Bukefalos 28 år!

Problem med nya hästen

Lurifix

Trådstartare
Hej hej alla häst människor där ute!

Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va jag och red han en 5-6 gånger på hans gamla stall som va ett turidningstall. Där gick det hur bra som helst men det va inget förvånande för han va ju van med att nya människor red honom. Så det va mera bara för att han skulle lära känna mig.

När jag tog hem honom för fyra veckor sen så började jag väldigt försiktigt för han är lite nervig. Han fick stå och bekanta sig med sin stall kompis, en 16 årig islandsvalack, och med miljön i 3-4 dar. Under dom dagarna så va jag i hagen å stallet så att han skulle "känna igen mig". Efter det så tog vi promenader i skogen utan utrustning och med valacken som sällskap. Sedan så började jag ta på honom utrustningen och vi gick promenader själva och efter ca 1 ½ vecka så red vi en liten tur för första gången. Efter det så har vi ridit varannan dag, var tredje dag och det har gått jättebra. Efter att ha vart ute och ridit en 4-5 gånger så började han små testa lite som nya hästar gör. Inge allvarliga saker utan bara försöka ta galopp i stället för tölt och försöka svänga in på små vägar.

Men när vi nådde tre veckors tiden så har han blivit en helt annan häst! Han är rädd för allt och jag får inte ens närma mig honom med en grimma i handen. Jag har frågat mina föräldrar om det har hänt något medans jag inte varit där men dom har inte märkt något.

Han såldes för att han inte passade längre på turridningarna, hade blivit väldigt grinig när man ska sätta på utrustningen. Så jag har köpt en ny sadel och han har inte visat några problem med den så jag tror inte att det är utrustningen.

Så vad ska jag göra med honom? Jag vet ju hur underbar/mysig han kan vara för det va han ju dom två första veckorna :cry: Ska jag börja om helt från början men han? :crazy:
 
Sv: Problem med nya hästen

Hur hårt gick hon hos förra ägarna? Om han var i full kondition när du köpte honom så kanske han bara är väldigt understimulerad just nu.

Min häst är när hon är igång trygg och säker att rida och lugn och snäll att hantera. Ställer jag av henne blir det en helt annan häst; lättstressad, grinig och sparkar gärna.

Be någon annan kunnig se över sadeln och övrig utrustning för säkerhetsskull. Ligger allt bra och inget annat verkar vara fel så skulle jag testa att rida lite oftare och kanske lite längre turer. Har du möjlighet att få sällskap med dig ut?
 
Sv: Problem med nya hästen

Han är väl lite ängslig inför att vara enmanshäst som han inte varit på ett bra tag? (eller alls?) :)

Ge honom lite tid, han kanske inte fattar riktigt varför det bara är du som är hos honom hela tiden nu, locka och mys mycket, massa beröm när han kommer och sen går du ut ifrån hagen igen!
Tänk på att han gått ifrån att vara "en i mängden" som oftast kanske är ganska tryggt för hästarna då dom vet sin plats så att säga till att vara en häst som syns och får lov att synas! :) (eller hur jag skall förklara det)

När han förstår "sitt nya schema" så kommer det säkerkligen bli bättre, ös på med kärlek och umgås nu i början utan krav, han kanske behöver lite semester och sen börja om på nytt! :)
 
Sv: Problem med nya hästen

Även om utrustningen passar nu, så kan den ju ha orsakat skador/spänningar/låsningar/obehag som finns kvar.

Ny foderstat kan också förändra en häst väldigt mycket, vad äter han nu jämfört med innan?
 
Sv: Problem med nya hästen

isisar är starka i huvudet. Han testar dig och märker att du inte är en stark trygg ledare. Han har testat dig från början med mycket små signaler som du inte lagt märke till. Nu har han ökat trycket och märker att det fungerar utmärkt att ta över. Ni behöver hjälp att ta er igenom detta för det kommer att bli värre annars.
 
Sv: Problem med nya hästen

Jag tror han testar dig och ev i kombination med att han är van att gå mycket mer om han nu gått i turridning.
 
Sv: Problem med nya hästen

Ganska typiskt stallmodig när man stått ett tag på nya stället. Från att ha gått med många hästar ska den nu gå ensam. Säger som de andra här, förtroende och ledarskap ska byggas upp igen.


Korven/med en fd turridningshäst som blivit mycket trevlig med åren
 
Sv: Problem med nya hästen

Tack för alla tips!

Han gick ganska mycket hos den andra ägaren. Turridning 5-6 dagar i veckan plus två st medryttare som kom två dagar i veckan och ibland gick han med på ridlektionerna. Så jag förstår att det blir en ganska stor omställning för han. Men anledningen till att han såldes va just att han blev väldigt grinig och nästan lite aggressiv när han arbetade för mycket.

Jag har inte möjlighet att rida han 5-6 dagar i veckan utan det varierar mellan 4-5 dagar i veckan. Men då är ridturen mellan en-två timmar.

Nya sadeln är passformad för han för den andra sadeln jag fick med till honom passade inte han alls! Den gled och sadelgjorden lag sig precis bakom frambenen. Jag fick med en hö ball av hans gamla hö så han fick den och sen så började jag blanda in mitt egna hö så det inte skulle bli en sån jätte omställning.

Jag har ingen möjlighet till rid sällskap där jag bor, min andra valack har en skada så han kan inte ridas utan bara promeneras. Men han kan följa med som handhäst men då blir det bara skritt på ridturen.

Ska jag dra ner på fodret nu när han inte rids? Har inte kunnat rida han på nästan en vecka nu för att han inte vill bli fångad :( och när jag väl lyckats fånga han så får jag nästan dra in han till stallet (känner mig som ett monster)...

Men får testa med mycket mys och belöning, tror också att det bara ett test för han va ju inte alls så här dom första två veckorna :) och jag får mysa med han så länge jag inte har en grimma i handen.
 
Sv: Problem med nya hästen

Om hästen har haft en felaktig sadel och samtidigt blivit arg av att gå för mycket är det ju inget konstigt! :(

Som sagt, ge honom lite semester! Mys och prata mycket med honom så att han börjar förstå att du inte bara innebär jobb och en sadel utan även en människa som älskar honom och bryr sig om honom! :)
 
Sv: Problem med nya hästen

Det kan ta tid för en häst att ställa om sig från ett stort stall till ett betydligt mindre med färre hästkamrater. Då kan en häst bli väldigt flockbunden och orolig och därmed svår att fånga. Se över foderstaten så hästen inte får onödigt mycket energi.

Jag har en extremt flockbunden häst, hon har alltid varit det och kommer nog alltid att vara det. Med mycket tålamod och framförallt alltid behålla lugnet så var det inga problem att ta in och rida henne själv. Men det var jobbigt i början och emellanåt gjorde jag helt enkelt i ordning henne utomhus eller tog in alla hästar. Jag har vid ett par tillfällen då jag bara haft två hästar hemma och ingen var bekväm med att vara själv låtit den andra hästen vara lös och ridit i hagen. Funkade alldeles utmärkt då den lösa hästen helt enkelt ställde sig och betade, nöjd med att kompisen var inom samma staket.
 
Sv: Problem med nya hästen

Vi får väl hoppas det löser sig. När det gäller foder så ska alla hästar ha en anpassad foderstat. Det man rider på hobbynivå gör ingen större skillnad på foderstaten. Men var extra försiktig med ev kraftfoder om det inte är absolut nödvändigt pga mycket låg proteinhalt i stråfodret.
 
Sv: Problem med nya hästen

Hur fungerar de båda hästarna tillsammans? Om din häst kommer från en stor flock där han haft ett antal "relationer" samt en viss roll gentomot de andra kan det vara en mkt stor omställning för honom att nu bara gå med en enda häst ...Det är ju inte lätt att ändra "flocken" om man bara har två hästar så jag har inget råd att ge dig annat än att ge honom tid och fundera över om han trivs med sin nya kompis - får han kanske en ledarroll han inte passar för gentemot den andra?

Jag kan ge ett exempel från mina egna hästar: Jag har ett ettårigt sto. Hon är lugn och trygg i sig själv och mkt trevlig. Hon skildes från mamma sent i våras och fick då gå med en gammal häst och ett annat jämnårigt sto över sommaren. Där var hon helt plötsligt den som bestämde och detta gjorde henne stressig. Hon blev sur och tvär och jag fick vara mkt tydlig och bestämd mot henne och började tycka att hon var en riktig bitch ...
Så i höstas fick hon gå tillbaka till mamma och sin helsyster som föddes i somras. Då blir hon genast "satt på plats" av mamma som är ett utpräglat ledarsto och vips så lugnar hon ner sig och blir sitt gamla jag igen - den bitchiga är borta på en vecka och åter kommer den lugna och godmodiga ... Min slutsats är att hon hamnade i en ledarroll hon inte var mogen för och att detta gjorde henne stressad. Stressen gjorde henne sur och vrång ....

Jag har på samma sätt varit med om en valack som blev helt förbytt när han sattes tillsammans med ett sto. På en vecka hade han förvandlats från en godmodig kille m lite attityd till en bossig machohäst som vägrade gå från stallbacken utan sitt sto och som skulle skydda henne till varje pris. Var de i ridhuset samtidigt blev han halvtokig om ngn annan häst kom nära stoet .... Vi fick dela på dem illa kvickt och efter ngr veckor var han sitt vanliga jag igen ...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 879
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 503
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp