna inte tro att det är kört att få pengarna tillbaka (även om det säkert kan vara så). Så jag lämnar frågan till er kloka bukare och hoppas att någon kan komma med ett glädjande svar! :bump:

Tack på förhand!
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Jag är inte riktigt säker men som jag tolkar "boningsavgift" så är det en avgift man betalar när man bokar och då spelar det ingen roll om man sedan använder hingsten eller ej spelar ingen roll.
Hade det varit en språngavgift så skulle den ha betalats tillbaka så det inte blivit något "språng" eller en dräktighetsavgift, samma sak.
Om den betalas tillbaka så är det nog helt och hållet med hingsthållarens goda vilja och vill inte inte man göra det så är det nog inget att göra i det här fallet.
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Jag är också tveksam till att du kan få tillbaka avgiften. För om sperman hade gått fram, är det ändå ingen garanti för att hon tagit sig, och då hade du fått beställa om, eller byta hingst och då får du inte pengarna tillbaka.
Hingsthållaren har ju haft kostnader för tömningen etc.

Ingen kan ju heller garantera vilket dygn stoet släpper sitt ägg, då skulle det ju vara mkt enklare.

Däremot tycker jag du ska ta en runda till med posten, försändelsen gick ju inte fram som utlovat, och det är deras eller deras transportör som ansvarar för, dock inte hingsthållaren.

Jätte tråkigt verkligen,men ganska vanligt att man av olika anledningar byter hingst och får erlägga avgift ändå.
Vi fick också byta hingst förra året och betala ny bokningsavgift samt den tidigare hingsten, men vi erbjöds däremot storstilat att byta avgiftsfritt till en annan hingst hos dem,( dock ingen vi ville använda.)
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

vad jag tror så är det nog så att har du bokat en hingst så måste du betala för de även om du senare bestämmer dig för att " avboka".. För när avgiften är betald för hingstens alla ston så vet ju hingsthållaren hur många ston den har de året.. visas hingst ägare kan ju ta ur deras hingst ur avel bara för att den har för lite bokningar ett år..
För att ha en hingst till förfogande för sto ägarna är ju inte gratis de heller..
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Kan nog vara svårt för dig att få pengarna tillbaka.

Annars finns det ju hingstar som har dräktighetsavgift istället för bokningsavgift.

Vi har själva använt oss av en hingst som har dräktighetsavgift i år, ska då betalas in när stoet är på 30 dygn och stoet är dräktigt.
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Annars finns det ju hingstar som har dräktighetsavgift istället för bokningsavgift.

.

Faktist två helt skilda saker.

Dräktighetsavgift är något man betalar då stoet är dräktigt på typ 40 eller 90 eller vad det kan vara. Vanligt på ridhästar men inte travhästar.
Bokningsavgift är en summa som betalas innan seminering börjar. En penning (som kan vara upp till 10 tusen) för att få behålla en plats hos hingsten..
Har man kontrakt och betalat bokningen som kan ingen norpa den platsen.
Max 150 ston är regeln

AM
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Jag tolkar det som att hon kanske menade att man som alternativ skulle kunna välja en hingst med enbart dräktighetsavgift och utan en bokningsavgift, för att försöka gardera sig mot det som nu har inträffat. Men jag kan ha fel, naturligtvis! :D
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Däremot tycker jag du ska ta en runda till med posten, försändelsen gick ju inte fram som utlovat, och det är deras eller deras transportör som ansvarar för, dock inte hingsthållaren.

I det flesta fall är det avsändaren som måste reklamera hos transportören.
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Fast jag har aldrig hört nån få nån ersättning från Posten för borttappade express-lådor.
Det kanske är så krångligt att bråka, att ingen bryr sig om att kräva ersättning?
Och hur ska förseningen kunna värderas i pengar?
 
Sv: Problem med bokningsavgift, hjälp!

Jag tolkar det som att hon kanske menade att man som alternativ skulle kunna välja en hingst med enbart dräktighetsavgift och utan en bokningsavgift, för att försöka gardera sig mot det som nu har inträffat. Men jag kan ha fel, naturligtvis! :D

Fast hingstar utan bokningsavgift finns ju också. Menhammar har ju t.ex Intoxicated.

Men dom flesta har en bokningsavgift vilket igentligen är en "plats hos hingsten"

Som exempel skulle man ju kunna ta Scarlet.
Han var ju i stort sett fullbokad i slutet av mars i år. Skulle ju ta emot dryga 70-80 märrar och resten av platserna skulle ju gå till hingstägaren.
Dom som ville ha Scarlet var ju tvugna att vara lite alerta helt enkelt.
(även om om nu hingstägaren fick ta bort en del av sina märrar för att "vi" övriga skulle få plats)

Sedan kan man ta problemet med lådor.
Även vi har haft sådana på villovägar. Och det händer varje år, överallt. Kvittar om det är tåg eller post transport. Försvinna kan lådorna göra ändå.

Detta blir ju en kalkylerad risk för alla vi som är mottagarstationer.
Trist att berätta för stoägaren att lådan aldrig kom. Men i det läget kan inget bli ogjort.
Är det bråttom med seminering så brukar nog hingsthållaren tappa om och så får man hämta lådan med bil.
Är det väldigt långa avstånd så får man ta lite hjälp av hästsverige..
DVS ha stafettkörning :D

Tjänster och gentjänster helt enkelt..

AM
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 108
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 946
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp