prognos för återkommande kotledsinflammationer

Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

hur kunde det hjälpa att linda hästen? (ingen kritik, jag undrar verkligen!)
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag har iallafall tagit beslutet att om det är som jag tror, alltså inflammation båda framkotorna enligt samma scenario som förra gången hon behandlades och det inte går att hitta något annat fel, så ska hon tas bort.
Känner att jag behöver förbereda mig lite på det värsta...

Jag känner nämligen att jag inte vill hålla på och behandla och så är hon fräsch några månader bara för att börja kännas allt skruttigare igen efter påbörjad igångsättning.
Är det ett helt galet (eventuellt) beslut? Det känns inte schysst mot hästen att påbörja ny behandlingscirkus om det inte med säkerhet går att säga att det faktiskt är någon långsiktig vits... Vilket det ju inte går att säga.

Nu blev det lite svamligt, men fy vad det känns jobbigt att tänka i de banorna.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Inte ett val som jag hade gjort, jag hade åkt till en annan klinik först och främst. Jag tror nämligen inte på att en häst får kotledsinflammationer utan att det är ett sekundärt problem.

Hästen har dessutom bara haft problemen en gång innan, hade hästen blivit behandlad flertalet gånger innan så är det en liten annan sak.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Nu är det i dagsläget innan vi har varit på detta veterinärbesök (i nästa vecka) inte aktuellt att byta klinik då jag till fullo litar på den veterinär jag har. :)

Så du menar att det absolut aldrig händer att hästar faktiskt har dåliga kotor?
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag skulle rätt tvärsäkert säga att om din häst är 18 år och inte haft problem förrän nu att den inte har dåliga kotor i sig från grunden . Däremot kan det ju ha utvecklats pålagringar med ålder etc . Är hästen röntgad i benen ?
Hur såg igångsättningen ut efter första vändan ?
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag funderar också på pålagringar, ska röntgas nästa vecka.

igångsättningen såg ut såhär: Skritt 45 min tre veckor på rakt spår. Därefter 45 min skritt med lite trav, tre veckor. Därefter 45 min med samma jobb +galopp, börja med böjda spår.
Så såg alltså hemgångsråden ut, jag har skrittade längre innan jag började trava och galoppera så igångsättningen blev längre än på "papperet", allt för att jag inte ville riskera att belasta för mycket. Har inte ridit inomhus/på ridbana alls, utan bara ridit ut på bra underlag. Alltså inga böjda spår att tala om.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hästen är gammal och håller inte - sluta med det du håller på med, den håller inte för träning/ tävling. Låt den gå lättare ridning istället. Och avla för allt i världen INTE på den. Man vill inte ha likadana föl...
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Hästen är gammal och håller inte - sluta med det du håller på med, den håller inte för träning/ tävling. Låt den gå lättare ridning istället. Och avla för allt i världen INTE på den. Man vill inte ha likadana föl...

Det där måste jag protestera mot! Nu ska ju hästen inte in i aveln ändå, men ändå.
Stoet har hållt för träning och tävling tills nu när hon är 18.
Det är det verkligen inte många hästar som gör. Hade hon gått sönder som 4-6-åring hade jag hållt med dig, men inte nu.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

En ledinflammation beror på att leden blivit överansträngd. Kotleden blir överbelastad när den har fel position i förhållande till hoven. Om hovens undersida lutar fel och tån är för hög i förhållande till trakten lutar hoven bakåt och kotleden hamnar längre bak än vad som är normalt.
Det betyder att tyngden från kroppen hamnar onormalt mycket på kotleden istället för att belasta hoven och kotleden tillsammans. Kotleden orkar inte hålla emot överbelastningen utan sjunker ner i ett okontrollerat djupt genomtramp vilket efter en tid leder till att den skadas. Naturligt ska hoven stå på marken i trampdynans-strålens vinkel precis som en hund eller katt. Det står tydligt i äldre hovslagarböcker.
Idag är det vanligt att den kunskapen inte räknas som viktig.
Även en utfluten tå gör att tyngdpunkten i hoven kommer bak mot trakterna istället för att naturligt vara i mitten av hoven.
Om hoven naturliga balans återställs blir hästen frisk om inte skadorna på leden blivit för stora för kroppen att reparera.
Tåns normala längd syns om man följer riktningen på hovväggen (där den växer ut i naturlig vinkel vid kronranden-hästens nagelband) och ner till marken, och hovens undersida ska ha samma vinkel som strålen. MVH
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Det där måste jag protestera mot! Nu ska ju hästen inte in i aveln ändå, men ändå.
Stoet har hållt för träning och tävling tills nu när hon är 18.
Det är det verkligen inte många hästar som gör. Hade hon gått sönder som 4-6-åring hade jag hållt med dig, men inte nu.

Får förtydliga att hästen inte tävlats de senaste åren, utan tränats lättare/medelhårt. :) Men jag håller med dig om att Sarabarans inlägg var lite bryskt.
 
Senast ändrad:
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Ärligt ? Detta anser du som orsak på en häst som varit frisk i 18 år . ? Du har lite att läsa på runt ang många orsaker till ledinflammation ...

Blizz: jag hade inte dragit ngra slutsatser åt det negativa alls innan hästen är röntgad .
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag tänker såhär: Jag har en 20-åring, valack, som gått rätt högt i dressyr och ridits hårt i sina år. Jag köpte honom för ett par år sedan då var han rätt omusklad efter en tids sjukdom (ormbett). Han tränades upp men är lite stel vilket ET och veterinär tycker är normalt för hans status, i vintras tappade han mycket muskler och blev lite knackig när jag hade honom utlånad en period till en tjej som red dressyrlektioner i obalans, han fixade helt enkelt inte det slitaget. Han fick metacam en period och jag o vet kom fram till att han inte ska ridas på banan mer än enstaka pass där man kanske fokuserar på stretch.
Nu rids han varje dag, har han sulor fram för han blir lätt öm och han rids till störst del ute i alla gångarter är pigg o framåt, men rider man på banan känner man att han är stel och inte är så pigg på det. Börjar han kännas knackig igen och tappa energi så kommer jag ta bort honom. Jag vill inte hålla på och utreda en såpass gammal häst som gått så hårt i sitt liv, om han har lite "rost" är det naturligt och det går inte att göra konstgjord andning hur många gånger som helst.
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Delvis kl
Tack för alla svar och för att ni hjälper mig spekulera, det är väl bara för mig att vänta på vets utlåtande nu då. Men fortsätt gärna att bidra om ni har fler erfarenheter att dela med er av.
 
Senast ändrad:
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Ska bli! Vi har kliniktid på onsdag, så under tiden går jag mest och har ont i magen och tycker att hästsabiten är superskruttig... :(
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Jag hade inte gett upp efter en bahndlingsomgång!

Har du samma problem nu hade jag gjort ett nytt försök med annan klinik, naprapat/ostepat eller liknande, gärna flera olika, kollat hovarna och benställningen en gång extra, bytt hovslagare?, bara ridit barkbacka och tömkört om det ens kan finnas en liten liten chans att sadeln inte passar längre.

Hästen kan ju lika gärna hålla tio år till!
 
Sv: prognos för återkommande kotledsinflammationer

Bara en undring. Behandlades kotorna förra gången utan att ni tagit några rtg-plåtar?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 228
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 375
Senast: Habina
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 522
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 264
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp