Bukefalos 28 år!

Problem med ponny vid tävling

Pisaca

Trådstartare
Jag har ett problem med min 9 åriga ponny valack.
Jag har ägt honom i 3 år. Vi tävlar hoppning just nu upp till 100cm och placerar oss ofta i tävlingarna.
För ett tag sedan började han helt plötsligt stanna när vi kommer in på tävlingsbanan. Inte stanna precis innan ett hinder, utan kanske 15 meter innan första hindret och bara fryser fast på plats. Man kommer inte åt honom på något sätt. Han gjorde detta sedan på flera tävlingar efteråt. Vi kallade ut veterinär som kollade igenom honom 3 ggr vid 3 olika tillfällen. Ingen anmärkning. Vi var även hos en Fysioterapeft på djursjukhuset. Inget där heller.

Jag fick kontakt med en unghästutbildare som red honom lite, men hon tyckte jag själv skulle rida, då det inte var något fel på min ridning utan snarare tvärtom. Fick även kontakt med en mycket duktig och kunnig tränare som tog sig an lite problemhästar. tränat för honom i 1 år nu. Från Januari 2014 vände det helt plötsligt och vi kom runt hoppbanor igen, gick in och placerade oss i många tävlingar och vann även lite.
Veckan efter jag vunnit var jag ute på det som skulle bli sista tävlingen innan ett litet sommaruppehåll, men helt plötsligt börjar han stanna igen innan första hindret. Min tränare, som var med på tävlingen, tyckte detta var väldigt märkligt.

Startade även avd.B för att vi skulle kunna komma runt utan några problem, då många har trott att det sitter hos mig, men han gjorde likadant då och vi alla har konstaterat att det inte är hos mig det sitter.

Han gör ALDRIG något på träningar. Då är han en grym hopphäst som älskar att hoppa. Vi tränar på 110-120 cm och han flyger över som ingenting, så höjden är inget problem.

Framridningar och framhoppningar är aldrig något problem heller, han gör exakt vad han ska. Det är bara när man går in på en tävlingsbana som han stannar. Pay & Jumps funkar utmärkt, vilket vi tycker är väldigt märkligt då det är som en tävling.

Undrade nu om någon här har något tips på vad vi kan göra, eller har någon hint om vad detta är för något problem och hur vi ska lösa det. All hjälp och alla tips är välkomna!
 
Stannar den alltid (på alla tävlingar)? Eller går det bra ibland? Vad händer om någon annan tävlar ponnyn?
 
Stannar den alltid (på alla tävlingar)? Eller går det bra ibland? Vad händer om någon annan tävlar ponnyn?

Inte alla tävlingar utan det har gått i vågor. Vi hade problem i höstas då han stannade på alla tävlingar, men från Januari-Maj i år har han inte gjort någonting och vi placerade oss i alla tävlingar vi var ute på, men det började plötsligt igen i Juni och har fortsatt.

Vi har provat det med annan ryttare också, men han blir bara seg och olydig när någon annan rider honom så de kan knappt få honom i galopp. Det gick alltså inte då heller. :/
 
Enkla svaret är väl att han är less på att tävla..

Mött en som gjorde exakt lika. Gick som en klocka på framhoppningen och även på träning. På banan stod på bakbenen 15 m innan startlinjen. När signalen för utesluten ljudit var han fullt ridbar igen. Ryttarbyte hjälpte ej, helt frisk.

Vi skapade tävlingsatmosfär på träning, lät honom gå ner i klasser och det släppte. Men när han kom upp i klasserna igen kom det tillbaka.

Han fick slippa tävla. Såldes som läromästare till en liten tjej som ville ha en bästa kompis att lära sig på och inte en tävlingsponny.
 
Tycker Alexandra_W har ett bra råd.
Låter lite som en av våra ponnyer. Antingen så blir det rosett, eller uteslutning. Var så i många år och samma för alla ryttare/ägare. Genomgången på höjden och tvären utifrån och in. Inget fel. Älskar att tävla (det syns!) när han är på det humöret. Kan vara så att han som ung tagits upp lite för fort i klasserna.

Hopptävlas numer ytterst sälla och endast på mycket låg höjd. Men har börjat en ny karriär som dressyrponny!
 
Tror också den är trött på att tävla..Hästar fattar så mycket mer än vad vi tror så ponnyn märker säkert skillnad på p&j och tävling. Alla passar inte som tävlingsindivider även om dom tycker det är skitkul att hoppa eller piruetta sig fram på träning..:)
 
Tycker också att det låter som om att han är trött på att tävla.
Nu rider jag Islandshäst men mitt förra sto gjorde likadant som din ponny innan vi skulle rida in på banan, frös till is eller ställde sig på bakbenen. Var alltid pigg och glad hemma men så fort man åkte iväg med henne var hon någon annanstans. Fick inte ens in henne på banan om jag så försökte leda henne in.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 605
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 658
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp