Problem med galoppen *tips*

Varmblod90

Trådstartare
Hejsan allihopa:laugh:

Det är så här att min ridtravare har problem att samla sig och bära upp sig i galoppen på raksträckor i ridhuset och paddocken. Bättre ute i skogen.
Han kan galoppera lugnt och samlat på volter där han även orkar bära upp sig mera. Men så fort man kommer ut till spåret så lägger han i en högre växel och det känns som det bara gå fortare och fortare. Jag försöker hålla igen samtidigt som jag försiktigt skänkla på honom men han är väldigt känslig med skänkeln och det brukar oftast bli att han ökar, och håller man då igen ytterligare så bryter han av för att han inte orkar.
Jag vet inte vad jag ska göra:crazy:
Vill ju kunna galoppera lugnt och samlat även på raksträckor.

Har någon här tips på vad jag kan göra för att få galoppen bättre??

(Ingen tips på att rida för tränare för det kan jag inte)

Väldigt tacksam för tips:bow:
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

Kan han galoppera flera varv på volten? Annars kanske du kan börja med att bygga upp galoppen på volten ännu mer.
Du kan träna honom att ta galoppfattningar på raksidorna, vad jag vet så är de de som bygger upp mest. Alltså att du fattar galopp, galopperar några steg (max tio typ) innan du saktar av. Kanske även träna att han ska fatta galoppen från skritt, det bygger nog mycket.
Försök att han ska galoppera lugnt på rakspår genom att sakta av när han börjar öka, så gör jag på min häst i traven. Att hon tar några lugna travsteg, sedan för att orka brukar hon öka och springa men då saktar jag ner till skritt igen :)
Jag är tyvärr inte direkt expert på detta men detta är i alla fall vad jag har hört andra säga om galopp :)
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

du har nyckeln själv i ditt första inlägg, din häst orkar inte!
många travare har svårt för galoppen och att hålla den samlad och lugn under längre sträckor tar ofta tid för dom att orka.

det som stärker galoppen riktigt mycket är fattningar. därför - ligg inte och "mal på" i några länge sträckor (inte jämt iallafall, som du själv märkt så orkar ju inte din häst göra det lugnt) utan rid kortare sträckor galopp, både på bana och i skogen. se till att du har en bra och bärig skritt/trav och be sedan lugnt och galopp. galoppera 5-10 galoppsprång (du kanske har märkt att det ofta är dessa galoppsprång som är de bästa under en galoppsträcka, ta vara på det!) och bryt sedan av till skritt/trav, fortsätt tills hästen är lugn, samlad och bärig igen, fatta ny galopp, etc.
lite som Gullregn beskriver alltså :)

jag tycker det är viktigt också att man har en plan med galoppen, inte "nu ska vi se hur länge hästen orkar galoppera lugnt", utan bestäm dig innan fattningen att "8 galoppsprång verkar rimligt för vad min häst orkar" (eller hur många man nu väljer) och sen bryta av igen, så att man får kontroll på fattning och avbrott, och att man inte hamnar i den onda cirkeln där det går fortare och fortare, innan man bryter av.

det är KUL att galoppera på ute i skogen, men man tjänar i längden på att stärka galoppen genom fattningar. min häst är troligtvis också travare och har en förhållandevis bra galopp, men orkar inte galoppera samlat speciellt länge, så då får man traggla lite fattningar ibland. sen kan man ju ligga och rulla på lite mer i galopp ibland också eller lägga in tempoväxlingar, men just fattningar stärker massor!
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

Gå in på www.stockholmsjenna.blogg.se! Hon har själv en ridtravare som hon utbildar och hon har nu även börjat att utbilda och ge lektioner till andra som har ridtravar. Hon hjälper dig nog..
Värt att gå in på!;)
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

gullregn: Han kan galoppera flera varv på volten. Och vi tar oftast galoppen från skritt som han fixar riktigt bra :)

FeatherCloud:Brukar oftast bara galoppera en lång sida och sen bryta av, för att galoppera länge det vet jag att det ger inget resultat om man säger så. Så då är det en massa galoppfattningar som man kan göra rätt ofta då?? Har hört att den stärker men aldrig tänkt på det när jag väl rider ^^

maria94:Åh ska genast in och kika på länken :) Och se om hon har lust att hjälpa mig lite =D

Tack ni tre för era fina tips:bow: Ska försöka tänka på detta nästa gång jag rider honom. :laugh: Tack igen:bow:
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

jaa, en hel massa galoppfattningar! :grin:
och övergångar/tempoväxlingar överlag är ju väldigt stärkande och gymnastiserande för hästen.

är du medlem i ridtravarförbundet? där finns också många tips och även tips på tränare ifall man letar sånt. guld värt!
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

Okej, gjorde en massa fattningar idag på honom och galopperade ett par språng sen bröt av, travade/skrittade ett par meter och sen ny galoppfattning =)

Nej det är jag inte, har hört talas om de när jag va yngre men va inte så intresserad då. De har egen hemsida va??
 
Sv: Problem med galoppen *tips*

jupp, vet inte om man får länka (så dålig på forumregler :D ) men googla på namnet så hittar du rätt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 344
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 100
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp