Bukefalos 28 år!

Problem vid kastrering? (långt)

D

Desert_Wind

Hur vanligt är det att hästarna får problem vid kastrering?

Jag lät kastrera min 2 åriga arab. Han är en otursförföljd liten rackare som har överlevt skallbasfraktur och diverse andra katastrofer.

DV kom ut och gjorde ingreppet i stallet och hästen stod lugnt och fint. OOOPS sa vet. Nu hände något. Skalpellen slant och han skar av en ven.. Blodet forsade i ca 20 min innan vi fick stopp på det mhja tryck. Att sy eller klämma gick inte.

Hästen stod helt blickstilla tills efter ca 15 min. Då ramlade han ihop med frambenen och fick sår på kotorna. Vi fick lyfta upp honom.

I och med att han hade en ven avskuren ( vet tog på sig ansvaret) så fick han inte gå på smärstillande och avsvällande. Det är även blodförtunnande och kan göra att venen går upp igen. Detta var nu en vecka sedan. I två dagar efteråt såg allt bra ut. Hästen mådde hur bra som helst, ingen feber eller några andra tecken. Jag fick undersöka och göra rent. Men i lördags så kunde man tro att han hade stoppat in en handboll i skapet. Då skrev vet ut Finadyne och vi har nu kört i 4 dagar.

Det har svällt av pyttelite men nu ser man att det kommer var innifrån. Alltså inte sårkanten den ser fin ut. Han har haft jätteont så göra rent har varit en fara för livet sen i lördags. Men nu har jag fått känna och tvätta lite. Det är inte lika spännt och hettar inte längre. Men dock har han liten feber, 38.1 grader. Har legat på mellan 36,7-37,5 under denna tid. Då är ändå Finadynet lite nedsättande.
Ringde vet och han skrev ut Penovet - antibiotika för fem dagar.

Har ni haft liknade problem? Hur löste det sig och hur lång tid tog det? Tycker inte att jag har gjort något fel men på något sätt så råkar denna hästen alltid ut för "komplikationer" vare sig det gäller sommarbete som han kommer hem från alldeles full med mask och infekterade sår samt mugg x 4 ben. Misstänkt benbrott och en skallbasfraktur. Han har inga men efter dessa resor men matte som är 23 har gråa hår ( ja det är sant) och frisören fnissar. Jag önskar det var ett stoföl i stället....

Snälla berätta om era erfarenheter?
 
Jag antar att du rör på honom ordentligt, om det nu går pga blodkärlet.
Att de svullnar upp rejält är inte så ovanligt, se bara till att hålla efter så det kan rinna ur såret.
 
Hej
Det du beskriver låter som en sårinfektion, en relativt vanlig komplikation efter kastration av häst, och har troligen inte med fadäsen vid själva ingreppet att göra.

Problemet uppstår vanligen då hästen rör sig för lite efter ingreppet varvid hudsåret läker för snabbt och förhindrar dränage av vätska från sårhålan. Blod och annat smet stängs alltså in och bildar en böld. Behandling med antibiotika och antiinflammatoriskt är nog bra, men vad som brukar vara krävas är att man öppnar upp såret igen. Antingen går veterinären in med en peang eller med en handskbeklädd hand. Ingreppet är mycket riktigt förenat med livsfara, men brukar gå snabbt och hästen blir synbart lättat när ett antal liter var runnit ut på stallgolvet.

Alltså, inte ovanligt, men en dränering krävs. Viss risk för sk funukulit, dvs en infektion i sädessträngen som kan vandra uppåt. I dessa fall kan man bli tvungen att söva hästen och upprepa kastrationsproceduren fast en liten bit högre upp på sädessträngsstumpen.

Min skäckponny fick en likadan infektion i våras. Den var ganska segdragen och jag var tvungen att dränera ett antal gånger. Under hela sommaren kvarstod en svullnad i funikelstumpen, men den har tack och lov lagt sig nu.
 
Ja som du säger - att röra på hästen. Tyvärr var han ju tvungen att ta det lugnt pga venen och fick stå i box över natten och pyttehage på dagen första dygnen. Motion för hand brukar vara superlätt med den hästen, vi är ute och springer km efter km tillsammans. Men nu med all överskottsenergi så är han fullkomligt oregerlig. Nu går han i stor hage och jag busar ganska mycket med dem då ( fotboll)

Kanske inte så dumt att öppna upp igen. Men såret är ju öppet och det rinner lite sårvätska. Det blev ju ett ganska stort "hål". Svullnaden har ju trillat framåt så om jag "knådar" där så rör sig allt innuti. Han verkar faktiskt gilla det....

Funukilit vore ju inte så kul. Ska ringa vet i morgon och höra. Har ju ändå terroriserat honom ganska mycket. Men som du säger förenat med livsfara - det kan han gott ha för han utsatte ju min totto för det..... nej han gjorde så gott han kunde, saker händer. men någon måste man få svära över....

jag önskar bara att allt vore normalt med denna häst..... :smirk:

Tack för ditt utförliga svar. Sedan om jag kan sova är en annan sak.
 
Bölden MÅSTE dräneras. Det lär finnas åtskilliga litrar därinne som måste ha ett större hål för att komma ut. Den sårvätska du ser härrör förmodligen från själva operationsåret, varet innanför kommer ändå inte ut.

Andra orsaker till svullnad (som säkert också kommer att ge dig mardrömmar) är naturligtvis tarmframfall via inguinalkanalen. Jag tycker att din veterinär ska få arslet ur vagnen och åka ut och titta på hästen!

Sov så gott du kan och LYCKA TILL!
 
Jo då, nog har min haft svullen pung, feber, obetydligt eget dränage m.m.

Han stod tyvärr inne natten efter ingreppet, dagen därpå STOR svullnad :eek:, ut och gå, gå ,gå inte hände det mycket inte, han går på lösdrift och rörde sig hela dagarna utöver våra försök till raska promenader. Enda gången det rann ur skapligt var när han sov och klämde pungen mellan sina ben :confused:.

Det blev feber efter fyra dagar, in med antibiotika och finadyne i fem dagar. Svullnaden gick ner MYCKET långsamt, ena sidan läkte fint, den andra var svår och bökig vid ingreppet då hans sträng var så tjock så den fick öppnas igen, men inte rann det mer för det.
Så efter några veckor blev det bl.prover och tio dagarskur med finadyn och antibiotika igen p.g.a. misstänkt funikulit :crazy:, han var tjock och svullen i strängen hela vägen ner och upp och så hade strängen nu tittat ut genom såret. Vänta och åter vänta, provsvaren UA inget hände, efter ytterligare några veckor blev det ultraljud men det var också UA. Då gav vi upp och tiden gick. Han har mått bra ingen feber eller annat skumt, men strängen som tittade ut kröp ej upp genom sårhålet utan klämdes fast mellan kanterna och har varat sig hela tiden :devil:

Nu tre månader senare har de precis skurit bort den lilla knölen, allt såg fint ut och det var friskt och rent och inget mer var sedan den försvann och det läker fint.

MEN, han är fortfarande svullen om stängen och den har inte gott tillbaks, de kan inte utesluta att det sitter varproppar fast ingenting visar på att så skulle vara fallet under hela utredningens gång så nu väntar vi och hoppas på att den skall gå tillbaks efter att knölen togs bort.
Jag tycker mig känna en anings minskning av strängen, men det kan ju vara önsketänkande.

Så se till att ha koll på "din" pung för de kan bli frunktansvärda att ha att göra med och svindyra :cry:

Hoppas det går bättre för dig.
MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 408
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 128
Senast: trollmamma
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 378
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 479
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp