Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Fast han använder väl el på rätt många hundar, men vi i sverige har väl valt att klippa bort det i avsnitten då det inte är förenligt med svensk lag. Rätta mig gärna om jag har fel, då tar jag tillbaka påståendet. Har även för mig att han "elar in" ljudet schh för att hunden ska bryta då ljudet görs... Stackel ser man ju i var och varannat avsnitt och även det där halsbandet som han själv har konstruerat. Som trycker på nerverna i nacken. Vilket om jag inte missminner mig även använts som torteringsmetod på människor....

Hela CM´s metod går ju faktiskt ut på att straffa/korrigera eller vad man nu än väljer att kalla det så pass mycket att hunden inte vågar göra om det som vi inte vill. Inte ett bra träningssätt enligt mig. Dominansblabbet är ju också "kul".

Vissa saker som CM gör kan jag hålla med om är bra, men det gör honom egentligen inte till en bra hundtränare. Speciellt inte här i sverige. Att han har blivit populär på tv är väl för att sån tv säljer "omöjliga" hundar och så kommer en person dit och helt magiskt fixar problemen.

Hans snack om motion till amerikanarna är ju superbra. Men är man i sverige så finns det inte en enda hundtränare som skulle säga att fysisk OCH mental aktivering inte är viktigt för att få hundar som fungerar, trivs och mår bra. Det är en självklarhet.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Till viva: alla har gjort något fel någon gång. Du har säkert råkat kasta något eller slagit någon pojkvän (eller flickvän, så vi säger partner) någon gång, men det gör inte att du behöver vara en dålig flickvän iaf.

Men va?
Jag har råkat kasta ett cigarettpaket rätt i pannan på min sambo en gång; jag skulle kasta det till honom, kastade visst dåligt och han missade. Jag har också råkat trampa min hund lite lätt i huvudet en gång när jag skulle resa mig från soffan och inte visste att hon låg vid mina fötter.

Är det så du menar? Eller menar du att man liksom skulle råka bli förbannad och slå sin partner någon gång? Hade min sambo kastat något på mig med flit hade jag inte alls tyckt att han varit speciellt charmant. Jag hade också sett mig själv som en mycket dålig hundägare om jag blev arg och "råkade" trampa min hund i ansiktet.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

en massa strunt om att folk börjar angripa mig personligen nu, istället för att svara på frågor. nej, jag läser på universitet. jag skrev vad jag läst och varför jag inte skriver vilket universitet. att morot fungerar bättre än bestraffning är grundläggande. men det du verkligen inte verkar förstå är att en korrigering och en bestraffning är två väldigt olika saker. förstår du inte det så tror jag att jag ska sluta skriva till dig eller läsa det du svammlar om. sen så är det nog inte svårt för dig som är så otroligt superutbildad att räkna ut att om man både använder korrigering och morot (det jag föreslagit TS) så får man en långt mycket snabbare effekt. läs det jag skriver. så svårt kan det inte vara att göra.

eller, jag ska göra det såvida du inte någon gång kan svara på varför du vill att hundar ska skälla och eventuellt skrämma människor. är det så svårt att svara på, du skrev klart och tydligt att det är bra att hunden skäller en gång. motivera nu.

vallhund: då jag har betyg i universitetskurser samt att jag även har en lägre yrkesutbildning i ämnet gör att jag har betydligt mer och längre utbildning än dom flesta här inne.
berätta, vad är det jag inte förstår. skriv vad jag inte begriper så ska jag förklara det för dig. sen kan du googla det och se så att det är rätt.
*gullpluffsen*

Cm arbetar med grunden i beteendet som hundar har och grundförståelse i behavorism och affektteori. jag har skrivit det 200 gånger nu, kan någon läsa det jag skriver här innne? seriöst, många verkar inte kunna läsa mer än enstaka meningar åt gången. behavorism behavorism behavorism. affektteori affektteori affektteori. såg du det nu eller behöver jag fortsätta skriva det som jag skrivit i fem sidor?

linnsan: njae, jag håller inte riktigt med. han menar att diciplin går före kärlek till hunden, och han är kärleksfull och belönar hundar när dom har diciplin. det han säger (om jag minns rätt) är att det är diciplin och en sak till innan man visar affektion till hunden. på så sätt så bestraffar han bara inte hundar.

sörlar: det var väl lite fel av dig att kasta den på honom i pannan, men du är ingen dålig människa för det. det blev fel men det är inte hemskt iaf.

det jag säger är att människor kan göra fel, men det behöver inte betyda att allt den individen gör är fel.

så sluta svammla i tråden nu, skriv svar på mina frågor så svarar jag. det är långt mycket mer kontruktivt än att ni säger: "bläbläblä, du har fel men jag har själv ingen aning om varför. alla andra tycker det, så det gör jag också"

kom igen, konkretisera lite. ni är tydligen alla universitetare sedan 200 år tillbaka, då kan det omöjligen vara så svårt att göra något konkret. eller göra ett exempel analogt.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Men va?
Jag har råkat kasta ett cigarettpaket rätt i pannan på min sambo en gång; jag skulle kasta det till honom, kastade visst dåligt och han missade. Jag har också råkat trampa min hund lite lätt i huvudet en gång när jag skulle resa mig från soffan och inte visste att hon låg vid mina fötter.
Rättelse, om det är detta som menas med råkat kasta/slå är det mycket möjligt att det har hänt. Inget jag kan påminna mig om med en partner men jag har ex. sparkat min mamma rätt hårt på smalbenet en gång när jag drömde och vi sov i husvagnen.

Ser dock inte hur det är jämförbart med det som händer i klippet. Det är inte så att man snubblar och av misstag råkar halsbandet hamna runt hundens hals, sen glömmer man bort att ta av det och när hunden sedan tittar på katten kommer men helt utan mening åt knappen som ger hunden en stöt. :angel:

Det är snarare en medveten handling och nej, har aldrig medvetet slagit en partner.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Tips i all välmening, om man nu vill vara hemlig: Allt som skrivs på internet finns kvar internet, det gäller även internetforum. Vet man var du bor är det knappast hjärnkirurgi att lista ut vilket Universitet det handlar om.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

sörlar: det var väl lite fel av dig att kasta den på honom i pannan, men du är ingen dålig människa för det. det blev fel men det är inte hemskt iaf.

Fast du svarar ju inte på min fråga.
I min värld är det en rätt gedigen skillnad på en olycka (t ex att jag kastade paketet mellan ögonen på honom el. råkade trampa på min hunds huvud) och att slå eller kasta någonting på någon med flit, t ex om jag hade blivit arg på min hund och stampat henne i huvudet eller min sambo blivit arg på mig och kastat ett glas mellan ögonen på mig.

Jag undrade vilket av det du menade; för vi måste väl ändå i alla fall vara överrens om att det är skillnad?

Som sagt; Japp, jag har råkat kasta någonting på min sambo. Men nej, jag har aldrig slagit el. kastat någonting på honom med flit. Inte heller skulle jag komma på tanken att med vilje ställa mig på min hunds huvud.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag börjar bli less på att svammla nu så jag skriver såhär:

Jag fortsätter enbart att svara till dom som fakiskt kan föra en dialog (ej att förknippas med monolog). frågar ni mig en sak och jag svarar samt ställer en motfråga som ni inte svarar på så kommer jag inte replikera. att tala till någon som bara kan föra monologer är meningslöst.

Ytterligare en sak: jag är den enda som konkret har hjälpt ts här inne. Räck upp handen den som konkret hjälpt ts alls.
ingen? Varför? Ni är här.för att ifrågasätta den enda som hjälpt ts, ni riktar anklagelser men kan inte på något sätt konkretisera dessa. förstår ni vad ordet betyder eller för ni enbart monologer momot mig för att vara på rätt sida?

När jag frågar något, svara. jag vill exempelvis mer än gärna veta varför man ska riskera att skrämma andra med sin hund genom att lära den skälla en gång på dom den möter. fram tills att ett svar dyker upp så ignorerar jag individerna i fråga. Jag vet inte varför så gott som alla verkar ignorera mina frågor och välja att inte läsa mina svar, men gör det innan ni ställer samma fråga om och om igen. lär er läsa hela inlägg. how hard can it be?

Eller ännu bättre; ge ts konkret hjälp. Det verkar ju bara vara jag som kan ge det. alla andra här inne verkar ju bara kunna läsa en bok, citera och sen inte ha en aning om hur man använder sig av den så kallade kunskapen när man ska hantera en hund. hjälp ts nu. mina metoder är ju uppenbarligen rentav skadliga för hennes hundar eftersom dom används av världens mest kända hundtränare. det jag tipsar om verkar ju enl många leda till en livrädd hund.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Nej, det är lätt att lista ut, men det krävs iaf att man kan följa en röd tråd. är man så "skarp" kan man även ta reda på vilken lektor som pratat om hundar i sina föreläsningar. Men absolut, jag är väl medveten om att det inte är svårt att hitta någon på nätet. jag är inte här för att vara hemlig, jag är här för att ts behövde.hjälp, och det har hon fått av mig.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag fortsätter enbart att svara till dom som fakiskt kan föra en dialog (ej att förknippas med monolog). frågar ni mig en sak och jag svarar samt ställer en motfråga som ni inte svarar på så kommer jag inte replikera. att tala till någon som bara kan föra monologer är meningslöst.

Det är ju tråkigt att du upplever massa svammel, men helt ärligt svarar du ju inte på frågor själv.
Jag har knappast hållit någon monolog el. ignorerat dina frågor (du har inte frågat mig något); däremot har du inte svarat på min enkla fråga. I två inlägg har jag frågat vad du menar, för att jag ska kunna svara dig och för att undvika missförstånd, men nä, du svarar inte.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Känn dig absolut inte träffad om du inte fått frågor att svara på, då var inlägget inte.riktat åt dig.
Det jag menar är att om en individ har använt sig eller gjort något dåligt en gång så ska man inte för.den skullen förkasta allt bra. låt mig ta ett bra exempel:

Man har nu kommit fram till att det finns en partikel som är snabbare än ljuset (om jag minns rätt). Einstein hade därmed fel. men då all kärnfysik är grundat på hans teorier och det fungerar så ska vi inte kasta allt han kommit fram till. Något som var fel men resten verkar vara rätt. så låt oss använda oss av det korrekta.

Hoppas det svarade på din fråga bättre, exemplet går att dra rakt över till diskutionen om att cm använt sig av en metod som alla tycker är dålig men resterande av det han gör.fungerar väldigt bra. eller, iaf det jag sett att han gör, beteendebrytning hos hundar och ledarskap hos människor (människan har sista ordet).
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Fast på vilket sätt är CM bra? Jag har inte riktigt förstått det.

Och jag tycker de andra har kommit med bra tips, dock så var det ju jag själv som frågade efter skvaller och vattnet. Vilket jag även kommer fortsätta med, sålänge det går bra förstått.

Jag vill däremot säga att jag inte är emot all typ av korrigering. Men att använda korrigering för att få hunden så kuvad att den inte vågar göra annat och inte använda sig av belöning vid rätt beteénde är för mig obegripligt.


*KL*

Jag får lägre och lägre förtroende för personer som är utbildade. Hur ska man egentligen kunna veta att de är bra? Instruktören som tyckte jag skulle slita i honom så han lyssnade är samma som skulle korrigera min lilla när han blev rädd för henne. Så varför är jag förvånad egentligen?

Imorgon är det träning igen, ska bli intressant att se hur det går. Kanske jag kan få lite film på det också.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag får lägre och lägre förtroende för personer som är utbildade. Hur ska man egentligen kunna veta att de är bra?

Jag tror att man helt enkelt måste pröva sig fram; reflektera och sålla ut och på så sätt bygga någon slags egen "linje" att köra efter - men samtidigt vara öppen för nya infallsvinklar då problem ju kanske inte löses om man jobbar på samma sätt som när de uppstod.
Och att inte göra saker som man inte känner känns okej; det är nummer 1 tycker jag, även om det kanske är svårt att sätta sig emot en väldigt erfaren tränare så måste ändå det viktigaste vara att du känner dig okej med tipsen du får. Du ska inte behöva åka från en tränare och känna dig illa berörd över det som blivit gjort med din hund.

Själv blir jag inspirerad av t ex Svartberg. Där finns det som jag tror är bra nycklar till en fin relation; trygghet, samarbete och bestämmande. Han känns som "en gyllene medelväg" och det tilltalar mig.

Det är nog helt enkelt bara att lyssna på mååånga personer för att sedan pröva sig fram; både människor och hundar är ju individer.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jo visst är det ju så, men det känns ju som det svåra är att hitta bra tränare. Tyckte att denna tränaren verkade bra förra våren, men nu tycker jag inte alls det. Tex nu så skulle jag bara klappa honom Liiiite över huvudet när han skötte sig. Om jag strök honom över bringa och bröst så vevade jag upp honom för att det är där de sexuella zonerna finns. Aldrig hört talas om att man skruvar upp en hund av att stryka de på bröstet:confused: Och förra vååren skulle jag stryka honom över bröstet så han lugnade sig... Och då fick jag knappt ta i hunden.

Och så påpekade hon hela tiden när jag sa att vattnet har änsålänge funkat super att "ja, tills han slutar bry sig och bara kollar på dig och säger "spruta du".. Men anledningen till vattenduschen är ju inte att straffa utan avleda så han kommer av sig och då även belöna, så han istället tycker jag är trevlig och rolig att jobba med.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag upplever att cm är bra eftersom han integrerar hundens psyke hos människan och låter oss förstå hur hunden fungerar, mycket genom ett behavoristiskt synsätt, vilket är jättebra hos djur och även hos människor (man lär människor göra saker dom mår bra av för att få dom att må bra).

Där håller jag med.dig. jag skulle inte heller korrigera en kuvad hund. jag tror att folk missuppfattat mig rätt ordentligt.där. min hund vet att den inte får skällla. om den skulle fortsätta att skälla på någon så skulle jag (använder inget vatten) böja mig ner för att peta till den (jag gör det inte med foten då det är svårare att kontrollera kraften och jag vill inte råka knuffa för hårt eller på fel ställe). när jag böjer mig ner så vet hon att det hon gjort är fel och visar att hon vet det med kroppsspråket. då får hon ingen korrigering eftersom hon vet att det blev fel. nu har hon dock helt slutat skälla flera gånger på saker och det är det jag velat då jag inte vill skrämma någon. skäller hon en gång för att hon blir överraskad så säger jag hennes namn, det räcker för att hon ska ignorera det överraskande momentet. men jag har nog aldrig korrigerat henne när hon visat att hon vet att hon gjort fel, det tillför henne inget då hon vet att beteendet blev fel.

Samma sak med belöning. 1/3 av all hennes mat får hon via belöningar. ute är det doggy foder när hon gör rätt tillsammans med en len stämma, och inne kan det vara allt möjligt. kött är hennes favorit, så det brukar jag ge henne så ofta det går, hon älskar det. Dock så får hon göra något för det, oftast ställa sig på två ben, det är ett sött trick för henne. hon kan även få lägga sig eller sitta eller vad som helst, men något lätt. moroten är effektivare än piskan, men jag vill se det som att jag använder både beröm och korrigering för snabbare resultat. nu har hon exempelvis inte behövt en enda korrigering på två veckor, vilket betyder att hon bara får beröm.

Att slita i hunden fungerar lite sämre, tror att det berodde på att hundar inte sliter i varandra när dom korrigerar om jag minns rätt. hundar tar i varandra, att stöta med fingrar eller hand är mer likt det hundar gör på varandra.

Ta jättegärna och filma, det hade varit jättekul att se hur hundarna berer sig nu kontra beskrivningen när du gjorde tråden för några dagar sen. det hade även varit kul att se hundarna i samspel med varandra, du hade ju problemet att ena jagade upp den andra tidigare. räckte det med att bryta den lillas uppjagande för att den större skulle få ett bra beteende vid möte?
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

En liten sak till som är vikig i sammanhanget är att cm och alla andra har teorier på hur hundar fungerar och teorierna har alla visat sig ha någon form av verkan. men då det inte går att sätta sig in i en hunds tänkande så stannar det vid teorier. enl ex popper så är allt teorier och absolut inget går att bevisa, vetenskapligt så ska allt bara kunna motbevisas. motbevisas något så revideras eller förkastas teorin. Vad jag anser är bra med cm's metoder är att han använder sig av liknande beteende som vildhundar har när det gäller exempelvis ledarskap (det du uttryckte dig som att du och dina hundar var partners men att du har sista ordet, vilket jag håller med dig om.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Jag orkar inte diskutera CM just nu, så hoppar över det.

Jag har änsålänge inte haft några möten med hundar, tyvärr så händer det sällan så vi får alldeles för få tillfällen att träna egentligen.

Vi har ju sett två hundar iaf och då bröt jag bägge med vattnet och sen gav dem godisar, vid andra tillfället när vi såg hunden så var lilla redan framme vid mig när jag började prassla med påsen som godiset är i. Men vi får se hur det går i fortsättningen. Förhoppningsvis går det framåt iaf :)

Film är kul. Synd att jag inte filmade sist. Tränade för första gången BH:t och det gick superbra.
Ska nog se om jag hittar klicker i butiken här, så kan jag ha med den på träningen imon.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Fast skillnaden är ju att hundarna inte ser oss som hundar. Och hundar bestämmer knappast över varandra heller. Vi har ju en helt annan relation till våra hundar än vad de har till varandra. Av mina två hundar så är det den stora som är högst i rang (eller vad man ska kalla det) och han har aldrig någonsin tryckt ner eller på ngt sätt dominerat den lilla. Anledningen till att han är högst är för att han är tryggast.

CM har ju bara tänket dominans i sina handlingar. Vilket är väldigt fel. Finns en massa att läsa som motbevisar hans teorier.

Har tex aldrig sett en hanhundsaggressiv hund ogilla män eller en tikaggressiv ogilla kvinnor. Om man nu ska tänka att hundar ser på oss som de ser på hundar.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Och även om det är vi som bestämmer vad hundarna får och inte får göra, så är det inte säkert att hundarna behöver tänka att vi är ledaren, utan snarare att det beteéndet lönar sig så det vill jag göra! Inte: min ledare säger det så då gör jag det.
 
Sv: Problem vid hundmöten *långt*

Förslagsvis tar man reda på vad tränaren/instruktören har för utbildning, själv håller jag mig till folk som är utbildade hos Hundutbildningsgruppen o ev canis.se, förutom de so jag träffat själv o känner förtroende för, referenser är oxå bra att ta om man är osäker.
Anonyma svamlare på nätet skall man akta sig för.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 601
Senast: alicegard
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp