Problem med sköldkörtel

cactuspower

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som har problem med sköldkörteln? Ffa. underproduktion? Vad har ni för symtom? Har ni blivit bättre efter behandling?

Jag har misstankar om att jag kanske har hypotyreos då jag tycker att jag har många symtom som överensstämmer efter vad jag läst på internet samt i skolan (läser till Uska..) Har inte fått tummen ur förut och idag när jag skulle ringa VC får telefontid så fanns det inga kvar så jag får göra ett nytt försök i morgon igen.

Jag är oftast väldigt frusen av mig och när jag t.ex. ska sova så sover jag ofta gärna i mjukisbrallor och långärmad tröja, jag måste alltid ha strumpor på mig när jag sova för annars kan jag aldrig somna utan tänker på att jag fryser om fötterna.. på vintern sover jag gärna med raggsockor. Är ofta trött utan att riktigt förstå varför jag är så trött. Är veg. sedan många år tillbaka men är relativt noggrann med kosten + att jag äter extra vitamintillskott samt järntabletter. Upplever också att jag kan få stickningar och domningar i fötterna då och då så att fötterna nästan helt somnar. Det hände senast på bussen i morse. Har stundtals mycket huvudvärk och även ont/problem med magen. Har sista typ 3 månaderna känts som om att det "drar" och gör ont särskilt ner till vänster i magen plus att jag oftast ser jätte svullen ut om magen på kvällarna när jag ska sova , sedan har den "plattat till sig" lite mer på morgonen igen :p . Upplever också att jag lätt blir styv och får ont i nacken ofta..

Känns som om det är mycket som stämmer överens med att det ev. skulle kunna vara hypotyreos efter vad jag läst som sagt men jag vet inte.. Tänkte ta ett blodprov ialla fall så får vi se...

Finns det någon här som har erfarenheter??
 
Sv: Problem med sköldkörtel

Jag har Hypotyreos. Jag var främst extremt trött, orkeslös. Jag mår mycket bättre med medicin. Kolla även vilken typ av Hypotyreos du har.
 
Sv: Problem med sköldkörtel

2 vad jag läst mig till. Jag går och väntar på mitt provsvar ska komma.
 
Sv: Problem med sköldkörtel

Jag har Hypotyreos. Fick diagnosen för ca 1,5 år sen.
Jag har under hela min barndom fram tills nu (snart 24 år) haft en tanke på att jag kunnat ha Hypotyreos. Redan som liten var jag väldigt sen i min utveckling. Jag växte enormt långsamt och slutade växa i 5an-6an och stannade på en och en halv meter. Jag vägde enormt lite och jag frös alltid, oavsett väder. Om det inte var väldigt väldigt varmt för då höll jag på att dö av värmeslag. Väderkänslig med andra ord.

Jag var alltid sjuk. Alltid. Säkert förkyld en gång i månaden. Flera öroninflamationer och halsflussar om året. Feber som kom titt som tätt och som försvann lika fort. Och denna enorma enorma trötthet och orkeslöshet. Det har nästan varit det jobbigaste. Att ständigt gå runt och inte orka. Jag har flera exempel på detta. Som barn brukar man väl oftast (?) vara väldigt pigg, springig osv. Visst det var jag med, men inte alls i samma utsträckning som mina kompisar. Jag orkade aldrig vara med och leka längre stunder. Utflykterna i skolan till våra närliggande skogar (typ 1-2km) var en pers för mig. Jag halkade alltid efter, orkade inte gå och var så himla himla trött.

När jag var lite äldre, runt kanske 10-11 år så var det på tal om att ta prover för att kolla upp sköldkörteln. Dock gick det inte speciellt bra eftersom jag var extremt extremt fobisk för nålar och sprutor. Så tyvärr fick dom inte tillräckligt med blod. Så detta lades tillbaka på hyllan och togs inte upp för ens för några år sen då jag och mina föräldrar länge pratat om att det nog skulle kunna vara det ändå.

Jag började ta prover. Första proverna visade på en liten underproduktion. Väntade någon vecka och tog nya prover och där visade dom helt normalt. Men jag kände att det fortfarande inte var helt rätt så jag bad om ytterligare prover efter någon månad och mycket riktigt, underproduktion av sköldkörtelhormon. Då fick jag äntligen börja äta Levaxin, i hopp om att sakta men säkert börja må bättre.

Nu har jag ätit Levaxin i lite mer än 1,5 år och visst har det hjälpt lite, men denna enorma trötthet och orkeslöshet finns fortfarade kvar. Jag mår väldigt dåligt till och från och orkar fortfarande inte gå längre sträckor utan att bli helt uttagen. Så tröttheten är nog det som är jobbigast för mig. Men mina prover (man tar ju prover regelbundet för att hålla koll på Levaxinet) visar på "normalt". Dock behöver inte det alltid vara normalt för en själv så jag har nu bokat tid för ytterligare kontroll och ska ta upp detta om att kanske höja dosen (står just nu på 50 mikrogram). För som sagt har jag symtom kvar.

Ber om ursäkt att jag skrev en uppsats, men fråga gärna om det är något du vill veta så kanske jag kan hjälpa dig! :)
 
Sv: Problem med sköldkörtel

Jag har nyligen fått hypotyreos diagnosticerat, trots att jag haft symtom sista 6 åren, dock som kommit och gått. Proverna har under åren varit förhöjda, men inte tillräckligt för behandling (visar det sig nu när jag gått tillbaka och begärt ut provsvaren). Struma, hypertyreos samt diabetes typ 1 finns i släkten, och jag har haft mina misstankar länge. Dock eskalerade symtomen drastiskt i vintras, då jag fick migrän varvat med spänningshuvudvärk i flera månader, yrsel, depressionssymtom, trötthet, orkeslöshet samt koncentrationssvårigheter.

Efter nyår började jag frysa, trots att jag drack varma drycker, liggandes i soffan med 5 filtar, kläder och tofflor på. Jag led av trög mage, och inga medel fungerade egentligen, trots försök med både receptfritt och 10-15 koppar kaffe/dag. Hade ingen matlust att tala om heller, åt som en mus men gick upp 8 kg på 2 månader. Då hade jag "äntligen" prover som visade på underproduktion, och det med besked istället. Så nu har jag fått Levaxin sedan 6v.

Det är något bättre, framförallt med tröttheten. Nu orkar jag läsa tidningen utan att behöva vila, men det är fruktansvärt jobbigt att vara fysiskt aktiv, även om jag försöker. Jag kan numera även fokusera ett par timmar åt gången/par gånger i veckan, men i övrigt har jag fortfarande "hjärndimma". Jag är i och för sig fortfarande under utredning eftersom det verkar som magproblemen kanske beror på något annat, så en del trötthet beror nog på det. Aptitlösheten lika så. Jag har även bara haft normala provsvar en gång, och jag betraktas ännu inte som stabil i värdena, så det kanske förbättras när jag varit stabil några månader åtminstone.
 
Sv: Problem med sköldkörtel

Jag har haft diagnosen hypotyreos i ca 4 år nu. Aldrig varit frusen av mig, men gick till läkaren för att jag alltid var så jäkla trött trots att jag sovit ordentligt. Var också sjuk ofta, speciellt problem med halsen.
När vi börjat behandla blev det snabbt bättre, att jag är frusen är fortfarande kvar men tröttheten är borta och jag är inte alls lika ofta sjuk.
Alla symtom stämde inte in på mig. till exempel är jag väldigt smal och kan äta i princip vad jag vill utan att gå upp särskilt mycket, vilket egentligen borde tyda på en överfunktion.

Jag äter 50 mikrogramm per dag (vilket är låg dos) och kollar värdena varje år, brukar även låta ultraljuda sköldkörteln varje år för att se så att det inte utvecklas några tumörer eller liknande. Har egentligen inga problem med sjukdomen, tar min tablett varje dag och sen är det inget mer med det :)
 
Sv: Problem med sköldkörtel

Jag har hypotyreos med antikroppar så kallad hashimotos. Antikropparna upptäcktes -99 (9 år) och hypotyreosen upptäcktes 10 år senare (-09) och fick då börja med levaxin 25µg. Är nu uppe i en dos av 150 µg levaxin/dag.

Mina symptom: trött mer eller mindre varje dag, orkeslös, minne som en guldfisk, ont i muskler och leder, tappar hår, tryck över halsen (periodvis), torr hud, domningar i benen, mm.

Ett tips till alla er: kolla era binjurar (kortisol), då lågt kortisol är vanligt vid hypotyreos.

Sköldkörtelföreningen har en bra lista över symptom, både på hypo- och hypertyreos.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 233
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 017
Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
886
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp