Bukefalos 28 år!

Problemponny - lösning? LÅNGT

Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Vad är ett Nato-bett? Finns det någon återförsäljare på nätet så man kan se hur dom ser ut?
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Idag gjorde vi nåt nytt, tog på honom full ridutrustning och gick ned på ridbanan. Väl därnere gick jag bara runt honom och grejjade med stiglädrena etc, lyfte fötter och en massa saker som han nog aldrig har fått uppleva i den dödsfarliga paddocken. Sedan promenerade vi runt lite där innan jag tog av honom allting och bara lät honom vara. Snacka om förvånad häst! Han stog och kollade på mig med ett "what?!" skrivet i pannan på honom....

När han hade gått omkring ett tag så började jag springa runt och "valla" honom. Lekte häst sådär ett tag sedan stannade jag och lät honom komma fram till mig. När jag gick iväg sedan så följde han efter. Provade även att göra halt och han stannade självmant samt följde med när jag började gå igen.

Ska ned till paddocken imorgon också och leka lite med honom, han var helt coollugn idag. Inte det minsta stressvettig när jag tog in honom. Förhoppningsvis så kommer han nog inte koppla ihop ridbanan bara med hemskheter i slutändan.

Angående bettet. Har ett pelhambett Gold Medal som jag haft på honom nu (med tyglarna i den vanliga ringen så att det blir som ett oledat tränsbett i princip) och det verkar funka rätt så bra, inga sprickor och skav än iaf.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Det verkar inte som att du har haft honom så länge? Du verkar lite "småstressad" över problemen? Om du är stressad så kanske han också blir stressad? Annars så verkar ju du ha ganska så klart för dig hur problemen har uppstått och vad du bör göra.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Jag har inte haft honom länge alls. Är inte stressad över tiden som detta problem ska ta eftersom att jag inte har några riktiga ambitioner förutom att han ska inse att ridning inte måste vara tråkigt och bråkigt.

Tänkte bara höra efter om folk har några tips eller erfarenheter av liknande fall. Även fast man har en relativt klar plan över vad man ska göra kan man få vissa stunder då man känner sig rätt maktlös. Men då han är så otroligt snäll och go när man pysslar med honom och inte ställer några krav så tror jag ändå att det finns en bra chans att han kan lugna ner sig och bli "normal" i framtiden.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Jag tycker att du ska lära dig att bli mer uppmärksam på din häst.
Det är en känslig häst.

Mycket av det jag läst förvånar mig.

Bra att du börjat löslongera och arbeta med honom i "frihet"
Det är ingen konst att arbeta med en häst. Gäller bara att vara lyhörd och kunna läsa av hästen i rätt ögonblick.

Läs "Dansa med hästar" tex.

Gör vardagen rolig för din häst.
Skippa allt som har med ridning, longering(inspänd :crazy: ) för ett tag.

Du kommer att få en trevlig häst i slutändan som följer dig vart du än går.

Snälla ta bort begreppet "problemhäst"
Inte vill du bli kallad problembarn bara för att du är känslig, vaksam och kankse blivit illa behandlad. :o
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Kan du inte ta med din någon kunnig person, så kan ni börja med att lugnt longera tillsammans. Sedan när han känns lugn och avslappnad kanske du kan prova att sitta upp i cirka fem minuter och bara sitta!?

Hur är han när du går promenader med honom? Är han såpass stark så du måste ha träns på honom ute? Annars kan du ju promerenera i grimman, låta honom beta ute och bara mysa. Du kan ge honom lite morötter/äpplen nere i paddocken och sedan låta honom springa fritt där. Så paddocken inte betyder arbete och motstånd!?

Kan du inte prova att klättra/luta dig mot honom/sätta dig lugnt på honom i situationer där han är trygg. I hagen/på promenad/i boxen. Någon kan ju leda honom så kan du bara sitta upp, sitta där i någon minut, ledas framåt och sedan belöna.

Jag tror nog på som andra har sagt att han har jättemycket att glömma. Det bästa är om du kanske kör longering ett tag innan du sitter upp. Du kanske ska börja från början, som med en unghäst?

Mitt sista tips är att fråga en lugn och kvalificerad tränare. Någon att lita på. Tyvärr finns det ju numera B-tränare som tror att allting hjälper om man slår hästen :eek:. Men sådana går ju att undvika, så om du kan hitta någon du litar på som kan komma med kunniga tips och råd är det nog bra.

Önskar dig/er all lycka!


[Mina råd är bara "bonneråd", jag tror inte jag är ngn expert och har ingen megaerfarenhet av problemhästar.]
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Jag håller med Lingonben, men skulle vilja tillägga ledarskapsövningar innan du börjar med allt annat. Hästen har inget förtroende för människor och det är det som måste byggas upp, sakta men säkert. Lägg ner all ridning för ett tag. Varva med ledarskapsövningar från marken, lek, gos mm. När du stallar in i höst så kan du kolla lite försiktigt om han är redo för vidare träning, låt honom annars vara ett tag till.
Om jag var du skulle jag också byta ut tränset mot sidepull. Även om du provat hackamore på honom och det inte är någon skillnad i ridningen som du skrev, så måste det ju vara en viss smärtskillnad för honom. När han haft problem med munnen så länge så finns det väl ingen anledning att fortsätta med någonting som bevisligen inte är bra. :confused:
Lägg ner massor med tid och kärlek på din kuse så ska du se att det blir bra.. :p
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Nää, men man kan ju bli stressad även om man är utan ambitioner. :smirk:

(Tex så kan man ju bli lite stressad av omgivningens tyckanden och tänkanden.)

Men visst är det bra att få tips och råd! Du har ju fått många bra här. Det är bara att välja och vraka!
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Hej!
Jag har lite erfarenheter av både problemponnyer och hästar... jag håller med väldigt många om hur du ska göra... "Lingonben" tycker jag skrev något väldigt bra... Lägg ner ridningen ett tag och gå ut i skogen och ha bara kul... En sak som jag tycker är den viktigaste när man har problemhästar är att ge beröm!!!!!!! det är verkligen nyckordet...det finns inget en häst lyssnar på så mycket som när man berömmer...hur mycket som helst...bara över en liten sak...Sen tycker jag att du ska testa att rida ut med andra...funkar det bra så gör bara det och beröm varje gång han går framåt med röst och klappar och smek...
Om du inte har testat så kan du köpa vanligt vaselin och smörja in hans mungipor med det är väldigt bra...det sätter igång blodcirkulationen och mjukar upp ordentligt...det har jag kört med många gånger!
Lycka till och glöm inte att berömma!!! :bump:
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Vad kul att höra att det går bra! Nu låter det som du når fram till honom så att han funderar istället för att hetsa upp sig. Lycka till med jobbandet, jag såg dina bilder av honom på Gnägg... vilken sötnos! :love:
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Donnis skrev:
En sak som jag tycker är den viktigaste när man har problemhästar är att ge beröm!!!!!!! det är verkligen nyckordet...det finns inget en häst lyssnar på så mycket som när man berömmer...hur mycket som helst...bara över en liten sak...

:bow:

Håller helt med, många glömmer att bekräfta det hästen faktiskt gör rätt! Det tycker jag är lika viktigt som att korrigera det felaktiga beteendet, för annars vet ju häststackaren inte vad man är ute efter.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Vad är det som förvånar dig i det som står skrivet?

Begreppet problemponny använder jag bara för att jag köpt honom som det (står tom det i köpekontraktet). Själv tycker jag att han är jättemysig - en riktigt gosig kille är det.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Ziri skrev:
Kan du inte ta med din någon kunnig person, så kan ni börja med att lugnt longera tillsammans. Sedan när han känns lugn och avslappnad kanske du kan prova att sitta upp i cirka fem minuter och bara sitta!?

Hur är han när du går promenader med honom? Är han såpass stark så du måste ha träns på honom ute? Annars kan du ju promerenera i grimman, låta honom beta ute och bara mysa. Du kan ge honom lite morötter/äpplen nere i paddocken och sedan låta honom springa fritt där. Så paddocken inte betyder arbete och motstånd!?

Kan du inte prova att klättra/luta dig mot honom/sätta dig lugnt på honom i situationer där han är trygg. I hagen/på promenad/i boxen. Någon kan ju leda honom så kan du bara sitta upp, sitta där i någon minut, ledas framåt och sedan belöna.

Jag tror nog på som andra har sagt att han har jättemycket att glömma. Det bästa är om du kanske kör longering ett tag innan du sitter upp. Du kanske ska börja från början, som med en unghäst?

Mitt sista tips är att fråga en lugn och kvalificerad tränare. Någon att lita på. Tyvärr finns det ju numera B-tränare som tror att allting hjälper om man slår hästen :eek:. Men sådana går ju att undvika, så om du kan hitta någon du litar på som kan komma med kunniga tips och råd är det nog bra.

Önskar dig/er all lycka!


[Mina råd är bara "bonneråd", jag tror inte jag är ngn expert och har ingen megaerfarenhet av problemhästar.]

Näe, det går lika bra att leda honom i grimma. Han är väldigt tillgiven så länge jag befinner mig på marken. Stannar så fort jag stannar etc utan att jag behöver ta i honom.

Har låtit honom springa fritt i paddocken (se tidigare inlägg) vilket nog är nyttigt för honom. Dock så blev han riktigt förvånad... verkar som att han aldrig har fått göra det innan. Lekte lite följa john också, han följde efter mig som en gammal klok hund ;)
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Red ut idag med honom i sällskap av två andra hästar. Vi var ute och skrittade i en timme och det gick hur bra som helst! Tror nog att det kommer att lösa sig så småningom bara vi tar det i hans egen takt. Det känns som att han slappnat av rätt mkt den sista tiden jämfört med hur han var då jag köpte honom.

:love: :love: :love:
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Hej, ska ärligen erkänna att jag inte lusläst alla inlägg. Jag förutsätter att du fått en massa kloka råd.
Jag hade börjat om från början helt och hållet. För det första genom att idka "kravlöst" umgänge under en period och sedan ridit in honom från början i den takt han klarar av.

Kanske är han inte ordentligt inriden utan åkt på i full kareta och förstår inte dina hjälpor.

Lycka till.
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Alla har olika erfarenhet av vad som fungerar och hur problem ska lösas.
Bra med det!

Det som förvånar mig är att det rids på ridbana och ställs krav när han inte fungerar på det. Han stirrar tydligen bara upp sig och blir stressad av situationen.
Nu läser jag att du har "ändrat din linje" Bra!

Dock vill jag poängtera att du verkar amitiös och lyhörd för hjälp och åsikter från andra vilket är bra.
Du verkar även tycka om hästen mkt och är villig att ge honm en chans.

Lycka till. Håller tummarna och är säker på att du kommer att fixa det här. ;)
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Nja, så mkt har vi inte ridit på banan. Två gånger för att vara exakt... och då har vi bara skrittat i en kvart ungefär... mest av den anledningen att jag ville se vad det var som var problemet med honom. Hur mkt folk än beskriver det innan man tar sig an hästen så förstår man det bäst när man själv får uppleva det och känna efter själv.

Senaste dagarna har han slappnat av oerhört mkt mot hur han var när jag fick hem honom. Gillar killen skarpt. Han är en riktigt mysig ponny!
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

du skulle kunna testa att bara sitta upp någon annanstans än i paddocken som han inte kan koppla ihop med obehag ex. i hagen
har du testat rida barbacka? det kan vara sadeln han har dåliga erfarenheter av..?
lycka till
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Har testat rida ut med andra och det har gått hur bra som helst. Då har han lunkat på bra med långa och lugna skrittsteg. Sadeln passar honom perfekt så den är det inga problem med...

Han verkar ha lugnat ner sig i paddocken nu efter våra lekstunder därnere. Promenerade runt med honom i grimma där idag och gick över bommar och diverse "läskigheter" - gick hur bra som helst! För någon vecka sedan stog han bara och blåste ur näsborrarna bara man kom ned på planen.

Tack iaf för alla tips allihopa! Får återkomma senare och delge er alla med den fortsatta utvecklingen...
 
Sv: Problemponny - lösning? LÅNGT

Inmte läst svaren men:

Irländsk import som har hyfsad hoppteknik brukar vara liktydigt med icke inriden ponny men hoppad gärna en bra bit över metern antingen bana/jakt. Kanske även fått rejält med styrk om den inte hoppat. Många irländares temperament tyder iaf på detta :crazy: (vill inte dra alla över en kamm men det ÄR vanligt).

Precis som du sa i orginal inlägget så är hästen het men utan bjudning. Troligtvis så har han heller aldrig fått ngn riktigt inridning/utbildning så varför inte börja om? Har du haft med unghästar att göra innan?

Typ leda honom i paddocken tills han är lugn där. Öva upp/avsittning tills han är lugn med det. Skritta lite efter longeringen tills det går bra. Börja lära in hjälperna från början osv osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp