Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag tror att jag skrev valfritt stimuli. med det menade jag ett för ägaren valfritt stimuli som skulle ges till hunden. men du kanske syftade på något annat? gör du det så får du gärna skriva vad så att jag får förklara det.

pavlov forskade om hundars matsmältning när han upptäckte betingningar.

"habituering, inlärningsfenomen som innebär att en regelbundet förekommande eller upprepad stimulering så småningom inte längre uppmärksammas"
-ne

pavlov märkte att hundens beteende avbetingades snabbt om det förväntade stimulit inte dök upp.
"Upphävande av en betingning genom motbetingning, utsläckning eller aversiv behandling."
-psykologiguiden

hans hundar blev vana med att det kunde ringa en klocka utan att det blev mat. avbetingad reflex.
"Enligt behaviorister så skapar stimuli i vår omgivning våra responser"
-lätt att lära (källan heter så)

"habituering, inlärningsfenomen som innebär att en regelbundet förekommande eller upprepad stimulering så småningom inte längre uppmärksammas"
-ne
och det här är skinners inlärningsteori. skinner var en framstående behavorist.
http://sv.wikipedia.org/wiki/B.F._Skinner
-wiki.

jag håller fullständigt med dig i det hela, bitandet är värst, och det kan vara av samma orsak, exempelvis aggression. men jag klickar inte direkt vad du tänkte säga med det. nog känner jag till att skällande och bitande kan ske av olika anledningar. vår vovve har det exempelvis som en reflex (eller verkar vara så då hon är så snabb med beteendet) när hon blir skrämd av att det dyker upp någon bakom ett hörn och det är mörkt. det som talar för att det är en reflex är att hon inte alls fortsätter att skälla på individen utan korrektion, samt att hon inte skäller på människor som hon sett komma tidigare. tror jag skrivit det tidigare, men numera så skäller hon mest inomhus.

...ja, och idag skällde hon på en släpvagn. men den klarade av det bra =) jag kan tom sträcka mig så långt som att hon får skälla på släpvagnar så länge det inte är någon i närheten.

vallhund: jag sa att ts inte skulle lyssna på troll om jag minns rätt *tittar ner i texten*. jo, det gjorde jag. jag sa inget specifikt troll utan skrev att man inte ska lyssna på troll. att tolka det till att rikta inlägget mot någon eller några är således en övertolkning i mitt tycke.

dock så ska jag medge att jag blev otroligt arg när någon som inte känner min hund säger att hon är en "krypande hund". det är bland dom värsta förolämpningarna jag någonsin fått höra, och jag skickade en länk till vederbörande för att den skulle se att den har fel. att säga att jag har en krypande hund är som att säga att jag är en riktigt värdelös hundägare (i mina ögon), och det reagerar jag på kraftigt. vår hund är överlycklig, hon får mer kärlek och affektion än dom allra flesta hundar, och att någon då skriver att hon är en krypande hund när den individen aldrig sett eller träffat hunden är bara förkastligt.

sen spelar det väl ingen roll hur många vändor något diskuterats, det är fortfarande i högsta grad relevant när man ska träna hundar. att bara se det negativa hos någon och inte alla väldigt bra saker är ju att missa en hel värld. jag kan ärligt säga att jag inte tror att det går att träna en hund snabbare än med behavorism (instrumentell behavorism som vi talar om). resultat kan man få omedelbart med hjälp av enbart behavorism och affektionsteori, och om någon använder sig av det framgångsrikt så ska man ju inte säga nej till det bara för att samma individ kan göra saker som är mindre lämpliga. ja, exempelvis det där fruktansvärda elhalsbandet, det är vidrigt, det håller vi nog alla med om. det vi kan tänka är istället hur många gånger han inte använt sig av ett sånt. men vi som människor är programmerade att komma ihåg saker som sticker ut, inte saker som normaltvis händer.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Vem som helst kan rapa upp faktaciteringar, det innebär inte att man begriper det. Enligt min mening begriper du inte vad detta handlar om, och det var anledningen till att jag avslutade diskussionen. Ta och gör vad vallhund skrev: sök på forumet om CM så får du så många trådar att läsa att du har sysselsättning lång tid framöver.
De flesta som vurmar för CM har sorgligt lite kunskap om hundar, hundars mentalitet och inlärning.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag tar frågan en gång till: Var någonstans står det att Pavlov var det minsta intresserad av korrigeringar, att de skulle komma 0,5 sek efter beteendet?

Betingning och motbetingning har väldigt lite med korrigering att göra.

Och hur får du ihop Skinner med haubitering? Jag frågade inte vad det betyder.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag tror inte att jag sagt att pavlov var det minsta intresserada av korrigeringar. han talade om att betingningen skedde snabbast om det blott var 50ms (ej 500ms) mellan stimuli och beteende. fortfarande så är det högintressant med just det här eftersom man med hjälp av det vet när man ska bryta ett beteende.

du frågade mig om behavorism och habituering, visst var det så? "Du får även ange källan till att haubitering skulle komma från beteendevetenskapen. Den generella beteendevetenskapen handlar om konsekvenser, som är lätta att skriva ut i text, men desto svårare att hårddra i verkligheten."
av den anledningen så skrev jag om skinners operationella betingning, där han bland annat tog upp habituering i form av hans inlärningsteori som han grundade. om jag missförstått dig så får du gärna skriva vad det är du vill ha svar på, dvs formulera om dig så ska jag svara så gott jag kan.

jag upplever däremot inte alls att det är svårt att använda sig av i verkligheten (om det var det du menade). en korrigering är ju en konsekvens som utan att vara smärtsam är en respons på ens beteende.

christensen: jag vill fortfarande att du konkret säger vad du gör med hundar i situationer som jag beskrivit, jag har sagt vad jag gör och det fungerar ypperligt. vidare så vill jag även ha en motivering till varför du vill att dina hundar ska skälla på människor och djur (om än bara en gång). som sagt så kan människor och djur bli rädda eller osäkra om det händer. barn kan bli jätteskrämda av en hund som skäller. av den anledningen så lär jag min hund att inte skälla på andra, och nu gör hon inte det heller, annat än när något dyker upp väldigt hastigt och och blir rädd (ex runt hörn).

och för att kommentera det jag skrev om att hon skällde på släpvagnen. ja, jag tycker ärligt talat att det är helt ok att hon skäller en gång åt en släpvagn då det inte finns någon i närheten, därför så korrigerade jag henne inte alls när det skedde. hon blev nog väldigt förvånad (den fanns precis bakom ett hörn) och därmed så skällde hon. hon skulle ha gjort samma sak med en människa, men i det fallet så skulle jag ha sagt hennes namn med en argare stämma, då vet hon att hon gjort fel, även om det kanske är reflexbetingat att hon skäller i såna situationer, det vet jag inte.

i övrigt så får jag skriva att jag anser att du har fel, jag begriper precis vad det här handlar om. jag studerar psykologi på ett universitet och har därmed bevis av högre instanser att jag begriper vad jag talar om. jag pratar om behavorism och affektionsteori, vilket är dom två absolut bästa skolorna som man kan dra paraleller mellan människor och hundar, och många av våra professorer pratar om hundar när dom talar om just dessa två teorier. den ena eftersom det var så man upptäckte den och den andra eftersom affekter hos hundar är lätta att läsa av. man ser om en hund är uppspelt, glad, exalterad, rädd, aggressiv (arg) ect.

skulle han vara dålig på det han gör, hur kommer det sig då att han kan dra in så mycket pengar på det? det är ju inte direkt som att lady gaga inte kan sjunga om man säger så.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

skulle han vara dålig på det han gör, hur kommer det sig då att han kan dra in så mycket pengar på det? det är ju inte direkt som att lady gaga inte kan sjunga om man säger så.

Därför att hundhållning i usa inte går att jämföra med hundhållning i skandinavien. Och därför att såna hundmänniskor vill ha snabba lösningar, de vill inte träna sina hundar.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Vilket universitet läser du på då? Jag har nämligen också läst psykologi på universitet.. Vilka kurser har ni och framförallt vilka lärare är professorer som talar om hundar? Med tanke på dina bristande kunskaper i inlärningspsykologi hoppas jag verkligen du ber dina lärare om mer information.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

universitetet skulle avslöja vart jag bodde, men jag har läst introkurs, personlighetspsykolgi samt biologisk och kognetiv psykologi. ja, och socialpsykologi, men det hör inte till sammanhanget här. nej, jag kan inte avslöja dom som arbetar där heller då det avslöjar universitetet. men universitetslektorn har i sina föreläsningar om affektteori talat om hur lätt man läser hundar och ser hur dom känner sig och dragit raka paraleller med hur människor känner sig när man gjort något tokigt. jag litar dessutom mer på universitetslektorn i ämnet psykologi än på en människa som säger att saker är fel utan att kunna motivera varför.

vart är det du fått för dig att jag missförstått inlärningspsykologi? kan du ge mig något exempel? sluta vifta med lösa påståenden och ge exempel. det kanske är du som har glömt bort eller blandat ihop saker och ting eftersom det var så länge sen du läste om dom?

jag vidarefrågar fortfarande konkreta exempel eller svar på varför du vill att hunden ska skälla och ev skrämma andra människor. är det jättesvårt att motivera ett svar eller är det för att du inte har ett bra försvar till det? jag har frågat efter det typ fem gånger nu.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

och anledningen till varför han är så stor i skandinavien och sverige är således... eh... vad? att djurhållning i sverige och djurhållning i sverige är olika saker? jag vill inte låta otrevlig när jag skriver så, men om ingen hade varit intresserad av honom här så hade vi aldrig hört talas om honom och hans program hade absolut inte matats på sjuan, tom på bästa sändningstid när det varit nya program.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

och anledningen till varför han är så stor i skandinavien och sverige är således... eh... vad? att djurhållning i sverige och djurhållning i sverige är olika saker? jag vill inte låta otrevlig när jag skriver så, men om ingen hade varit intresserad av honom här så hade vi aldrig hört talas om honom och hans program hade absolut inte matats på sjuan, tom på bästa sändningstid när det varit nya program.
Det beror enbart på att vanliga Svensson-hundägare inte förstår bättre. De saknar helt enkelt kunskap om hundar och deras mentalitet, och definitivt om vad inlärning är och hur det går till. Av någon anledning så tycker människor ofta att våld och förtryck är lämpliga metoder för att driva genom sin vilja. Beklagligt.. Jag tycker att vi borde kommit längre än så.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Vem använder våld mot sina hundar idag i sverige? Samma sak med förtryck, av det jag sett på tv så är inget av det med. elhalsbandet, som jag sett på youtube, det är misshandel, det är vi eniga om. jag upplever att du är väldigt dömande mot allmänna hundägare. jag skulle ju inte gå ut och påstå att man skulle behöva läsa utvecklingspsykologi för att uppfostra ett barn exempelvis.

så, fortfarande inga svar på mina frågor, så då tolkar jag det rakt av att du inte kan svara på dom. här är en till: vad för sorts psykologi har du läst, kursnamn och ev årtal?

Editar in, jag har läst utvecklingspsykologi med.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Vem använder våld mot sina hundar idag i sverige? Samma sak med förtryck, av det jag sett på tv så är inget av det med. elhalsbandet, som jag sett på youtube, det är misshandel, det är vi eniga om. jag upplever att du är väldigt dömande mot allmänna hundägare. jag skulle ju inte gå ut och påstå att man skulle behöva läsa utvecklingspsykologi för att uppfostra ett barn exempelvis.
Så du tycker att Ceasar Milan är en bra hundtränare trots att du klassar det du ser i klippet som misshandel?
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

absolut!

jag tror att jag skrev tidigare att vi människor har en inbygd mekanism att komma ihåg avvikande saker. CM har använt sig av ett elhalsband i... hur många gånger kontra hur många hundar han har hjälpt?
ser man den formeln så blir det (såvitt jag vet) en väldigt hög andel hundar som inte fått elhalsband som behandling.

har han använt sig av det en gång eller ett dussin, någon som vet? till saken hör det att det är väldigt sällsynt iaf då jag aldrig sett det på tv. det är säkert närmare en gång än dussin, en ren gissning.

har han hjälpt 100 hundar och 99 av dom inte blivit behandlade med elstötar så kommer vi i vilket fall som helst ihåg en hund, den som fick elstötar, inte dom 99 som inte fick det utan fick annan bra hjälp istället.

även om majoriteten hade fått elchocker så skulle jag säga att han KAN vara en bra hundtränare. detta motiverar jag eftersom han talar om saker som finns bland vildhundar. han säger hur viktigt det är med motion och hur man kan dämpa exempelvis tuggande eller grävande beteenden med motion. han säger hur viktigt det är att ha bra timeing när man ger korrektioner till hundar och han förklarar även hur man ska läsa hundars känslor.

inget att det här (och mycket annat bra med honom) verkar läggas på minnet, utan det man kommer ihåg är den där ensamma hunden som fått elstötar.

jag är strikt emot elstötar eller halsband som sticker in saker i halsen på hundar, jag anser inte att det ska behövas för att lära en hund någonting, det går med andra metoder. men jag anser att näst intill allt annat han gör är otroligt bra, och han har revolutionerat hundhantering till det bättre.

att dra en direkt paralell till både min och ts hund så har hans teori om korrektioner som beteendebrytning fungerat klockrent, likaså när man ska berömma hunden. han menar att diciplin ska gå före affektion, och där är jag... hjärtat säger att dom kan finnas samtidigt, men jag tror faktiskt att det inte är bra att ge affektion till en skogstokig hund. jag har ett exempel på vovve som skulle behöva mer diciplin då den bara fick kärlek när den kom, men det skriver jag om en annan gång (citerar ett mailsvar), nu ska det bakas chokladmuffins!
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Det där finner jag ganska skrämmande om jag ska vara ärlig. Men så tycker jag inte heller att målet helgar medlen. I min värld vägs inte det dåliga han gör upp av de få bra saker han säger. Ta ex. motion, hur många hundtränare i Sverige tycker inte att motion är viktigt? Varför inte välja att att lyssna på en hundtränare som aldrig misshandlar hunden, inte ens 1 gång av hundra? För mig är det som att påstå att ett informationssida är bra eftersom bara hälften av informationen är fel. Eller att jag skulle vara en bra flickvän om jag bara misshandlat en av mina pojkvänner. Jag är ledsen men det du skriver är för mig helt och hållet obegripligt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

och anledningen till varför han är så stor i skandinavien och sverige är således... eh... vad? att djurhållning i sverige och djurhållning i sverige är olika saker? jag vill inte låta otrevlig när jag skriver så, men om ingen hade varit intresserad av honom här så hade vi aldrig hört talas om honom och hans program hade absolut inte matats på sjuan, tom på bästa sändningstid när det varit nya program.

Meeenn Öööhhhh, du är på Bukefalos Hund nu....där eliten samlas :angel:

Här är alla bättre än någon annan som håller på med hundar, oftast samma människor :idea:

Bara för att du gillar CM så måste du köpa ALLT han gör ...det är bara svart o vitt här ser du ...så lycka till...du kan lika gärna prata med en vägg .
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

det är ju inte direkt som att lady gaga inte kan sjunga om man säger så.

Mjaa, fast det där är väl subjektivt.
Kent och Dido tjänar säkert också en del pengar, men det skär i mitt huvud när jag hör dem och jag skulle definitivt inte säga att t ex Kent har en bra sångröst.

Likadant garanterar jag att många människor anser att de artister jag lyssnar på är djävulens avkomma helt utan talang, men i mina öron är det fantastiskt.

Detsamma gäller väl hundtränare. En person är inte bra el. dålig i ALLAS ögon bara för att han/hon tjänar mycket pengar. En person jag tycker är jätteskicklig med hundar kanske du tycker har helt fel, etc.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Ironi åt höger och vänster så jag vet inte riktigt vad du menar. men jag köper inte allt hsn säger eller gör, bara den övervägande bra delen.

Till viva: alla har gjort något fel någon gång. Du har säkert råkat kasta något eller slagit någon pojkvän (eller flickvän, så vi säger partner) någon gång, men det gör inte att du behöver vara en dålig flickvän iaf.

jag lyssnar gärna på någon som är lika bra som cm, men i tex det där brittiska hundprogrammet its me or the dog så anser jag att hon är fel ute i för mycket, varpå jag går tillbaka till milans fungerande auktoritära inlärning
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

jag lyssnar gärna på någon som är lika bra som cm, men i tex det där brittiska hundprogrammet its me or the dog så anser jag att hon är fel ute i för mycket, varpå jag går tillbaka till milans fungerande auktoritära inlärning

Och jag ser 100 gånger hellre på Victoria som lär ut positiv förstärkning som är mycket enklare för iaf 80% av Sveriges hundägare att förstå sig på och göra rätt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Då hoppas jag att du är medveten om skillnaden mellan att vara auktoritär, och på att vara en auktoritet. Personligen tycker jag att det är skrämmande med någon som är så fanatisk att den personen köper misshandel av djur för att det är CM som gör det. För övrigt undrar jag var du läser psykologi? Jag trodde du går på gymnasiet?
I inlärningspsykologi så lär man sig (på Universitetet) att positivt straff har en mängd bieffekter som gör att man bör välja andra sätt att träna (i det här fallet människor). Jag kan inte se att djur skulle behöva tränas annorlunda. Trots allt är det ju människan som ska ha det största förståndet, även om jag misströstar emellanåt. (tillexempel när jag läser valda inlägg i den här tråden).
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Till viva: alla har gjort något fel någon gång. Du har säkert råkat kasta något eller slagit någon pojkvän (eller flickvän, så vi säger partner) någon gång, men det gör inte att du behöver vara en dålig flickvän iaf.

jag lyssnar gärna på någon som är lika bra som cm, men i tex det där brittiska hundprogrammet its me or the dog så anser jag att hon är fel ute i för mycket, varpå jag går tillbaka till milans fungerande auktoritära inlärning
Nej, jag har aldrig råkat slå min partner eller kastat saker på denne. Oavsett är det knappast samma sak att göra ett misstag, inse misstaget och inte göra om det som att aktivt använda el och stackel på hundar. Att göra samma sak om och om igen kan knappast klassas som misstag. Därmed inte sagt att hans metoder inte fungerar, bara att det finns andra metoder som fungerar lika bra eller bättre där ingen hund behöver utstå misshandel.

Det finns massor av intressanta studier och träningsmetoder att läsa om på nätet. Annars rekommenderar jag att gå kurs hos någon vettig instruktör, väldigt roligt och givande! Allt är inte bra för att det går på TV vet du och allt bra går inte på TV. När det gäller hundträning bör man se längre än soffan men tyvärr är det allt för många hundägare som hämtar sin information därifrån.

Vill hemskt gärna se på TV kan jag dock rekommendera detta föredrag: http://urplay.se/162012
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Vad gulligt, du har läst/läser enstaka kurser o anser dig då ha "bevis av högre instanser att jag begriper vad jag talar om."

Själv har jag läst till det som då hette B psykolog på Stockholms universitet o senare de 2 sista åren på psykologprogrammet, motsvarande PEG på samma ställe, o där står inte behaviorismen högt i kurs.
För mig verkar det som du har vissa grundläggande kunskaper, som du inte lyckats integrera o svänger dig med en terminologi som du inte behärskar o tror att du kan allt för att du nosat på ett ämne.

Att CM är stor beror på att han är fotogenique o har ett helvetes bra PR team bakom sig.
Du som säger dig vurma för vetenskap o utbildning, kan du beskriva CMs utbildning o vilka teorier han, enligt sig själv, arbetar efter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp