Procent på försäljning

P

puff

Min syster har en häst som hon lånade ut till en tjej som inte hade någon egen eller mäjlighet att köpa egen häst, hästen var oinriden men tjejn var duktig och red in och utbildadade den, tjejen hade inga kostnander för hästen då min syster stod för attifrån uppstallning, foder, veternärkostander, hovslagare samt betalade även träningar och tävlingar som tjejen valde fritt att deltaga på, då var det sagt att om min syster skulle sälja hästen så skulle tjejen få 10% på försäljningspriset.
Tyvärr är inga kontrakt skrivna vilket borde ha gjorts.

Efter en tid skadas hästen och tjejen vill inte ha kvar den längre för hon vill åka utomlands och jobba ett tag, så min syster tar hem hästen, detta är tre år sedan så min syster har haft den hemma sedan dess, och hon och jag har forstatt utbilda och tävla hästen, men nu ska den säljas (ska besiktigas nästa vecka) och min syster har fått ett mycket bra bud på den, detta får tjejen höra talas om och nu har hon börjat telefonterrorisera min syster om att hon ska ha sina 10% på försäljningssumman, men både jag och min syster anser inte att det är aktuellt längre, det gällde om hästen skulle sålts medans tjejen hade hästen eller möjligtvis i kort anslutning efter detta, men inte tre år efter tillbakalämnandet av den.

Hur hade ni resonerat?

Sv: Procent på försäljning

Om det är tre år sedan så kan hon ju inte kräva pengar. Hästen har ju inte samma värde nu som den hade då. Tycker faktiskt inte att hon skulle fått de där 10% då heller. Inte om din syster betalade allt.

Hon ska inte ha några pengar nu! Det var tre år sen och redan då tycker jag inte hon skulle fått några pengar vid försäljning då hon inte betalade något!

Sen är det som sakt alltid bra att skriva kontrakt innan.

Hoppas det löser sig! Lycka till!

hon ska inte ha några pengar nu om hon själv valt o lämna tillbaka hästen o det gått 3 år! En helt annan sak om den såldes när hon red den eller en tid efteråt som ni skrev...men 3 år?? nej!

Jag skulle resonerat precis som ni, dvs de 10% gällde om hästens såldes under tiden som tjejen hade hand om den. Hon kan inte komma och kräva några pengar nu. Ni behöver knappast vara oroliga, det ligger henne till last att inget kontrakt upprättades. Ni ska inte heller ha någon form av dåligt samvete!! För mig är det förundransvärt att ens komma på tanken att kräva pengar nu, men man upphör aldrig att förvånas över människor.

Håller med de andra. Hon hade hästen alldeles gratis, bara det är ju ovanligt. Att hon utbildat den är ju jättebra och de 10% som utlovades då kan ju knappast inte vara aktuellt nu tre år senare? Nu har ju du och din syster vidareutbildat hästen dessutom i tre år...
Nä, jag tycker det är höjden av fräckhet att komma med ett sådant krav nu faktiskt.
/Jezz

Jag skulle resonerat precis som ni, dvs de 10% gällde om hästens såldes under tiden som tjejen hade hand om den. Hon kan inte komma och kräva några pengar nu. Ni behöver knappast vara oroliga, det ligger henne till last att inget kontrakt upprättades. Ni ska inte heller ha någon form av dåligt samvete!! För mig är det förundransvärt att ens komma på tanken att kräva pengar nu, men man upphör aldrig att förvånas över människor.

:bow: :bow: :bump: :bow: :bow:

Jag resonerar som övriga som svarat: Tre år efter tillbakalämnandet har tjejen ingen som helst rätt att kräva något. Ren fräckhet av henne att försöka.

hon är fruktansvärt fräck som ens försöker få pengar för en häst som hon hade för 3 år sedan. jag tycker faktiskt inte att hon är värd ett öre eftersom hon inte betalade ett dugg när hon väl hade hästen. som alla andra skriver så anser jag att 10% gällde om hästen såldes när hon hade den. det händer mycket i prisnivån på 3 år.

hade det funnits kontrakt eller om hon fortsatt att träna hästen hade 10% varit aktuellt.. men i och med att tjejen avsäger sig att rida och träna hästen avsäger hon sig även rätten till de där 10% från försäljningssumman..

men för säkerhets skull, ring en jurist och fråga om råd.. finns en hästjurist på aftonbladets sajt som man kan skriva till..

Är det något jag har fått lära mig under min tid på juristlinjen så är det att det är skillnad på att ha rätt och att rätt. Jag skulle dock säga att hon kan glömma de där 10 procenten. Det går visserligen att med bindande verkan avtala om det mesta, men det är hon som måste bevisa sitt påstående. Eftersom skriftligt avtal saknas och ord står mot ord blir det förstås mycket svårt för henne att göra det, utifrån de förutsättningar som framgår här.

det svåra i det är att det att ägarens syster just nu bekräftar skriftligt här på bukefalos att att tjejen varit lovad 10%.. (användarkontot kan kollas upp och man kan se om någon vart in på TS bukekonto från okänd dator och skrivit ut detta, men troligtvis håller inte det då det verkar som att TS är TS..)

så det man egentligen kan hoppas på är att avtalet är brutet och preskriberat med tanke på att tjejen avsade sig hästen och den långa tid som har gått..

Spårning? Vi talar inte om någon brottsutredning här.. :angel: Det TS har skrivit tyder dessutom inte på annat än att de hade en ök när hon tränade hästen - inte vad den ök omfattade.

"då var det sagt att om min syster skulle sälja hästen så skulle tjejen få 10% på försäljningspriset."

vi vet alltså inte om det var en överenskommelse som gällde under tiden hon tränade hästen eller i all evighet..

dock tycker jag själv att om tjejen avsade sig hästen och tränigen så avsäger hon sig även ersättningen vid försäljning..

"då var det sagt att om min syster skulle sälja hästen så skulle tjejen få 10% på försäljningspriset."

vi vet alltså inte om det var en överenskommelse som gällde under tiden hon tränade hästen eller i all evighet..

Nej, just det. Men det är den som påstår något som har bevisbördan för sitt påstående i det här fallet.

Senast ändrad:

ja då får vi hoppas att TS inte skriver ut det..
dock tror jag att om det nu var så att tjejen lovades 10% vid försäljning bara rakt av sådär utan tidsangivelser eller krav på fortsatt träning så gäller det fortfarande, tjejen har ju ändå enligt TS gjort ett jättejobb med hästen i inridningsfasen..

citera lagen om tidsangivelser och om man själv avsäger sig arbetet, om man har rätt till kontraktsenliga ersättningar ändå, du bör ju ha lagboken hemma och kunna hitta detta när du gått på juristlinjen..

När du är utbildad jurist bör du PM'a TS och få tjejens telefonnummer och ringa dit och berätta hur det ligger till och varför.. dvs att hon inte har rätt till de 10% för att hon avsade sig hästen eller in det är de tre åren som gör att kontraktet förfaller..
det gör mycker att få höra "hej jag är NN och är TS advokat, enligt lagen bla bla bla bla bla, du har således ingen rätt till de 10% du vill ha, tyvärr"
detta förutsätter att du verligen har 100% rätt, för om denna tjej tror sig ha rätt kan hon också skaffa sig en jurist som faktiskt har rätt. och då åker TS syster på att betala arvode för den tjänsten också..

Shit va fräckt att hon ens tar upp att hon skulle få pengar.
Hästen lämnades tillbaka för 3 år sedan och var då skadad!!!!
jAG TYCKER INTE ENS ATT HON SKULLE ha fått 10% om ägaren stod för allt tidigare också.
:angel: hOPPAS allt löser sig och att hon ger sig. polisanmäl telefon terror om hon sagt åt henne att sluta ringa och hon fortsätter..

Efter 3 år tycker jag inte man kan komma och vilja ha betalt för det och dessutom har hon valt själv att lämna tillbaks hästen och hon stod inte för några kostnader. Tycker att det är lite fräckt av tjejen att bara försöka det.

till både skári_lukas och shampiz:

om ni skulle skicka iväg eran häst på inridning ett helt år, vad är det för kostnader som inridaren tar då? är det enbart stallhyra eller tar denna beridare ut en suma varje månad för att h*n faktiskt grundutbildar hästen?

tänk på att tjejen faktiskt JOBBADE med och UTBILDADE hästen när ägaren ej kunde..

tänk på alla medryttartrådar där SÅ MÅNGA säger "medryttaren ska ha betalt om man utbildar hästen och gör jobbet" men nu är det visst tvärtom.. nu ska tjejen som gjort jobbet inte ha ett rött öre.. :smirk:

muntliga avtal gäller också.. det enda som kan göra att tjejen inte får några 10% är om lagen nekar henne det tack vare att hon avsade sig hästen eller den långa tid som gått.. men annars har hon faktiskt rätt till pengarna..

dock tror jag att om det nu var så att tjejen lovades 10% vid försäljning bara rakt av sådär utan tidsangivelser eller krav på fortsatt träning så gäller det fortfarande, tjejen har ju ändå enligt TS gjort ett jättejobb med hästen i inridningsfasen..

Som jag skrev inledningsvis är avtal bindande, oavsett om de är muntliga. Svårigheten i det här fallet är dock hur den här tjejen skall kunna bevisa vad som avtalats, eftersom hon inte har det skriftligt.

citera lagen om tidsangivelser och om man själv avsäger sig arbetet, om man har rätt till kontraktsenliga ersättningar ändå, du bör ju ha lagboken hemma och kunna hitta detta när du gått på juristlinjen..

Det finns ingen sådan lag.

När du är utbildad jurist bör du PM'a TS och få tjejens telefonnummer och ringa dit och berätta hur det ligger till och varför.. dvs att hon inte har rätt till de 10% för att hon avsade sig hästen eller in det är de tre åren som gör att kontraktet förfaller..
det gör mycker att få höra "hej jag är NN och är TS advokat, enligt lagen bla bla bla bla bla, du har således ingen rätt till de 10% du vill ha, tyvärr"
detta förutsätter att du verligen har 100% rätt, för om denna tjej tror sig ha rätt kan hon också skaffa sig en jurist som faktiskt har rätt. och då åker TS syster på att betala arvode för den tjänsten också..

Såja, lugn i stormen.. Brukar undvika att svara på juridiska frågor här just eftersom det finns så många om och men i varje enskilt fall. 100% säker på att man får helt rätt kan man i princip aldrig vara i domstolstvister - det vet alla jurister/advokater. Den risken får klienten bära och det upplyser man även klienten om. Som jag skrev inledningsvis - det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Många tvister som tas upp av Högsta domstolen har fått olika utfall i såväl Tingsrätten som Hovrätten.

I det aktuella fallet tror jag dock det blir extremt svårt för tjejen att bevisa avtalets omfattning - oavsett vad de kom överens om ursprungligen - så länge syrran bestrider hennes påstående. Därav tror jag hon kan glömma de 10 procenten.

Vad som egentligen är rätt eller fel kan jag naturligtvis inte uttala mig om.

Jag tar fö 1260 kr inkl. moms (enligt lagstadgad rättshjälpstaxa) för att åta mig ett case.. :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Bullen22
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Efwa
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 827
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka