prognos för återkommande kotledsinflammationer

blizz

Trådstartare
Hur ser en sådan prognos ut egentligen?
Min häst (18-årigt halvblodssto) blev i våras behandlad i båda fram, friskförklarad och försiktigt igångsatt. Nu, 5-6 månader senare verkar det vara dags igen. (Kan dock inte säga det helt säkert eftersom jag väntar på att vet ska titta på henne, men magkänslan säger att det inte är bra)

Efter att kotledsinflammation konstaterats första gången i våras som jag nämnde ovan rannsakade jag upplägget av hästens träning och ridningen, och hon rids alltid i så bra form som möjligt med minsta möjliga onödiga vikt på frambenen, bra underlag osv. Hon skos med överrullningsskor och kort tå fram enligt vets och hovslagares rekommendation.

Är det egentligen någon idé att man försöker behandla igen, eller är det bara att räkna med att det återkommer igen när man just kommit igång igen? Ska man fundera på avlivning?
Vill hemskt gärna höra era erferenheter kring detta!
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hur ser en sådan prognos ut egentligen?
Min häst (18-årigt halvblodssto) blev i våras behandlad i båda fram, friskförklarad och försiktigt igångsatt. Nu, 5-6 månader senare verkar det vara dags igen. (Kan dock inte säga det helt säkert eftersom jag väntar på att vet ska titta på henne, men magkänslan säger att det inte är bra)

Efter att kotledsinflammation konstaterats första gången i våras som jag nämnde ovan rannsakade jag upplägget av hästens träning och ridningen, och hon rids alltid i så bra form som möjligt med minsta möjliga onödiga vikt på frambenen, bra underlag osv. Hon skos med överrullningsskor och kort tå fram enligt vets och hovslagares rekommendation.

Är det egentligen någon idé att man försöker behandla igen, eller är det bara att räkna med att det återkommer igen när man just kommit igång igen? Ska man fundera på avlivning?
Vill hemskt gärna höra era erferenheter kring detta!

Usch då, jag kan säga såhär att antingen har hon som sagt dåliga kotor. Eller så kommer problemen bakifrån, vilket kan vara väldigt svårt att hitta. Innan du ger upp hade jag gått lite djupare med problemet. Hur hårt har du ridit och tränat hästen, för lite belastning ska de tåla absolut. Sedan hur har hon använts tidigare mm?

Har hon stam osv så kan du alltid ta föl eller sälja henne som avelsmärr, triangelmärk så kan du kanske köpa dig en annan ridbar häst? Tycker iaf inte att du ska ta bort ett sto som någon kan ha nytta av ;)
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Igångsättningen har gått mycet lugnt och försiktigt till, det är knappt så att hon rids för fullt idag. (Ja, eller reds får jag väl skriva, innan hon började kännas ofräsh igen) Men hon tränas alltså inte för tävling eller hårda prestationer, utan lätt dressyr och mycket ut i skogen. Med andra ord en belastning en häst enligt mig absolut ska klara av.

Tidigare i sitt liv har hon hopptävlats upp till 1,20-1,30, med mig (de senaste sju åren) har hon tränats dressyr och ridits i naturen. Jag ska väl nämna att hon är byggd så att hon av naturen lägger en del vikt på frambenen bara hon står stilla i princip- alltså inte i någon fantastisk uppförsbacke.

Moderns sida är helt okänd, så jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja ha henne att avla på. Jag hade dock själv gärna tagit ett föl på henne om jag haft kunskapen, bättre förutsättningar stallmässigt samt ekonomi för det!
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag undrar lite som föregående om det kan vara något som kommer från bak och som gör att hon överbelastar fram? Min häst har haft märkliga problem (snubblat, tappat bak, etc) länge, och till slut hittade man kotledsinflammationer båda fram. Hästen behandlades och var enligt vet bättre, men jag tyckte inte att det märktes någon speciell förbättring. En annan vet hittade dock vad som felades, och det visade sig att min häst har problem med bak (haserna), vilket har gjort att hon överbelastat fram. Det kan kanske vara idé att byta klinik och få ytterligare en bedömning?
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hur har den ridits tidigare i livet? Om den har haft återkommande problem under hela livet så bör man ju definitft inte alva på henne, då det kan bero på ngt exteriört problem, eller annat möjligt nedärvbart problem.

Om detta är ngt helt nytt så skulle jag dels fundera på om det inna förra gången hon fick inflammation var ngt specieltl som ändrades. har hästen tränats mer eller har hästen under tidigare livet klarat samma träning som nu förväntas. och så skulle jag oxå kolla saker som rygg, bäxken, bakben och även hovproblem (både fram o bak) då det inte är ovanligt att kotledsinflamamtionen är ett sekundärt problem av annan skada.

Kan du inte få hästen att klara normalt arbete igen, och inte har möjlighet att låta henne skrota i hage resten av livet, så hade jag övervägt avlivning. fast det är ju tråkigt :(
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

kanske blev lite upprepning, då andra hann svara medans jag skrev....
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Tanken har slagit mig att det kan sitta något någon annanstans, men eftersom hon faktiskt svarade fint på behandling sist (behandlades då två gånger båda fram med fyra veckors mellanrum) så tänker jag mig inte riktigt att det kan sitta någon annanstans... Sedan att hon är byggd som hon är bäddar liksom för att frambenen ska bli slitna. Men jag kan ju givetvis tänka galet, så det är absolut värt att ta upp med vet.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Bra då har du ju haft henne under många år, kom problemen när hon som nu gick lugnare eller var hon i tävlingskondis och så då? Eller var det så du menade att de senaste 7 åren bara gått på "halvfart"? Vad är åldern på henne?

Ja många hästar idag är ju byggda väldigt höga bak vilket inte gör viloläget bättre genom att stå i nerförsbacke.

Jag hade bytt klinik eller vet för att se någon annans synpunkt på saken, helst någon som man vet om :)

Är dina amibtioner att tävla igen kanske diagnosen är sämre men ge inte upp!
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Tanken har slagit mig att det kan sitta något någon annanstans, men eftersom hon faktiskt svarade fint på behandling sist (behandlades då två gånger båda fram med fyra veckors mellanrum) så tänker jag mig inte riktigt att det kan sitta någon annanstans... Sedan att hon är byggd som hon är bäddar liksom för att frambenen ska bli slitna. Men jag kan ju givetvis tänka galet, så det är absolut värt att ta upp med vet.

Svarar igen ;)

Hästar avbelastar där dom har ont vilket såklart kan leva till att hon belastat mer fram vilket gjort att hon såklart har ont där efter en tid också. Har du möjlighet hade jag röntgat för att se om det är något annat än bara inflammation i leden.

HAde en häst som svarade fint på knäbehandling på båda fram, dock fick hon in en bakterie i samband med behandlingen så det gick inte att rädda. Men hon opererade i samma veva i båda framknäna av mycket förslitningar i framknäna. Dock tog vi bort henne innan bakterien skulle äta upp allt inne i benet på stackaren :(
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

För att fördydliga så har hon inte haft problem med kotledsinflammation förrän nu i våras. Har varit fräsh sedan igångsättningen efter att behandlingen avslutades fram till ungefär nu.

Hästen har i princip alltid tränats lika mycket/på samma sätt. (Dock med bättre kvalitet med åren då hennes pilot blivit skickligare, samt att hon har slutat hoppa.) Men har alltså alltid förut utan problem klarat belastningen hon förväntas klara nu. Om något har ändrats är det väl att intensiteten faktiskt minskats en liten aning från och med ett par år sedan då vi drog ner på träningar i ridhus.
Hovarna/benställningen bör vara ua, min hovslagare är väldigt skicklig och han hittar inget som borde kunna orsaka hälta/smärta.
Är det röntgen som gäller för att kolla upp rygg och bäcken?
 
Senast ändrad:
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

För att fördydliga så har hon inte haft problem med kotledsinflammation förrän nu i våras. Har varit fräsh sedan igångsättningen efter att behandlingen avslutades fram till ungefär nu.

Hästen har i princip alltid tränats lika mycket/på samma sätt. (Dock med bättre kvalitet med åren då hennes pilot blivit skickligare) Men har alltså alltid förut utan problem klarat belastningen hon förväntas klara nu. Om något har ändrats är det väl att intensiteten faktiskt minskats en aning... Hovarna/benställningen bör vara ua, min hovslagare är väldigt skicklig och han hittar inget som borde kunna orsaka hälta/smärta.
Är det röntgen som gäller för att kolla upp rygg och bäcken?

Jag ibland kan problemen komma fram vid vila och annat, konstigt värre men en häst i full tävlingskondis enligt mig får aldrig vila länge. Det är lätt för oss att sitta och skriva röntga det och det helst hela hästen men pengarna sätter stopp. Det man kan göra är att lita på sin vet och föra en dialog med dem och försöka hitta orsaken helt enkelt, lycka till ;)
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Är hästen rtg:ad? Om rtg INTE med säkerhet förklarar varför din häst får upprepade problem i framkotorna - sitter grundproblemet garanterat någonannan stans.
Man måste se till HELA hästen - alltid! Problem är nästan aldrig vad det verkar vara. Det kan tom vara tänderna som spökar.
Vore det min häst skulle jag:
1. byta veterinär, för en second opinion, samt rtg:a kotorna om det inte är gjort.
2. gå igenom hela hästen: kiropraktor, tänder, sadeltillpassning, hovstatus mm
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Har hon stam osv så kan du alltid ta föl eller sälja henne som avelsmärr, triangelmärk så kan du kanske köpa dig en annan ridbar häst? Tycker iaf inte att du ska ta bort ett sto som någon kan ha nytta av ;)

Att avla på ett sto med återkommande problem med kotorna ska man nog ta sig en rejäl funderare på... man lär ju vilja att avkomman har bästa möjliga förutsättningar - för att inte tala om att stoet ska klara av den extra tyngd som en dräktighet innebär.

T-märka om hästen inte lider och har ont ja, men då bara till sällskap eller promenader om hästen håller för det. Avel nej.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Enligt min veterinär är kotledsinflammation nästan alltid ett sekundärt problem som kommer från bakkärran. Mitt förslag är att be veterinären kolla haser och bakknän till att börja med (även rtg naturligtvis) och sedan gå vidare utifrån det resultatet.

Lycka till!
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hur "kollas" haser och bakknän utan röntgen? Jag ska iallafall se till att få henne röntgad när vi ska till kliniken nästan vecka för utredning.


Lewellyn: Hon kommer inte att avlas på. Är det i själva kotorna problemet sitter och inte någon annanstans som man kanske kan göra något åt om man hittar problemet, då kommer jag att överväga att ta bort hästen...
Jag tycker inte att behandling, vila, behandling, vila, igångsättning, hälta igen är något jag vill utsätta henne för. Jag resonerar som så att hon ändå är arton år och det är fullt möjligt att kroppen börjar ge sig.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Om hästen är 18 år och har tävlats och ridits kontinuerligt, och först nu fått problem med återkommande inflammation, beror det ju inte på "dåliga kotor" som några föreslår!

Det kanske helt enkelt är dags för nedtrappning/ pension! För det behöver man ju inte tänka avlivning direkt :confused:

Gamla hästar läker inte ut skador lika bra/ snabbt som yngre. Den gränsen märks redan vid 10-12 års åldern. Jag skulle absolut testa att behandla henne igen, ge henne lite tid och sedan låta henne få ett härligt pensionärsliv.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hur menar du nu? Den kan ju ha åldersrelaterade förändringar som påverkar kotorna, tex pålagringar som hunnit ifatt den på äldre dar.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Ja det är så jag menar, att det är väl ganska troligt att det rör sig om åldersrelaterade problem på en så pass gammal häst ändå, som varit aktiv hela livet och inte haft problem tidigare.

Jag läste en del av inläggen som att hästen hade dåliga kotor, =svag, dålig exteriör, och då menade jag att problemen skulle visat sig tidigare i hästens liv. Sorry, jag är lite kass på att få mina tankar till begriplig text :)
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Ja det är så jag menar, att det är väl ganska troligt att det rör sig om åldersrelaterade problem på en så pass gammal häst ändå, som varit aktiv hela livet och inte haft problem tidigare.

Jag läste en del av inläggen som att hästen hade dåliga kotor, =svag, dålig exteriör, och då menade jag att problemen skulle visat sig tidigare i hästens liv. Sorry, jag är lite kass på att få mina tankar till begriplig text :)

Jag postade mitt inlägg om eventuellt dåliga kotor innan jag hade läst resten av tråden där det stod att den inte hade haft problem som yngre. Däremot står jag fortfarande fast vid att man inte ska tänka avel bara för att hästen inte går att rida på längre (även om nu TS inte tänker i de banorna i just det här fallet)
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Utan att ha läst hela tråden...
Har du låtit ET eller osteopat eller liknande gå igenom hästen? Spänningar/snedheter kan ställa till med mycket...

Vidare fick mitt gamla sto problem med ledinflammatopner på äldre dfar och höll sig fräcsh i många år vara genom att lindas ALLA ridpass. Slutade vi med lindorna så tog det bara några veckopt så ländes hom oren igen...-
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 230
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 375
Senast: Habina
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 522
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 265
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp