Problem, min BC har sista månaderna börjat morra -

B

Balderum

ibland ser jag ingen anledning till vad han morrar åt, han är ju signalkänslig o både hör o ser saker som jag inte gör. Jag lugnar alltid ner honom, säger "sååå, lugn".

Nu vet jag inte, min man blir helt förb... när hunden morrar. Ikväll tog han tag i hunden, drog upp honom o han högg ifrån. Självklart blev gubben ännu värre förb..o tog tag i ännu mera i hunden.

Senare efter det ordnade jag en macka, o hunden står där o kikar, ger honom handen med lite ost på o först slickar han o sen hugger till???

jag blev så...paff...bad honom gå o lägga sej.

Nu när det är vinter, har hunden inte mycket jobb. Sist var i mitten av nov. Försöker klara med långa promenader o lite allmänträning.

Jag tycker inte det hårda sättet min man kör med funkar på hunden - eller har jag helt fel?? Om jag tänker rätt, blir han rädd o orolig o jag skyddar honom inte som jag ska göra?? Han är för övrigt en social o kelsjuk hund. Har delvis svårt med andra hanhundar, men lyder o håller sej ifrån om jag säger till.

Han blir tre år i maj. Har jag gjort något helt fel nånstans?? Har läst hundpsykologi o gått kurser, men precis nu känner jag mej bra hjälplös.
 
Jag tror att det din man gör bara förvärrar och om ni har otur så kanske eran hund blir rädd för män.

Om han är van att jobba mycket (med vallning antar jag?) och han har tagit det lugnt sedan mitten av november så tror jag att det kan vara det som är felet. Han är uttråkad helt enkelt.

En bc behöver juh tänka oehört mycket under vallning och inte ens hälften så mycket under tex ett lydnadspass.

Försök att hitta på mycket hjärngympa åt honom. Tex göm godisar på olika ställen i ett rum och låt honom söka reda på dom (brukar alltid uppskattas), lär honom olika trix osv osv.
 
Om man han aldrig har visat tendenser förr att morra så skulle jag se till att få hunden ordentligt veterinärundersökt, snarast. Kanske är det så enkelt att han har ont någonstans?

Jag tycker inte att du skall 'pjoska' med honom men inte heller ge honom stryk tills vidare. Avvisa honom istället från flocken när han inte uppför sig. Då får han inte sitta med eller vara i samma rum som er. Ge honom inte en massa kärlek och gos, spontant, utan få honom att jobba och göra sig förtjänt av det.

Vet du att speciella situationer gör honom irriterad så strukturera upp dom så att han själv slipper lösa dom.

Tyvärr har jag ingen revolutionerande lösning. Du kanske kan berätta lite mer om honom?
 
Kolla hörsel och syn på jycken.
Hur ser han ut i ögonen när han morrar? Verkar han lite "borta" i blicken?
Min jycke har gör samma sak, han kan ligga och sova när man går förbi och han börjar morra helt okontrollerat men jag har sett hans blick och han verkar inte riktigt närvarande.
Jag har löst det så att jag går ifrån hunden och gör en kraftig inkallning alternativt "fot" och då är det som det släpper och han vaknar till nästan lite generad.
Detta började han med för något år sen och nu i höst har han blivit närmast stendöv, jag har fått för mig att han hört dåligt länge och på något sätt när han blivit överraskad och då morrat.
I början tog jag också ihop hunden men jag insåg att han på något sätt var blockerad, då funkade ett kommando bättre för att bryta beteendet.
 
jag tycker att du och din man ska komma överens om hur ni vill uppfostra hunden. för en i övrigt känslig hund är det väldigt påfrestande med olika regler.
 
Tack för svaren, skönt få lite tankehjälp när det tagit helt stopp här.

Ja, han var hos veterinären i höstas, och fick sedan träffa djurtandläkaren (Torbjörn Lundström, har hand om mina hästar oxå). Han misstänkte starkt att hunden ätit något giftigt - hela normala munhålebakterierna var utslagna. Väntar ännu på svar från provet som togs, men ska ringa o säga till för nu syns det mer att han inte mår som han ska. han reagerar även på tryck över ryggen.

Nu är vi överens, min man o jag, att han får gå o lägga sej ensam, borta från oss alla när han beteer sej så. Bara gå ifrån från oss, inget mera.

Har tagit hem hästarna idag efter deras vintervila, han blev lite gladare även om de inte är särsklt vallningsbara precis. Blir mest skäll o lek.

Får göra det bästa så länge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 132
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 200
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 440
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 849
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp