Bukefalos 28 år!

Problem vid longering, vad ska jag göra?

Suzette

Trådstartare
Hej!

Mitt lilla sto är kort och gott lite svår att longera. Hon har stått i sjukhage nu sedan i juli pga inflammation i hoven, men blev friskförklarad för ca 1,5 månad sedan så jag har skrittat henne sedan dess (hon går fortfarande i sjukhage dock). Hon är extremt pigg och har mycket energi.

Jag köpte henne i somras och enligt förra ägaren "gick det inte att longera", för "hon attackerade". Jag märkte när jag skulle longera henne att hon inte riktigt ville som jag ville, men någon attack har jag ännu inte märkt av, haha. Dock så vänder hon sig mot mig (ja, så att jag måste springa runt henne för att kunna få henne att fortsätta gå runt mig) ofta och protesterar. Ibland får hon även små "ryck" precis när hon stannat, hoppar rätt upp i luften, stegrar och/eller sparkar bakut. Dock inte nära mig och inte med öronen bakåt, men det är ändå nog för att göra mig lite osäker. Ikväll longerade jag bara i skritt, helt lugnt och fint men ändå stannade hon någon gång och flög i luften. Ibland går hon jättefint flera varv innan hon protesterar. När jag sist var på kliniken och longerade henne i trav så sparkade hon bakut mot mig (dock på långt avstånd och verkligen ingen helhjärtat spark, men ändå).

Vad kan detta bero på? Hon är inte arg och hon verkar inte ha ont någonstans, hon verkar bara frustrerad. Kan det vara så att det är överskottsenergin som gör sitt? Hon står som sagt i sjukhage och har inte fått galoppera på ett halvår nu, och hon är normalt sett otroligt energisk vilket praktiskt taget gör henne till en tickande bomb. Det är inget jag är orolig för när jag sitter på henne, det kan jag hantera. Det är just longeringen som jag inte känner är riktigt säkert.

Vad tycker ni jag ska göra? Tror ni det handlar om att hon inte är van vid longering så att jag bara ska fortsätta i skritt tills hon förstår vad jag vill att hon ska göra? Eller tror ni att jag gör fel på något vis? Jag vet inte, men jag tror inte att det har med mig att göra personligen eftersom ingen kan longera henne :/ Känner mig lite nere, läste någonstans att om man inte kan longera sin häst så känner hästen inte respekt för en, vilket jag känner att hon har. Långt inlägg, men hoppas att någon vill hjälpa mig.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Nu spekulerar jag bara:

Om hon enbart visar sådana här tendenser vid longering, alltså inte sparkar vid annan hantering, så är det i mina ögon kopplat till just longeringen. Försök ta reda på vad som hänt när hon blev "in-longerad". Blev det något knas där?
För det låter som att hästen inte riktigt förstår uppgiften.
Man kan sätta ut hopp-pluttar i fyra hörn så hästen har ett riktmärke att följa. Förstår de ändå inte kan man bygga runt med bommar (Hästen på utsidan av en stor longerruta, du på insidan).
En del hästar kan uppleva longerpisken som lite otäck. Om du använder en sån, prova att byta till ex en dressyrpisk (eller inget alls om det funkar).

Kör du på i skritt tills ni känner er trygga. Ta sen trav kortare stunder men bryt av när du ser att hon blir laddad så ska det här lösa sig ska du se.

Och det är uttrycket att hästen inte respekterar en om den inte går att longera kan du slänga på närmaste gödselstack. Det handlar om korrekt inlärning och tålamod, inget annat.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Vad jag har förstått så blev förra ägaren rädd när hästen började "attackera" som hon påstod att den gjorde, och slutade longera med motiveringen att "det går inte, hon är farlig". På samma vis slutade hon att öva på galoppen vid inridningen då hon tyckte att det kändes som att hästen skenade. Jag tyckte inte att det var något problem då jag förstår att en häst naturligtvis inte kan gå i samlad galopp första tiden, så först efter ett halvår av träning (jag var fodervärd på henne innan jag köpte) gick hon fint i galoppen. Förra ägaren hade ingen vana vid att rida in hästar kan tilläggas (även om det kanske märks ganska väl), haha.

Okej, tack för tipsen! Ska definitivt prova det. Använder inte longerpisk för märkte redan i somras att hon blir hypernervös av den, utan kör som högst med en dressyrpisk som du tipsade om, men ibland inget alls.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Måste du longera hästen? Jag gör det aldrig. Tömköra kanske vore nått?
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Säger som Gimlan: tömkör och se vad hästen gör när du har en yttertöm att ta upp på. På beskrivningen låter det som typiskt unghäst-trots när det blir monotont arbete (vilket jag kan förstå).

Tömkörning kan man göra både på volt (men inte för länge så det blir tråkigt), men det viktigaste arbetet är ju ändå det som sker utanför volten. För lydnaden tycker jag det kan vara bra att lägga upp bommar i solfjäder i ett hörn, och då och då lägga in en volt över bommarna (en enda) och sedan fortsätta på fyrkanten eller vad man nu höll på med.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Strunta i att longera henne och rid istället. Det finns inget som säger att man måste kunna longera en häst. En överenergisk häst riskerar dessutom att skada sig om man longerar och en häst som är på igångsättning är direkt olämplig att longera. Rid så rakt fram du kan, på ett bra underlag, det är det bästa just nu.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

*KL*

Det är inte så enkelt att tömköra, en sån här häst riskerar man att av misstag dra omkull. Om man inte är oerhört rutinerad på tömkörning alltså, och det tror inte jag att TS är. Man kan knäcka nacken på en häst som håller på att sprattla runt, det är relativt lätt gjort. Dessutom kan man knäcka svansroten på dem och de kan skada sig riktigt illa på andra sätt också.
Man bör heller inte vara så nära en häst som gör som denna, när man tömkör är man betydligt närmare hästen än när man linar. Risken finns att man får skallen insparkad.
Allt jag skriver om har hänt folk jag känner. Och det var proffs! Han som fick sig en stjärnsmäll dog för övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Jag vet inte hur du tömkör och linar, men nog är jag inte närmre när jag tömkör än när jag linar.

Och jag har haft RIKTIGA sprattelgökar i tömmen, med fingertoppskänsla är det inte mer problem än när man rider eller leder.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Varför vill du longera överhuvudtaget? Det är direkt olämpligt att longera en häst som haft ledinflammation. Den ska gå på rakt spår en lång tid.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Jag vet inte hur du tömkör och linar, men nog är jag inte närmre när jag tömkör än när jag linar.

Och jag har haft RIKTIGA sprattelgökar i tömmen, med fingertoppskänsla är det inte mer problem än när man rider eller leder.

Jag tömkör inte, linar inte heller. Har nämligen en sprattelgök som heter duga! Han är cool när man rider, men sätt ett snöre på honom och han går bananas... :bump:

Jag tycker att det är bra att tömköra, absolut, men det är en svår konst att göra detta bra, och den konsten besitter inte jag. Om man inte är bra på sånt här tycker inte jag att en sån häst som TS beskriver är rätt häst att träna sig på. Det bästa är att lära sig på en häst som vet vad de olika tygeltagen betyder och som är samarbetsvillig. En häst som inte fattar vad man vill, och en person som inte vet hur man gör, är ingen bra konstellation när det kommer till den beskrivna hästen. Fingertoppskänsla är något som tar väldigt lång tid att skaffa sig :) Rent generellt har jag alltså inget emot rådet att tömköra istället för att lina, men inte i detta fallet.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Tack för era svar allihopa.

Några av er skriver att jag borde skita i longeringen. Men jag känner att när någonting inte funkar så får man helt enkelt öva på det. Jag vill kunna longera min häst, och vissa delar fungerar ju i longeringen. Ska jag bara strunta i det då? Jag känner inte att min häst är farlig eller opålitlig som sagt, utan bara verkar frustrerad över att hon inte förstår vad jag vill. Kan hålla med om att jag kanske inte är världens bästa på att longera men har låtit andra, mer kunniga, personer göra det också.

Jag tänker inte longera flera gånger i veckan. Naturligtvis rider jag hellre och kommer inte använda lina istället för ridningen, men efter att ha varit på kliniken ett par gånger nu så känner jag att det är bra om min häst går att longera. Vid ett par tillfällen nu har min veterinär nämligen velat se henne under longering men det har inte fungerat.

Som svar på det limona skrev så har min häst gått i sjukhage nu i sju månader och blivit skrittad (riden) i lite mer än 1,5 månad. Har fått klartecken från min veterinär att det är ok att hästen går på böjt spår nu, inkl longering. Skrittade henne för hand på rakt spår från september fram tills nu när jag började rida henne.

Kanske är dum nu, vad vet jag. Men min undran från början var vad jag kunde göra för att min häst skulle förstå uppgiften, inte att få kritik för att jag gör det.

Vill testa om det verkligen inte fungerar med longeringen innan jag ger upp helt. Har inte longerat henne jättemånga gånger, bara 8-9 ggr kanske. Känner bara att jag inte vill ge upp så lätt, är det fel av mig? :/
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Om du tömkör kommer du lättare att få hästen att förstå din intention eftersom du har en yttertöm att ta upp i. Jag tror att det är bästa vägen till en fungerande longering.
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Förlåt om jag lät negativ förresten, och tack som sagt för allas svar. Menade inte att verka sur, kände mig bara lite påhoppad eller så. Vet att det är sånt man måste vänta sig och ta det som konstruktiv kritik, men förväntade mig lite mer positiva svar, haha :) vill verkligen kunna lösa detta!
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Ja jag har tänkt på tömkörning, men jag kan inte ett dugg om det. Finns det kurser i det att gå?
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Visst finns det kurser i tömkörning! Kolla på de närmaste ridklubbarna om de har några annars kan du kanske organisera ihop något?

Tömkörning är skitbra och jag önskar jag var bättre på det (trots kurs för Anders Eriksson).

Ang. din longering: Har du någon modig vän som kan gå på utsidan när du longerar? Så brukar jag göra med yngre hästar. En person går på utsidan som lite support och i takt med att hästen fattar så går man längre och längre bort till man "försvinner ur bild". Brukar funka bra, hjälm rekomenderas dock..
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

Jag är tämligen övertygad om att alla hästar går att longera. Däremot kan få idag longera. hästarna är mest bussiga och springer runt iaf.

Det finns tränare som kan lära dig det här. Hur man genom sitt kroppspråk kan skicka hästen åt olika håll etc.
Sen att verkligen longera och formge dem i lina är nog inte det du söker. men även det går att lära sig.

Att få lära sig skicka hästen runt sig a la longering kan fler tränare lära ut.
Kolla efter tränare som kan lära ut kroppspråk, rider in hästar etc.

Lycka till!
Jag förstår att du vill kunna logera hästen just för att det måste gå.
Ska man visa hästen för vet tex är det ju bra. Dock tror även jag att det mest sitter hos er människor. Visst kan inte hästen iom att ingen lärt den. Men som det är nu klarar ni inte av att visa den tydligt nog.
Man behöver ingen ledare etc bara man lär in ett signalsystem de förstår där man kan flytta kroppsdelar på dem och sen kan man då skicka dem runt sig a la longering.
Som det är nu är ni otydliga. Tror jag.. Så brukar det vara iaf..
 
Sv: Problem vid longering, vad ska jag göra?

vet iof inte varför din häst varit skadad, vad skadan är osv, men det låter inte särskilt optimalt att longera igång den under konvalecens? det sliter ngt oerhört att longera, även en frisk häst. Kan du inte vänta tills du vet att hästen är helt frisk och är igång?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp