Problemet med för stora ponnysar

Håller med om att inte mycket verkar ha förändrats från "förr". Roar mig emellanåt med att kolla under TDBs ponnymätningsflik och då vilka hästar som mäts till vilken höjd. Har sett (långt) mer än 1 fall där hästen mätts till 151-154 cm för att därefter åka runt på olika mätstationer tills någon tillslut skriver ett intyg på 148 cm... Trist. Det gynnar ju inte ryttaren att göra, särskilt inte om denne ämnar tävla på högre nivå.

Det låter besynnerligt, med tanke på att:
5. Med undantag för kontrollmätning får ponny mätas högst två gånger under samma kalenderår och då endast av samma mätfunktionärer som vid första tillfället.
och
26. Ägare, som vill ifrågasätta mätningen av sin egen ponny, kan hos SvRF begära kontrollmätning. 26.1. Skriftlig begäran med angivande av särskilda skäl till detta ska skickas till SvRF:s kansli tillsammans med en deposition av 1000 kr. 26.2. Depositionen sätts in på Svenska Ridsportförbundets bankgiro 167-5115. Ange ”Kontrollmätning+ponnyns namn” på avin. 26.2.1. Den som begär kontrollmätning ska i förväg kontakta en för station ansvarig mätfunktionär och i begäran till SvRF ange vilken ansvarig mätfunktionär som avses utföra kontrollmätningen. Om begäran av kontrollmätning beviljas kontaktar SvRF ansvarig mätfunktionär för klartecken. Därefter ska den som begärt kontrollmätningen boka mätning i TDB med angivande av ”Kontrollmätning”. 26.3. Begäran om kontrollmätning ska avslås av SvRF om kontrollmätning redan har skett eller om begäran bedöms oskälig. 26.3.1. En begäran bedöms alltid som oskälig om ponnyn är 3 cm eller mer från kategorigräns, och/eller om ponnyn är 15 år eller äldre och/eller om den senaste mätningen utfördes för mer än 365 dagar sedan.

Åka runt på olika mätstationer tills någon skriver ett intyg låter alltså rätt osannolikt. De måste slösa några år på att hålla på så.
 
Mätreglementet är ju väldigt noga, så jag förstår inte riktigt hur det kan gå till att mäta ner nuförtiden. Visst att man får stå tills ponnyn "slappar av" osv, men annars verkar det ju som att allt SKA gå rätt till, med flera som kontrollerar, veterinär osv?
Ändå har ju även jag sett efter mätningar att ofta ligger mer än hälften av ponnyerna inom de två översta centimetrarna för sin kategori. Mycket fler 148-ponnyer än 141, liksom, det ÄR ju onekligen konstigt.

Mina ponnyer som jag mätt har varit flera cm under gränsen, så jag har aldrig funderat på hur mycket man kan "mixtra". Det borde inte kunna hända att ponnyer är för stora så ofta, tycker jag, men det gör det ju.
 
Det låter besynnerligt, med tanke på att: och

Åka runt på olika mätstationer tills någon skriver ett intyg låter alltså rätt osannolikt. De måste slösa några år på att hålla på så.

Nej, jag har sett ponnyer som haft 3-4 mätintyg utfärdade på lika många veckor. Sen vad reglerna säger är ju en helt annan femma.
 
Mätreglementet är ju väldigt noga, så jag förstår inte riktigt hur det kan gå till att mäta ner nuförtiden. Visst att man får stå tills ponnyn "slappar av" osv, men annars verkar det ju som att allt SKA gå rätt till, med flera som kontrollerar, veterinär osv?
Ändå har ju även jag sett efter mätningar att ofta ligger mer än hälften av ponnyerna inom de två översta centimetrarna för sin kategori. Mycket fler 148-ponnyer än 141, liksom, det ÄR ju onekligen konstigt.

Mina ponnyer som jag mätt har varit flera cm under gränsen, så jag har aldrig funderat på hur mycket man kan "mixtra". Det borde inte kunna hända att ponnyer är för stora så ofta, tycker jag, men det gör det ju.
Egentligen är det inte konstigt. Om du har en stor ponny så ger du den längre tid att slappna av, ser till att den är nyverkad, har tunna skor, mm. Det finns mycket du kan göra inom regelverket som kapar cm på ponnyn.

Om du har en liten ponny så gör du inget av det där, för det behövs inte, den kommer att vara inom sin kategori ändå. Det gör att den inte kommer att mätas till sin lägsta möjliga mankhöjd och därmed så blir det få ponnyer som är inom de lägsta cm i varje kategori. Några blir det väl, när man gör vad man kan och de ändå blir över gränsen.

Poängen är att ponnyerna inte kommer att ge en jämn spridning inom det tillåtna området, för att man är olika noggrann beroende på hur stora de är.

Mvh,
Lady_s
 
Egentligen är det inte konstigt. Om du har en stor ponny så ger du den längre tid att slappna av, ser till att den är nyverkad, har tunna skor, mm. Det finns mycket du kan göra inom regelverket som kapar cm på ponnyn.

Om du har en liten ponny så gör du inget av det där, för det behövs inte, den kommer att vara inom sin kategori ändå. Det gör att den inte kommer att mätas till sin lägsta möjliga mankhöjd och därmed så blir det få ponnyer som är inom de lägsta cm i varje kategori. Några blir det väl, när man gör vad man kan och de ändå blir över gränsen.

Poängen är att ponnyerna inte kommer att ge en jämn spridning inom det tillåtna området, för att man är olika noggrann beroende på hur stora de är.

Mvh,
Lady_s

Fast jag tycker mig se att det är fler ponnyer som är 146-148 än 141-145 också, inte bara "absolut minst" och "absolut störst". Det borde ju inte vara SÅ ovanligt med ponnyer som tillhör den nedre halvan i sin kategori, helt naturligt.
 
Jag äger väl 2 värdelösa ponnyer... :p
En c-ponny 132cm och en d-ponny 142 cm.
C-ponnyn kommer aldrig bli aktuell att mäta in pga en gammal skada, men något säger mig att jag kommer bli "erbjuden" att trycka ner d-ponnyn till kat C om jag ska mäta on den...
 
FEIs reglemente är väldigt generöst. De tillåter en diff på 2cm på tävling samt att det dras 1 cm på sko och så ner till hel cm. Mao kan ponnyn på kontrollmätning vara nästan 152 cm och ändå bli godkänd... Så särskilt benhård gräns på 148cm är det då inte utan det är med beaktning att ponnier är spänd på tävling.

När jag slutmätte min fick jag frågan om hon inte skulle vara C-ponny. Jag fick uttryckligen säga att det inte gjorde nånting att hon slutmättes på 141 cm. Hon var 143.7 på stickan, men det drog 2cm för skor med brodd och så ner till hel cm. Tycker inte att det är en C-ponny.

Tycker att ponnierna bara blir större och större ute på tävling. I ett stall jag stod köpte de en D-ponny som var 154 cm...
 
FEIs reglemente är väldigt generöst. De tillåter en diff på 2cm på tävling samt att det dras 1 cm på sko och så ner till hel cm. Mao kan ponnyn på kontrollmätning vara nästan 152 cm och ändå bli godkänd... Så särskilt benhård gräns på 148cm är det då inte utan det är med beaktning att ponnier är spänd på tävling.

När jag slutmätte min fick jag frågan om hon inte skulle vara C-ponny. Jag fick uttryckligen säga att det inte gjorde nånting att hon slutmättes på 141 cm. Hon var 143.7 på stickan, men det drog 2cm för skor med brodd och så ner till hel cm. Tycker inte att det är en C-ponny.

Tycker att ponnierna bara blir större och större ute på tävling. I ett stall jag stod köpte de en D-ponny som var 154 cm...
Jag fick intrycket från artikeln att ponnyerna skulle mätas barfota och max bli 147 men jag kanske läste eller tolkade fel...
 
Jag fick intrycket från artikeln att ponnyerna skulle mätas barfota och max bli 147 men jag kanske läste eller tolkade fel...
De mättes barfota och fick vara max 148 cm. Stod dock inget om avrundning, man får ju anta att det är samma som vid andra mätningar dvs 148 cm efter avrundning.

Men ja kontrollmätning på klinik verkar utföras lite annorlunda än på tävling.
 
Har man ganska nyligen börjat med kontrollmätning på tävling såhär?
Isf är det ju inte konstigt att det kommer vara lite ponnys som fastnar framöver när man går från ett system till ett annat.
Kontrollmätningarna är väl just för att komma tillrätta med problemet.

Jag tycker dock väldigt synd om barnen. Det är knappast de som är skyldiga men usch vilken sorg när ens ponny plötsligt inte längre får vara med..
 
Har man ganska nyligen börjat med kontrollmätning på tävling såhär?
Isf är det ju inte konstigt att det kommer vara lite ponnys som fastnar framöver när man går från ett system till ett annat.
Kontrollmätningarna är väl just för att komma tillrätta med problemet.

Jag tycker dock väldigt synd om barnen. Det är knappast de som är skyldiga men usch vilken sorg när ens ponny plötsligt inte längre får vara med..
Nej, det är inget nytt. Första gången jag vet om var när jag tävlade ponny, 2001.

Mvh,
Lady_S
 
Jag fick intrycket från artikeln att ponnyerna skulle mätas barfota och max bli 147 men jag kanske läste eller tolkade fel...
De hade mätt en av ponnyn själv innan kontrollmätning och fått den till 147 cm och vid kontrollmätningen blev den 150 cm och de anklagar mätmännen för att "– Det står helt klart för mig att de mätmännen i går inte var där för att mäta korrekt. "

Det känns helt absurt i mina ögon att mätmännen haft för avsikt att mäta upp hästen. Vad skulle de ha för skäl att göra det? De vinner inget på att hästen blir en stor ponny. Däremot hade de förmodligen ögonen på sig så att de inte mäter ner hästarna.
 
De mättes barfota och fick vara max 148 cm. Stod dock inget om avrundning, man får ju anta att det är samma som vid andra mätningar dvs 148 cm efter avrundning.

Men ja kontrollmätning på klinik verkar utföras lite annorlunda än på tävling.

På klinik försvinner de förmildrande "spänningscentimetrarna" som det räknas med på tävling. Dessa ponnierna klarade inte mätning på tävling heller, så om de var 152 cm då känns det rätt otroligt att de plötsligt skulle vara fyra centimeter lägre utan skor. Jag är faktiskt rätt övertygad om att dessa ponnier inte är ponnier och tycker att det är väldigt bra att det tas tag i.
 
På klinik försvinner de förmildrande "spänningscentimetrarna" som det räknas med på tävling. Dessa ponnierna klarade inte mätning på tävling heller, så om de var 152 cm då känns det rätt otroligt att de plötsligt skulle vara fyra centimeter lägre utan skor. Jag är faktiskt rätt övertygad om att dessa ponnier inte är ponnier och tycker att det är väldigt bra att det tas tag i.
Absolut, jag tror också att allt har gått rätt till :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp