Bukefalos 28 år!

Problem vid tömkörning

Emmi

Trådstartare
Har ganska nyligen börjat tömköra min häst och det har gått jätte bra, både på bana och för det mesta i skogen. Dock har jag stött på ett "problem" (inte så stort men skulle ändå vilja höra hur ni hade gjort). Hästen är mycket orädd ute men har mycket vilja gällande vart vi ska gå nånstans, och det är inte alltid så att hon vill gå hemmåt.

Problemet är när vi har olika åsikter åt vilket håll vi ska gå åt så kan hon plötsligt vända sig tvärt om, detta kan gå mkt fort, och börja backa åt det håll hon vill gå. Detta resulterar i att jag hamnar framför henne istället för bakom och hon drar sig själv i "munnen" (tömkör bettlöst) vilket gör att hon backar ännu snabbare. Och hon är en jäkel på att backa snabbt..

Situationen blir lite smått stressad eftersom jag måste nästintill springa efter henne och ta tag i tömmarna. Jag brukar försöka att aldrig hamna i den positionen att jag står framför henne men ibland går det som sagt väldigt snabbt. Hästen blir inte speciellt stressad själv, om det inte drar för mkt i tömmarna, men det känns lite som att hon vinner eftersom jag måste gå fram till henne, reda ut tömmarna och vända henne åt rätt håll. När jag sedan manar på henne åt det håll jag vill gå åt så går hon utan större problem.

Ska jag bara ignorera detta och hoppas att hon slutar självmant när vi fått lite mer rutin på detta eller ska jag hitta på nått annat?

Har själv inte tömkört så mycket tidigare så är inte sådär supervan men hästen tycker det är jättekul så jag har börjat fundera på att köra in henne. Förövrigt gör hon lite samma sak vid uteridning men det blir bättre och bättre.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Problem vid tömkörning

Rama alltid in rumpan med tömmarna och sedan får du parera fortare än vad hon vänder runt. Tycker det är enklaste sättet iaf.
 
Sv: Problem vid tömkörning

Jo försöker att göra detta, problemet uppstår när hästen går i ett avslappnat läge, lång låg, och plötsligt gör hon sin vändning, drar upp huvudet = tömmarn blir slappa och jag förlorar stryrningen nån sekund och sen vänder hon. Då åker nästan alltid tömmen över rumpan på henne. Hoppas ni förstår, jag är så dålig på att förklara...

Har försökt att använda inspänningsringarna längre ned på gjorden så att jag ska kunna rama in henne bättre men tycker då att styrningen försämras, men det är kanske så jag ska göra. Eller finns det nått annat knep?
 
Sv: Problem vid tömkörning

Kör alltid med mjuk men stadig kontakt i tömmen, och låg töm så du får den runt sidorna på baken. Bjuder hon fram ordentligt? Tror det är den där sekunden när hon tar upp huvudet som gör det, då hinner hon vända när du inte hinner med. Vad händer om du blixtsnabbt driver fram henne precis när hon börjat höja huvudet, i den där första halvsekunden?

Funkar det kanske bättre med bett i munnen, har du provat?
 
Sv: Problem vid tömkörning

En fråga till, kör du med pisk? Kan vara bra med en riktigt långt körpisk att parera bogarna med.
 
Sv: Problem vid tömkörning

Vet inte om jag riktigt förstår - men det låter som om hon inte går fram ordentligt från början. Du ska alltid ha något i handen, tömmen ska inte glappa eller hänga.

Det kan ha varit så att hon blivit rädd vid något tillfälle, snurrat runt, och sedan lärt sig ett reaktionsmönster som hon nu alltid följer när något triggar. Då måste hon lära om.

Mitt tips är att ha tömmen runt ändan, ha med pisk, och se till att hon går fram så du alltid har något hekto i varje hand. Drar hon upp huvudet så smack smack och pet med pisken.

När hon väl snurrat runt är det försent, du måste hinna reagera innan.
 
Sv: Problem vid tömkörning

Jag tycker det låter som det är din orutin som gör att hästen släpper stödet och hinner vända runt. Ta hjälp av en duktig kör-tränare så får du snart snits på det hela och det blir mycket roligare att öva med hästen. Att tömköra är inte lätt i början och att tappa stödet är väldigt lätt.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp