Problem med spårpinne upptag

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare hundar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 099
H

hundar

Har stora problem vad gäller spår med min Tudor. Han spårar som en gud men han plockar inga pinnar. Spåret i sej är belöning för honom att fortsätta spåra. Han plockar pinnar när jag tar bort dom från spåret men inte i. Har alltså tränat pinn plock utanför spåret. Funkar bra men så fort jag lägger pinne i spåret så skiter han i dom.

Han tar inte ens belöningen i slutet av spåret utan fortsätter spåra spårläggarens spår efter spåret. Idag provade jag att lägga mini dummis i slutet som belöning (han älskar att apportera) men brydde sej inte om det heller. Inte ens när jag kastade dummisen.:confused:

Har tänkt köra apell o ev. lägre i höst men utan plock av pinnar så funkar det ju inte. I början så stannade han vid pinnarna o vände sej om men nu tuffar han bara på.

Vet att det finns duktigt spårfolk på Buke. Hjälp!!!!!

Sv: Problem med spårpinne upptag

Svårt att säga när man inte sett er men spontant så kanske belöningen varit för "liten" när han markerade i början, du kanske belönade försent.

Du kan inte lära in ett läggande eller sättande vid pinnen?
Jag lärde min att apportera pinnarna till mig men jag får ett och annat tugg :mad:. Ångrar mig så numer ropar jag loss när han plockar dem.

Min gjorde så ibörjan, rusade vidare då pinnarna inte betydde något utan det var spåret i sig som var bäst. Med åldern har han lugnat sig och insett att dessa pinnar betyder mycket för mig.
Jag brukar tänka när jag lägger sju apporter + slutapporten att det är "åtta slut". Jag blir lika glad för alla pinnar och vi gör stopp vid varenda pinne, tar en micropaus och mycket belöning. På så vis har jag fått honom att stanna vi varje pinne. Vid slutpinnen åker selen av och han får bollen som belöning, då vet han att det är slut på spåret. Jag har för mig att vi lekte med pinnarna i början också, han hade absolut inget intresse för dem.

Men det kan blir för mycket av det goda :D, första gången vi gick ett ickeförarspår så markerade han inte de fem första pinnarna (6 + slut) pga av att det var inte den vanliga lukten av dem, men han gick ju över dem så det var bara för mig att plocka själv. Vid näst sista så tyckte han nog att det var lite tjatigt med dessa konstiga pinnar och markerade faktisk då och slutpinnen stannade han vid för han visste att det var dags för bollen :D

Har tänkt köra apell o ev. lägre i höst men utan plock av pinnar så funkar det ju inte.

Hunden måste inte plocka pinnarna vid tävling! Huvudsaken är att hunden markerar att det är en pinne.
Vissa har att hunden plockar pinnarna och apporterar dem till föraren, men de flesta har att hunden sätter sig eller lägger sig vid pinnen för många av brukshundarna tuggar på pinnarna och det ger nerdrag på poängen.
Detta gäller bruksspår. Vid IPO-spår så ska hunden helst lägga sig och inte röra apporten.

Vilken intressant tråd! Jag har exakt samma problem. Inget går att belöna med och pinnarna markeras inte alls. Jag har tagit bort pinnarna i spåret och har bara slutpinne, leksak samt snusdosa med godis. Vid slutet har hon de två senaste gångerna ätit godiset i snusdosan men lek är bara att glömma. Hon ska bara vidare därifrån. Men tidigare har det sett ut som om jag förolämpar henne när jag tagit fram något gott, då ska hon bara därifrån så fort det bara går.

Kommer att följa tråden och ta till mig de tips du får.

Har hon jaktlust? Knyt ett snöre i pinnarna och dra dem mot dig när hon närmar sig dem och du ser att hon skiter i dem.

Det är ett sätt som jag inte testat. Känner jag henne rätt så kommer hon hoppa rätt upp i luften och tänka "Vad i helskotta är det där! EN ORM? Fy, måste sticka! Men jag ska testa. Hon jagar ju gärna fåglar för skoj skull, och fjärilar...

Då får hon ett intresse för dem iaf. :) Lägg snusdosa under? Tar hon snusdosor med godis om du lägger det istället för spårpinne?

Ska först be TS om ursäkt för trådkap men jag hoppas att de tips som kommer in även kan hjälpa henne.

Hon markerar slutet för att det doftar så mycket mer. En snusdosa (trots att den är helt stängd med korv eller blodpudding i) doftar mycket och annorlunda där ute i skogen. Men hon är inte mer än intresserad av att markera den än att hon bara svävar förbi med nosen för att stanna upp någon sekund. Det gäller att vara på alerten så att berömmet kommer exakt vid rätt tidpunkt.

Ingen fara

Att träna in ligg eller sitt skulle väl kanske funka men då kommer nästa problem. Kör ju även lydnad med honom o då tänker jag vittringspinne. Kan hundar sålla? Vill ju inte att han ska lägga sej när han ska hämta vittringspinnarna i lydnaden. (Mkt dumt att han samma sorts pinnar till bruks o lydnad)

Vet att han inte behöver plocka pinnarna men då han så gärna vill spåra så tror jag att om jag tillåter ett kort stopp så kommer han snart att rusa förbi dom igen. Vilket han gjort då han i början faktiskt stannade upp vände huvudet o typ "sa" här är det något.

Ska förtydliga han är inte intresserad av något när det är spår. Annat än spåret då. Om jag lägger godisspår så går han tom över godiset för att spåra till slutet o där fortsätta i mina spår.

Funderar på om jag verkligen ska ta mej tid att vänta ut honom. :idea:Ingen markering vid spårpinne inget vidare spår. Tror kanske den metoden kan funka efter 700 gånger. :eek:

Min hund älskar också spåret och vi har samma problem även om det nu med råd från min tränare är mycket bättre. Har ett stort föremålsintresse i andra sammanhang än spåret men när vi spårar så är spåret absolut roligast.

Det gäller att få en bra balans mellan spårintresse och föremålsintresse och såhär tränar vi nu för att öka föremålsintresset.

När hunden hittar pinnen så ska det komma en 10 på belöningsskalan. Fram med det allra bästa du har! Kamp, frolic, boll, kycklinglever eller vad nu hunden älskar mest. Tar inte hunden pinnen direkt, peppa den. Så fort den tar den, jubla och spring bak i spåret och låt hunden jaga dig. Där kommer sedan belöningen. Sela av och belöna och mys.

Lägg alltid en pinne per spår, den ligger alltid i slutet. När hunden hittar pinnen är spåret slut. Man belönar och selar av.

På så sätt kommer hunden så småningom att sluta stressa vidare eftersom den lär sig att det blir inget mer. Men du kan gärna lägga flera spår med en pinne i slutet av varje.

Funderar på om jag verkligen ska ta mej tid att vänta ut honom. :idea:Ingen markering vid spårpinne inget vidare spår. Tror kanske den metoden kan funka efter 700 gånger. :eek:

Det tipset fick min kompis och det har funkat jättebra!

Annars är ju "pinnstigar" ett sätt att visa att apporterna betyder "julafton"!
Jag håller på att lära min yngsta liggmarkering på det viset!:)

Jag har haft liknande besvär med min hund (som förvisso dessutom har noll föremålsintresse) och jag har tränat på följande vis:

Jag har gjort små duttövningar med pinnen. Jag har använt pinnar som han får leta reda på i ett litet "miniupplet" för att öka värdet på pinnarna. Jag sätter honom ner och går ut ifrån honom ett par meter. Därefter trampar jag upp en mindre liten ruta, där jag duttar med pinnen på många olika ställen och slutligen gömmer jag pinnen nånstans i denna lilla ruta. Sen får han springa och leta efter den. Jag gör otroligt stor affär av att han hittar pinnen.

Jag tappar en pinne när vi är ute och går på en smal stig i skogen (hunden är kopplad). Jag går sedan tillbaka på stigen och när han hittar pinnen blir jag otroligt glad och vi leker och är galna.

Jag gör pinnmaraton. Jag knyter fast hunden i ett träd i skogen och går sedan ut, där han kan se mej, och lägger ner 3-4 pinnar på ett rakt litet "spår". Sedan kommer jag tillbaka och vi går på en gång ut, varje pinne belönar jag som om han hade hittat min borttappade förlovningsring (nu är jag ju inte förlovad, men jag kan ju tänka mej hur glad man blir om den skulle komma bort? :D).

Precis som någon annan skrev så är det nog viktigt att tänka att varje pinne är ett spårslut. Samt att man tränar pinnmarkeringar som en egen del i spåret. Precis som man gör med all annan träning, delar upp det i små delar för att sedan sätta ihop det.
Sen jag började göra övningarna jag beskrev samt göra en stoooor affär varje gång han uppmärksammar en pinne i spåret så har faktiskt min hund börjat lägga märke till pinnarna! Han vänder till och med om vissa gånger när han råkat springa över en pinne :D

Senast ändrad:

Tänkte jag skulle uppdatera er med hur det går.

Jag tog ett gäng spårpinnar med mej ut o kastade ut en. Släppte T o han letade upp den. Då sa jag "ge mej den" (som är intränat) o han plockar efter någon påminnelse upp den. Klick o iväg med tennisbollen. o Medans han hämtade bollen så kastade jag ut några till pinnar. När han sen hittade en pinne så var jag snabb o sa "ge mej den" o när jag fått den så vräkte jag iväg bollbelöningen. Efter tre gånger så hade han sammankopplat pinne med bollbelöning o då slutade jag ge kommando o han fick själv tänka ut hur han skulle få bollen. När han hade plockat upp två pinnar o kommit in med dom så lade jag tre korta spår 5-10 meter med pinne i slutet. När han kom till pinnen så ville han fortsätta men jag stod kvar o gav kommando"ge mej den" när han plockat upp pinnen o levererat den i min hand så klick bollbelöning. Sista pinnen gav jag inget kommando vid men fick efter lite dragkamp (han vill fram jag vill ha pinne) in den med. Där bröt vi den dagen.

Två dagar senare så lade jag tre 100 meters spår med en pinne i o en pinne i slutet. Samma visa här. När han kom fram till pinnen stod jag stilla o väntade på att han skulle plocka upp den. Inget kommando alls från mej. Efter ett tag så plockade han upp pinnen o levererade. Nu lite bollbus. Inget kast utan boll i snöre lek. Vid pinne nr 5 hade han fattat att hon vill ha pinne för att jag ska få fortsätta spåra. Så pinne nr 6 tog han i bara farten. Ska bli kul idag när vi ska testa igen.

Tänk vad lätt det är att lära hundar saker när man hittar rätt belöning! Kan väl säga att vi aldrig leker med tennisboll så den var ju helt ny. Nu kommer den fortsättningsvis bara att tas fram när det är något som är extra knivigt att lära honom.

Tack för tips

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 715
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är... 2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 399
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka