Problemet med för stora ponnysar

Min dotter har en maxad c-ponny. En annan tjej har oxå en maxad c, bara att hennes ponny är när de står bredvid varandra ca 10 cm högre i manken än vår...
Min c-ponny slutmättes till 140, men när vi mätt honom hemma är han lätt 145. Underligt hur vissa kliniker mäter ner ponnysar hur som helst medans andra är stenhårda. Hade en kompis med en "c-ponny" på 142(hemma) men trots avdrag för skor så blev han d-ponny.
 
Det kan tyda på att ponnyn verkligen är ponny eller att de denna gången inte hade tid att förbereda sig och fixa de sista mm eftersom de om jag förstod rätt skulle infinna sig på jägersrokliniken en viss dag och de mättes utan skor.

Nu vet jag givetvis inte något om det aktuella fallet, men det finns en del mer eller mindre korrekta metoder att få ner höjden en bit. Alla är inte förenliga med kort varsel och barfota. det är svårt att dra av 1 cm skor för några mm utslitna om hästen är barfota eller mäta hästen ur kondition någon dag efter tävling.

Om jag inte minns fel ska alla ponnyer mätas på internationella tävlingar. Det gör det hela ännu konstigare tycker jag, de här ponnyerna har ju tävlat internationellt förr och varit ok. Fast då har man väl nån cm "spänningsutrymme" iofs. Men de har blivit "godkända" många gånger förr, i full tävlingskondition.

Tycker allt det här verkar rörigt och konstigt.
 
Mitt sto slutmättes på 144,5 cm (och därmed räknas som 143 cm). När veterinären konstaterat att hon var så pass hög, frågade hen om jag ville vänta och se om hon kunde bli 141,9 cm. Men eftersom jag känner min häst och såg att hon var avslappnad, så tackade jag nej.

Men det är svårt det där med mankhöjd, vi borde egentligen använda oss av ett mått som inte är så varierande (har för mig att nån ingenjör skrev en debattartikel om det för x år sedan), manken är en av de punkter på hästen som kan variera massor beroende på träningsstatus, hållning, etc. Har för mig att ingenjören föreslog korset, som skulle vara mer konstant. Plus att det behövs lasermätning för att vara exakt. Inklusive kontrollerat specialgolv. :p
 
När min son tävlade för ca 10 år sedan var hans B-ponny 128cm. Hon var alltid minst och såg stor skillnad vid prisutdelningar när ponnyerna stod bredvid varandra!
Har själv en häst som är 151 cm, flera har varit på mig och tycker jag ska mäta ner henne till ponny. För mig spelar det ingen roll eftersom jag inte tävlar!;)

Tycker att det är bra att det kontrollmäts, ska man tävla och köpa ponny borde man ju verkligen vilja dubbelkolla mankhöjden.
 
Egentligen är det inte konstigt. Om du har en stor ponny så ger du den längre tid att slappna av, ser till att den är nyverkad, har tunna skor, mm. Det finns mycket du kan göra inom regelverket som kapar cm på ponnyn.

Om du har en liten ponny så gör du inget av det där, för det behövs inte, den kommer att vara inom sin kategori ändå. Det gör att den inte kommer att mätas till sin lägsta möjliga mankhöjd och därmed så blir det få ponnyer som är inom de lägsta cm i varje kategori. Några blir det väl, när man gör vad man kan och de ändå blir över gränsen.

Poängen är att ponnyerna inte kommer att ge en jämn spridning inom det tillåtna området, för att man är olika noggrann beroende på hur stora de är.

Mvh,
Lady_s

Jag har två ponnyer som vid mätning (samma mätning, samma mätmän) var 141 cm höga.
Den ena var kanske lite mindre, men jag var nöjd ändå. Så länge alla var överens om att den är en ponny.
Skälet till mätning var körtävling och där går kat C och D på samma tider i alla fall så där kvittar det.
Fördelen med att få en femårig liten D (som möjligen då var maxad C om man hade haft mer tålamod än jag) är att den inte behöver mätas om förrän den är åtta år. Sparar en mätning, det var ju bra.
Så på den mätningen var det två ponnyer av ett tiotal som blev lägsta mankhöjd inom kategorin.
 
FEIs reglemente är väldigt generöst. De tillåter en diff på 2cm på tävling samt att det dras 1 cm på sko och så ner till hel cm. Mao kan ponnyn på kontrollmätning vara nästan 152 cm och ändå bli godkänd... Så särskilt benhård gräns på 148cm är det då inte utan det är med beaktning att ponnier är spänd på tävling.

När jag slutmätte min fick jag frågan om hon inte skulle vara C-ponny. Jag fick uttryckligen säga att det inte gjorde nånting att hon slutmättes på 141 cm. Hon var 143.7 på stickan, men det drog 2cm för skor med brodd och så ner till hel cm. Tycker inte att det är en C-ponny.

Tycker att ponnierna bara blir större och större ute på tävling. I ett stall jag stod köpte de en D-ponny som var 154 cm...

När fick man mäta ponnyn broddad?
När jag varit och mätt så har de fått vara skodda men inte broddade.
 
Snäll mätmänniska hos oss som inte krävde att alla skulle brodda av. Alla hästar är fullbroddade om vintern här och mätningen gjordes i januari.

Snäll mätman som inte följde reglerna, med andra ord... så härmed kan vi se att mätmän uppenbarligen fuskar med mätningarna om än i snällt syfte. Det framgår tydligt när man tittar på SvRF hemsida om ponnymätning, att ponnyer får vara skodda men inte broddade.
Inte konstigt om mätmän fuskar med annat heller, alltså, eller gör ungefärligheter.
Här är de också broddade på vintern, mina mättes i januari. Det var till att brodda ur inför mätning och brodda i efter mätning...
 
1cm för sko och 1 cm för brodd. Min var 143.7 på stickan och är slutmätt på 141cm. Fick frågan om jag inte ville att hon skulle vara C-ponny.

Dåliga mätmän som var villiga att fuska på flera sätt.

En av dem som mätte mina ponnyer har berättat (träffade på vederbörande som tävlingsfunktionär) att vb varit nöjd med att få sin ponny "uppmätt". Hellre för hög kategori tyckte den personen också, apropå att jag var väldigt nöjd med två D-ponnyer i stället för en C och en D.

edit, till första stycket.
Men det är klart, att med din är det ju ingen risk att ponnyn "råkar" bli häst av att mätas korrekt, så där gör det ju inget. Kanske.
Mer än rent principiellt och trovärdighetsmässigt. Mätmännens trovärdighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp